موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
10
44
2018
05
22
تاثیر آموزشهای کاردانی علمی-کاربردی در کسب مهارتهای شغلی دانشآموختگان مرکز آموزش عالی امام خمینی
3
19
FA
ندا
علیزاده
عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، اموزش و ترویج کشاورزی
nedalizadeh@yahoo.com
حسن
علی پور
دانشیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
halipour2001@yahoo.com
سید داود
حاجی میررحیمی
عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی امام خمینی
davood_hajimirrahimi@yahoo.com
سید جلال الدین
بصام
دانشیار موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهادکشاورزی
bassamsje@itvhe.ac.ir
عبداله
مخبر
استادیار مرکز آموزش عالی امام خمینی
mokhber35@yahoo.com
امیر
حاجی احمدی
استادیار مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی
hagiahmadi@yahoo.com
10.22092/jaear.2018.109373.1350
بررسی وضعیت اشتغال دانشآموختگان مراکز آموزشعالی، یکی از شاخصهای مهم در اثرگذاری دورههای آموزشی، در راستای ارتقای توان اشتغالپذیری افراد است. از این رو هدف این پژوهش، بررسی تاثیر دورههای آموزشیعلمیکاربردی مرکز آموزش عالیامام خمینی- به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی وزارتجهادکشاورزی- در کسب مهارتهای شغلیدانشآموختگان مرکز است. جامعه آماری عبارتاند از دانشآموختگانکاردانیکشاورزی این مرکزدر یک فاصله زمانی پنجساله (N=325). به همین منظور 170 دانشآموخته به روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب، به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهای استاندارد، برگرفته از مدل ارزیابی تاثیرگذاری آموزشی کریک پاتریک، در دو بخش تعیین وضعیت اشتغال دانش آموختگان و تعیین تاثیر آموزشهای ارایه شده در کسب مهارتهای علمی و مهارتی گردآوری شده است. مطابق نتایج تحقیق، حدود 64 درصد دانشآموختگان بیان کردند که شاغلاند. نتایج بررسی تاثیر دورههای آموزشی بر کسب مهارتهای علمی و مهارتی دانشآموختگان بر پایه مدل کریکپاتریک (چهار سطح واکنش، یادگیری، عملکرد شغلی و رفتار در محیط کار) مشخص کرد که واکنش 43 درصد از دانشآموختگان کاردانی نسبت به دورههای آموزشی گذرانده شده، متوسط بوده است. 77 درصد دانشآموختگان، سطح یادگیری خود را از دورههای آموزشی در حد متوسطی بیان کردند. عملکرد شغلی در بین 44 درصد دانش آموختگان در سطح متوسط به دست آمد و در نهایت 59 درصد دانشآموختگان نیز بیان کردند که تغییر پذیری رفتاریشان نسبت به افرادی که آموزش ندیده بودند، بیشتر بوده است. درنهایت دیگر یافتههای تحقیق، اشتغال دانشآموختگان کاردانی در این دوره پنجساله، دارای رشد چهار درصدی بوده است. نتایج معادلههای ساختاری (SEM) نیز مشخص کرد که از بین چهار سطح مدل کریک پاتریک به جز سطح واکنش، سه سطح دیگر(یادگیری، عملکرد و رفتار) تاثیر بیشتری در مشخص کردن تاثیردورههای آموزشی مرکز آموزش عالی امام خمینی در کسب توانائیهای مهارتی دانش آموختگان این مرکز داشته است.
اثربخشی آموزشی,اشتغال,علمیکاربردی,کریک پاتریک,دانش آموختگان کشاورزی.
