@article { author = {رخشانی, مریم and shams, ali}, title = {The Relationship between Research and Teaching Performance of Faculty Members and Students academic progress of Faculty of Agriculture at Zanjan University, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {31}, pages = {3-17}, year = {2015}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2015.101377}, abstract = {}, keywords = {Research performance,teaching quality,teaching quantity,agricultural faculty members,student petformance}, title_fa = {رابطه بین عملکرد پژوهشی و آموزشی اعضای هیات‌‌علمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان}, abstract_fa = {آموزش و پژوهش دو کارکرد مهم اعضای هیات علمی در دانشگاه به شمار می‌آیند و چگونگی ارتباط این کارکردها با هم‌دیگر و با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد توجه محققان حوزه آموزش عالی می‌باشد. لذا این تحقیق توصیفی با هدف بررسی و سنجش ارتباط بین عملکرد آموزشی (کمیت و کیفیت تدریس) اعضای هیات علمی با عملکرد پژوهشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سال‌های تحصیلی 1386 تا 1391 صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق همه‌ی 60 نفر اعضای هیات علمی تمام‌وقت دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان بود که به صورت سرشماری بررسی شدند. برای این‌کار از آمار و اطلاعات موجود در حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین سه متغیر عملکرد پژوهشی و کیفیت تدریس اعضای هیات علمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی‌داری وجود نداشته ولی عملکرد پژوهشی با شمار درس‌های ارایه شده در کارشناسی ارشد و دکتری (کمیت تدریس) ارتباط مثبت و معنی‌داری دارد. آزمون من‌وایت‌نی نشان داد که کیفیت تدریس و عملکرد پژوهشی اعضای هیات علمی دانش‌آموخته داخل با خارج کشور تفاوت معنی‌داری ندارد. کیفیت تدریس اعضای هیات علمی با وضعیت استخدامی مختلف تفاوت معنی‌داری با همدیگر داشت ولی این تفاوت در عملکرد پژوهشی آن‌ها دیده نشد. کیفیت تدریس اعضای هیات علمی با مرتبه‌های علمی مختلف نیز با همدیگر تفاوت معنی‌داری نداشتند. تحلیل رگرسیونی نیز بیانگر این بود که شمار مقاله‌ها در مجله‌های داخل کشور و شمار دانشجویان در کلاس دو عامل موثر بر کیفیت تدریس هستند.}, keywords_fa = {عملکرد پژوهشی,کمیت تدریس,کیفیت تدریس,اعضای هیات علمی کشاورزی,پیشرفت تحصیلی دانشجو}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101377.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101377_103e20ef264410debbbf2f6f2a0e6ae9.pdf} } @article { author = {abbasirustami, aliakbar and ذبیح اله نژاد, ناصر and چرمچیان لنگرودی, مهدی}, title = {Modeling Educational Needs of Rice Production Monitoring Engineers Agricultural Consulting Service Firms in Mazandaran, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {31}, pages = {18-28}, year = {2015}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2015.101379}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مدل یابی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج شرکت های خدمات مشاوره ای فنی مهندسی کشاورزی استان مازندران}, abstract_fa = {این تحقیق به منظور بررسی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج شرکت­های خدمات مشاوره­ای فنی مهندسی کشاورزی استان مازندران انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده که به روش علی - ارتباطی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 186 تن از مهندسان ناظر کشت و تولید برنج استان مازندران با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر بوده که بر اساس فرمول کوکران شمار 113 تن از مهندسان ناظر با روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن توسط گروهی از هیأت علمی صاحب­نظر و پایایی آن با کمک ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. دامنه ضریب آلفای کرونباخ متغیرها از 75/0 تا 96/0 بود. برای ارزیابی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج از مدل نیازسنجی بوریچ استفاده شده است که در این مدل نیازهای آموزشی با توجه به میانگین وزنی نمره های تفاوت (MWDS) رتبه بندی شدند .