موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120573420151122Barriers Affecting the Level of Agricultural Students’ Entrepreneurial Skills, University of Tehran, Iranبازدارنده های تأثیرگذار بر سطح مهارت های کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران31510601210.22092/jaear.2016.106012FAروح اله رضاییدانشیاردانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان؛فرشته میری کرمدانش آموخته دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجانJournal Article20150421The purpose of this research was to study the barriers affecting the level of students’ entrepreneurial skills. The statistical population of the research consisted of all postgraduate students of agricultural majors at the University College of Agricultural and Natural Resources in the University of Tehran (N= 1188). According to the Krejcie and Morgan table, a sample size of 291 students was selected using a stratified random sampling technique. Researcher- made questionnaire was used to collect data. Content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. Construct validity and composite reliability of the research instrument were tested by estimating the measurement model and they were satisfactory after making necessary corrections. The data were analyzed using Structural Equation Modeling. Results showed that, five factors including: lack of entrepreneurial educational content, communicative- informational weakness, weakness of practical and innovative skills, motivational issues and weak planning had significant negative effect on the level of students’ entrepreneurial skills, explaining 72 percent the probability of its variances. Also, Results indicated that structure of the research model was confirmed based on the model fit indices and theoretical framework of the research was consistent with reality.هدف این تحقیق بررسی بازدارندههای تأثیرگذار بر سطح مهارتهای کارآفرینانه دانشجویان بود. جامعه آماری آن 1188 تن دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایشهای کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود که بر پایه جدول کرجسی- مورگان، 291 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز با برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال اصلاحهای ضروری به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از مدلسازی معادلههای ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق گویای آن بودند که پنج عامل: نبود محتوای آموزشی کارآفرینانه، ضعف اطلاعاتی- ارتباطی، ضعف مهارتهای نوآورانه و عملی، مسایل انگیزشی و ضعف برنامهریزی، دارای تأثیر منفی و معنیداری بر سطح مهارتهای کارآفرینانه دانشجویان بوده و 72 درصد از واریانس آن را تبیین کردند. همچنین، بر پایه شاخصهای برازش، ساختار مدل پژوهش تأیید شد و چارچوب نظری تحقیق با واقعیت همخوانی داشت.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106012_1850fb878a919694df8732bd1eb60786.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120573420151122The Impacts of Information Technology on Knowledge Management at Agriculture Organization Personnel at Kermanshah Provinceنقش مولفه های فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه162710600110.22092/jaear.2016.106001FAرضا موحدیدانشیارآموزش دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدانفرشاد حمزه ایدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدانعلی اصغر میرک زادهاستادیار ترویج وآموزش کشاورزی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاهنادر نادریاستادیارمدیریت آموزشی دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20150309The aim of this casual research was to analyze the impacts of information technology impacts on knowledge management of Agriculture Organization personnel at Kermanshah Province. Bukowitz and Williams' seven sections model include getting, using, learning, contributing, assessing, building/maintaining and discarding was used to assess knowledge management of those personnel. The statistical population consisted of 899 Jihad-Agriculture Organization staff (N=899) among them a number of 269 were randomly selected using Krejcie and Morgan's sampling table. The data collection tool was a questionnaire included both standardized and researcher made questions validated by a group of relevant experts. The reliability of the questions was calculated through ordinal Alpha coefficient (α=0.91). Results showed that there was a significant relationship and correlation between knowledge management and information technology variables. Based on the path analysis results, direct and indirect impacts were observed between all information technology variables and knowledge management. Other words, every single information technology variable had a significant impact on knowledge management that means the more improvement in each information technology variable, the more direct impact on knowledge management of the agricultural staff. The most important external variables affecting on