@article { author = {Rashidi, Arezoo and alibeygi, amirhosein and mirakzdeh, ali asghar}, title = {investigate the effect of work - life balance, on the job satisfaction and the professional commitment of agricultural teachers in Tehran province}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {43}, pages = {1-16}, year = {2018}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.106599.1214}, abstract = {AbstractThe overall goal of this descriptive- correlative study wasto investigate the effect of work - life balance, on the job satisfaction and the professional commitment of agricultural teachers in Tehran province. Statistical population included agricultural teachers (expert and general) of the conservatories and agricultural teachers centers of Tehran province (N=170), that 118 people of them were selected based on Krejci and Morgan as sample by the method of Proportional Stratified Random Sampling. The tool for measuring the work - life balance was the Wang and Ku scale, the tool of career satisfaction measurement was the job satisfaction of MINESOTA and the tool for measuring the professional commitment was the scale of Belav job commitment. The results showed that there is a significant correlation between the work-life balance and the job satisfaction-professional commitment of agricultural teachers.The results of multiple regression showed that the work-life balance explained about 38 percent of job satisfaction variance and 42 percent of professional commitment. Among the elements of work-life balance, the life orientation and job and career maintenance effect on the job satisfaction respectively and the elements of loyalty to the job, maintenance of the job and career and the flexibility of work plan effect on the professional commitment. The teachers of conservatories and the agricultural teachers centers did not have significant difference in terms of the work- life balance quantity but in terms of the job satisfaction and the professional commitment they were different.}, keywords = {work- life balance,job satisfaction,professional commitment,agricultural teachers}, title_fa = {بررسی تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفه ای آموزشگران کشاورزی استان تهران}, abstract_fa = {چکیدههدف کلی این پژوهش توصیفی همبستگی بررسی تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفه‌ای آموزشگران کشاورزی استان تهران می‌باشد. جامعه آماری شامل آموزشگران (تخصصی و عمومی) کشاورزی هنرستان‌ها و مراکز آموزش کشاورزی استان تهران بود (170=N)،که 118 نفر از آن‌ها از طریق جدول گرجسی و مورگان به عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با محل خدمت انتخاب شدند. ابزار سنجش تعادل بین کار و زندگی، مقیاس ونگ و کو، ابزار سنجش رضایت شغلی، مقیاس رضایت شغلی مینه سوتا و ابزار سنجش تعهد حرفه‌ای، مقیاس تعهد شغلی یلاو بود. نتایج نشان داد بین تعادل کار و زندگی با رضایت شغلی و تعهد حرفه‌ای آموزشگران کشاورزی همبستگی معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون ترتیبی نشان داد تعادل کار و زندگی حدود 38 درصد تغییرات رضایت شغلی و 42 درصد تغییرات تعهد حرفه‌ای را تبیین می‌کند. از بین مؤلفه‌های تعادل کار و زندگی جهت‌گیری زندگی و نگهداری کار و حرفه به ترتیب بر رضایت شغلی و مؤلفه‌های وفاداری به کار، نگهداری کار و حرفه و انعطاف‌پذیری برنامه کاری بر تعهد حرفه‌ای مؤثر هستند. آموزشگران هنرستان‌ها و مراکز آموزش کشاورزی از نظر میزان تعادل کار و زندگی تفاوت معنی-داری نداشتند اما از لحاظ رضایت شغلی و تعهد حرفه‌ای تفاوت داشتند}, keywords_fa = {تعادل کار و زندگی,رضایت شغلی,تعهد حرفه‌ای,آموزشگران کشاورزی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116280.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116280_83fface38422ea3b905c95cb22db6a4b.pdf} } @article { author = {یعقوبی, جعفر and نجفلو, پریسا and محمدی, وحید}, title = {Application of Social Networks in Educational and Research Activities of Agricultural Students in University of Zanjan}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {43}, pages = {17-29}, year = {2018}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2018.108485.1319}, abstract = {Virtual social networks have an important role in agricultural education via facilitating teaching and learning. The purpose of this study is to analyze the technology acceptance model by agricultural students to use virtual social networks in educational activities at the University of Zanjan. The study was carried out by using a survey and causal-comparative method. The statistical population consisted of all the students at College of Agriculture, University of Zanjan in 2014-15 academic years (N= 1102). The sample size was estimated using Cochran's formula (n=150). Samples were selected applying stratified random method. The research tool was a questionnaire. Validity of the questionnaire confirmed by a panel of agricultural faculty members. A pilot study was conducted to determine the reliability of the research instrument and theta reliability coefficient was calculated (ɵ=0.73-0.89). Data were analyzed using SPSS and AMOS version 20. Results of path analysis showed that intend to use of virtual social networking explained 17 percent of the variation in using virtual social networks. Also, attitudes towards virtual social networks explained 21 percent of the variation in the variance intention to use virtual social networking, also two independent variables; perceived usefulness and perceived ease of use, explained 21 percent of the variation in attitude to virtual social network.