per
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
2016-08-22
8
37
5
20
10.22092/jaear.2016.106885
106885
Research Paper
عامل های پیشبرنده توسعه کارآفرینی در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان البرز
Driving factors of entrepreneurship development in agricultural engineering, technical and consulting services companies in Alborz province
محمد رضا محبوبی
mahboobi47@gmail.com
1
عبدالرضا محمودی سرای
varzeshyar1108@gmail.com
2
محمد مختارنیا
aeea_ir@yahoo.com
3
محمد شریف شریف زاده
sharifsharifzadeh@gmail.com
4
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
کارآفرینی شرکتی عاملی مهم در توسعه و بهبود سازمانی و اقتصادی، عملکرد و خلق ثروت است و میتواند در بهبود عملکرد یک سازمان نقش بسیار مهمی ایفا کند. این پژوهش با هدف بررسی عاملهای پیشبرندهی توسعهی کارآفرینی در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان البرز انجام شد. جامعه-ی آماری شامل 207 تن کارکنان این شرکتها بود. حجم نمونه بر پایه فرمول کوکران 119 نفر تعیین شد. برای نمونهگیری از روش تصادفی چند مرحلهای استفاده شد. روایی پرسشنامه تحقیق توسط برخی اعضای گروه تخصصی ترویج و آموزش کشاورزی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (91/0-78/0=α) تایید شد. آزمون فریدمن نشان داد از بین چهار عامل پیشبرندهی توسعهی کارآفرینی، عامل رفتاری (با مؤلفههای سبک رهبری، ویژگیهای کارآفرینانه مدیران، فرهنگ سازمانی و ارتباطهای سازمانی) دارای بیشترین اهمیت است. تحلیل عاملی نشان داد که در مجموع 765/57 درصد از واریانس عاملهای محیطی پیشبرنده توسعهی کارآفرینی در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان البرز را سه عامل پشتوانهسازی اجتماعی و قانونمداری، بهگزینی و همگرایی و تعاملهای دوسویه تبیین میکنند. توجه مدیران شرکتها به واگذاری اختیار، شرکت دادن کارکنان خلاق، نوآور برای حل مسایل شرکت و رعایت قانون برای ایجاد فضای رقابت سالم بین شرکتها از جمله پیشنهادهای این بررسی در راستای توسعهی کارآفرینی در این شرکتها میباشد.
Corporate entrepreneurship is an important factor in the development and improvement of economic performance and wealth creation and can play a very important role in improving the performance of an organization.This research aimed to investigate driving factors of entrepreneurship development in agricultural engineering, technical and consulting services companies in Alborz province. Statistical population included all employees of these companies (N=207). According to Cochran formula, the sample size was determined (n=119). For multi-stage random sampling method was used for sampling. The validity of the questionnaire was approved by some members of the professional department of agricultural extension and education. Its reliability coefficient was approved using ordinal theta (α= 0.78- 0.91). Friedman test showed that between four driving factors of entrepreneurship development, behavioral factor (with components including leadership style, entrepreneurial characteristics of managers, organizational culture and organizational communication) have the most importance. Factor analysis showed 57/765% of the variance of environmental factors of driving factors of entrepreneurship development in agricultural engineering, technical and consulting services companies in Alborz province explained by three factors which named as social support, legislating, meritocracy and convergence and two-way interactions. This research recommended attention of companies managers to delegation of authority, participating creative and innovative employees to solve companies problems and legality to create an atmosphere of healthy competition between companies in order to entrepreneurship development in agricultural engineering, technical and consulting services companies.