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116700.html
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116700_466ffd2972a2d6f06f746e6889f912d3.pdf
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
10
44
2018
05
22
نقش سرمایه اجتماعی در اشتراک گذاری دانش در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
20
28
FA
سعید
مذبوحی
دکترای علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
smazbohi@gmail.com
علیرضا
عصاره
دکترای علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شهید رجایی
alireza_assareh@yahoo.com
مهدیه
شیراسب
دانش آموخته کارشناسی ارشد
برنامه ریزی آموزشی واحد علوم تحقیقات
تهران
m.shira61@gmail.com
10.22092/jaear.2017.109397.1353
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش سرمایه اجتماعی در اشتراک گذاری دانش در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گرد آوری داده ها توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 400 تن از دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بودند که براساس فرمول کوکران 200 نفر از آنان به روش تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی و اشتراک دانش بود. روایی صوری و محتوایی از طریق از طریق قضاوت خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و نیز پایایی از طریق آلفای ترتیبی محاسبه شد که برای پرسشنامه کلی سرمایه اجتماعی(0/790) و برای پرسشنامه اشتراک گذاری دانش (0/89)بدست آمد که نشان از پایایی بالای پرسشنامه دارد.در این تحقیق داده ها از طریق نرم افزار SPSS و از طریق آزمونهای همبستگی اسپیرمن و رگرسیون ترتیبی مورد تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق سرمایه اجتماعی در کل و ابعاد سرمایه اجتماعی ساختاری، ارتباطی و سرمایه اجتماعی شناختی با اشتراک گذاری دانش در بین دانشجویان ارتباط مثبت و معناداری نشان دادند((0/05>p). در این تحقیق ابعاد ساختاری ، ارتباطی و و شناختی سرمایه اجتماعی 77 درصد تغییرات اشتراک گذاری دانش را تبیین می کردند. از این تحقیق نتیجه گرفته می شود که سرمایه اجتماعی بر اشتراک گذاری دانش در بین دانشجویان کشاورزی تأثیر گذار است، از این رو پیشنهاد می گردد سیاستگذاران و برنامه ریزان نظام آموزشی جهت برنامه ریزی های بهتر در راستای ارتقاء کیفیت نظام آموزشی این مهم را مد نظر قرار دهند.
"سرمایه اجتماعی","اشتراک گذاری دانش","دانشجویان"
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116701.html
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116701_1e6ef0da1d98d980843e8514b099bcee.pdf
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
10
44
2018
05
22
کارایی نسبی اکوسیستم کارافرینی گروه های ترویج وآموزش کشاورزی با رویکرد تولید دانش کارافرینی ( کاربرد تحلیل رابطه ی خاکستری)
29
41
FA
وحید
علی آبادی
دانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا
vahid.aliabadi@gmail.com
رضا
موحدی
عضو هیات علمی/دانشگاه بو علی سینا
movahedi686@yahoo.com
عبدالحمید
پاپ زن
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی
abdolhamid.papzan@gmail.com
10.22092/jaear.2018.114656.1412
از آنجا که امروزه یکی از شاخص های اصلی سنجش توسعه یافتگی کشورها، سهم یک جامعه در تولید دانش است، ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی و به تبع آن ارتقای کارایی آنها اهمیت دو چندان یافته است. توسعه علمی یک منظومه دانشگاهی، نیازمند توسعه اکوسیستم و فضای کارافرینی به صورت بنیان های نظری، تبیین و تدوین چارچوب های مفهومی و الگوهای تجربی، و بهره گیری از روش شناسی های پژوهش علمی مقتضی است تا از رهگذر آن، سنت و هنجارها، بنیان ها، فرآیندها و مرزهای آن منظومه نهادینه شودو به تولید دانش نوین کارافرینی منجرشود از آنجا که موفقیت در هر دانشکده ی نیازمند اندازه گیری عملکرد و برنامه ریزی برای بهبود آن است، در این تحقیق هدف اندازه گیری کارایی نسبی و رتبه بندی گروه آموزشی ترویج و آموزش کشاورزی ایران که شامل 12 گروه است با استفاده روش تحقیق تحلیلی کاربردی و روش تحلیل پوششی داده ها از جمله مدلهای مضربی BCC و CCR وتحلیل رابطة خاکستری به کمک نرم افزار WinQSB و Deap 2.1 است برای تعیین ضریب کارایی نسبی ازرویکرد خروجی محور و برای مقایسه و رتبه بندی گروه آموزشی ترویج و آموزش کشاورزی کارا از تحلیل رابطة خاکستری استفاده شده است. یافته ها نشان داد که 34 درصد از گروه آموزشی ترویج و آموزش کشاورزی مورد بررسی، براساس مدل CCR و 48 درصد براساس مدل BCC ، دارای کارایی در تولید دانش کارافرینی و سایره گروهای آموزشی از کارایی نسبی در تولید دانش کارافرینی برخوردارهستند. براساس تحلیل رابطه خاکستری گروه های ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه گرگان،رازی،اهواز،زنجان ،بوعلی سینا ،تهران و تربیت مدری به ترتیب در تولید دانش کارافرینی کارا هستند.
