2024-03-29T17:33:08Z
https://itvhe.areeo.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=12433
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1205
1398
11
48
تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی در بهبود یادگیری دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا
رضا
موحدی
مسعود
سامیان
نسیم
ایزدی
مرجان
سپه پناه
شبکههای اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم بشر در بهروزرسانی اطلاعات هستند که فرصت زیادی را در اختیار جوامع علمی بهخصوص دانشجویان قرار میدهند. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1396 با حجم 523 نفر تشکیل میدهند، که از این تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای معتبر سازی پرسشنامه و استخراج متغیرهای مورداندازهگیری تحقیق، هم از روش پانل متخصصان و هم پیش آزمون از سوالات استفاده شد. روایی سوالات پرسشنامه با استفاده از پانل متخصصان دانشگاه بوعلی سینا تایید و پایایی آن نیز از طریق آزمون تتای ترتیبی محاسبه و به میزان 88/. به دست آمد. نتایج نشان داد که بیش از نیمی از دانشجویان کشاورزی (4/52 درصد) به استفاده از شبکههای اجتماعی نگرش مثبتی دارند. همچنین دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و با جنسیت زن بیشتر از این شبکه ها استفاده میکنند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی در بهبود یادگیری دانشجویان نشان داد که تبادل اطلاعات با همکلاسیها و اساتید، بهبود فرهنگ مطالعه و یادگیری، بهبود ارتباطات فردی و اجتماعی و افزایش احتمال شغل یابی مهمترین عامل های شناسایی شد می باشند که این عوامل در مجموع 61 درصد واریانس کل متغیرها را تبیین می کنند. همچنین نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان کشاورزی با نگرش آنها نسبت به استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معنیدار در سطح 99 درصد وجود دارد و نیز نتایج آزمون کروسکال والیس نیز بیانگر این موضوع بود که بین نگرش دانشجویان زن و مرد نسبت به شبکههای اجتماعی تفاوت معناداری در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان علاقه به شبکه های اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری در سطح 95 درصد وجود دارد.
آموزش و یادگیری
شبکههای اجتماعی
یادگیری دانشجویان
2019
08
23
3
16
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_119646_bdd2f1559bfe75477d28ea287fe0accd.pdf
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1205
1398
11
48
راهبردهای حمایتی آموزش کارآفرینانه کشاورزی از دیدگاه خبرگان
حمید
موحد محمدی
فرشته
شاعری
امیر
علم بیگی
آموزش کارآفرینانه زمینه رشد متوازن شایستگیهای آموزشگیرندگان را در فرآیند یاددهی-یادگیری فراهم میسازد. در این رابطه تعدد راهبردهای پیشنهادی بسترسازی تحقق آموزش کارآفرینانه، ایجاب میکند راهبردی انتخاب شود که بیشترین سازگاری را با نظام آموزشی کشور داشته باشد. با این رویکرد هدف پژوهش کاربردی حاضر رتبهبندی راهبردهای استقرار آموزش کارآفرینانه در نظام آموزش عالی کشاورزی بود. بر اساس مرور ادبیات صورت گرفته مولفههای آموزش کارآفرینانه استخراج و به شکل شبکهای از مفاهیم به هم مرتبط مورد توجه قرار گرفت. نظر به اینکه بهبود عملکرد نوعی از مسائل تصمیم گیری چندمعیاره، برای حل صورت مسئله شبکهای ایجاد شده و به منظور رتبهبندی راهبردهای آموزش کارآفرینانه، از جامعهای از صاحب نظران آموزش کارآفرینی کشور به شمار 21 تن نظرخواهی شد. بر اساس فرآیند تحلیل شبکهای که تئوری عمومی سنجش نسبی است و به منظور استنتاج مقیاسهاس نسبی تقدمی مرکب، تکتک عناصر تشکیل دهنده شبکه روابط بین معیارها و راهبردهای تشکیل دهنده آموزش کارآفرینانه در یک فضای تصمیم مورد سنجش قرار گرفت. حل اَبرماتریس مربوطه به کمک نرم افزار Super Decision نشان داد که تعامل بین صنعت و دانشگاه در یک ساختار شبکهای به عنوان راهبرد مناسبتر در تحقق معیارهای آموزش کارآفرینانه کشاورزی نقش آفرینی میکند. نتیجه تحلیل حساسیت نیز نشان داد ساختار شبکهای پیشنهادی میتواند قابلیت تکرار داشته باشد.