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106885_6c56ddf5d90a9db51bfe10e4eb53e7d1.pdf
توسعه ی کارآفرینی
شرکت های خدمات مشاوره ای
کارآفرینی
پشتوانه سازی اجتماعی
Entrepreneurship development
Consulting services companies
entrepreneurship
Social support
per
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
2016-08-22
8
37
21
31
10.22092/jaear.2016.106882
106882
Research Paper
تاثیر مولفه های توانمند سازی روانشناختی بر اشتغال پذیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا
EmploYability component of psychological empowerment of agricultural students
Bu Ali Sina University
وحید علی آبادی
vahid.aliabadi@gmail.com
1
مهرناز خیاطی
mehrnaz.khayati@yahoo.com
2
رضا موحدی
movahedi686@yahoo.com
3
مدرس دانشگاه
مدرس دانشگاه
مدرس دانشگاه
این تحقیق به روش توصیفی- همبستگی با هدف کلی واکاوی تاثیر مولفه های توانمند سازی روانشناختی بر اشتغال پذیری دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا ، انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 1227 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان، که با استفاد از جدول بارتلت 375 نفر از آنها به روش ن تصادفی برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه استاندارد و از پیش آزمون شده بود، که به وسیله نرم افزارهای SPSS، AMOSمورد تجزیه تحلیل قرار گرفت ،ضریب الفای کرونباخ برابر با 0.85 بود,در این پژوهش با توجه به نرمال بود جامعه از آزمون های آماری t ومعادلات ساختاری در کنار میانگین و ISDMاستفاده شد و نتایج گویای آن است که که در مجموع کاربیست مولفه های توانمند سازی0.71 درصد از تغیرات اشتغال پذیری را در جهت مثبت تبیین می نماید. نتایج آزمون t گویای آن است دختران از مهارت اشتغال پذیری بیشتری نسبت به پسران برخوردار هستند. خلاصه ی آزمون t برای مقایسه مولفه های توانمند سازی دربین ختران و پسران دانشجو نشان می دهد،که تفاوت معناداری بین مولفه های همچون احساس شایستگی،احساس معنادار بودن،احساس تاثیر گذاری و احساس داشتن اعتماد وجود داشته است
The causal-comparative study to assess the impact on the employment component of psychological empowerment of Bou Ali Sina University was conducted.The population consisted of 1227 students of Bu-Ali Sina, which is using the table Bartlett 375 of them were selected by random sampling. The main instrument was a questionnaire, its reliability was calculated Cronbach's alpha test 86. By software SPSS, AMOS was analyzedStructural equation modeling results indicate that a total of 0.71% of the applicable component of psychological empowerment explain the change of employment. Summary t test to compare the components of psychological empowerment among Khtran and male students show a significant difference between the components of a sense of competence, a sense of meaning, a sense of influence and a sense of trust existed.Results prioritize employment components suggests that the main priority of the curriculum activitiesEnsure employers meet job expectations in the future and the need for a degree in agricultureFor those interested in employment in professions related to agriculture are the highest priority
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106882_8c32f935bc5a91918c694764febbd3a4.pdf
توانمدسازی روانشناختی
اشتغال پذیری
مهارت
احساس شایستگی
: psychological empowerment
employment
ability
skill
competence
per
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
2016-08-22
8
37
32
48
10.22092/jaear.2016.106881
106881
Research Paper
رابطهی عاملهای آموزشی با سبکهای یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران
The Relationship between Educational Factors and Learning Styles of Agricultural Students at University of Tehran
مسعود رضائی
mrezaei398@gmail.com
1
سیدیوسف حجازی
yhejazi@ut.ac.ir
2
عضو هیات علمی/بنیاد دانشنامهنگاری ایران
عضو هیات علمی/دانشگاه تهران
ارزیابی سبک یادگیری دانشجویان و دانستن این که آنان چگونه یاد میگیرند و استفاده از روشهای تدریس مناسب برای بهبود کیفیت یادگیری آنان اهمیت زیادی دارد. هدف این پژوهش، بررسی رابطهی عاملهای آموزشی با سبکهای یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعه آماری آن را دانشجویان گرایشهای کشاورزی دانشگاه تهران (1300=N) تشکیل دادند که 300 تن از آنان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب به عنوان نمونه تعیین و انتخاب شدند. از پرسشنامه، شامل ویژگیهای فردی و تحصیلی و شاخص سبکهای یادگیری سولمان و فیلدر به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. قابلیت اعتماد شاخص سبک یادگیری با استفاده از آزمون همتای وارک تایید شد و برای تایید روایی و پایایی سایر بخشهای پرسشنامه به ترتیب از نظر متخصصان و محاسبه پایایی مرکب استفاده شد. نتایج نشان دادند که از نظر بعد پردازش، 60 درصد از دانشجویان دارای سبک یادگیری فعال، به لحاظ بعد دریافت، 55 درصد از سبک یادگیری شهودی، از نظر بعد ارایه، 7/56 درصد دارای سبک یادگیری شفاهی و به لحاظ بعد درک و فهم، 3/58 درصد از دانشجویان دارای سبک یادگیری مرحلهگرا بودند. محاسبهی همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین سبکهای یادگیری و به کارگیری روشهای تدریس و منبعهای درسی (به استثنای جزوه درسی)، در مورد دانشجویان فعال- تفکرگرا و کتاب درسی و ترکیبی از منبعها در مورد دانشجویان حسیگرا- شهودی رابطهی معنیداری وجود ندارد. نتیجهی آزمون منوایتنی گویای آن بود که تفاوت معنیداری بین سبک یادگیری دانشجویان بر پایه جنس و مقطع تحصیلی وجود ندارد.
