@article { author = {abbasi, enayay and najafloo, parisa}, title = {Assessment of Information Literacy of Agricultural Postgraduate Students at Tarbiat Modares University ,Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {7}, number = {34}, pages = {89-103}, year = {2015}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2016.106009}, abstract = {  The main purpose of this study was to assess the information literacy among agricultural students of Tarbiat Modares University. Research design was descriptive- correlation and survey method used to gathering the data. Statistical population of study consisted of all agricultural post graduate students in Tarbiat Modares University (N =764). The sample size was determined by using Krejcie and Morgan's (1970) Table (n =256). Samples were selected through stratified random sampling method. Research instrument was a questionnaire. Face and content validity of the questionnaire revised and confirmed by a panel of agricultural extension and education experts. The results showed that information literacy level of students was moderate. In the second information literacy standards (effective and efficient access to needed information), students had the highest skill and they were weak in the fifth standard (familiarity with legal issues relating to access and use of information). Based on the Pearson correlation results, there were positive and significant relationships between student’s age, hours of work with computers and the internet, the research skills (knowledge of the English language, computers, internet and office software), the average scores of passed credits, with their information literacy. Regressions analysis revealed that average scores at present level, research skills and hours of work with computers and internet could explain about 21 percent of the variation in the information literacy. T-test results showed there is no significant difference between information literacy of students with different levels of education (M.Sc. and Ph.D.), gender (male and female) and participation or not participation in library tour. Based on other part of results, kind of undergraduate university affects the students' information literacy and there is no significant difference between the students' information literacy with different academic majors and various employment situations.}, keywords = {Information Literacy,information age,Graduate Students,ACRL standard}, title_fa = {سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی دانشگاه تربیت‌مدرس}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری، کل دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بودند (764 N=). حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) برآورد شد (256 n=). نمونه‌‌گیری به روش نمونه‌گیری طبقه­ای تناسبی در دو مرحله انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه بود. روایی ظاهری و محتوایی آن توسط چندتن از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که سواد اطلاعاتی دانشجویان در سطح متوسط است. دانشجویان در استاندارد دوم سواد اطلاعاتی (دسترسی مؤثر و کارا به اطلاعات مورد نیاز) بالاترین مهارت را داشتند و در استاندارد پنجم (آشنایی با موارد حقوقی و قضایی مربوط به دسترسی و استفاده از اطلاعات) ضعیف بودند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که متغیرهای سن، ساعات کار با رایانه و اینترنت، نمره مهارت‌های تحقیق (میزان آشنایی با زبان انگلیسی، رایانه، اینترنت و نرم افزار‌های‌ اداری) و معدل واحدهای گذرانده در مقطع کنونی با میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج معادله رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد که معدل واحدهای گذرانده مقطع کنونی، نمره مهارت‌های تحقیق و ساعات کار با رایانه و اینترنت حدود 21 درصد از تغییرپذیریهای رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان را تبیین کردند. نتایج آزمون t نشان داد که بین سواد اطلاعاتی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، جنسیت‌های مختلف (زن و مرد)، افرادی که در تور آشنایی کتابخانه شرکت کرده بودند و آنانی که شرکت نکرده بودند تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. بر پایه بخش دیگری از نتایج، نوع دانشگاه مقطع کارشناسی بر سواد اطلاعاتی دانشجویان مؤثر است. و بین سواد اطلاعاتی دانشجویان با رشته‌های مختلف تحصیلی و وضعیت اشتغال مختلف نیز تفاوت معناداری وجود ندارد.}, keywords_fa = {سواد اطلاعاتی,عصر اطلاعات,دانشجویان تحصیلات تکمیلی,استانداردACRL}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106009.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106009_173455153d761285c12f657e7201e2e3.pdf} }