knowledge management were determined as information storage and information transformation respectivelyهدف این پژوهش علی-ارتباطی تحلیل مولفههای فناوری اطلاعات در مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه میباشد. در این زمینه به منظور بررسی مدیریت دانش از مدل هفت مرحلهای بکوویتز و ویلیام (یافتن، بهکارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد و نگهداری، حذف) بهره گرفته شد. جامعه آماری 899 تن کارکنان بخش اداری سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان شمار 269 تن از آنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامهای از پرسشهای استاندارد شده و محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظر کارشناسان مربوطه مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشها نیز با استفاده از آزمون آلفای ترتیبی مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین فناوری اطلاعات و مدیریت دانش همبستگی و ارتباط مثبت معنیداری وجود دارد. با توجه به نتیجهی تحلیل مسیر مبنی بر وجود تأثیر مستقیم و غیر مستقیم بین همهی مولفههای فناوری اطلاعات با مدیریت دانش میتوان نتیجه گرفت که هر یک از مولفههای فناوری اطلاعات در مدیریت دانش تأثیر دارند بهطوری که افزایش در هر یک از مولفههای فناوری اطلاعات در مدیریت دانش تأثیر میگذارد. مهم ترین متغیرهای برونزای تأثیرگذار بر مدیریت دانش به ترتیب نحوه ذخیره و بعد نحوه تبدیل اطلاعات مشخص شدند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106001_98604aec664a895b55ed46167316a6bf.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120573420151122The Effect of Challeng of Agricultural Practical Courses in Performance of Crop Science Students at Payam-E- Noor University of Dehloran, Iranتأثیر درس های عملی کشاورزی درعملکرد دانشجویان علوم زراعی دانشگاه پیام نور دهلران283910600210.22092/jaear.2016.106002FAفاطمه قربانی پیرعلی دهیدانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازیاقدس ولی زادهکارشناس ارشد توسعه روستایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازیJournal Article20150219 Unemployment of a large number of graduates of agricultural majors is blamed due to the failure of agricultural students to acquire skills necessary for carrying out agricultural activities at the job market. As practical solution to resolve this problem is paying more attention to agricultural higher education curriculum, especially practical courses (laboratory courses, agricultural operations, internship). Regarding the importance of practical courses, this study was conducted with the aim of analyzing the challenges of practical courses of agriculture in Payam-E- Noor University of Dehloran from the viewpoint of crop science students. The statistical population consisted of 50 crop science students of Dehloran were investigated. The Validity of the researcher- made questionnaire was confirmed by a panel of experts and its reliability was calculated using by the Theta coefficient (q= 0.89). Nine factors identified through exploratory factor analysis as challenges of agricultural practical courses, were applied in ordinal regression analysis model and results revealed that four of them as; factors lack of transparency and necessary coordination, problems related to instructors activities, poor planning and shortage of facilities and infrastructures are the main factors as challenges that affect performance of crop science students in these courses which together could in logit equation 95.8 % risk of dependent variable variance ( performance of students in practical courses) has correctly estimated. بیکاری پرشمار دانشآموختگان گرایشهای مختلف کشاورزی تا حدی گویای آن است که این گروه در دوران دانشجویی نتوانستهاند مهارتهای لازم برای ورود به بخش کشاورزی و انجام فعالیتهای تولیدی، تبدیلی و یا توزیعی را کسب کنند. در نتیجه، یکی از راهکارهای عملی، چیرگی بر این چالش توجه بیشتر به برنامههای درسی آموزش عالی کشاورزی، بهویژه درسهای عملی ( آزمایشگاهی، عملیات کشاورزی، کارآموزی) است. با توجه به اهمیت ویژهی درسهای عملی در مهارتزایی، این تحقیق با هدف تحلیل چالش درسهای عملی از دیدگاه دانشجویان علوم زراعی دانشگاه پیام نور شهرستان دهلران به انجام رسید. جامعهی آماری 50 تن دانشجوی کشاورزی دانشگاه مزبور بود که همگی مورد بررسی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط افراد صاحب نظر و پایایی آن نیز با محاسبهی ضریب پایایی 89/0q = تأیید شد. با توجه به 9 عامل شناسایی شده توسط تحلیل عاملی اکتشافی به عنوان نارسایی درسهای عملی و استفاده از آنها در رگرسیون ترتیبی مشخص شد که چهار عامل: نبود شفافسازی و هماهنگیهای لازم، نارساییهای مربوط به فعالیت مدرسان، برنامهریزی نامناسب و کمبود امکانها و زیر ساختها اصلیترین متغیرهای مؤثر بر عملکرد دانشجویان در این درسها هستند که با هم در معادلهی لوجیت توانستند 8/95 درصد از احتمال واریانس متغیر وابسته ( عملکرد دانشجویان در درسهای عملی) را درست برآورد نمایند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106002_880460b44cf403d9c12a5ecbdd01a4b3.