Evaluating students' learning styles and understanding how they learn, and using the appropriate teaching methods in order to improve the quality of their learning is very important. The aim of this research was to investigate the relationship between educational factors and learning styles of agricultural students at University of Tehran. Survey method was applied in this research. The statistical population in this applied research was 1300 agricultural students at this university from which 300 students were selected applying stratified sampling technique. A questionnaire, including personal and academic characteristics of the students and "Index of Learning Styles Questionnaire" were developed to collect data. The realibilty of Learning Style Questionnaire was approved by using VARK test. Validity and reliability of the other parts of the research instrument were confirmed based on the evaluation of a panel of experts and composite reliability, respectively. The findings of research indicated that most of the agricultural students had an active learning style in terms of processing dimension (60%), an intuitive learning style in terms of perception dimension (55%), verbal learning style in terms of presentation dimension (56.7%), and sequential learning style in terms of perspective/understanding dimension (58.3%). The results of Spearman correlation analysis revealed that there was a significant relationship between active-reflective learning styles with handout and sensing-intuitive learning styles with textbook and combined educational resources respectively. Results of "Man-Whitney U" test revealed that there was no significance difference between learning styles of students in terms of gender and educational level.
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106881_b55b0adf347191da8d76220633f82383.pdf
یادگیری شهودی
دانشجوی کشاورزی
سبک یادگیری
روش تدریس
یادگیری فعال
Active Learning
Agricultural student
Intutive Learning
Learning Style
Teaching Method
per
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
2016-08-22
8
37
49
62
10.22092/jaear.2016.106878
106878
Research Paper
نقش مهارت های اشتغال در انگیزه تحصیلی دانشجویان کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)
The Role of Employability Skills in Agricultural Students Educational Motivation in Imam Khomeini Higher Education Center, Iran
امیر علم بیگی
alambaigi@ut.ac.ir
1
رومینا امیری
rominaamiri70@gmail.com
2
سینا صاحبدل
sinasahebdel@ut.ac.ir
3
عضو هیئت علمی دانشکده پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
دانشجو/پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
انگیزه تحصیلی دانشجویان و نگرانیهای مربوط به آینده شغلی آنها بسیار مهم و قابل توجه بوده و موسسات آموزش عالی در این زمینه نقش مهمّی را ایفا میکنند. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی نقش قابلیت اشتغال، به عنوان یک محرک درونی در پیش بینی سطح انگیزه تحصیلی دانشجویان کشاورزی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 230 تن از دانشجویان کاردانی و کارشناسی کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی استان البرز در سال تحصیلی 94-1393 بود که 144 تن از آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعیین و به شکل طبقهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای بود که روایی شکلی به وسیله گروهی از متخصصان مربوط بررسی و تایید شد. پایایی آن با محاسبه ضریب تتای ترتیبی تایید شد(91/0≥ ≥81/0). تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون لجستیک دو وجهی روشهای آماری اصلی بودند که با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 اجرا شدند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد انگیزه تحصیلی دانشجویان در شش بعد، انگیزه نوطلبی و نوآوری، انگیزه پایگاه حرفهای، انگیزه هیجانی، انگیزه مالی، انگیزه یادگیری و انگیزه کسب مدرک دسته بندی میشوند که در بین آنها انگیزه نوطلبی و نوآوری مهمترین بعد میباشد. نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد داشتن مهارت رهبری به عنوان یکی از ابعاد قابلیت اشتغال مهمترین متغیر اثر گذار بر افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان بوده و از اینرو تمرکز برنامه درسی بر ارتقای مهارتهای رهبری گامی موثر بر بهبود انگیزه تحصیلی دانشجویان خواهد بود.
Students' educational motivation and concerns for future job are interlocked and higher education institutions play a vital role in this issue. In align with this issue current empirical research focused on employability skills as an inner driver for agricultural students’ educational motivation. Statistical population was composed of 230 of agricultural students at Imam Khomeini Higher Education Center in Alborz Province, Iran from that 144 students were selected based on Krejcie and Morgan table and through stratified sampling. The research instrument was a questionnaire that its face validity and its reliability were secured prion to the main data collection phase (Ordinal Theta ranged from 0.81 to 0.91). Exploratory Factor Analysis (EFA) and binary logistic regression were the prime statistical methods applied by SPSS 23. Factor analysis showed that students' educational motivation is detected in six dimensions including; motivation and innovation, motivation and professional base, emotional motivation, financial incentive motivation, motivation to learn and motivation to get the degree. Also, motivation and innovation were the most variance extracted in these dimensions. The results of logistic regression analysis showed that students' educational motivation is dependent to some dimensions of employability including leadership skills. Hence, curriculum concentration on leadership skills could result in students' educational motivation and achievement.