کارایی نسبی,تولید دانش کارافرینی,رابطة خاکستری,تحلیل پوششی داده ها
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116702.html
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116702_7722e277fff29cc3a54f5c408cd04e7b.pdf
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
10
44
2018
05
22
رفتار اطلاع یابی دانشجویان علمی - کاربردی مرکز آموزش جهاد کشاورزی بوشهر و ارائه راهکارهایی در جهت ارتقاء آن
42
54
FA
مهناز
امیر امینی خلف لو
مربی آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر
mamini_ir@yahoo.com
پرویز
بیات
0000-0001-6984-0583
استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بوشهر، ایران.
parvizbayat@gmail.com
10.22092/jaear.2018.114864.1417
از آنجا که رسالت هر نظام اطلاع رسانی تسریع در بهره گیری از اطلاعات از سوی کاربران است، از این رو شناخت کاربران، نیازهای آنان و روشهایی که برای کسب اطلاعات بهکار میگیرند، ضروری است و تهیه منابع اطلاعاتی بدون در نظر گرفتن نیاز اطلاعاتی فراگیران موجب اتلاف نیروی انسانی، بودجه و دیگر امکانات خواهدشد. بنابر این پژوهش حاضر به هدف بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی دانشجویان مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی استان بوشهر اجرا شد. روش پژوهش، پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه بود. در این پژوهش از روش اعتبار محتوا جهت روایی و برای اندازه گیری پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان آن مرکز در نیمسال اول سال تحصیلی94-93 بودند (314=N)، که پس از حذف پرسشنامههای ناقص، از تعداد 282 فقره پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل نهایی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که بیشترین انگیزه دانشجویان از جستجوی اطلاعات، تهیه گزارشها و پژوهشهای درسی است. مهمترین منبع چاپی در کسب اطلاعات مورد نیاز، کتب تخصصی معرفی شده از طرف اساتید بیان شد. اغلب دانشجویان بین 3 تا 6 ساعت در هفته از اینترنت استفاده نموده که بیشترین استفاده از پست الکترونیک، موتور کاوش نظیر گوگل و پایگاههای تخصصی جهت دریافت اطلاعات درسی است. مهمترین موانع دسترسی جامعه مورد پژوهش به اطلاعات عدم آشنایی با زبان انگلیسی، کمبود منابع موجود در کتابخانه مرکز و حجم زیاد اطلاعات بازیابی شده ذکر شده است. با توجه به نتایج تحقیق، ارائه آموزشهای لازم و برگزاری کارگاههای آموزشی برای دانشجویان به منظور تقویت رفتار اطلاعیابی وکسب تواناییهای لازم برای رفع نیازهای اطلاعاتی پیشنهاد میگردد.