آموزش کارآفرینانه
دانشگاه کارآفرین
فرآیند تحلیل شبکهای
2019
08
23
17
29
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_119647_8e12bc64c884baa7a59512a28192dfe7.pdf
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1205
1398
11
48
نگرش دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی و عاملهای مؤثر بر آن
سعید
محمدزاده
محبوبه
آسیمه
نیرنگ ورزی تحصیلی یکی از شکلهای کژرفتاری است که امروزه به یکی از بزرگترین نگرانیهای مؤسسههای آموزش عالی تبدیل شده است. نیرنگ ورزی تحصیلی به دو صورت نیرنگ ورزی در آزمونها و نیرنگ ورزی در تکلیفهای درسی آشکار میشود. هدف این تحقیق بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی و عاملهای مؤثر بر آن بود. روش تحقیق این مطالعه علّی - ارتباطی بود. جامعهی آماری آن مشتمل بر 1456 دانشجوی کارشناسی دانشگاه میباشد که از میان آنان 232 تَن به صورت تصادفی طبقهای با انتساب متناسب به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. روایی این ابزار بر پایهی رأی صاحبنظران آموزش کشاورزی تایید و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای ترتیبی با استفاده از نرمافزار R برای نگرش به نیرنگ ورزی تحصیلی 74/0 و برای عاملهای مؤثر در آن 87/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از آزمونهای من ویت نی، کروسکال والیس، ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل عاملی اکتشافی پردازش شد. یافتهها نشان داد رایجترین شیوه نیرنگ ورزی در آزمونها نگاه کردن به برگه دیگران و نوشتن روی کاغذ و رایجترین شیوه نیرنگ ورزی در تکلیفها گرفتن مقاله از اینترنت و گرفتن تکلیفها از هم کلاسیها میباشد. یافتههای بدست آمده از تحلیل همبستگی نشان داد بین معدل دانشجویان و نگرش آنان به نیرنگ ورزی تحصیلی رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. یافتههای آزمون من ویت نی نیز نشان داد بین نگرش دانشجویان نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی برحسب پیشینهی مشروطی اختلاف معنیداری وجود دارد به طوری که دانشجویان بدون پیشینهی مشروطی نگرش منفیتری نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی داشتهاند. بنابر یافتههای آزمون کروسکال والیس بین نگرش دانشجویان به نیرنگ ورزی تحصیلی بر حسب دانشکده تفاوت آماری معنیداری وجود دارد و دانشجویان دانشکدهی مهندسی زراعی و عمران روستایی نگرش منفیتری نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی داشتهاند. یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد دو عامل ضعف برنامهریزی آموزشی و عاملهای موقعیتی و هنجارهای اجتماعی میتوانند بیش از 40 درصد واریانس انگیزهی نیرنگ ورزی تحصیلی را تبیین کنند.
تقلب در امتحانات
تقلب در تکالیف درسی
دانشجویان کشاورزی
2019
08
24
30
42
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_119668_f08d950b34c4519c1e274e8bf81f2d22.pdf
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1205
1398
11
48
عاملهای افزایش دانش و مدیریت بیماری در مرغداری های بوشهر
مهناز
امیر امینی خلف لو
نوذر
منفرد
پرویز
بیات
حسن
علیپور
یکی از نیازهای ضروری تغذیه انسان، تأمین پروتئین حیوانی است. گوشت مرغ به عنوان یک منبع با ارزش پروتئینی، در سالهای اخیر در تغذیه انسان، در جهان استفاده میشود. بیماریهای سهگانه نیوکاسل، آنفلوانزا و برونشیت از دیر باز از جمله عاملهای اصلی تلفات صنعت مرغداری در بیشتر کشورها بودهاند. مدیریت نادرست مرغداریها بیش از هر چیز به پایین بودن آگاهی، دانش و مهارتهای فنی مرغداران مربوط است. شناخت دانش و رفتار مدیریتی مرغداران در مهار این بیماریها به مرغداران کمک میکند تا در بهبود تولید و افزایش بازده این صنعت تلاش کنند. این تحقیق به همین منظور انجام شده است. جامعهی آماری 220 تن از مرغداران استان بوشهر است. بر پایه رابطهی نمونهگیری کوکران 140 تن به عنوان نمونه انتخاب شدند که برای افزایش اطمینان به 146 تن افزایش یافت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که روایی آن با انجام اصلاحات لازم به کمک کارشناسان مربوطه و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (9/0-78/0=) تایید شد. نتایج به دست آمده از آزمون رتبهای من ویت نی نشان داد که تحصیلات و دسترسی به اطلاعات به طور معنی-داری بر دانش مرغداران برای کنترل بیماریهای یاد شده موثر بودند و این دانش همراه با هنجارهای اجتماعی و دسترسی به اطلاعات متغیرهای تاثیرگذار بر رفتارهای مدیریتی مرغداران هستند.