نتایج توصیفی، نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج را به ترتیب اولویت نوع و میزان مصرف کودهای شیمیایی، دامی و سموم گیاهی ، مبارزه با آفات و بیماری های برنج  و شناسایی علف های هرز و مبارزه با آنها نشان داد. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون لجستیک ترتیبی برای مدل سازی نشان داد که 3/22 درصد از احتمال متغیر ملاک (نیازهای آموزشی) توسط متغیرهای  اقتصادی، منبع­های اطلاعاتی و  ویژگی­های شغلی شامل; تأمین نهاده های مورد نیاز، بستن به موقع قرارداد از سوی وزارت جهاد کشاورزی، زمینه سازی دولت در تأمین نهاده، ارتباط با اداره جهاد کشاورزی، ارتباط با کارشناسان مرکز تحقیقات، ارتباط با دوستان و دیگر ناظران، بحث و گفتگو باهم و با متخصصان، استفاده از فیلم ها و اسلایدهای آموزشی، حقوق و مزایای درخور و شایسته، ماهیت کار، وجود همکاران خوب، کارهای تکراری و یکنواخت، نداشتن آزادی عمل و خودمختاری در انجام کار و بارهای بازدید از شالیزارهای تحت پوشش تبیین می­شود.}, keywords_fa = {نیازسنجی آموزشی,مهندسان ناظر کشت و تولید برنج,مازندران}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101379.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101379_8f89692a276e6fa0726608d3c6a38daa.pdf} } @article { author = {gheyasi, Abdurahim}, title = {Relationship between Learning Styles and Academic Achievement among Agricultural and Natural Resources Students Of the University of Tehran, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {31}, pages = {29-36}, year = {2015}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2015.101380}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سبک‌های یادگیری پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران}, abstract_fa = {هدف کلی این تحقیق، بررسی ارتباط سبک یادگیری با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه آماری این پژوهش، همه‏ی دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بودند (3859=N)، که 265 نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران با روش نمونه‏گیری طبقه‏ای با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری گزینش شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‏ای دو بخشی شامل ویژگی‏های فردی و سیاهه‏ی سبک‏های یادگیری کلب استفاده شد. روایی پرسشنامه بر پایه نظر شماری از اعضای هیئت‌علمی ترویج و آموزش کشاورزی و صاحب‌نظران مربوط تأیید شد. برای تعیین پایایی بخش‌های مختلف پرسشنامه از تتای ترتیبی استفاده شدکه مقدار آن برای اجزای پرسشنامه بین 77/0- 86/0= θ بود. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها، با توجه به ماهیت و سطح اندازه‏گیری اسمی سبک‏های یادگیری، از روش‏های آماری ناپارامتری کای اسکویر و کروسکال والیس استفاده شد. نتایج نشان دادند که سبک یادگیری بیشتر دانشجویان «جذب‏کننده» می‏باشد و بین سبک‌های یادگیری و پیشرفت تحصیلی رابطه‏ی معناداری وجود دارد و سبک‏های یادگیری دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت‏اند.}, keywords_fa = {سبک‌ یادگیری,پیشرفت تحصیلی,دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101380.