%0 Journal Article %T تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی در بهبود یادگیری دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا %J پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی %I موسسه آموزش و ترویج کشاورزی %Z 2717-1205 %A موحدی, رضا %A سامیان, مسعود %A ایزدی, نسیم %A سپه پناه, مرجان %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 11 %N 48 %P 3-16 %! تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی در بهبود یادگیری دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا %K آموزش و یادگیری %K شبکه‌های اجتماعی %K یادگیری دانشجویان %R 10.22092/jaear.2019.121977.1510 %X شبکه‌های اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم بشر در به‌روزرسانی اطلاعات هستند که فرصت زیادی را در اختیار جوامع علمی به‌خصوص دانشجویان قرار می‌دهند. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1396 با حجم 523 نفر تشکیل می‌دهند، که از این تعداد 217 نفر به‌عنوان نمونه با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای معتبر سازی پرسشنامه و استخراج متغیرهای مورداندازه‌گیری تحقیق، هم از روش پانل متخصصان و هم پیش آزمون از سوالات استفاده شد. روایی سوالات پرسشنامه با استفاده از پانل متخصصان دانشگاه بوعلی سینا تایید و پایایی آن نیز از طریق آزمون تتای ترتیبی محاسبه و به میزان 88/. به دست آمد. نتایج نشان داد که بیش از نیمی از دانشجویان کشاورزی (4/52 درصد) به استفاده از شبکه‌های اجتماعی نگرش مثبتی دارند. همچنین دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و با جنسیت زن بیشتر از این شبکه ها استفاده میکنند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی در بهبود یادگیری دانشجویان نشان داد که تبادل اطلاعات با همکلاسی‌ها و اساتید، بهبود فرهنگ مطالعه و یادگیری، بهبود ارتباطات فردی و اجتماعی و افزایش احتمال شغل یابی مهمترین عامل های شناسایی شد می باشند که این عوامل در مجموع 61 درصد واریانس کل متغیرها را تبیین می کنند. همچنین نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان کشاورزی با نگرش آنها نسبت به استفاده از شبکه‌های اجتماعی رابطه مثبت و معنی‌دار در سطح 99 درصد وجود دارد و نیز نتایج آزمون کروسکال والیس نیز بیانگر این موضوع بود که بین نگرش دانشجویان زن و مرد نسبت به شبکه‌های اجتماعی تفاوت معناداری در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان علاقه به شبکه های اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری در سطح 95 درصد وجود دارد. %U https://itvhe.areeo.ac.ir/article_119646_bdd2f1559bfe75477d28ea287fe0accd.pdf