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120573420151122Factors Affecting Zanjan Elementary Teachers' Attitude toward Integrating Agriculture and Environment Education in Students’ Curriculumعاملهای موثر بر نگرش آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در گنجاندن آموزشهای کشاورزی و محیط زیست در برنامههای درسی405210601310.22092/jaear.2016.106013FAعلی شمساستادیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجانزهرا هوشمندان مقدم فرددانشجوی دکتری، ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجانJournal Article20150613 Integrating issues related to agriculture and environment (AE) in the curriculum of elementary school provide real life learning experiences to students and form a positive attitude in respect to AE. Elementary teachers' decision and readiness to teach non-required topics like AE are influenced by their personal attitude and ministry of education policy. The purpose of this descriptive- correlational study was to investigate effective factors on the teachers' attitude toward integrating AE in the curriculum. The statistical population consists all 4359 elementary teachers in Zanjan city which 343 of them were selected based on Krejcie and Morgan sampling table and applying randomized stratified sampling method. The validity of research tool was verified by a panel of related experts. A pilot study was conducted and calculated ordinal coefficient theta was at the appropriate level (equals with 0.75). The finding revealed that 78.4% of respondents had a positive attitude toward integrating AE in the curriculum. There were no meaningful correlation between teachers' attitude with their age, education attained, and total teaching experience. But, there was a positive correlation between teachers' attitude and their teaching experience in rural area. Mann-Whitney test applied revealed that teachers with agricultural work experience hold more positive attitude in comparison with teachers of nonagricultural work experience. Also male teachers hold a more positive attitude in comparison with female teachers. Logistic regression revealed that three variables of age, having previous agriculture work experience and teaching experience in the rural area explained 30.8 percent of probability of teachers’ attitude گنجاندن موضوعهای مرتبط با کشاورزی و محیط زیست در متن درسهای دوره ابتدایی، ضمن ایجاد زمینه تجربه یادگیری واقعی زندگی برای دانشآموزان باعث شکلگیری نگرش مثبت در آنان راجع به کشاورزی و محیط زیست میشود. تصمیم و آمادگی آموزگاران برای تدریس موضوعهای کاربردی کشاورزی و محیط زیست، تحت تاثیر نگرش آنان و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش میباشد. هدف این تحقیق علی-ارتباطی سنجش عاملهای موثر بر نگرش آموزگاران در زمینهی گنجاندن موضوعهای کشاورزی و محیط زیست در برنامههای درسی میباشد. جامعهی آماری تحقیق را همهی آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در سال 1394 تشکیل میدادند (4359 نفر) که برمبنای جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب، 343 نفر گزینش و بررسی شدند. نگرش از طریق شاخص ترکیبی 18 گویهای سنجش شد و با انجام بررسی مقدماتی با 30 آموزگار و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی برابر با 87/0 CR= پایایی آن تایید شد. روایی محتوایی و سازهای ابزار تحقیق توسط اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی و محیط زیست حاصل شد. نتایج نشان دادند که بیشتر آموزگاران (4/78 درصد) دارای نگرش مساعدی در زمینهی گنجاندن موضوعهای کشاورزی و محیط زیست در برنامههای آموزشی هستند. آزمون منویتنی نشان داد که آموزگاران با تجربه پیشین کار کشاورزی نگرش مساعدتری در مقایسه با آموزگاران بدون تجربه کار کشاورزی داشتند، نیز آموزگاران مرد در مقایسه با آموزگاران زن نگرش مساعدتری در این زمینه داشتند. تحلیل همبستگی نیز نشان داد که پیشینهی تدریس در روستا رابطهی مثبت و معنیداری و در مقابل سن، پیشینهی تدریس کل و سطح تحصیلات با نگرش موردبحث رابطهی معنیداری نداشتند. تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد، سه متغیر جنس، تجربه کار کشاورزی پیشین و پیشینهی تدریس در روستا 8/30 درصد از احتمال نوع نگرش آموزگاران به گنجاندن موضوعهای کشاورزی و محیط زیست را تشخیص میدهند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106013_e85e77f2f4ffc3395edca21e7836e8aa.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120573420151122Relationship between Self-esteem, Problem Solving Styles and Self- efficacy Beliefs among Agricultural and Natural Resource Students at Zabol University, Iranرابطه ی عزتنفس و سبک های حل مساله با باورهای خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل536410600410.22092/jaear.2016.106004FAعبدالرحیم غیاثیمربی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زابلJournal Article20141011The main purpose of this study was to investigate relationship between self-esteem, problem solving styles and self-efficacy beliefs among agricultural and natural resource students, of the University of Zabol. The statistical population consisted of 3000 agricultural and natural resources students in 2013-2014 academic year from that, 210 students were randomly selected. Data were gathered through