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101380_c3f35303bfd87b4d00916f19af2c690d.pdf} } @article { author = {Lashgarara, farhad and جمعگی, مهدی and میردامادی, سید مهدی}, title = {Comparing Lecturers and Students View Points toward Necessities and Challenges of ICT Application at Tehran Vocational Agricultural Secondary Schools, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {31}, pages = {37-45}, year = {2015}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2015.101381}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه دیدگاه هنر آموزان و هنر جویان هنرستان های کشاورزی آموزش و پرورش استان تهران نسبت به ضرورت ها و چالش های به کار گیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات}, abstract_fa = {در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، هنرستان های کشاورزی مرکز تربیت نیروی انسانی ماهر به شمار می روند. از این رو شناخت هدف ها، رسالت ها و محتوای برنامه ها برای برنامه ریزی و دگرگونی در نظام آموزشی آن ها ضرروی می باشد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی ضرورت ها و چالش های بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات ICT)) در هنرستان های کشاورزی استان تهران و تحلیل مقایسه ای دیگاه های هنرجویان و هنرآموزان آن ها می باشد. تحقیق از نوع کاربردی است که به روش علی- ارتباطی انجام می شود و ابزار تحقیق پرسشنامه می باشد. جامعه آماری شامل 398 هنرجوی سه هنرستان کشاورزی شهید باهنر، شهید رجایی و بهشتی استان تهران زیر نظر وزارت اموزش و پرورش و 35 تن هنرآموزان ثابت آنها است. حجم نمونه آماری این تحقیق شامل 115 نفر از هنرجویان این سه هنرستان می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. همچنین شمار 35 تن از آموزشگران پایه متوسطه در این هنرستان ها نیز با توجه به محدود بودن جامعه آموزشگران، سرشماری شدند. در این پژوهش به منظور شناسایی عامل های تبیین کننده از رگرسیون چندگانه و برای مقایسه نظر آموزشگران و هنرجویان از آزمون مقایسه میانگین رتبه ای بهره گرفته شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که 2/38 درصد از آموزشگران و 66 درصد از هنرجویان اهمیت ضرورت به کارگیری ICT را در حد زیاد  تا خیلی زیاد دانستند و اندکی بیش از نیمی از آموزشگران (9/51 درصد) و هنرجویان ( 52 درصد) اهمیت چالش های بیان شده در کاربرد ICT را در حد زیاد دانسته اند. تحلیل رگرسیون نشان داد که از نظر آموزشگران ایجاد پایگاه رایانه برای هنر آموزان مهم ترین عامل  بکارگیری ICT  بود (R2=0.21) و از نظر هنر آموزان، نبود سخت افزار و نرم افزار مناسب و نبود آموزش لازم در زمینه فنآوری های اطلاعاتی برای آموزشگران (R2=0.15) مهم ترین عامل های به کارنگرفتن ICT در هنرستان های کشاورزی استان تهران می باشند. مقایسه میانگین رتبه ای دیدگاه هنرآموزان و هنرجویان نشان دهنده آن بود که بین دیدگاه این دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت.}, keywords_fa = {فنآوری اطلاعات و ارتباطات,هنرآموزان کشاورزی,هنرجویان کشاورزی,هنرستان های کشاورزی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101381.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101381_5bea01de5c012f523e2aae12a4563e84.pdf} } @article { author = {rahimi, fatemeh and یزدان پناه, مسعود}, title = {Factors Affecting Continued Participation of Farmers in Training – Extension Classes in Aleshtar District, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {31}, pages = {46-57}, year = {2015}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2015.101382}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عامل‌های موثر بر مشارکت پیوسته کشاورزان الشتر در کلاس‌های آموزشی ترویجی}, abstract_fa = {آموزش ترویج هنگامی موثر خواهد بود که کشاورزان به صورت فعال و پیوسته در کلاس­های آموزشی ترویجی مشارکت نمایند. لذا، هدف کلی این پژوهش بررسی میزان مشارکت پیوسته کشاورزان در کلاس­های آموزشی- ترویجی شهرستان الشتر و عامل­های مؤثر بر پیوستگی شرکت کشاورزان در آن­ها می­باشد. برای دست­یابی به این هدف، در این تحقیق از فن پیمایش که از روش­های توصیفی می­باشد، استفاده شد. جامعه­ی آماری این پژوهش کشاورزان شهرستان