}, keywords = {Virtual social networking,Agricultural students,higher education agricultural education,technology adaptation}, title_fa = {کاربرد شبکه‌های اجتماعی در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان}, abstract_fa = {شبکه‌های اجتماعی مجازی با آسان‌سازی آموزش و روش‌های فراگیری، نقش مهمی در آموزش کشاورزی دارند. هدف کلی این تحقیق، تحلیل مدل پذیرش فناوری در رفتار دانشجویان مهندسی کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد شبکه‌های اجتماعی مجازی در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آن‌ها بود. پژوهش از نوع علّی- ارتباطی انجام شد. جامعه‌ی مورد مطالعه همه‌ی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95-1394 بودند (1102N=). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد (150=n). نمونه‌ها با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته، ابزار اصلی گرد‌آوری داده‌ها بود که روایی آن با نظرسنجی از اعضای هیئت‌علمی کشاورزی دانشگاه زنجان و پایایی آن با انجام پیش‌آزمون و اندازه‌گیری ضریب پایایی تتا، تأیید شد (89/0 - 73/0=ɵ). داده‌ها با نرم‌افزارهای AMOS و SPSS تجزیه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر نشان داد، 17 در‌صد از تغییرپذیری متغیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی، توسط قصد استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی تبیین می‌شود. همچنین، 21 درصد از تغییرپذیری متغیر قصد استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی توسط متغیر نگرش نسبت به شبکه‌های اجتماعی مجازی تبیین شده است و 21 درصد از تغییرپذیری نگرش نسبت به شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز توسط دو متغیر مستقل سودمندی درک شده و آسانی کاربرد درک شده تبیین شده است.}, keywords_fa = {شبکه‌های اجتماعی مجازی,دانشجویان کشاورزی,آموزش کشاورزی,پذیرش فناوری}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116287.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116287_89aa9d52d58c8ef090289d352494688c.pdf} } @article { author = {Feizabadi, Yaser and Moulayi, Nilufar}, title = {Agricultural Knowledge Management Component Stance Analysis in Mazandaran Agricultural Organization, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {43}, pages = {30-41}, year = {2018}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2018.110042.1370}, abstract = {To work efficiently, organizations should act around the axis of science and knowledge. Knowledge is considered as a source of organizations’ survival and new knowledge is prerequisite for organization’s success at all levels. The current research aims to examine the status of agricultural knowledge management process and to prioritize its elements (Knowledge Creation, Knowledge Storage, Knowledge Transfer and Knowledge Application) in the Agricultural Organization of Mazandaran province. Statistical population consisted of all managers and experts of Agricultural Organization of Mazandarn (65) in subsectors of agriculture including “agronomy and horticulture”, “livestock, poultry, sericulture and apiculture”, “fisheries and aquaculture” and “forest and grassland” . First, statistics related to agricultural knowledge management elements were gathered using a likert 5 scale questionnaire and then, the state of these elements in different subsectors was analyzed by Kruskal-Wallis test. The results show that there is a significant difference in agricultural knowledge management process between the subsectors of “agronomy and horticulture”, “livestock, poultry, sericulture and apiculture” and “forest and grassland”. However, there is no significant difference in agricultural knowledge management process between “Fisheries and aquaculture” and other subsectors. Finally, TOPSIS technique was used in order to prioritize the components of knowledge management. The results showed that knowledge management process gets weaker as the Agricultural Organization moves from knowledge creation towards knowledge application. So, making policies seems necessary to internalize the benefits of knowledge creation within the Agricultural Organization and agricultural sector in Mazandaran province.