نظام اطلاعرسانی,نیاز اطلاعاتی,رفتار اطلاعیابی,موانع دسترسی به اطلاعات
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116705.html
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116705_1a5f5ed611716a812d4eab52d7ad4af5.pdf
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
10
44
2018
05
22
منبعهای اطلاعات در دسترس بافندگان روستایی فرش ابریشمی شهرستان زنجان
55
73
FA
الهام
احمدی فرد
فارغالتحصیل کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
eahmadifard@yahoo.com
اسماعیل
کرمی دهکردی
0000-0003-4768-7084
دانشیار ترویج و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
e.karamidehkordi@modares.ac.ir
10.22092/jaear.2018.116086.1442
منابع اطلاعاتی ازمهمترین منابع هرواحدتولیدی است.وجوداطلاعات صحیح،به موقع ودقیق درمدیریت یک واحدتولیدی سبب بهبود عملکرد آن درزنجیره ارزش محصولات میشود.هدف این مطالعه شناخت منابع وشیوههای تأمین اطلاعات موردنیازبافندگان روستایی فرش ابریشمی است.داده هابااستفاده ازیک روش شناسی مطالعه موردی بااستفاده ازفنون کیفی گردآوری دادههاازقبیل تحلیل اسنادوفنون ارزیابی مشارکتی روستایی،مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید.برای گردآوری دادههاازپرسشنامه،مشاهده ومصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد.درتاییدپایایی داده هابه کمک پرسشگر به منظور یادداشت مطالب استفاده شد،همچنین روایی بانظرمتخصصان مورد بحث و تاییدقرارگرفت.جامعه خانوارهای بافنده فرش ابریشم درشهرستان زنجان(بیمه وغیربیمه) 858 خانوار تخمین زده شد(با استفاده ازآمار بیمه شدگان ومراجعه به روستا تعدادقالیبافان درمجموع تخمین زده شد)، که با استفاده از روش گلوله برفی مطالعه با 90 خانوارروستایی بافندة فرش ابریشم در23 روستای شهرستان زنجان و45 نفرازکنشگران بازاردرشهرهای زنجان،قم و کاشان(به دلیل وابستگی زنجیره تولیدفرش دستباف ابریشمی زنجان به قم وکاشان)انجام شد. داده هابااستفاده از روش نظریه بنیانی تجزیه و تحلیل گردید، زیرانظریه بنیانی یک رهیافتی کامل برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی است.نظریه بنیانی یک تئوری نیست،یک رهیافتی برای تولید تئوری بواسطه اطلاعات است.نتایج تحقیق نشان داددر نظام کارفرمایی، بافندگان جهت شناخت کارفرمای مناسب، افزایش کیفیت وتحویل پس ازبافت دردومرحله ازتولیداعم ازقبل وحین تولیدبه اطلاعات نیازداشتند.مهمترین منبع اطلاعاتی بافندگان،کارفرمایان بودند.اعضای خانواده وکارفرمایان ازمنابع اصلی بافندگان برای شناخت کارفرمای مناسب بودند.همچنین درمرحله قبل ازبافت فرش دستباف،کنشگرانی همچون خانه بهداشت،اداره بازرگانی واتحادیه روستایی فرش دستباف ازمنابع مهم اطلاعات بافندگان مطرح شدند.درمرحله حین تولید،کارفرمایان نیزبه منظورافزایش کیفیت فرش تولیدی خودبهروزترین اطلاعات رادراختیار بافندگان قرارمیدادند.از سوی دیگر،درنظام خویش فرمایی،کنشگران محلی وکنشگران بازاربه عنوان کلیدیترین منابع اطلاعاتی بافندگان قبل وپس ازتولیدبه شمارمیرفتند،درحالی که منابع دولتی ونیمه دولتی به عنوان منابع حین بافت بوده که ازاهمیت چندانی برخوردار نبودند.
"زنجیره اطلاعات","منابع اطلاعاتی","فرش دستباف ابریشمی","بافندگان روستایی","شهرستان زنجان"
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116703.html
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116703_444008915a060ceba05ad6d5fe041596.pdf
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
10
44
2018
05
22
وضعیت مولفه های فراشناخت در بین دانشجویان کشاورزی استان خوزستان
74
96
FA
معصومه
تقی بیگی
دانشجوی آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
resina2011@gmail.com
مسعود
برادران
دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی خوزستان
baradaran@ramin.ac.ir
10.22092/jaear.2018.114762.1459