الشتر بودند که در کلاس­های آموزشی- ترویجی سال 1391-1390 شرکت نموده بودند (650 تن) که به روش نمونه‌گیری طبقه­ای سهمیه­ای تصادفی (به نسبت زن و مرد) انتخاب گردیدند و بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونه­ای 240 نفری از کشاورزان برای تحقیق گزینش شدند. داده­های مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه مورد استفاده از سوی گروهی از متخصصان بررسی و تایید شد و برای تعیین میزان پایایی بخش­های مختلف پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (78/0 تا 89/0). یافته­ها نشان دادند، متغیر رضامندی بالاترین تاثیر مستقیم را روی مشارکت پیوسته کشاورزان در کلاس­های ترویجی دارد و احساسات دارای بالاترین تاثیر غیرمستقیم روی مشارکت پیوسته کشاورزان در کلاس­های ترویجی می­باشد، همچنین در مجموع تاثیر مستقیم و غیرمستقیم، رضامندی بالاترین تاثیر را بر مشارکت پیوسته کشاورزان در کلاس­های ترویجی دارد. در پایان پیشنهادهایی به منظور بهبود کلاس­های آموزشی – ترویجی و افزایش مشارکت پیوسته کشاورزان به این کلاس­ها ارائه شده است.}, keywords_fa = {ترویج کشاورزی,آموزش‌های ترویجی,مشارکت پیوسته کشاورزان}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101382.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101382_7652af152aca90cafbf98da9e38795de.pdf} } @article { author = {اسدالهی, مهدیه and shams, ali and رضایی, مسعود}, title = {The Impact of Research Experience on Self Efficacy of Agricultural M.Sc. Graduates of Zanjan University, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {31}, pages = {58-70}, year = {2015}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2015.101383}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش تجربه‌ی پ‍ژوهشی بر خودکارآمدی دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد کشاورزی دانشگاه زنجان}, abstract_fa = {دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد خودکارآمدی و تجربه­های پژوهشی متفاوتی در گذر تحصیل به دست می­آورند. این تحقیق علی- همبستگی با هدف بررسی تجربه‌ها و خودکارآمدی پژوهشی دانش‌آموختگان و میزان ارتباط این دو متغیر صورت گرفت. جامعه آماری شامل همه­ی 326 دانش‌آموخته سال­های 1390 و 1391 کارشناسی‌ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان بودند که حجم نمونه‌ای به شمار 202 نفر از آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی انتخاب و مورد بررسی واقع شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که روایی آن توسط متخصصان آموزش عالی کشاورزی مورد تایید قرار گرفت و با انجام بررسی مقدماتی و تحلیل مولفه‌های اصلی برای داده‌های گروه‌بندی شده (CATPCA) و محاسبه مقدار ضریب آلفای کرونباخ بزرگ­تر از 77/0 برای شاخص‌های ترکیبی از پایایی آن اطمینان حاصل شد. یافته­های تحقیق نشان دادند که بیشتر دانش‌آموختگان (8/67 درصد) خودکارآمدی پژوهشی را در حد زیاد می‌دانند و نیز نتایج آزمون ویل‌کاکسون نیز نشان داد که گذراندن دوره کارشناسی ارشد، انجام و دفاع از پایان‌نامه سطح خودکارآمدی آنان را به صورت معنی‌داری افزایش داده است. از نظر تجربه‌‌ی پژوهشی نیز نزدیک به نیمی از دانش‌آموختگان (5/52 درصد) آن‌را در سطح متوسط ارزیابی کردند و بین دو بٌعد توسعه مهارت‌های پژوهشی و شفاف‌سازی معیارها و هدف­ها در سطح یک درصد و بین استاد راهنما،‌ آزمون پایان‌نامه و فرایند تصویب موضوع پایان­نامه (پروپوزال) در سطح پنج درصد با خودکارآمدی پژوهشی دانش‌آموختگان رابطه مثبت و معنی­داری دیده شد و رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری بین تجربه‌ی پژوهشی با خودکارآمدی دانش‌آموختگان مزبور به دست آمد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که سه متغیر مهارت‌های پژوهشی، شفاف­سازی هدف­ها و معیارها و نیز زیرساخت‌ها و امکانات دانشکده 7/17 درصد از واریانس خودکارآمدی پژوهشی را تبیین می‌کنند. }, keywords_fa = {تجربه‌‌ی پژوهشی,خودکارآمدی پژوهشی,دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد کشاورزی,رگرسیون ترتیبی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101383.