@article { author = {Moazen, Zeinab and Movahed Mohammadi, Hamid and Rezvanfar, Ahmad and Hedjazi, Seyyed Yousef}, title = {Analyzing the components of agricultural extension and education curriculum based on the interdisciplinary training approach}, journal = {Journal of Agricultural Education Administration Research}, volume = {10}, number = {46}, pages = {125-144}, year = {2018}, publisher = {Agricultural Research,Education and Extension Organization}, issn = {2717-1205}, eissn = {2717-1213}, doi = {10.22092/jaear.2018.122842.1536}, abstract = {The aim of this research was to analyze the components agricultural extension and education major according to interdisciplinary curriculum elements. The statistical population of the study included 302 students (1393-1396 for Master and 1391-391 for PhD) at universities of Tehran, Shiraz, Ramin, Kermanshah, and Zanjan. Using Krejcie and Morgan tables, a sample of 170 students was selected by stratified sampling method. The research instrument was a questionnaire. Its validity was confirmed by the faculty members and PhD students and graduates of Agricultural Extension and Education. Cronbach's alpha coefficient used to determine the reliability. Data were analyzed using SPSS software. The results of factor analysis showed that aim element had three component including acquiring cognitive skills, problem solving skills, and acquiring the skills of the real world of engineering. Content element had four components including: content cohesion, comprehensiveness of the content, the proper utilization of the content of the related disciplines, and the provision of complementary and relevant courses in terms of study. The element of teaching and learning strategies had three components including: problem-based teaching methods, the interaction of faculty members, and the use of cooperation of different disciplines in the teaching process. The element of learning experiences and activities had three components including: matching the experiences with the needs of the field and the interests of the students, setting out the activities and experiences of learning based on the internal and external workgroup, and designing challenging experiences and learning activities. T}, keywords = {Interdisciplinary,Curriculum,Agricultural extension and Education,Higher Education}, title_fa = {مولفه‌های برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی براساس رویکرد آموزش میان رشته‌ای}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، شناسایی مولفه‌های عناصر برنامه درسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی براساس رویکرد آموزش میان رشته‌ای بود. جامعه آماری را 302 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی سال‌های تحصیلی 1396-1393 مقطع کارشناسی ارشد و 1396-1391 مقطع دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه‌های تهران، شیراز، رامین اهواز، کرمانشاه و زنجان تشکیل داد و تعداد 170 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتسابی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای بود که روایی آن توسط اعضای هیأت علمی و دانشجویان و دانش آموختگان دکتری رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تایید شد و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (برای بخش‌های مختلف پرسشنامه بیشتر از 95/0 به‌دست آمد). داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSSتحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که عنصر هدف دارای سه مولفه کسب مهارت‌های بالای شناختی، کسب مهارت‌های حل مسئله، و کسب صلاحیت‌های دنیای واقعی مهندسی بود. عنصر محتوای برنامه درسی دارای چهار مولفه انسجام و مسئله محوری محتوا؛ گستردگی و جامع بودن محتوا، بهره‌گیری مناسب از محتوای رشته‌های مرتبط؛ و ارایه دروس مکمل و مرتبط در ترم‌ها و مقاطع تحصیلی بود. عنصر راهبردهای تدریس و یادگیری دارای سه مولفه روش‌های تدریس مسئله محور و چالش برانگیز، تعامل و تشریک مساعی اعضای هیأت علمی در سطوح مختلف و بکارگیری دیدگاه‌ها و همکاری رشته‌های مختلف در فرآیند تدریس بود. عنصر تجارب و فعالیت‌های یادگیری دارای سه مولفه تناسب تجارب با نیازهای رشته و علایق دانشجویان، تنظیم فعالیت‌ها و تجارب یادگیری مبتنی بر کارگروهی درون و برون بخشی، و طراحی تجارب و فعالیت‌های یادگیری چالش برانگیز بود. عنصر ارزشیابی دارای چهار مولفه روش‌های ارزیابی مختلف، چند وجهی و چند معیاره؛ ارزیابی مهارت‌های بالای شناختی و ارتباطی؛ طراحی سوالات ارزیابی پیچیده و باز پاسخ؛ و ارزشیابی تکوینی متناسب با ماهیت دروس بود.}, keywords_fa = {میان رشته‌ای,برنامه درسی,ترویج و آموزش کشاورزی,آموزش عالی}, url = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_117941.html}, eprint = {https://itvhe.areeo.ac.ir/article_117941_1371b9fd4d8d7e41bb8ba3eca670117f.pdf} }