the application of an instrument was given to the academic staff of the department of Agricultural Extension and Education, University of Zabol to test its content validity. Ordinal theta was calculated to measure reliability of items of instrument (θ = 0.76 - 0.89). Results showed that there were a significant relationship between problem solving styles, self- esteem and self-efficacy beliefs. Ordinal Regression analysis indicated that self-esteem and some problem solving styles were significantly correlated with self-efficacy beliefs. Also, the ordinal regression analysis showed that self-esteem and problem solving styles were explained 57.2% of variance of students' self–efficacy beliefsهدف این پژوهش، بررسی رابطه ی سبکهای حل مساله و عزتنفس با باور به خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه ی آماری تحقیق، شامل تمام دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 92 - 93، بود (3000 = N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 210 نفر تعیین شد که با روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای بود که روایی آن بر پایه ی نظر شماری از اعضای هیئتعلمی ترویج و آموزش کشاورزی و صاحبنظران مربوط تأیید شد و برای تعیین پایایی بخشهای مختلف آن، از تتای ترتیبی استفاده شد (89/0- 76/0=θ ). نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که عزتنفس و سه سبک حل مساله ی خلاقیت، اعتماد و گرایش با باور به خودکارآمدی رابطه ی معنیدار مستقیم و دو سبک درماندگی و مهارگری رابطه ی معنیدار معکوس دارند. همچنین یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که عزتنفس و سبکهای حل مساله ی خلاقیت، گرایش و درماندگی قادرند 2/57 درصد از تغییرات واریانس باور به خودکارآمدی را در میان دانشجویان مورد مطالعه تبیین نمایند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106004_d2f5ed2c48d4f8d55c6fddc81f90f64d.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120573420151122Influencing Mechanism of Khouzestan Ramin Agricultural University Students perception of Educational Services Quality on their Academic Achievementساز و کار اثرگذاری ادراک دانشجویان کشاورزی رامین خوزستان ازکیفیت خدمات آموزشی بر پیشرفت تحصیلی آنان657710600710.22092/jaear.2016.106007FAفیض اله منوری فرددانشجوی دکتری دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی رامین خوزستانمسعود برادراندانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستانلاله صالحیعضو هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاهبهنام همتیدانشجوی دکتری دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی رامین خوزستانمیثم رافعدانشجوی دکتری دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی رامین خوزستانJournal Article20150610Students’ perception about the Educational Services Quality (ESQ) is a fundamental key to improve educational activities and students’ academic achievement in higher education institutions around the world. However, the influencing mechanisms of students’ perception of ESQ on academic achievement have not been considered seriously by researchers. Therefore, the aim of this survey was to investigate that how agricultural student’s perception of QES in Ramin University affects on their academic achievement. Statistical population of this research was consisted of M.SC students; from that by using Krejcie and Morgan sampling table 110 participations were selected. Structural Equation Model (SEM) via LISREL software was used to evaluate validity and reliability of the research questionnaire, and also to examine goodness of the latent variables and to test research hypothesizes. The result of confirmatory factor analyses confirm both “the validity and reliability” of the questionnaire and “the goodness the latent variables”. The results of path analysis by using the AMOS software portrayed that the interaction quality and the university’s atmosphere quality have most direct affect on student’s perceive of ESQ and have most indirect affect on student’s academic achievement. In the other where, perception of ESQ and satisfaction in total has most direct affect on student’s academic achievement. Moreover, perception of ESQ has significant affect on students’ academic achievement. ادراک دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی، یکی از مهمترین بنیانهای بهبود فعالیتهای آموزشی و پیشرفت تحصیلی آنان در موسسههای آموزش عالی در سراسر جهان است. با این وجود، هنوز سازوکار اثرگذاری ادراک از کیفیت خدمات آموزشی بر پیشرفت تحصیلی از سوی پژوهشگران بهطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. لذا، هدف کلی این پژوهش که از لحاظ روش گردآوری دادهها میدانی و از لحاظ آماری از نوع تحقیقات علی- ارتباطی و از گروه تحلیل ماتریس کواریانس است، بررسی سازوکار اثرگذاری ادراک دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان از کیفیت خدمات آموزشی بر پیشرفت تحصیلی آنان بود. جامعه آماری پژوهش 160 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه بودند که 110 تن از آنان، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و با بهرهگیری