}, keywords = {Knowledge Management,Knowledge Creation,Knowledge Storage,Knowledge Transfer,Knowledge Application}, title_fa = {تحلیل موقعیت مولفه های مدیریت دانش در سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران}, abstract_fa = {برای اینکه سازمان‌‌ها بتوانند کارایی لازم را داشته باشند، باید حول محور علم و دانش فعالیت کنند. دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمان‌ها به‌شمار می‌آید و شرط موفقیت سازمان‌ها دست‌یابی به دانش جدید در همه‌ی سطوح و حرکت به سمت سازمانی دانش بنیان است. هدف این پژوهش نیز بررسی وضعیت فرایند مدیریت دانش کشاورزی و رتبه بندی مولفه‌های آن (تولید دانش، ذخیره و بازیابی دانش، انتقال و تسهیم دانش، کاربرد دانش) در سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران است. این پژوهش از نظر نوع جزو تحقیقات کاربردی و از نظر روش جزء تحقیقات توصیفی- تحلیلی است. جامعه‌ی آماری پژوهش همه‌ی مدیران و کارشناسان جهادکشاورزی استان مازندران در بخش‌های مختلف شامل زراعت و باغبانی، دام و طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع به شمار 65 تن میباشد. درآغاز، اطلاعات مربوط به مولفههای چهارگانه مدیریت دانش کشاورزی با استفاده از پرسشنامه‌ای با طیف پنج قسمتی لیکرت گردآوری و آن‌گاه وجود تفاوت معنی‌دار در فرآیند مدیریت دانش کشاورزی بین چهار زیربخش اصلی سازمان با استفاده از آزمون کروسکال والیس مورد آزمون قرار گرفت. نتایج به‌دست آمده از آزمون‌ها نشان داد که تفاوت معنی‌داری در میانگین فرایند مدیریت دانش کشاورزی بین سه زیر بخش زراعت و باغبانی، دام و طیور، کرم ابریشم و زنبور عسل و جنگل و مرتع وجود دارد ولی در زیر بخش شیلات و آبزیان تفاوت معنی داری با دیگر بخش‌ها ندارد. در نهایت به‌منظور اولویت‌بندی مولفه‌های مدیریت دانش کشاورزی از روش تاپسیس استفاده شد. نتایج حاصل از تاپسیس نشان دادند که در فرآیند مدیریت دانش کشاورزی هرچه سازمان جهاد کشاورزی از حلقه تولید دانش به سمت کاربرد آن پیش رفته است این فرآیند ضعیف تر عمل کرده است. لذا اتخاذ تدابیری برای درونی کردن سودمندی‌های ناشی از تولید دانش در سازمان و کل بخش کشاورزی استان ضروری بنظر می‌رسد.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,تولید دانش,ذخیره و بازیابی دانش,انتقال و تسهیم دانش,کاربرد دانش}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116289.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116289_544fed1f30bdc45d70643ab77785e7bf.pdf} } @article { author = {Ghanbari, Rezvan and gholamrezai, saeed and asadporiuan, zeinab and romiyani, somayeh}, title = {Force Field Analysis of Effective Factors in Accomplishing a Thesis of Graduate Studies of Lorestan University}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {43}, pages = {42-57}, year = {2018}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2018.111135.1404}, abstract = {the aim of this study was to examine the driving and preventive factors of doing thesis from the viewpoints of postgraduate students and faculty members of agriculture courses in Lorestan university. This study is a descriptive-correlational research that carried out using survey method.The statistical population of the study consisted of 64 postgraduate students of agriculture courses (Masters and PhD) and 48 faculty members of agriculture college. For data analysis, exploratory factor analysis and Mann Whitney and Kruskal-Wallis tests were used. Results of factor analysis showed that "organizational obstacles" are the most important preventive factor and "the skill of the supervisor" is the most important driving factor in the doing of a thesis from the perspective of students. The results of a Mann–Whitney test about the difference between students in terms of gender and education showed that male students and postgraduate students face more individual barriers in doing the thesis. Also, the results of Wilcoxon test showed no significant difference between students of different courses in terms of obstacles in doing the thesis. Also, the results of prioritizing the problems of doing thesis from the perspective of members facualty showed that “the weakness of the student in the translation of Latin scientific resources," "the lack of continuous presence of student in campus," " students' lack of familiarity with the research method" as the most important Challenges have been identified.}, keywords = {organizational barriers,Skill of the supervisor,Doing thesis,postgraduates students,Agriculture courses}, title_fa = {تحلیل میدان نیروی عامل های مؤثر در انجام پایان نامه تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان}, abstract_fa = {بخش بیشتر از پژوهش ها در گرایش های کشاورزی به شکل پایان نامه دانشجویی انجام می شود و پایان نامه یکی از تولیدهای اصلی پژوهشی دانشکده های کشاورزی است. برای فرازاندن سطح کیفی پایان نامه ها در رشته های کشاورزی ضرورت دارد تا چالش ها و عامل های مؤثر در تدوین پایان نامه از دیدگاه اصلی ترین کنش گران آن یعنی دانشجویان و اعضای هیئت علمی بررسی شود. از این رو ﻫﺪف از این ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺮرﺳﻲ عامل های پیش برنده و بازدارنده ی مؤثر بر ﺗﺪوﻳﻦ ﭘﺎﻳﺎن نامه از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت علمی رشته های کشاورزی دانشگاه لرستان بود. ﭘﮋوﻫﺶ از نوعﻛﺎرﺑﺮدی و ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ - ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ روش پیمایشی و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺟﺮا ﺷﺪ. جامعه آماری این تحقیق شامل 39 دانشجوی کارشناسی ارشد و 25 دانشجوی دکتری و 48 عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی در سال تحصیلی 96-1395 بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون های نا فراسنجه ای من وایتنی و کروسکال والیس استفاده شد. تحلیل عاملی نشان داد که بازدارنده های سازمانی مهم ترین بازدارنده و خبرگی استاد راهنما مهم ترین پیش برنده در تدوین پایان نامه از دیدگاه دانشجویان می باشد. آزمون من وایتنی در مورد تأثیر جنس و مقطع تحصیلی بر تدوین پایان نامه نشان داد، دانشجویان پسر و دانشجویان کارشناسی ارشد با بازدارنده های فردی بیشتری در انجام پایان نامه روبه رو هستند. آزمون کروسکال والیس نیز نشان داد، دانشجویان گرایش های مختلف از لحاظ بازدارنده های انجام پایان نامه تفاوت معناداری ندارند. اولویت بندی چالش های انجام پایان نامه از دیدگاه استادان نشان داد، آنان ضعف دانشجو در ترجمه منابع علمی خارجی، حضور نیافتن پیوسته دانشجو در محیط دانشگاهی، نا آشنایی دانشجو با روش تحقیق را به عنوان مهم ترین چالش ها مشخص کرده اند.}, keywords_fa = {بازدارنده های سازمانی,خبرگی استاد راهنما,انجام پایان نامه,دانشجویان تحصیلات تکمیلی,رشته های کشاورزی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116290.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116290_533a8f40c986d7db52d604b4cbc6e9f7.pdf} } @article { author = {NOOROLLAH NOORIVANDI, AZADEH}, title = {The role of educational and extension programs on the use of environmental pollutants in vegetable and summer crop farmers in Shoushtar Township}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {43}, pages = {59-72}, year = {2018}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.114453.1406}, abstract = {The purpose of this research was analyzing the role of educational programs in use of environmental pollutants in vegetable cultivation in Shoushtar township of Khuzestan province. This research is quantitative in nature and based on purpose was applied research. The method used in this research was survey of correlative descriptive type. The population consisted of vegetable farmers in the Shoushtar township (N=850). The sample size was determined based on Morgan table (n=150). In order to determine the validity of questionnaire was used panel of experts. Also, to determine the reliability the Ө=0.8 was used. Based on the results, the use of pesticides in the region it is common to use such Dichlorvos (mean= 2.9 liters per hectare), Sevin (mean=3.45 kg per ha), Diazinon (mean=2.3 liters per hectare), Asetamipride (mean=1 kg per hectare) was high. Also, Phosphate and Nitrate fertilizers consumption level was very high. People who participated in extension classes, extensions exhibitions, multi-day training courses, scientific seminars and demonstration fields, they had a significant difference in the level of use of chemical pollutants at 1% level with those who did not participate. Based on the results of the factor analysis the most important factors affecting the use of excessive pollutants consists of four factors: low levels of cognitive domain and lack of training of quantitative and qualitative aspects, lack of government support for the use of alternative methods, lack of legal and administrative barriers and marketability and lack of assessment of product produced.}, keywords = {Extension and educational programs,Chemical Contaminants,Vegetable Cultivation}, title_fa = {نقش برنامه های آموزشی و ترویجی در کاربرد آلاینده‌های زیست محیطی در کشت سبزی و صیفی شهرستان شوشتر}, abstract_fa = {یکی از مهم‌ترین مخاطره‌های محیط زیست که در سال‌های اخیر چالش‌های فراوانی مانند کاهش باروری زمین‌های کشاورزی و بیابان‌زایی را ایجاد کرده است کاربرد آلاینده‌های شیمیایی در بخش کشاورزی است. این مقاله با هدف قرار دادن این مهم، به ارزیابی نقش برنامه های آموزشی و ترویجی بر کاربرد آلاینده‌های زیست محیطی در کشت سبزی و صیفی شهرستان شوشتر در استان خوزستان پرداخته است. این تحقیق، از لحاظ ماهیت کمی و از لحاظ هدف کاربردی است. روش مورد استفاده در آن پیمایشی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری همه سبزی و صیفی‌کاران در سطح شهرستان شوشتر به تعداد 850 نفر بود. حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 150 نفر تعیین شد. به منظور تعیین روایی ابزار تحقیق، از روش نظرسنجی متخصصان و با انجام بررسی مقدماتی با 30 صیفی‌کار و محاسبه ضریب پایایی تتا (Ө=0.8) پایایی آن به‌دست آمد. بنابر نتایج تحقیق میزان کاربرد سموم شیمیایی آفت‌کش که در منطقه مورد نظر کاربرد آن عمومیت دارد شامل دیکلرووس(با میاتگین 9/2 لیتر در هکتار)، سوین(با میاتگین 45/3 کیلوگرم در هکتار)، دیازینون(با میاتگین 3/2 لیتر در هکتار)، استامی پراید (با میاتگین 1کیلوگرم در هکتار) در حد بالا، و کودهای شیمیایی فسفات و نیترات در حد بسیار بالا می‌باشد. افرادی که در برنامه‌های کلاس آموزشی و ترویجی، نمایشگاه‌های ترویجی، دوره‌های آموزشی چندروزه، سمینارهای علمی و مزارع نمایشی شرکت کرده بودند از بعد میزان استفاده از آلاینده‌های شیمیایی اختلاف معنی‌داری در سطح 1% با افرادی که شرکت نکرده بودند، داشتند. تحلیل عاملی مهم‌ترین عامل‌های مؤثر بر کاربرد بیش از حد آلاینده‌های یادشده شامل 4 عامل 1) پایین بودن سطح حیطه شناختی و ضعف دوره‌های آموزشی از ابعاد کمی و کیفی، 2) نبود حمایت‌های دولتی برای بهره‌گیری از روش‌های جایگزین، 3) نبود بازدارنده‌های قانونی و اداری و 4) بازارپسندی محصول و نبود ارزیابی محصول تولیدی می‌باشد.