واژههای کلیدی: دانش مرغدار
مدیریت مرغداری
بیماری مرغ
2019
08
24
43
56
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_119648_d37b821956032f80bc8438ae2bae237d.pdf
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1205
1398
11
48
عاملهای اثرگذار بر توسعهی آموزش عالی پایدار از دیدگاه دانشجویان دانشکدهی کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا
یاسر
محمدی
فیض الله
منوری فرد
لاله
صالحی
رضا
موحدی
دانشگاهها در قبال افزایش سطح آگاهیها، دانش، مهارتها و ارزشهای مورد نیاز دانشجویان و جامعه برای ایجاد آیندهای پایدار مسئول هستند. با این وجود، تلفیق توسعهی پایدار در آموزش عالی هنوز در گامهای ابتدایی خود مانده و با چالشهای بسیاری روبهروست. از اینرو، شناسایی عاملهای اثرگذار بر آموزش توسعهی پایدار در ساختار دانشگاهی به منظور چیره شدن بر این چالشها ضرورتی انکارناپذیر است. از 1810 تن جامعهی آماری، شمار 182 دانشجو به عنوان نمونهی آماری با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب (جنس و مقطع تحصیلی) انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی آن با نظر متخصصان موضوعیِ دارای اثر پژوهشیِ مرتبط با آموزش عالی پایدار و پایایی آن با محاسبهی ضریب تتای ترتیبی (91/0 – 83/0 =θ) تأیید شد. دادهها در محیط نرمافزارهای SPSSWin20 و R پردازش شدند. یافتههای آمار توصیفی (تحلیل عاملی تشخیصی) نشان دادند که عاملهای اثرگذار بر توسعهی آموزش عالی پایدار در هفت عامل تعهد مدیریت دانشگاه، داشتن دانش در زمینهی آموزش عالی پایدار، آموزشهای پایداریمحور، همکاری و مشارکت، نگرش نسبت به پایداری، حمایت مدیریت و زیرساختها، و فرهنگ دانشگاهی شناسایی شدند. برونداد رگرسیون ترتیبی گویای آن بود که عاملهای شناسایی شده در مجموع 1/52 درصد از احتمال واریانس آموزش توسعهی پایدار را تبیین میکنند (521/0 =R2 ناگلکرک).
آموزش عالی پایدار
تعهد مدیریت دانشگاه
آموزش برای توسعهی پایدار
نگرش پایداری
2019
08
24
57
74
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_119655_cc66cefb21959d7800ef66b6b1748e44.pdf
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1205
1398
11
48
تأثیر سرمایه ارتباطی و انسانی در عملکرد مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی از دیدگاه مدرسان
ارسلان
ایرجی راد
ماه منیر
تیمورزاده نمینی
د
دانشگاهها نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر اقتصاد دانش محور ایفا میکنند و برای دستیابی به این منظور، استفاده از همه ظرفیتها از جمله سرمایههای فکری به عنوان داراییهای نامشهود، دارای اهمیت است. هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین سرمایه انسانی و اندازهگیری عملکرد مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی با تأکید بر اثر میانجی سرمایه ارتباطی میباشد. این تحقیق، از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع میدانی است. جامعه آماری این تحقیق را 220 تن از اعضای هیئت علمی و مدرسان مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند که با توجه به جدول بارتلت 140 تن از آنان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد نیتی و راوی، استفاده شد. روایی محتوایی، همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی 831/0 و تتای ترتیبی 772/0 ابزار تحقیق تأمین شد. مدلسازی معادلههای ساختاری تعاملی در نرمافزار SMART-PLS3 نشان داد که هر دو متغیر سرمایه انسانی و سرمایه ارتباطی، تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد این مرکزها دارند. افزون بر این، متغیر سرمایه ارتباطی، اثر میانجی بر رابطه بین سرمایه انسانی و عملکرد ایفا میکند.