روانشناسان و محققان بر این باورند بهبود کیفیت یادگیری انجام پذیر نیست مگر اینکه نظام آموزش عالی کشاورزی به مفاهیم فراشناختی توجه لازم را مبذول دارد. با توجه به اهمیت و ضرورت فراشناخت درجهت بهبود فرآیند یادگیری و ارتقاء کیفی نظام آموزش عالی کشاورزی، هدف کلی این پژوهش توصیفی-پیمایشی بررسی وضعیت مؤلفه های فراشناخت شامل آگاهی فراشناخت، تسلط بر راهبردهای فراشناخت و مهارت های رفتاری مرتبط با فراشناخت در بین دانشجویان کشاورزی استان خوزستان(3700N=) بود که 300 تن از آنان به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد آگاهی فراشناخت شراو و دنیسون (1994) ، پرسشنامه استاندارد تسلط بر راهبردهای فراشناخت دی گروت و پینتریچ(1990) و پرسشنامه مهارت های رفتاری مرتبط با فراشناخت بود که پرسش های این بخش به صورت محقق ساخته طراحی شد. برای سنجش پایایی ابزار پژوهش از طریق پیش آزمون با استفاده از آزمون تتای ترتیبی و از طریق نرم افزارR محاسبه شد(θ=0/93). تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار spsswin20 انجام گرفت. نتایج نشان داد دانشجویان از لحاظ مؤلفه های سه گانه فراشناخت در سطح متوسط به بالا بودند. نتایج آزمون منوا نشان داد از بین سه مؤلفه ی فراشناخت در بین مقاطع مختلف تحصیلی آگاهی فراشناخت و مهارت های رفتاری مرتبط با فراشناخت اختلاف معناداری بایکدیگر داشتند و از لحاظ مقایسه میانگین ها دانشجویان مقطع دکتری نسبت به دیگر مقاطع از مهارت و آگاهی فراشناخت بالاتری برخوردار بودند. آزمون کروسکال والیس نشان داد، دانشجویان با معدل های متفاوت از لحاظ آگاهی فراشناخت تفاوت معناداری با یکدیگر دارند. لذا می توان نتیجه گرفت با بالا رفتن مقطع تحصیلی تجربه ی فرد در یادگیری بیشتر شده و در نهایت فرآیند یادگیری در فرد بهبود می یابد. همچنین تسلط برمؤلفه های فراشناخت بر پیشرفت تحصیلی فراگیران مؤثر است.
نظریه فراشناخت,نظام آموزش عالی کشاورزی,راهبردفراشناخت,آگاهی فراشناخت؛ مهارت رفتاری فراشناخت
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116704.html
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116704_5dbf271e5a49de836fb196aaaf9af8b2.pdf
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
10
44
2018
05
22
توانمندی علمی، انگیزه پژوهش و رفاه اقتصادی ادراک شده در کم کاری نگارش پایان نامه و مقاله علمی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه ملایر
97
108
FA
عباس
خاکپور
عضو هیات علمی دانشگاه ملایر
khakpour@malayeru.ac.ir
10.22092/jaear.2018.116772.1460
به دلیل ماهیت کاربردی گرایش های کشاورزی، پژوهش در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. لیکن شواهد نشان می دهند دانشجویان کشاورزی نسبت به انجام کارهای پژوهشی کم کاری دارند. این پژوهش در صدد شناخت نقش توانمندی علمی، انگیزه پژوهش و رفاه اقتصادی ادراک شده دانشجویان تحصیلات تکمیلی زراعت، علوم دامی، بیوتکنولوژی، خاک شناسی و فضای سبز در کم توجهی به نگارش پایان نامه و مقاله علمی می باشد. و در آن رابطه بین متغیرهای پژوهش با متغیرهای جمعیت شناختی مورد آزمون قرار گرفته است. پژوهش از نوع کاربردی بوده و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن بوسیله خبرگان(اساتید علوم تربیتی و کشاورزی دانشگاه ملایر) تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. جامعه ی آماری پژوهش شامل 110 از دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایش های کشاورزی دانشگاه ملایر می باشد. حجم نمونه پژوهش با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان 86 نفر تعیین شد که به روش طبقه ای تصادفی انتخاب شدهاند. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که بین انگیزه پژوهش و کمکاری پژوهشی رابطه معنادار وجود دارد و بیش از چهارده درصد از واریانس احتمال کمکاری پژوهشی توسط متغیر انگیزه پژوهش تبیین می شود، اگرچه توانمندی علمی و رفاه اقتصادی ادراک شده رابطه مستقیمی با کم کاری پژوهشی ندارند، اما از طریق رابطه ای که با انگیزه پژوهش دارند پیش بینی کننده های معتبری از کم کاری پژوهشی هستند. بین انگیزه پژوهش و رفاه اقتصادی ادراک شده رابطه معنادار منفی وجود دارد و بین توانمندی علمی و انگیزه پژوهش نیز رابطه مثبت مشاهده شد. همچنیین بین متغیرهای جمعیت شناختی و کم کاری پژوهشی رابطه معناداری وجود داشت.