از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه برگزیده شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه بود. بررسی روایی، پایایی، برازش متغیرهای پنهان و آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلههای ساختاری و بهکارگیری نرمافزار LISREL <sub>8.8</sub>انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی روایی، پایایی و برازش متغیرهای پنهان پژوهش را تایید کرد. نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار AMOS نشان داد که سازههای کیفیت تعامل و کیفیت فضا بیشترین تاثیر مستقیم بر ادراک از کیفیت خدمات آموزشی و بیشترین اثر غیر مستقیم را بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارند. از سوی دیگر، سازههای ادراک از کیفیت خدمات آموزشی و رضایتمندی در مجموع بیشترین اثرگذاری مستقیم را بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشتند. همچنین، ادراک از کیفیت خدمات آموزشی دارای اثر معنیداری بر میزان رضایتمندی دانشجویان بودhttps://itvhe.areeo.ac.ir/article_106007_b9a3211353a3b8575bb0e2f4541c75ea.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120573420151122Assistant Prof., Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran., Tehran, Iranگرایش به راهاندازی کسب و کار شخصی بر پایه شور و شوق کارآفرینانه دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران798910600610.22092/jaear.2016.106006FAامیر علم بیگیاستادیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهرانJournal Article20150221The main aim of research was to investigate factors which distinct two categories of intention in Business Startup Behavior Based on students' entrepreneurial passion among University students. Research method was descriptive correlation study. The statistical population comprised of senior and junior undergraduate students as well as graduate students of the University College of Agriculture and Natural Resources, Tehran University. 205 students were selected using the Daniel formula through quota sampling method. Research instrument was a questionnaire whose validity and reliability were reviewed and approved. A dominant statistical method was binary logistic regression. The results of this empirical study indicate that a significant variable in predicting entrepreneurial passion is entrepreneurship Intention. It was also found that only students who have experienced high levels of entrepreneurial passion, experience a salient intention to startup businesses. The results of the sensitivity analysis for logit models showed satisfied performance in the separation of intentions levels according to entrepreneurial passion. Also experiences in entrepreneurship course could result in willingness among students to start a business but did not show significant role of gender in this regard.این تحقیق باهدف اصلی بررسی متغیرهای جداکننده دو سطح گرایش به راهاندازی یک کسبوکار با تمرکز بر ویژگی شور و شوق کارآفرینانه دانشجویان انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از 742 دانشجویان کارشناسی سالهای سوم و چهارم و 412 تن دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود(1154N=). نمونه موردنظر به شمار 205 نفر بر پایه فرمول تصحیح جامعه محدود دانیل تعیین و به روش سهمیهای نمونهگیری انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت. روش آماری غالب تحلیل رگرسیون لجستیک دوجملهای بود. نتیجه کلی تحقیق گویای آن است شور و شوق کارآفرینانه متغیری مهم در پیشبینی گرایشهای کارآفرینی است. همچنین مشخص شد که تنها دانشجویانی که سطح بالاتری از شور و شوق کارآفرینانه را تجربه کردهاند دارای گرایش به راهاندازی کسبوکار هستند. نتیجه تحلیل حساسیت مدل لجیت نیز نشان داد که این تابع عملکرد قابل قبولی در جداسازی گرایشهای کارآفرینانه دارد. گذراندن دورههای آموزشهای کارآفرینی نیز در افزایش گرایش به راهاندازی کسبوکار در بین دانشجویان موثر بود، ولی جنس در این زمینه نقشی نداشت.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106006_045f92e4b297f8d3b9256d6b72f4eb88.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120573420151122Assessment of Information Literacy of Agricultural Postgraduate Students at Tarbiat Modares University ,Iranسواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی دانشگاه تربیتمدرس8910310600910.22092/jaear.2016.106009FAعنایت عباسیاستادیار گروه ترویج وآموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-5238-718پریسا نجفلودانش آموخته کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150408 The main purpose of this study was to assess the information literacy among agricultural students of Tarbiat Modares University. Research design was descriptive- correlation and survey method used to gathering the data. Statistical population of study consisted of all agricultural post graduate students in Tarbiat Modares University (N =764). The sample size was determined by using Krejcie and Morgan's (1970) Table (n =256). Samples were selected through stratified random sampling method. Research instrument was a questionnaire. Face and content validity of the questionnaire revised and confirmed by a panel of