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106878_aacc1dc89055785d0610558f4bb57bb1.pdf
مهارت های اشتغال
انگیزه آموزشی
دانشجویان کشاورزی
مهارتهای رهبری و انگیزه نوطلبی
Employability
Educational Motivation
Agricultural students
Leadership Skills
motivation and innovation
per
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
2016-08-22
8
37
63
72
10.22092/jaear.2016.106879
106879
Research Paper
رابطه بین سویگان مدرس اثر بخش با انگیزه کارآفرینی ازنظر دانشجویان آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
Relationship between Dimension of Effective Lecturer and Entrepreneurial Motivation from the view of Agricultural Extension Education Students at Razi University, Iran.
پریسا جاویدانه
parisa.javidaneh@gmail.com
1
بیژن رضایی
rezaee61@yahoo.com
2
حبیب جعفری
jafari_habib@yahoo.com
3
هدا نجف پور
hnajafpour@chmail.ir
4
دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشگاه رازی
استادیار، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی
استادیار، گروه آمار، دانشگاه رازی کرمانشاه
دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشگاه رازی
دانشگاهها به دلیل داشتن ویژگیهای پایه مانند سرمایه انسانی در قالب دانشجو و اعضای هیأت علمی محل مناسبی برای نوآوری برپایهی دانش و توسعه کارآفرینی است. مدرسان کارآفرینی جزو بنیادیترین عاملهای مؤثر برای ایجاد موفقیت مطلوب در تحقق هدفهای آموزش کارآفرینی هستند. از اینرو این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ابعاد مدرسان اثربخش (در حیطه آموزش) بر انگیزه کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق، 163 تن دانشجویان گرایش آموزش و ترویج کشاورزی (به دلیل گذراندن واحد کارآفرینی) در دانشگاه رازی کرمانشاه بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 113 تن تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روایی پرسشنامه بر پایه نظر گروهی از اعضای هیأت علمی و مدرسان گروه آموزش و ترویج کشاورزی دانشگاه رازی تأمین شد و برای تعیین پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار R ضریب تتای ترتیبی محاسبه شد (95/0θ =). به منظور دستیابی به هدفهای تحقیق از آمار توصیفی و رگرسیون ترتیبی استفاده شد. یافتهها نشان دادند که بعد ویژگیهای شخصیتی بر انگیزه کارآفرینی تاثیر مثبت و معنیداری (در سطح 5 درصد) دارد، همچنین بر پایه دستآورد رگرسیون ترتیبی، متغیرهای ملاک توانستند 61 درصد از احتمال تغییرپذیریهای متغیر انگیزه کارآفرینی را تبیین کنند.
University is fertile graond for innovation base knowledge and entrepreneurship development due to its human capital in the form of students and faculty members. Entrepreneurship lecturers are most effective factors to the desired success in achieve entrepreneurship educational goals. This study was conducted to evaluate the impact of effective lecturers on entrepreneurial motivation from the perspective of agricultural students. Statistical population was 163 Agricultural Extension and Education students (who had passed entrepreneurship course prior to this stady at Razi University). Sample size was determined 113 students using Morgan table who were selected through simple random sampling technique. as Validity of the questionnaire sustained by panel of experts at the Agricultural Extension and Education, and ordinal Theta coefficient (θ=0.95) was calculated using R software to department the questionnaire reliability. Descriptive statistics and ordinal regression was used to process data. Results showed that personality traits have positive significant impact on entrepreneurship (p< 0.05). Also results of ordinal regression showed that the criterion variables could predict 61% of the probability of variability the entrepreneurial motivation variable
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106879_8831d612a6298ddf33373b040955569e.pdf
"کارآفرینی کشاورزی"
"انگیزه کارآفرینی"
"مدرس اثر بخش"
"Agricultural Entrepreneurship"
" entrepreneurial motivation"
"teacher effective"
per
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
2016-08-22
8
37
73
84
10.22092/jaear.2016.106883
106883
Research Paper
مؤلفههای اثرگذار بر آگاهی زیستمحیطی هنرجویان کشاورزی
Effective factors on environmental awareness of agricultural high school students
زهرا هوشمندان مقدم فرد
hooshmand@znu.ac.ir
1
اسماعیل اخبار
smaeelekhbar@gmail.com
2
علی شمس
shams@znu.ac.ir
3
دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی/ دانشگاه زنجان
دانش آموخته کارشناسی ارشد/توسعه روستایی/ دانشگاه زنجان و هنرآموز/هنرستان کشاورزی شهید باهنر زنجان
استادیار/ ترویج و آموزش کشاورزی/ دانشگاه زنجان