سرمایه انسانی
سرمایه ارتباطی
اندازه گیری عملکرد
2019
05
23
75
87
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_119649_c061cc3f98cfe7403f03f63de038d5ac.pdf
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1205
1398
11
48
رفتار کشاورزان خرمآباد در بازیافت پسماندهای زراعی
رضوان
قنبری
زینب
فراشی
فاطمه
ملکی فرد
افزایش سریع جمعیت جهان همراه با مهاجرت شهری منجر به افزایش تقاضا برای مواد غذایی شده است که به نوبه خود منجر به تولید مقدار زیادی از پسماندهای کشاورزی می شود، اگرچه مشخص شده است که انباشت پسماند اثرات بسیار سوء بر انسان و محیط زیست دارد، چنین پسماندهایی اگر به درستی مدیریت شوند، می تواند منبع زیستی مهم برای افزایش امنیت غذا در جوامع کشاورزی باشد. با این حال، علیرغم مزایای استفاده از پسماندهای کشاورزی از لحاظ پایداری زیست محیطی و اقتصادی هنوز این نوع رفتار در بین کشاورزان مورد پذیرش قرار نگرفته است. بنابراین، هدف از این مطالعه حاضر بررسی عوامل روانشناسی بر رفتار کشاورزان در استفاده مجدد از پسماندهای کشاورزی می باشد. برای رسیدن به این هدف از تئوری رفتار برنامه ریزی شده به عنوان چارچوب اصلی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه کشاورزان شهرستان خرم آباد (25858N= ) بوده است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 375 نفر تعیین شد و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری با به کارگیری نرم افزار AMOS24 استفاده شد. نتایج آزمون من وایتنی نشان داد که بین کشاورزانی که در کلاس های ترویجی مدیریت پسماند شرکت کرده اند با کشاورزانی که در این کلا س ها شرکت نکرده اند از لحاظ رفتار، نگرش، هنجارذهنی و باورهای رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که نگرش، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک شده رابطه مثبتی با رفتار کشاورزان در استفاده مجدد از پسماندهای کشاورزی دارند. بعلاوه نتایج نشان داد که نگرش بیشترین اثر مستقیم و باورهای رفتاری بیشترین اثر غیر مستقیم را بر رفتار کشاورزان داشته است.
رفتار
پسماند کشاورزی
استفاده دوباره
کشاورزان
باورهای رفتاری
2019
08
24
88
103
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_119650_884ac818c5a00366ed5dc6d512b1aa79.pdf
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1205
1398
11
48
الگوی مفهومی گسترش نمانام دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی
محمدشریف
شریف زاده
غلامحسین
عبدالله زاده
لقمان
عباسی
مهنوش
شریفی
این تحقیق با هدف تبیین کیفی الگویی مفهومی برای توسعه برند دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی صورت گرفت. مورد مطالعه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. این تحقیق کیفی به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه ژرفانگر نیمهساختارمند صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان، اعضای هیات علمی، دانشآموختگان و کادر مدیریتی و اداری این دانشگاه بوده است. از طریق نمونهگیری هدفمند نظری، 20 نفر از بین جامعه مورد مطالعه انتخاب شد. فرآیند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانه سودمندی اطلاعات قابل دسترس ادامه یافت. از تحلیل محتوای کیفی مضمونی برای پردازش اطلاعات گردآوری شده از طریق مصاحبه اقدام شد. رویهمرفته یافته-های این تحقیق به شناسایی و تعریف ۱۱۶ نشانگر برای توسعه برند دانشگاهی منجر شد. این مجموعه نشانگر در چهار لایه مشتمل بر ۱۴ مولفه طبقهبندی شد. لایه اول یعنی تصویر برند دانشگاه (یا ارزش ویژه برند دانشگاه)؛ شش مولفه شامل؛ آگاهی برند (۵ نشانگر)، تداعی برند (۶ نشانگر)، برتری برند (۵ نشانگر)، پاسخ احساسی به برند (۶ نشانگر)، هویتسازی با برند (۶ نشانگر) و طنین برند در برگیرنده رسانش، وفاداری و پشتیبانی از برند (با ۹ نشانگر) شناسایی شده است. لایه دوم با عنوان تجربه دانشگاه دربرگیرنده سه طبقه یا مولفه شامل تجربه ارتباطی_ اجتماعی دانشگاهی (۸ نشانگر)، تجربه توسعه فردی_ شخصیتی دانشگاهی (۹ نشانگر) و تجربه احساسی (۳ نشانگر) است. لایه سوم یا درک از کیفیت دانشگاه؛ در برگیرنده سه مولفه کیفیت تحصیلی (۱۰ نشانگر)، کیفیت زندگی (۸ نشانگر)، کیفیت روابط انسانی و اجتماعی در دانشگاه یا اجتماع درون دانشگاه (۱۴ نشانگر) و اثرات و خروجیهای دانشگاه یا حضور اجتماعی دانشگاهی (۱۴ نشانگر) را شامل میشود. لایه چهارم، یعنی درک از کیفیت جامعه میزبان دانشگاه (برند مکانی دانشگاه) با ۱۰ نشانگر توصیف شده است.