}, keywords_fa = {برنامه‌های آموزشی و ترویجی,آلاینده‌های شیمیایی,کشت سبزی و صیفی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116281.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116281_b0bb3afed45abb61ab2ae5e58c99ad78.pdf} } @article { author = {Abbaspou, Abbas and mohajer, yahya and Asadzadeh, hasan and rajabbaigy, mojtaba and jahanpanah, bijan}, title = {Model of agricultural beneficiaries Education in the Ministry of Agriculture-jihad,Iran( 2016)}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {43}, pages = {73-89}, year = {2018}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2018.115199.1420}, abstract = {The study purposes to provide a pattern for agriculture education program in the ministry of Agriculture-jihad. The study is applied conducted through mixed method research design. Semi- structured interview, focus group and descriptive – analytical methods have been used in the qualitative and quantitative sections, respectively. The quantitative research population includes as many as 1600 agent in agriculture system of which driven 393 people as a sample by Cochran's formula. Purposive sampling is used for qualitative and cluster sampling for quantitative sampling. To gather the data in qualitative section, we used interview and researcher made questionnaire for quantitative one. Since the analysis was two phases exploratory, therefore, we used systematic coding for qualitative section and mean, standard deviation, coefficient of variation to describe the data and T Test, Structural modeling, Factor Analysis in inferential part. Qualitative findings showed primitive constituent aspects of rural educational planning pattern involve 8 principal components and 32 indices. The quantitative findings showed there is a significant difference between empirical mean and desired one at the 0.01 level in all components and present rural education was not appropriate. The results of two phases Confirmatory Factor Analysis of construct validity and measurement models showed identified components and sub – components have fit and adequate factor loading to determine planning education program pattern for beneficiaries in ministry of agriculture-jihad.}, keywords = {Agricultural education,agricultural beneficiaries,education beneficiaries,pillar of agricultural education,educational pattern}, title_fa = {الگوی آموزش بهره برداران در وزارت جهاد کشاورزی (سال 1395)}, abstract_fa = {هدف پژوهش ارائه الگویی برای برنامه آموزش بهره برداران کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی می باشد. پژوهش در رده تحقیقات کاربردی است که به روش ترکیبی اکتشافی انجام شد. برای این منظور ابتدا دربخش کیفی پژوهش، روش تحقیق گروه کانونی و مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از روش توصیفی-تحلیلی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل 1600نفر کارگزاران نظام آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بود. دربخش کیفی پژوهش از روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند با شیوه زنجیره ای و دربخش کمی از روش تصادفی خوشه ای استفاده شد. داده های بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از مطلعین و بحث کانونی ودر بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته و از تعداد 393 نفر نمونه ها که با فرمول کوکران تعیین گردید گرد آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، در بخش کیفی از روش کد گذاری سیستماتیک و در بخش کمی از شاخص های آمار توصیفی ، آزمون Utest، تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های کیفی پژوهش نشان دادند که مولفه های اولیه تشکیل دهنده ی الگوی برنامه آموزش بهره برداران دارای 8 مولفه و32زیر مولفه بودند. در بخش کمی نتایج مقایسه میانگین مولفه های بدست آمده حاصل از آزمون آزمون من ویت نی نشان داد بین میانگین موجود و میانگین مطلوب در تمامی مولفه ها تفاوت معناداری در سطح 1% وجود دارد و وضعیت موجود آموزش کشاورزی از شرایط مطلوب برخوردار نبودند. نتایج دو مرحله تحلیل عاملی تاییدی مولفه ها نیز نشان داد که مولفه ها و زیر مولفه های شناسایی شده دارای بار عاملی کافی جهت پیش بینی برنامه آموزش بهره برداران در وزارت جهاد کشاورزی میباشد و همچنین شاخص های برازش الگوی برنامه آموزش بهره بردران وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد که الگوی تدوین شده دارای برازش مطلوبی می باشد}, keywords_fa = {آموزش کشاورزی,بهره بردران کشاورزی,آموزش بهره برداران,ارکان آموزش کشاورزی,الگوی آموزشی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116286.