@article { author = {Niknami, Mehrdad and Seddigeh, Azzam}, title = {Impact of Organizational Culture on Agricultural Educators’ Professional Behavior in Scientific Applied Agricultural Higher Education Centers of Jihad-e Agriculture in the Fourth Region Iran}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {8}, number = {39}, pages = {67-79}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.109273}, abstract = {Organizational culture is a system of shared understanding of an organization and as one of the important factors affecting on the professional behavior of the organization employees. The main aim of this research was to study the impact of organization culture on educators’ professional behavior at Scientific Applied Agricultural Higher Education Centers of Jihad-e Agriculture in the Fourth Region Iran. The statistical population was composed of 560 faculty members and educators of the Institute of Applied Scientific Higher Education in 2013-2014 academic years, out of which 99 of them were determined according to Cochran’s formula by stratified random sampling. The research tool was a questionnaire that’s validity was confirmed by a panel of experts. To confirm its reliability, 30 questionnaires were filled out in the Imam Khomeini branch of the Institute of Applied Scientific Higher Education in Karaj. Ordinal theta coefficient was calculated. Pearson Correlation test revealed that components of organizational culture including personal creativity, risk-taking, leadership, coherence, management support, control, identity, bonus criticism system had positive, significant relationship with educators’ professional behavior. According to the results of regression analysis, only six variables were qualified to be included in regression equation. They accounted for 64.5% of the variance of professional behavior-related variable. Three variables of bonus system, identity and leadership had positive impact and three variables of criticism, control and management support had negative impact.}, keywords = {organizational culture,professional behavior,agricultural applied scientific higher education,agricultural educators}, title_fa = {تأثیر فرهنگ سازمانی بر رفتار حرفه ای مدرسان مرکزهای آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی منطقه چهار کشور}, abstract_fa = {فرهنگ سازمانی نظامی از استنباط های مشترک اعضای یک سازمان است و بعنوان یکی از مولفه های مهم تاثیر گذار بر رفتار حرفه ای کارکنان در سازمان تلقی می گردد. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رفتار حرفه ای مدرسان مرکزهای آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی در منطقه چهار کشور بود. این تحقیق از نوع میدانی، جامعه آماری آن شامل 560 عضو هیأت علمی و مدرسانی بودند که در مرکزهای آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی منطقه چهار کشور در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تدریس بودند. بر اساس فرمول کوکران99 نفر به عنوان حجم نمونه و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. روایی پرسشنامه بعنوان ابزار اصلی تحقیق مورد تایید اعضای هیات علمی قرار گرفت و پایایی آن نیز با انجام آزمون مقدماتی با تکمیل 30 پرسشنامه و محاسبه تتای ترتیبی در مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی امام خمینی البرز تایید شد(89/0- 84/)0θ=. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که مؤلفه های فرهنگ سازمانی از جمله خلاقیت فردی، خطر پذیری، رهبری، یکپارچگی، حمایت مدیریت، کنترل، هویت، نظام پاداش و انتقاد با رفتار حرفه ای مدرسان رابطه مثبت و معنی داری دارند. نتایج آزمون رگرسیون گویای آن بود که از بین متغیرهای معنی دار شده، تنها شش متغیر توانایی ورود به معادله رگرسیون را داشتند که در مجموع 5/64 درصد از تغییر پذیری متغیر وابسته تغییر رفتار حرفه ای را تبیین می کنند. سه متغیر نظام پاداش، هویت، و رهبری دارای تاثیر مثبت و سه متغیر انتقاد، کنترل و حمایت مدیریت دارای تاثیر منفی بودند.}, keywords_fa = {فرهنگ سازمانی,رفتار حرفه ای,آموزش علمی کاربردی کشاورزی,آموزشگران کشاورزی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_109273.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_109273_f90a3fbc51d95fde06135768dd78ed7f.pdf} }