نگارش مقاله"," انگیزه پژوهش"," توانمندی علمی"," رفاه اقتصادی ادراک شده"," کم کاری پژوهشی
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116706.html
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116706_272b0cea3e70aa48346a6cf3050eca29.pdf
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
10
44
2018
05
22
عامل های موثر درچابک سازی مدیریت آموزش عالی کشاورزی ایران
109
126
FA
سهیلا
پورجاوید
دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی خوزستان
pourjavid57@yahoo.com
بهمن
خسروی پور
استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
b.khosravipour@gmail.com
امیرحسین
علی بیگی
دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی
baygi1@razi.ac.ir
10.22092/jaear.2018.120151.1467
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی به مثابه نهادهای عمده تولید دانش کشاورزی به دلیل تغییر در ماهیت تولید علم و تولید اقتصادی، علاوه بر پژوهش و آموزش، نقش و رسالت جدیدی در توسعه اقتصادی و منطقهای یافتهاند و لذا به فرمهایی از چابکی نیاز دارند. هدف این پژوهش کیفی تبیین ساز و کارهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران بود. اطلاعات از طریق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختارمند با متخصصین و صاحب نظران آموزش عالی کشاورزی جمعآوری و با استفاده از نرم افزار MAXqda11 تحلیل شدند. کدهای استخراجی به دستههای محرکها و قابلیتها و عوامل پیشبرنده و بازدارندهی چابکی تقسیم شدند. براساس یافتهها مؤلفههای شناسایی شده در ابعاد محرکهای چابکی شامل تغییرات در انتظارات مشتریان و دولت، تغییرات تکنولوژیکی و رقابت پذیری دانشگاهها(4مؤلفه)، قابلیتهای چابکی شامل شایستگی دانشگاه کشاورزی، سرعت و انعطاف پذیری دانشگاه در مواجهه با تغییرات و تحولات، پاسخگویی، دانش بنیان و یادگیرنده و نوآور بودن دانشگاهها(6مؤلفه)، در بعد تسهیل کنندههای چابکی شامل ساختار منعطف، نیروی کار چابک، بهبود مستمر در تفکر و عمل، فرهنگ تغییر، استفاده از فناوری اطلاعات توسط دانشگاه و برقراری روابط، تعاملات و همکاری مؤثر دانشگاه کشاورزی با محیط(6مؤلفه) و در بعد بازدارندههای چابکی شامل موانع درون و برون سازمانی(2مؤلفه). توجه به شاخصها و مؤلفههای چابکی یاد شده برای دستیابی به توانایی کسب اطلاعات لازم برای تصمیم گیری مدیران در موسسات آموزش عالی کشاورزی ضروری است.
چابکی سازمانی,دانشگاه چابک,الگوی چابکی دانشگاهی,آموزش عالی کشاورزی
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116707.html
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116707_5c461f81c86625277ce2301cfb317027.pdf
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
10
44
2018
05
22
آسیب شناسی کاربرد روشهای آماری و داده پردازی در پژوهش های علمی کشاورزی
127
148
FA
علی
صادقی
دانشجوی کارشناسیارشد ترویج و آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
alisadeghi7072@gmail.com
مسعود
بیژنی
0000-0003-2659-6386
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
mbijani@modares.ac.ir
10.22092/jaear.2018.120280.1471
امروزه، آمار در همهی عرصههای علمی برای دستیابی به نتایج ملموس و قابل اعتماد، به کار می رود و به ندرت می توان بدون کاربرد دادهپردازیهای آماری (بهصورت کمّی و کیفی)، اقدام به تفسیر و تحلیل نتایج حاصل از پژوهشهای علمی کرد. اما، چالش اصلی در این زمینه، شیوه کاربرد بهینه آمار در پژوهش هاست. پژوهشهای کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برخی در کاربرد آمار افراط کرده و پژوهش آنان بیشتر بازی با روش های آماری و به نوعی دادهبازی و در شرایطی دادهسازی است که منجر به شکل گیری نوعی انحراف و استفاده نادرست از آمار در تحقیق میشود که با عنوان «آمارزدگی» از آن یاد میشود. عدهای هم به کاربرد آمار در تحقیقات باور ندارند. از این رو هدف این پژوهش، «آسیبشناسی کاربرد آمار و دادهپردازی در پژوهشهای علمی کشاورزی» بود. پژوهش از نظر ماهیت تحقیق، کاربردی، از نظر دیدهمانی، کیفی و از نظر نوع تحقیق، توصیفی است که با استفاده از فن دلفی کلاسیک در سه مرحله انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه که به صورت هدفمند انتخاب شدند، اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری کشاورزی در سطح ایران بودند (17=n). در این راستا، مهمترین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای کاربرد آمار و داده پردازی در پژوهش های کشاورزی از دیدگاه پاسخگویان شناخته شدند و در پایان میانگین امتیازهای هر چهار بخش، با تحلیل ماتریس SWOT محاسبه شد. یافتهها نشان دادند که نقطه برآیند ناشی از تحلیل ماتریس SWOT در ناحیه SO (راهبرد تهاجمی) قرار دارد. بر این اساس، راهبردهای پیشنهادی تدارک و ارائه شدند.