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116286_bfbcd6a7be610e919ef670a84c1a310f.pdf} } @article { author = {mohammadi, floria}, title = {The Effect of Farmer Field School Approach on Farmers' Attitude toward Environmental Stance Of Intergrated pest Management}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {43}, pages = {90-103}, year = {2018}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2018.115899.1437}, abstract = {AbstractThe use of integrated pest management as one of the conservation technologies in agriculture is needed. The purpose of this study is investigating and assessing the effect of Godin Kongharder Farmers' participation on farmers' attitudes toward Integrated Pest Management in terms of Environmentalistic and pest control. The research in terms of its nature domain is quantitative research and in terms of its goal is an applied research, In terms of controlling variables, is causal-correlation. The studied statistical population consist of 117 farmer from the Goodin town in Kangavar in 1394 and 1395, who have participated in Farmer Field School integrated pest management extension education in 2016 . research toof to collecting data was a structured questionnaire which its validity, according to agricultural extension experts and its reliability using the ordinal theta coefficient was set 0.87. The results of ordinal regression analysis indicated that, farmer field school approach has been effective on the farmer attitude toward ability of the integrated pest management to control pests and diseases, reduce production costs and reduce chemical inputs, also toward environmentalism of integrated pest management to protect the safety of products and protect soil quality and farmers field school approach have been able to explain between 13 and 46 percent of the dependent variable variations (farmers' attitudes toward IPM).}, keywords = {Farmer field School,Integrated fest management,Environmentalism,farmers' attitude}, title_fa = {نقش رهیافتFFS در نگرش کشاورزان به زیست گرایی مدیریت تلفیقی آفات}, abstract_fa = {استفاده از مدیریت تلفیقی آفات به عنوان یکی از فناوری های حفاظتی در کشاورزی ضرورت دارد. هدف از این تحقیق، بررسی و ارزیابی تاثیر شرکت کشاورزان گودین کنگاوردر رهیافت آموزشی مدرسه مزرعه کشاورز بر نگرش آنان نسبت به زیست محیط گرابودن مدیریت تلفیقی آفات و توانایی آن در مهار آفات است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت موضوع از نوع تحقیقات کمی، از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ کنترل متغیرها، از نوع علّی- ارتباطی می باشد. جامعه ی آماری مورد بررسی 117 تن از کشاورزان زراعت کار گودین در کنگاور بود که در سال های 1394 و 1395 در رهیافت مدرسه مزرعه کشاورز در آموزش های ترویجی مدیریت تلفیقی آفات مشارکت داشته اند. روش گردآوری داده ها مصاحبه ساختارمند به شیوه ی سرشماری با استفاده از ابزار پرسشنامه بود که روایی آن بر اساس نظر صاحب نظران ترویج کشاورزی دانشگاه نهاوند و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی 87/0 تعیین شد. نتایج تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد رهیافت مدرسه مزرعه کشاورز در نگرش کشاورزان نسبت به توانایی مدیریت تلفیقی آفات در مهار آفات و بیماری ها، کاهش هزینه های تولید و کاهش کاربرد نهاده های شیمیایی و همچنین نسبت به زیست محیط گرایی مدیریت تلفیقی آفات در حفظ سلامت محصولات و کیفیت خاک موثر بوده است و رهیافت مدرسه مزرعه کشاورز توانسته است بین 13 تا 46 درصد از احتمال تغییرات متغیر وابسته (نگرش کشاورزان نسبت به مدیریت تلفیقی آفات) را تبیین کند.}, keywords_fa = {مدرسه مزرعه کشاورز,مدیریت تلفیقی آفات,زیست محیط گرایی,نگرش کشاورزان}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116283.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116283_5d2ca6f6905f551cfafe5ccf65f0b263.pdf} } @article { author = {Shahpasand, Mohammadreza and savari, moslem}, title = {Factors Affecting the Level of Technical Knowledge of Pomegranate Producers in Markazi Province, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {43}, pages = {104-117}, year = {2018}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2018.115957.1440}, abstract = {The main purpose of this study was Effective factors on the level of technical knowledge of pomegranate producers in Markazi province. The statistical population of this study was consisted of all pomegranate gardeners were the central province in case study (N = 6320). Using Cochran's sampling formula, 240 of them were selected as a sample (N=240). The main instrument in this study was questionnaire which its validity was confirmed by the panel of experts and The reliability of it was also calculated by using a sequential alpha test and through software R (0/75-0/89). Data were analyzed by SPSS18 software. The results of spirman correlation analysis showed at Among variables, pomegranate cultivation experience, social participation, social capital, Access to credits, amount of earn, amount of production, number of extension calls, The use of communication and information channels and the distance with promotion services centers have a significant relationship with the level of technical knowledge of farmers in the field of pomegranate production. The results of regression analysis showed Membership variables in social networks and organizations and Use of resources , communication channels, Yearly earnings and the number of extension contacts have the greatest impact on improving the technical knowledge of antagonists. Also, the range of technical knowledge (cognitive, knowledge and skill) have a significant impact on the improvement of the pomegranate performance. So that they can predict 48.5 of variance of the dependent variable of the research (pomegranate function).