TY - JOUR ID - 101379 TI - مدل یابی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج شرکت های خدمات مشاوره ای فنی مهندسی کشاورزی استان مازندران JO - پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی JA - JAEAR LA - fa SN - 2717-1205 AU - عباسی رستمی, علی اکبر AU - ذبیح اله نژاد, ناصر AU - چرمچیان لنگرودی, مهدی AD - محقق مرکزتحقیقات وآموزش تیرتاش، بخش ترویج، گلوگاه، مازندران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری AD - استادیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 31 SP - 18 EP - 28 KW - نیازسنجی آموزشی KW - مهندسان ناظر کشت و تولید برنج KW - مازندران DO - 10.22092/jaear.2015.101379 N2 - این تحقیق به منظور بررسی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج شرکت­های خدمات مشاوره­ای فنی مهندسی کشاورزی استان مازندران انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده که به روش علی - ارتباطی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 186 تن از مهندسان ناظر کشت و تولید برنج استان مازندران با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر بوده که بر اساس فرمول کوکران شمار 113 تن از مهندسان ناظر با روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن توسط گروهی از هیأت علمی صاحب­نظر و پایایی آن با کمک ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. دامنه ضریب آلفای کرونباخ متغیرها از 75/0 تا 96/0 بود. برای ارزیابی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج از مدل نیازسنجی بوریچ استفاده شده است که در این مدل نیازهای آموزشی با توجه به میانگین وزنی نمره های تفاوت (MWDS) رتبه بندی شدند .نتایج توصیفی، نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج را به ترتیب اولویت نوع و میزان مصرف کودهای شیمیایی، دامی و سموم گیاهی ، مبارزه با آفات و بیماری های برنج  و شناسایی علف های هرز و مبارزه با آنها نشان داد. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون لجستیک ترتیبی برای مدل سازی نشان داد که 3/22 درصد از احتمال متغیر ملاک (نیازهای آموزشی) توسط متغیرهای  اقتصادی، منبع­های اطلاعاتی و  ویژگی­های شغلی شامل; تأمین نهاده های مورد نیاز، بستن به موقع قرارداد از سوی وزارت جهاد کشاورزی، زمینه سازی دولت در تأمین نهاده، ارتباط با اداره جهاد کشاورزی، ارتباط با کارشناسان مرکز تحقیقات، ارتباط با دوستان و دیگر ناظران، بحث و گفتگو باهم و با متخصصان، استفاده از فیلم ها و اسلایدهای آموزشی، حقوق و مزایای درخور و شایسته، ماهیت کار، وجود همکاران خوب، کارهای تکراری و یکنواخت، نداشتن آزادی عمل و خودمختاری در انجام کار و بارهای بازدید از شالیزارهای تحت پوشش تبیین می­شود. UR - https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101379.html L1 - https://itvhe.areeo.ac.ir/article_101379_8f89692a276e6fa0726608d3c6a38daa.pdf ER -