تصویر برند دانشگاهی
آموزش عالی کشاورزی
دانشگاه کارآفرین
الگوسازی مفهومی
2019
08
24
104
123
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_119644_b7e1f8c0ba9586b455d6a5b0246bf07f.pdf
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1205
1398
11
48
بررسی رابطهی مهارتهای استخدامپذیری و سازگاری مسیر شغلی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاههای بوعلی سینا و اراک
سعید
کریمی
هدف این پژوهش توصیفی- همبستگی بررسی رابطهی مهارتهای استخدامپذیری و سازگاری مسیر شغلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 1300 تن از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاههای بوعلی سینا و اراک در سال تحصیلی 97 -1396 بود که بر پایهی جدول کرجسی و مورگان، 341 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای متناسب به عنوان نمونهی تحقیق گزینش شدند. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تأیید شد. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از محاسبه آلفای ترتیبی برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه (در دامنه بین 80/0 تا 93/0) ارزیابی و تایید شد. دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی و مدلسازی معادلههای ساختاری با کمک نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که مجموعه مهارتهای استخدامپذیری با سازگاری مسیر شغلی رابطه مثبت و معنیداری دارند. همچنین نتایج بیانگر آن بود که مهارتهای حل مسئله قویترین ارتباط معنیدار را با چهار زیرمجموعه سازگاری مسیر شغلی یعنی نگرانی، کنترل، کنجکاوی و اعتماد مسیر شغلی دارد. نتایج این بررسی بر اهمیت توسعه مهارتهای استخدامپذیری دانشجویان به منظور تقویت سازگاری مسیر شغلی آنان تاکید میکند. بر مبنای نتایج، پیشنهادهایی برای سیاستگذاران و آموزشگران در زمینه توسعه مهارتهای استخدامپذیری و سازگاری مسیر شغلی ارایه میشود.
مهارتهای استخدامپذیری
سازگاری مسیر شغلی
دانشجویان کشاورزی
2019
08
24
124
138
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_119656_f8cc3ce79c5ef4ec7cb51a490f6379ca.pdf
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
2717-1205
2717-1205
1398
11
48
عاملهای مؤثر بر الزامهای آموزشی توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه محققان مرکزهای تحقیقات و آموزش کشاورزی شمال و شمال غرب کشور
یحیی
صافی سیس
سید حمید
موحد محمدی
احمد
رضوانفر
ببـرای توفیـق در زمینـه فنــاوری زیســتی نیــاز بــه نیــروی انســانی آموزشدیده در همه بخشها وجـود دارد. آمـوزش جامـع، پیـش نیـاز تربیـت نیروی انسانی اسـت. هدف این پژوهش، شناسایی عاملهای موثر بر الزامهای آموزشی توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه محققان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 421 تن از محققان 14 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی بودند که بر مبنای فرمول کوکران، حجم نمونه 201 نفر برآورد شد و برای کاهش خطا و پوشش افراد بی پاسخ، به 216 افزایش یافت. ابزار گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از نظر استادان دانشگاه تهران و پایایی متغیرها با استفاده از پیش آزمون و ضریب تتای ترتیبی (87/0 (θ =با استفاده از نرمافزار R تایید شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که عاملهای موثر بر الزامهای آموزشی توسعه فناوری زیستی را میتوان در 6 عامل سیاستگذاری، مدیریتی، تحقیقاتی، ترویجی، زراعی و مصرفی خلاصه کرد. این عاملها در مجموع 49 درصد از واریانس متغیرهای مؤثر بر الزامهای آموزشی فناوری زیستی کشاورزی را تبیین کردند.
فناوری زیستی کشاورزی
تحلیل عاملی
محققان
الزام های آموزشی
2019
08
24
139
154
https://itvhe.areeo.ac.ir/article_119657_cd98c914c8e6d2ea811b39cb111745f0.pdf