}, keywords = {Technical Knowledge,Pomegranate producers,Performance improvement,Extension trainings,Empowerment}, title_fa = {عامل‏های موثر برسطح دانش فنی تولیدکنندگان انار استان مرکزی}, abstract_fa = {این پژوهش علی- ارتباطی با هدف بررسی عامل‏های موثر برسطح دانش فنی تولیدکنندگان انار استان مرکزی انجام شد. جامعهی آماری، همه‏ی باغداران انارکار استان مرکزی بود (N=6320). با استفاده فرمول نمونه‏گیری کوکران 240 تن از آنان با روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه‏ای بود که روایی آن توسط نظرسنجی از اعضای هیات علمی وزرات جهاد کشاورزی و دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای ترتیبی و از طریق نرم‏افزار R محاسبه شد (89/0 – 75/0=α). تجزیه و تحلیل داده‏ها با نرم‏افزار SPSSwin18 انجام شد. تحلیل همبستگی اسپیرمن نشان داد، بین متغیرهای، تجربه کشت انار، مشارکت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، دسترسی به اعتبارات، میزان درآمد، میزان تولید، شمار تماس‏های ترویجی، میزان استفاده از راه‏های ارتباطی و اطلاعاتی و فاصله با مراکز خدمات ترویج رابطه معنی‏داری با سطح دانش فنی انارکاران داشت. در این راستا تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد، متغیرهای عضویت در تشکل‏ها و شبکه‏های اجتماعی، میزان استفاده از منابع و راه‏های ارتباطی، درآمد سالیانه و شمار تماس‏های ترویجی بیشترین تاثیر را بر احتمال بهبود سطح دانش فنی انارکاران دارند. همچنین، حیطه‏های دانش فنی (شناختی، دانشی و مهارتی) نیز تاثیر شایان توجهی بر احتمال بهبود سطح عملکرد انار دارند به طوری که می‏توانند 5/48 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته عملکرد انار را پیش‌گویی کنند.}, keywords_fa = {دانش فنی,انارکاری,بهبود عملکرد,آموزش‏های ترویجی,توانمندسازی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116282.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116282_1cf87207e900365992493c4f77bc5a8c.pdf} } @article { author = {karami, Shohreh}, title = {Foresight of Skill and Technology Application Requirements of job Market from the View of Agricultural Students at Razi University Kermanshah, Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {43}, pages = {118-131}, year = {2018}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2018.116185.1446}, abstract = {In line with the graduates' supply and demand and job market developments in the years ahead, targeted and future-oriented planners are inevitable in order to train professional capabilities and increase productivity in agricultural higher education. Therefore the present study, done with aimed to foresight of skill and technology application requirements of job market from the view of agricultural students at Razi University. This research was in terms of nature a mixed of research, in terms of purpose an applied. The statistical population consisted of the Ph.D. students of the Agriculture and Natural Resources Campus of Razi University, 48 of them were selected through a convenience sampling method. The key indicators of the research were determined by a questionnaire with ordinal versions of coefficient alpha 0.89. The research scenarios were also extracted through a questionnaire with the validity of future research specialists. Five indicator educational-research system reform appropriate to acquire the skills and application of modern technologies, focusing on the development of skilfully and innovative human resources, presentation of business management courses in all orientations of agriculture, interacting different orientations in agricultural and integrating their knowledge and skills, and interacting with centers technology production and transfer were key indicators of the research. Of the eight scenarios exchanger from the Senariowizard software, two scenarios favourable situation, two scenarios midway situation scenarios and four scenarios critical situations will be in the future of agricultural higher education. Finally, based on the research scenarios, strategies were presented to achieve the desired conditions.}, keywords = {Foresight,skill and technology,agricultural job market,agricultural higher agricultural}, title_fa = {آینده نگاری کاربرد مهارت و فناوری مورد نیاز بازار از دیدگاه دانشجویان دکتری کشاورزی دانشگاه رازی}, abstract_fa = {بر اساس عرضه و تقاضای دانش آموختگان و دگرگونی های بازار کار در سال های پیش رو، برنامه ریزی های هدفمند و آینده مدار، به منظور پرورش شایستگی های حرفه ای و افزایش بهره وری در آموزش عالی کشاورزی، امری گریز ناپذیر است. از این رو این پژوهش، با هدف آینده نگاری کاربرد مهارت و فناوری مورد نیاز بازار کار در آموزش عالی کشاورزی انجام شد که به لحاظ ماهیت جزو پژوهش های ترکیبی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه ی آماری دانشجویان دکتری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی به شمار 56 تن بود که از آن 48 تن با نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. شاخص های