@article { author = {Baradaran, M. and Abedi, B. and khosravipour, B. and yaghobi, J. and yazdanpanah, M.}, title = {Developing a pattern to establish an entrepreneurial University of Agriculture and Natural Resources from perspective of agricultural education management}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {9}, number = {40}, pages = {123-139}, year = {2017}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2017.108496.1321}, abstract = {Requisite to improve employment among graduates of agricultural field was that universities and colleges that providing this training will become entrepreneur. This study was aimed to develop a pattern to establish an entrepreneurial University of Agriculture and Natural Resources. The research method was descriptive- correlation. The statistical population consisted of 305 agricultural and natural resources faculty members at Agricultural and Natural Resources universities of Iran. Stratified random sampling method was used to select 170 faculty members. Gibb's entrepreneurial university questionnaire of along with a researcher-made questionnaire with numerical range of zero to ten were used to collect data. Data processing soft wares were SPSS20 and AMOS20. The Exploratory, confirmatory factor analysis and correlation tests were used. Results showed that the Gibb's model were approved in the studied population. Also the result of the exploratory factor analysis showed that "Organizational Communication", "teaching- learning", "curriculum planning", "distinguishes of an entrepreneurial University of Agriculture and Natural Resources compared with an entrepreneurial university in other fields" and "Process activities" are some of the constituting components of an entrepreneurial agriculture and natural resources university. As well as all components of the study both in processes and strategic parts had significant relationship.}, keywords = {Entrepreneurial University,Agriculture and Natural Resources,Faculty members,Educational management,Gibb's model}, title_fa = {تدوین الگوی دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه مدیریت آموزش کشاورزی}, abstract_fa = {لازمه‌ی بهبود وضعیت اشتغال در میان دانش‌آموختگان کشاورزی کارآفرین شدن دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ارائه دهنده‌ی این آموزش‌هاست، بر همین اساس هدف پژوهش حاضر تدوین الگویی برای ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه مدیریت آموزش کشاورزی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر که در سال 1395 انجام شده 305 تن اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور بودند که بر پایه‌ی روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ، 170 تن به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابـزار پژوهش، پرسشنامه‌ای محقـق ساخت با طیف عددی صفر تا ده، و آزمون دانشگاه کارآفرین گیب(2012) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم افزارهای AMOS20 و SPSS20 انجام شد. آزمون‌های آماری مورد استفاده شامل همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بود. نتایج تحقیق نشان دادند که مدل گیب در جامعه مورد مطالعه تأیید شد. نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی نیز نشان داد که "ارتباطات سازمانی"، "تدریس-یادگیری"، "برنامه‌ریزی درسی"، "تمایزات یک دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی با یک دانشگاه کارآفرین در سایر رشته‌ها" و "فعالیت‌های فرآیندی" برخی از مؤلفه‌های تشکیل دهنده‌ی یک دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی می‌باشند. علاوه بر این، مؤلفه‌های مورد مطالعه در دو بخش راهبردی و فرآیندی با یکدیگر رابطه‌ی آماری معنی داری داشتند.}, keywords_fa = {دانشگاه کارآفرین,کشاورزی و منابع طبیعی,اعضای هیأت علمی,مدیریت آموزشی,مدل گیب}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_109902.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_109902_251e9454ae0e3796a348807adcce1715.pdf} }