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101383_1c2aadaf19f9d24c88110abab33271e9.pdf} } @article { author = {khudabandehloo, Ramzanali and چیذری, محمد}, title = {attitudes of agricultural graduate at tehranprovince towards outcomes of training ,iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {31}, pages = {71-80}, year = {2015}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2015.101384}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نگرش دانش آموختگان رشته های کشاورزی استان تهران نسبت به طرح کارورزی}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف بررسی نگرش دانش­آموختگان رشته های کشاورزی نسبت به طرح کارورزی اجرا شده است. جامعه آماری مورد بررسی، دانش آموختگان رشته­های کشاورزی بودند که با استفاده از فرمول کوکران 120 نفر مشخص شد و با روش نمونه­گیری تصادفی ساده نسبت به انتخاب نمونه اقدام شد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه­ای بود که روایی ظاهری آن توسط چند تن از استادان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز که با توجه به ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده (86/0= α)، مناسب تشخیص داده شد. آمار توصیفی نشان داد که از نظر میزان نگرش دانش­آموختگان از طرح کارورزی متغیر «کسب مهارت‌های ارتباطی» با میانگین 25/4 بالاترین رتبه را دارد و یافته های تحقیق گویای این است که تفاوت معنی داری بین دانش­آموختگان مورد بررسی در ارتباط با نگرش نسبت به دستاوردهای دوره کارآموزی بر حسب متغیرهای جنس، زمینه شغلی دانش­آموختگان شاغل، وضعیت کنونی شغلی و رشته تحصیلی وجود دارد.}, keywords_fa = {نگرش دانش‌آموختگان,کارورزی کشاورزی,مهارتهای ارتباطی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101384.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101384_23dff4cdeb6ba1761f46134a92d02888.pdf} } @article { author = {حسنی, محمد and shuhodi, maeyam and سامری, مریم and شهودی, سپیده}, title = {The performance and importance of Agricultural skills trainings of vocational organization in Western Azarbayjan from the perspective of employers, trainers and trainees}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {31}, pages = {81-93}, year = {2015}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2015.101385}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {موقعیت و مطلوبیت آموزش مهارت‌های کشاورزی سازمان فنی و حرفه ای استان آذربایجان غربی از دیدگاه کارفرمایان، مربیان و کارآموزان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف ارزیابی آموزش­های مهارتی کشاورزی سازمان فنی و حرفه­ای استان آذربایجان غربی متناسب با وضعیت­ها و قابلیت‌های نسبی هر شهرستان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی؛ روش پژوهش تحلیلی بود. جامعه آماری همه کارفرمایان (95 نفر)، مربیان (40 نفر)، و کارآموزان (400 نفر)، سازمان فنی و حرفه­ای استان آذربایجان غربی در بخش کشاورزی بودند. که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای متناسب از بین آنان 77 نفر از کارفرمایان، 37 نفر از مربیان و 190 نفر از کارآموزان به عنوان نمونه آماری گزینش شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه محقق­ساخته بود که روایی آن‌ها بررسی و تأیید شد. همچنین یک سؤال بازپاسخ نیز در هر یک از پرسشنامه‌ها جهت شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی اختصاص گنجانده شده بود. پردازش داده­ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد و از آزمون یومن-ویتنی استفاده شد. برای شناسایی نیازهای آموزشی جدید سازمان فنی و حرفه­ای با استفاده