حفاظت از محیطزیست تحت تأثیر سطح آگاهی افراد بوده و خود آگاهی زیستمحیطی نیز متأثر از عاملهای بسیاری است. با توجه به نقش مهم هنرجویان کشاورزی به عنوان یکی از کنشگران مهم در آینده بخش کشاورزی و منابع طبیعی این تحقیق علی ارتباطی با هدف سنجش سطح آگاهی هنرجویان کشاورزی درباره محیطزیست و مؤلفههای اثرگذار بر آن صورت گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامهای دوبخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تائید و با انجام بررسی مقدماتی با 30 هنرجو و محاسبه ضریب پایایی تتا (8/0=Ө) برای شاخص سنجش آگاهی زیستمحیطی، پایایی آن بهدست آمد. جامعهی آماری تحقیق را 187 تن هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان در سال 1394 تشکیل میدادند که بر مبنای جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب، 135 تن گزینش و بررسی شدند. نتایج نشان داد که سطح آگاهی زیستمحیطی اکثریت هنرجویان (7/66 درصد) بالا بود. تحلیل همبستگی نشان داد که آگاهی زیستمحیطی هنرجویان با معدل، سطح تحصیلات پدر، بررسی کتاب، مجله و تماشای برنامههای تلویزیونی درباره محیطزیست ارتباط مثبت و معنیداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نیز نشان داد که دو متغیر تماشای برنامههای تلویزیونی درباره محیطزیست و محل سکونت هنرجویان در مجموع 6/66 درصد از احتمال قرار گرفتن هنرجویان در گروه با آگاهی زیاد را برآورد می کنند.
Environment conservation by people is related to their awareness regarding environment and peoples’ awareness is affected by several factors. Agricultural high school students would play an important role in the agriculture and natural resource sector in the future. The purpose of this cause- correlational study was to investigate factors affecting high school student’s awareness toward environment. The statistical population consisted of 187 agricultural high school students in Zanjan Province, from those 135 students were selected based on Krejcie and Morgan sampling table and applying randomized stratified sampling method. The research tool was a researcher-made questionnaire which its validity was verified by a panel of experts. A pilot study was conducted to determine the reliability of the research instrument and theta reliability coefficient was calculated (θ= 0.8). The finding revealed that majority of students (66.7%) had a high level of awareness. there was a positive significant relationship between students’ awareness and their average grade point, education level of their father, extent of studying books, magazine and watching TV programs regarding environment. Logistic regression analysis showed that watching TV programs regarding environment and place of living explained 66.6 percent of probability of the students’ awareness.
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106883_2f17a9e9de927b5f322db17886cd957b.pdf
آگاهی زیستمحیطی
هنرجویان کشاورزی
هنرستان کشاورزی
Environmental awareness
students
Agricultural high school
per
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
2016-08-22
8
37
85
96
10.22092/jaear.2016.106880
106880
Research Paper
عامل های اقتصادی و اجتماعی موثر بر پذیرش تکنولوژی آبیاری تحت فشار در گندم زارهای شهرستان همدان
Prioritizing Economical and Social Factors Affecting onOf Pressurized Irrigation Technology Acceptance in Hamedaan City
حمید بلالی
dr.hamidbalali@gmail.com
1
حشمت الله سعدی
h-balali@basu.ac.ir
2
رضا وحدت ادب
hamid2501@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا
دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا
دانشگاه بوعلی سینا
در راستای راهبرد توسعه پایدار، آموزش استفاده ی بهینه از منبع های آب بخشی از هدفهای اصلی برنامه های دولت می باشد. در این میان بخش کشاورزی دارای بیش ترین سهم از مصرف منابع آب در کشور است و افزایش بازده آب با آموزش شیوه های مختلف بهویژه آموزش بهکارگیری فناوری آبیاری تحت فشار دارای اهمیت بسیار بالایی است. این پژوهش به صورت توصیفی از نوع تحلیل؛ از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها میدانی و هدف اصلی آن بررسی عاملهای اقتصادی– اجتماعی موثر برپذیرش فناوری آبیاری تحت فشار در شهرستان همدان میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل 15474 کشاورز گندمکار دارای کشت آبی است که به صورت تصادفی دو مرحله ای 316 تن از آن به عنوان نمونه با استفاده از فرمول کوکران مشخص شد. در این تحقیق برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن بر پایه نظر سنجی اعضای هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی اصلاح و تایید شد. برای سنجش پایایی آن از ضریب تتای ترتیبی استفاده گردید که برای عامل-های اقتصادی 85/0 θ و برای عاملهای اجتماعی 82/0 θ به دست آمد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ، تحلیل همبستگی متناسب با نوع متغیرها، بر پایه ضریبهای همبستگی کندال، اسپیرمن و پیرسون و بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری آبیاری نیز با بهره گیری از مدل رگرسیون لاجیت صورت پذیرفت. بر اساس نتایج متغیر های سطح تحصیلات، درآمد ناخالص سالانه کشاورز، دسترسی به تسهیلات مالی و اعتباری، نوع مالکیت زمین و شرکت در کلاس های آموزشی آبیاری بر پذیرش فناوری آبیاری تحت فشار دارای تاثیر معنی داری می باشند. در رگرسیون برآورد شده، متغیر های توضیحی سن کشاورز، تجربه کاری و نوع منبع تامین آب تاثیر معنی داری بر پذیرش فناوری آبیاری تحت فشار ندارند.
