TY - JOUR ID - 106886 TI - نیازسنجی آموزشی پرورش دهندگان قزل آلای رنگین کمان در شهرستان بویراحمد JO - پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی JA - JAEAR LA - fa SN - 2717-1205 AU - احمدوند, مصطفی AU - احمدی کیش, علی اصغر AD - دانشگاه یاسوج Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 37 SP - 119 EP - 130 KW - توسعه کشاورزی KW - نیاز آموزشی KW - قزل آلای رنگین کمان KW - مدل نیازسنجی بوریچ DO - 10.22092/jaear.2016.106886 N2 - آموزش، بنیان توسعه است و هنگامی اثربخش خواهد بود که با نیازسنجی همراه باشد. بنابراین، هدف این پژوهش نیازسنجی آموزشی پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلای رنگین کمان در شهرستان بویراحمد بود. برای این منظور از روش توصیفی-همبستگی بر پایه پیمایش با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلای رنگین کمان شهرستان بویراحمد تشکیل ‌دادند که شمارشان 70 نفر بود. از این میان، 59 نفر با استفاده از جدول نمونه‌گیری پاتن به عنوان نمونه مورد بررسی گزینش شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه دو بخشی استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با کسب نظر استادان متخصص به‌دست آمد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای ترتیبی بیش از 82/0 به‌دست آمد که گویای پایایی مطلوب آن بود. به‌ این منظور 42 توانمندی مورد نیاز که با استفاده از مرور ادبیات به-دست آمده بود، با توجه به مدل نیازسنجی بوریچ و میانگین وزنی نمره تفاوت، رتبه‌بندی شدند. نتایج به‌دست آمده از پژوهش نشان داد، آشنایی با بیماری‌های ماهیان و نشانه‌های آن، غذادهی و آشنایی با مواد غذایی، و آگاهی از شرایط برداشت از بارزترین نیازهای آموزشی پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلای رنگین کمان بودند. افزون بر آن، کمترین نیاز آموزشی در شرایط نگهداری و نظافت استخر نشان داده شد. نتایج تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که چهار متغیر نگرش به آبزی‌پروری، سطح تحصیلات، شرکت در دوره‌های آموزشی، و مساحت استخر سنجش احتمال برآورد مهارت پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلای رنگین کمان را تحت تأثیر قرار داده‌اند. UR - https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106886.html L1 - https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106886_4ef7e49ec5d08c42b1f6e60883d7130c.pdf ER -