کلیدی پژوهش از طریق پرسشنامه ای با آلفای ترتیبی 89/0 تعیین شد و پیش فرض های پژوهش نیز با پرسشنامه محقق ساخته استخراج شد که روایی آن با نظرخواهی از متخصصان آینده پژوهی انجام شد. پنج شاخص اصلاح نظام آموزشی-پژوهشی مناسب کسب مهارت و کاربرد فناوری های نو ین، تمرکز بر پرورش نیروی انسانی مهارت محور و نوآور، ارایه واحدهای مدیریت کسب وکار در همه ی گرایش های کشاورزی، تعامل گرایش های مختلف کشاورزی و تلفیق دانش و مهارت آن ها و تعامل و ارتباط با مراکز تولید و انتقال فناوری، شاخص های کلیدی پژوهش بودند. از هشت پیش فرض مستخرج از نرم افزار Senario Wizard دو پیش فرض وضعیت مطلوب، دو پیش فرض وضعیت بینابین و چهار پیش فرض وضعیت بحرانی را در آینده آموزش عالی کشاورزی متصور می شوند. در نهایت بر اساس پیش فرض های پژوهش، راهبردهایی به منظور دستیابی به شرایط مطلوب ارایه شده است.}, keywords_fa = {آینده نگاری,مهارت و فناوری,بازار کار کشاورزی,آموزش عالی کشاورزی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116284.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116284_68809eff2da602189d1649647207aa18.pdf} } @article { author = {dehyori, sahar}, title = {Meta-analysis of the Literacy, Thinking and Statistical Reasoning Graduates of Graduate Studies in Agricultural Extension, Education, and Development}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {43}, pages = {132-145}, year = {2018}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2018.116431.1453}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of literacy, thinking and statistical reasoning of Graduates of Graduates of Education, Promotion, Education and Agricultural Development Universities of Iran as a statistical society in applying statistical methods at two different time points.The sample size of the first stage in 2010, 315 graduates of the Master's degree and Ph.D. Universities across the country were selected in a proportional stratified sampling form, and the second phase in 1396, 110 graduates from the same Universities were selected. The validity of the questionnaire as a research tool with standardized and well-established combinations was confirmed by the professors and its reliability was confirmed by Cronbach's α (82%), sequential θ (95%) and cr (89%).The purpose of this study is to investigate the quantitative results of the application of statistical methods using meta-analysis and comprehensive meta-analysis software (CAM2) in two different time periods of statistical societies.The result of the meta-analysis showed that the statistical methods applied in the two examined periods had a moderate relationship (with a mean effect size of 0.37 to 0.41). Also, among the variables studied, statistical attitudes with a magnitude of 0.49 have the greatest effect size in relation to the statistical variables and have the most impact.}, keywords = {Statistical Literacy,Statistical Argument,Statistical Thinking,Graduate Studies,Meta-Analysis}, title_fa = {فراتحلیل سواد, تفکر و استدلال آماری دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی رشته های ترویج, آموزش و توسعه کشاورزی}, abstract_fa = {توسعه و تغییرات معنی دار در زمینه های آموزش آمار در سراسر دنیا در دهه گذشته دیده شده، و تاکید زیادی بر آموزش تفکر آماری، یادگیری دانشجو محور، استفاده از داده های واقعی زندگی، استفاده از تکنولوژی، و مهارت های ارتباطی شده است. با توجه به رشد کاربردها و آموزش های آمار، به نظر می رسد، انجام تحقیق ترکیبی که عصاره تحقیقات موجود در یک موضوع خاص را به روشی منظم فراهم می کند، باعث بهبود روند آموزشی می شود. هدف این تحقیق، بررسی تاثیر سواد، تفکر و استدلال آماری دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی رشته های ترویج، آموزش و توسعه کشاورزی دانشگاه های ایران به عنوان جامعه آماری در کاربست روش های آماری در دو مقطع زمانی متفاوت است. این تحقیق انجام گرفته است. حجم نمونه مرحله اول در سال 1389، 315 نفر از میان فارع التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های سراسر کشور به صورت طبقه ای متناسب به عنوان حجم نمونه انتخاب شد، و مرحله دوم در سال 1396 تعداد 110 نفر از میان فارغ التحصیلان جدید از همان دانشگاه ها انتخاب شدند. روایی پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق با گویه های ترکیبی استاندارد و محقق یافته، توسط اساتید و پایایی آن توسط آزمون α کرونباخ (82%)، θ ترتیبی(95%) و cr (89%)تائید شد. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج در حوزه کاربست روش های آماری با استفاده از روش فراتحلیل و نرم افزار جامع فراتحلیل(CAM2) در دو زمان مختلف جوامع آماری هدف را مورد بررسی قرار داده است. نتیجه فراتحلیل نشان داد که کاربست روش های آماری در دو زمان مورد بررسی، رابطه ای در حد متوسط دارد (با میانگین اندازه اثراز 0.37 به 0.41). همچنین از میان متغیر های مورد بررسی متغیر نگرش آماری با اندازه اثر 0.49 دارای بیشترنی اندازه اثر در ارتباط با متغیر کاربست روش آماری هستند و بیشترین تاثیرگذاری را دارند.}, keywords_fa = {سواد آماری,استدلال آماری,تفکر آماری,تحقیقات تحصیلات تکمیلی,فراتحلیل}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116285.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116285_1d61ce0878defe1565dfb5eb878fb44e.pdf} }