The main objective of this study is analyzing of economical and social factors affecting on acceptance of pressurized irrigation technology in Hamedan city. In this study, the most important tools for gathering information including questionnaire and interview technique were used to gather research essential data. Sample size of this research includes of 316 person of wheat farmers, who have selected by random method, using of Cochran from the whole society(N=15474). Also, to evaluate the reliability of the questionnaire, firstly, a primal questionnaire was prepared and asked to 30 farmers and Ranking Theta was calculated about 0.85 and 0.82 respectively for Economical and social factors questionnaires . Results showed that economic variables of reduction of water consumption costs, land leveling costs reduction, financial ability of farmers, adequacy of loan amount have important and meaningful effects on irrigation technology acceptance. The analysis of data and research results has done by SPSS, the correlation analysis has also made by Kendall, Pearson and Spearman coefficient. Also, on the basis of research results, among considered social factors, the variables of investment security, providing training briefing and irrigation technology sellers advertising are important factors affecting on pressurized irrigation technology in Hamedan city.
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106880_86ca48b4d7eaeb93ac2ccff89d3b5363.pdf
عاملهای اجتماعی پذیرش
عامل های اقتصادی پذیرش
پذیرش فناوری
آبیاری تحت فشار
Economical Factors of Acceptance
Social Factors of Acceptance
Technology Acceptance
Pressurized Irrigation
per
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
2016-08-22
8
37
97
109
10.22092/jaear.2016.106884
106884
Research Paper
نقش ویژگیهای شخصیتی در نیکبودی تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا
The role of personality traits in academic wellbeing of agricultural students of Bu-Ali Sina University
سعید کریمی
skarimi@basu.ac.ir
1
استادیار/گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا
تحقیقات نشان میدهد که شخصیت یکی از عاملهای کلیدی موثر در نیکبودی گروههای مختلف شغلی است. اما بررسیهای بسیار کمی در این زمینه در بین دانشجویان انجام شده است. بنابراین هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه پنج عاملی شخصیت، روابط بین ویژگیهای شخصیتی و سه نوع مختلف نیکبودی تحصیلی (مشغولیت، دلزدگی و فرسودگی) دانشجویان کشاورزی را بررسی و تبیین کند. در این پژوهش علّی– رابطهای، دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا جامعه آماری را تشکیل دادند (1870=N) که از میان آنان، بر پایه جدول بارتلت،260 تن به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از چهار مقیاس استاندارد شده شامل نسخه کوتاه 15 گویهای پنج عامل شخصیت، نسخه دانشجویی مقیاس مشغولیت کاری اوترخت، نسخه دانشجویی مقیاس دلزدگی اوترخت و مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش گردآوری شد. از آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون ترتیبی برای تحلیل دادهها استفاده شد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که وظیفهشناسی با مشغولیت تحصیلی رابطهی مثبت و معنیدار و با دلزدگی و فرسودگی تحصیلی رابطهی منفی و معنیدار داشت. اما روانرنجوری با مشغولیت تحصیلی رابطهی منفی و معنیدار و با دلزدگی و فرسودگی تحصیلی رابطهی مثبت و معنیدار داشت. همچنین توافقپذیری تنها با فرسودگی تحصیلی و تجربهپذیری هم تنها با دلزدگی تحصیلی رابطه منفی معنیدار داشتند. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که ویژگیهای شخصیتی میتوانند 5 تا 16 درصد از احتمال تغییرپذیری ابعاد نیکبودی دانشجویان را تبیین کنند.