"آمارزدگی","تحقیقات کشاورزی","دلفی","SWOT"
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116708.html
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116708_3535219279039f0cb1f3481713296c60.pdf
موسسه آموزش و ترویج کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1213
10
44
2018
05
22
عاملهای مؤثر بر نگرش دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی نسبت به اشتغال در مناطق روستایی
149
167
FA
امید
جمشیدی
دکتری توسعه کشاورزی دانشگاه تهران و کارشناس ارشد مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
jamshidi.omid65@gmail.com
ابوالمحمد
بندری
0000-0001-9989-3926
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
bandari.a94@gmail.com
اصغر
باقری
دانشیار گروه آب و مدیریت کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
a_bagheri@uma.ac.ir
عباس
نوروزی
عضو هیات علمی مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
anorozi66@yahoo.com
محمدجواد
سبحانی
دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
10.22092/jaear.2018.120309.1472
بهرغم اهمیت کار در روستاهای کشور بهعنوان یکی از مهمترین سیاستها در برنامههای آموزش عالی کشاورزی، شمار شایان توجهی از دانشجویان کشاورزی پس از دانشآموختگی وارد بازار کار مناطق روستایی نمیشوند. ازاینرو، هدف این تحقیق واکاوی نگرش دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی و عاملهای موثر نسبت به اشتغال در مناطق روستایی بود. روش انجام تحقیق پیمایشی و از نوع توصیفی همبستگی و جامعه آماری آن دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 96ـ1395 بود (1192=N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 170 نفر تعیین و نمونهگیری نیز به روش تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که برای سنجش روایی ظاهری از نظرسنجی متخصصان، روایی تشخیصی از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE) با مقدار 40/0 تا 48/0 و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی (CR) با مقدار 77/0 تا 88/0 برای مقیاسهای مختلف تحقیق بهره گرفته شد. نتایج نشان داد، نزدیک به 55 درصد از دانشجویان نگرش مثبت و بهنسبت مثبتی به اشتغال در مناطق روستایی داشتند. همچنین برپایه آزمونهای مقایسه-ای دانشجویان پسر نسبت به گروه دختران و دانشجویان ساکن روستا نسبت به همتایان ساکن شهر از نگرش به اشتغال روستایی مثبتتری برخوردار بودند. بنابر نتایج تحلیل همبستگی بین درآمد خانواده، مدت اقامت در روستا و علاقه به کشاورزی و نگرش رابطه معنیدار آماری وجود داشت. نتایج مدلسازی معادلههای ساختاری نیز نشان داد که سه عامل «ویژگیهای فردی کارآفرینانه»، «عاملهای اجتماعی و اقتصادی» و «سیاستهای حمایتی دولت» توانسته-اند 86 درصد از تغییرات متغیر وابسته نگرش به اشتغال روستایی را تبیین کنند.
نگرش,اشتغال,مناطق روستایی,دانشجویان کشاورزی
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116709.html
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_116709_2f8ef39b22f2f164bb75ab53cc569afb.pdf