از نظرسنجی از کارفرمایان، مربیان و کارآموزان از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافته­ها گویای آن بودند که: از دیدگاه کارفرمایان، بین موقعیت و مطلوبیت عملکرد کارآموزان، شکاف منفی و معناداری وجود داشت؛ از دیدگاه مربیان، بین موقعیت و مطلوبیت دوره‌های آموشی، شکاف منفی و معناداری وجود داشت؛ هم‌چنین بین موقعیت و مطلوبیت دوره‌های آموزشی از دیدگاه کارآموزان نیز، شکاف منفی و معناداری وجود داشت. در نهایت نیز، بر پایه نظر کارفرمایان، مربیان و کارآموزان و با توجه به ظرفیت­های هر شهرستان، نیازهای جدید چندی شناسایی و اولویت­بندی شدند.}, keywords_fa = {}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101385.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101385_97d851b631915e00bb38f407c745107b.pdf} } @article { author = {shahrukhi, saleh and پدرام, پیمان and ظریفیان, شاپور and فکرت, فرناز}, title = {Investigation of the Effect of Triple Knowledge Components on Entrepreneurial Intention of Agriculture Students at Jiroft University. Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {6}, number = {31}, pages = {94-106}, year = {2015}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2015.101386}, abstract = {}, keywords = {entrepreneurial intention,triple knowledge,Theoretical knowledge,Practical knowledge,Consistency knowledge}, title_fa = {نقش مؤلفه‌های دانش سه‌گانه بر نیّت کارآفرینانه دانشجویان رشته‌های کشاورزی دانشگاه جیرفت}, abstract_fa = {آماده‌ کردن دانشجویان کشاورزی برای داشتن روحیه کارآفرینی و کارآفرین شدن گام نخست در آموزش آنان است و در این میان دانش و مهارتی که در دانشگاه‌ها کسب کرده‌اند، می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. بر همین پایه در این پژوهش، به تحلیل تأثیر مؤلفه‌های دانش‌سه‌گانه (نظری، عملی و سازگاری) بر نیّت کارآفرینانه دانشجویان رشته‌های کشاورزی دانشگاه جیرفت پرداخته شده است. از سویی، یکی از واحدهای درسی در این دانشگاه که می‌تواند در نگرش و تصمیم دانشجویان به ایجاد کسب و کار مناسب پس از دانش‌آموختگی مؤثر باشد، واحد درسی کارآفرینی است. در همین راستا، جامعه آماری این پژوهش را دانشجویانی تشکیل دادند که واحد درسی کارآفرینی را گذرانده بودند (137N=). با توجه به محدود بودن حجم جامعه آماری، دانشجویان مزبور به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار اصلی پژوهش،  پرسشنامه‌ محقق ساخته بود که روایی آن به وسیله متخصصان مربوطه و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفا­ی کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت (697/0 تا 859/0). به ‏منظور بررسی و برازش متغیرهای نهفته و آزمون فرضیه‌های پژوهش از روش مدل‏سازی معادله ساختاری با نرم‏افزار LISRELver8.54 استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، پایایی و برازش متغیرهای نهفته پژوهش را تأیید کردند.  مدل سازی معادله ساختاری نیز نشان داد که دانش عملی (28/0,γ=02/2t=) و دانش سازگاری (55/0,γ=64/3t=) تبیین‏کننده 50 درصد از تغییرات پراکنش نیّت کارآفرینانه دانشجویان بودند و شاخص‌های برازش مدل در وضع مناسب قرار دارند. بر همین پایه، به برنامه‏ریزان، مدیران و مسئولان نظام آموزش عالی کشاورزی در جیرفت پیشنهاد می‏شود، که با همفکری و کمک اعضای هیئت علمی دانشگاه و استفاده از آموزه­های کارآفرینان موفق بخش کشاورزی، اقدام به ایجاد کسب و کار به صورت تعاونی در دانشگاه و بین دانشجویان پیشرو کنند تا هم بتوان در تقویت و بهبود دانش عملی و مؤلفه‌های آن در دانشجویان موفق بود و هم دانش سازگاری را در آنان تقویت کرد.}, keywords_fa = {نیّت‌کارآفرینانه,دانش سه‌گانه,دانش نظری,دانش عملی,دانش سازگاری}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101386.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101386_f1a2af6b07451ac1c91e519172090b9e.pdf} }