Literature shows that personality is one of the key factors that affect well-being of different professional groups. However, little research has been undertaken related with university students. Thus, drawing on the Five Factor Personality Model, current study investigates relations between personality traits and three different kinds of well-being – engagement, boredom, and burnout- among agricultural students. The study adopted a cause-correlational method. The statistical population of this research consisted of 1780 agricultural students at Bu-Ali Sina University. According to Bartlett’s table, a sample of 260 students was chosen through random sampling method. Data was collected using four standardized self-administered scales including 15-item Big Five Inventory, Utrecht Work Engagement Scale- Student Survey, Utrecht Boredom Scale and Maslach Burnout Inventory- Student Survey. Spearman correlation formula and ordinal regression analysis was run to analyze the data. SPSSwin20 was used to do statistical analysis. The results indicate that conscientiousness and neuroticism were significantly related to each well-being dimension. In addition, agreeableness was only significantly related to burnout and openness to experience being only significantly related to boredom. In total, results indicate that personality traits can explain 5 to 16 percent of the variance in students’ well-being.
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106884_3b46801a90dee90100c8d4d9923aa425.pdf
ویژگیهای شخصیتی
نیکبودی تحصیلی
مشغولیت تحصیلی
دلزدگی تحصیلی
فرسودگی تحصیلی
Personality traits
Academic wellbeing
Academic engagement
Academic Boredom
Academic burnout
per
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
2016-08-22
8
37
110
118
10.22092/jaear.2016.106887
106887
Research Paper
تحلیل عامل های موثر برنگرش دانش آموختگان مرکز آموزش جهاد کشاورزی خراسان رضوی نسبت به مؤلفه های آموزشی
Analysis of Factors Affect Graduate Attitudes Related to Educational Components at Education Center of Khorasan-e- Razavi Jihad- Agricultural
حسین روحانی
h_rohani2020@yahoo.com
1
محمد حسن فرخزاده
2
مدرس جهادکشاورزی
مدرس جهادکشاورزی
نگرش دانشجویان یکی از مهمترین عاملهای انگیزشی استکه به تدریج درطول زمان تبدیل به هنجارمی شود. نگرشها نقش بسیار مهمیدر شکلگیری رفتارها وزمینهیابی اشتغال دانشآموختگان دارند. هدف این پژوهش، بررسی نگرش دانشآموختگان علمیکاربردیکشاورزی نسبتبهمؤلفههایآموزشی وتعیین عاملهای تاثیرگذاربرآن است. جامعهیآماری470 تندانشآموختگانمرکزآموزشجهادکشاورزیخراسان رضوی درپایان سال تحصیلی1392-1391 بود. نوع تحقیق توصیفی وگذشتهنگر میباشد. گردآوری دادهها برپایهی پرسشنامه محققساخته ،به صورت تمام شماری انجام گرفت. روایی پرسشنامه بانظرسنجی ازسهتن ازمتخصصان موضوعیوپایایی آن با استفاده ازضریب تتای ترتیبی(86/.=ѳ)بررسی وتاییدشد. تحلیل عاملی مؤلفههایآموزشی،درسهحوزهیشناختی(دانشی)،احساسی- عاطفی(بینشی)ومهارتی(رفتاری)انجامشد. تحلیل متغیرهاوتعیین عاملهای تاثیرگذاربرنگرش با استفاده ازمدل رگرسیون پروبیت چندگانه صورتگرفت. نتایج نشان دادندکهنگرشدانشآموختگان زن بیشترازنوع نگرش تلفیقی وتاحدودی بینشی بوده و دانشآموختگان مردنیزبیشترداراینگرشرفتاریاند.همچنیناستفادهکنندگانازسهمیهآزادداراینگرششناختیودانشآموختگان دارای سن پایینتربیشتردارای نگرش احساسی- عاطفی بودند.
Attitudes of students is one of the most important motivation factor that is gradually changed into behavior. attitudes have an important role in behaviour formation and employment of graduate students.The aim of this study was a survey about attitude of applied-scientific agricultural graduates. related to educational factors for determining influential factors on it.The statistical community which consists of 470 graduated students gathered from educational center of khorasan-e-e razavi jihad-agriculture at the end of 2013. The study was a of retrospective research. Data collection at the base of questionnaire.the validity of questionnaire was checked by 3 specialists and its. Reliability surveyed by ordinal theta coefficient (ѳ=./86).the analysis of data were done in three domains of cognitive (knowledge), emotional (insight) and skill (behavior).the analysis of dependent variables and determination of influential factors on attitude was done by Probit multi regression model.The results showed that the attitude of graduated females is often an integrated attitude and partly insight and about graduated males their attitudes are often behavioral attitude. free quota graduates had cognitive attitude and young graduates had emotional attitude.
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106887_d028217128f8cbaafc94b5b42343f34d.pdf
نگرش دانش آموختگان
مؤلفه های آموزشی
دانشآموخته علمی کاربردی کشاورزی
پروبیت چند گانه
graduate attitudes
Educational Components
agricultural applied scientific agricultural graduates
multiple probit model
per
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
2016-08-22
8
37
119
130
10.22092/jaear.2016.106886
106886
Research Paper
نیازسنجی آموزشی پرورش دهندگان قزل آلای رنگین کمان در شهرستان بویراحمد
Need assessment of Rainbow Trout fish farmers of Boyer-Ahmad County
مصطفی احمدوند
mahmadvand@yu.ac.ir
1
علی اصغر احمدی کیش
ahmadi.aliasghar@yahoo.com
2
دانشگاه یاسوج
دانشگاه یاسوج
آموزش، بنیان توسعه است و هنگامی اثربخش خواهد بود که با نیازسنجی همراه باشد. بنابراین، هدف این پژوهش نیازسنجی آموزشی پرورشدهندگان ماهی قزلآلای رنگین کمان در شهرستان بویراحمد بود. برای این منظور از روش توصیفی-همبستگی بر پایه پیمایش با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را پرورشدهندگان ماهی قزلآلای رنگین کمان شهرستان بویراحمد تشکیل دادند که شمارشان 70 نفر بود. از این میان، 59 نفر با استفاده از جدول نمونهگیری پاتن به عنوان نمونه مورد بررسی گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه دو بخشی استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با کسب نظر استادان متخصص بهدست آمد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای ترتیبی بیش از 82/0 بهدست آمد که گویای پایایی مطلوب آن بود. به این منظور 42 توانمندی مورد نیاز که با استفاده از مرور ادبیات به-دست آمده بود، با توجه به مدل نیازسنجی بوریچ و میانگین وزنی نمره تفاوت، رتبهبندی شدند. نتایج بهدست آمده از پژوهش نشان داد، آشنایی با بیماریهای ماهیان و نشانههای آن، غذادهی و آشنایی با مواد غذایی، و آگاهی از شرایط برداشت از بارزترین نیازهای آموزشی پرورشدهندگان ماهی قزلآلای رنگین کمان بودند. افزون بر آن، کمترین نیاز آموزشی در شرایط نگهداری و نظافت استخر نشان داده شد. نتایج تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که چهار متغیر نگرش به آبزیپروری، سطح تحصیلات، شرکت در دورههای آموزشی، و مساحت استخر سنجش احتمال برآورد مهارت پرورشدهندگان ماهی قزلآلای رنگین کمان را تحت تأثیر قرار دادهاند.
Education is crucial for development and training need assessment is essential for effiective education. For this purpose, a descriptive research methodology design with the aid of Borich Need Assessment Model was used to conduct the study. The target population of the study consisted of all Rainbow Trout fish farmers of Boyer-Ahmad County. Based on the model, 42 competencies needed were developed to assess needs of Rainbow Trout fish farmers (N=70). The perceived level of importance and perceived level of competence of the 42 competencies of Rainbow Trout fish farmers were measured. The data were acquired by questionnaire using face-to-face interviews. A panel of experts confirmed the face validity of the questionnaire. The questionnaire was subjected to reliability testing by using a sample of fish farmers outside the study area and confirmed with the ordinal Alpha value of 0.82. Overall training needs were analyzed and ranked using Mean Weighted Discrepancy Scores (MWDS). The top five competencies in need by Rainbow Trout fish farmers included fish diseases and their symptoms, characteristics of food and fish feeding, transporting and harvesting condition (release, fish density, temperature and weight). According to the results of ordinal regression, variables such as attitude regarding fish farming, level of education, participation in training courses, and pool area affect the skill of fish farmers.
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106886_4ef7e49ec5d08c42b1f6e60883d7130c.pdf
توسعه کشاورزی
نیاز آموزشی
قزل آلای رنگین کمان
مدل نیازسنجی بوریچ
Training need
Rainbow trout
Fish farmers
Borich model
Boyer-Ahmad