agricultural extension and education experts. The results showed that information literacy level of students was moderate. In the second information literacy standards (effective and efficient access to needed information), students had the highest skill and they were weak in the fifth standard (familiarity with legal issues relating to access and use of information). Based on the Pearson correlation results, there were positive and significant relationships between student’s age, hours of work with computers and the internet, the research skills (knowledge of the English language, computers, internet and office software), the average scores of passed credits, with their information literacy. Regressions analysis revealed that average scores at present level, research skills and hours of work with computers and internet could explain about 21 percent of the variation in the information literacy. T-test results showed there is no significant difference between information literacy of students with different levels of education (M.Sc. and Ph.D.), gender (male and female) and participation or not participation in library tour. Based on other part of results, kind of undergraduate university affects the students' information literacy and there is no significant difference between the students' information literacy with different academic majors and various employment situations.این پژوهش با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری، کل دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بودند (764 N=). حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) برآورد شد (256 n=). نمونهگیری به روش نمونهگیری طبقهای تناسبی در دو مرحله انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. روایی ظاهری و محتوایی آن توسط چندتن از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که سواد اطلاعاتی دانشجویان در سطح متوسط است. دانشجویان در استاندارد دوم سواد اطلاعاتی (دسترسی مؤثر و کارا به اطلاعات مورد نیاز) بالاترین مهارت را داشتند و در استاندارد پنجم (آشنایی با موارد حقوقی و قضایی مربوط به دسترسی و استفاده از اطلاعات) ضعیف بودند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که متغیرهای سن، ساعات کار با رایانه و اینترنت، نمره مهارتهای تحقیق (میزان آشنایی با زبان انگلیسی، رایانه، اینترنت و نرم افزارهای اداری) و معدل واحدهای گذرانده در مقطع کنونی با میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج معادله رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد که معدل واحدهای گذرانده مقطع کنونی، نمره مهارتهای تحقیق و ساعات کار با رایانه و اینترنت حدود 21 درصد از تغییرپذیریهای رفتار اطلاعیابی دانشجویان را تبیین کردند. نتایج آزمون t نشان داد که بین سواد اطلاعاتی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، جنسیتهای مختلف (زن و مرد)، افرادی که در تور آشنایی کتابخانه شرکت کرده بودند و آنانی که شرکت نکرده بودند تفاوت معنیداری وجود ندارد. بر پایه بخش دیگری از نتایج، نوع دانشگاه مقطع کارشناسی بر سواد اطلاعاتی دانشجویان مؤثر است. و بین سواد اطلاعاتی دانشجویان با رشتههای مختلف تحصیلی و وضعیت اشتغال مختلف نیز تفاوت معناداری وجود ندارد.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106009_173455153d761285c12f657e7201e2e3.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120573420151122Identification of psychological and sociological features associated with the entrepreneurial spirit among graduate students of Ramin Agriculture and Natural Resources Universityویژگی های روانشناختی و جامعه شناختی مرتبط با روحیه کارآفرینانه در دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین10411610601010.22092/jaear.2016.106010FAشیدا جهانگیریکارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزیمسعود برادرانعضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان- گروه ترویج و آموزش کشاورزیبهمن خسروی پورعضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان- گروه ترویج و آموزش کشاورزیمنصور غنیانعضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان- گروه ترویج و آموزش کشاورزیJournal Article20141116This study aims to identify psychological and sociological characteristics associated with the entrepreneurial spirit in students. Research method of this study was survey research. The data collection tools was a researcher-made questionnaire plus two standard tests. Total population was 262 graduate students of Ramin Agricultural and Natural Resources University and 170 persons of them were selected randomly by Krejcie and Morgan Table. Based on the results the entrepreneurial spirit in our study was relatively poor and the majority of students' had quite desirable characteristics of creativity, Internal control center, need for achievement, dedication and determination but undesirable risk taking Propensity and independence features. In the level of Ninety-five percent, there is a significant statistical difference between entrepreneurial spirit in terms of educational and employment history. also in the level of Ninety-five percent and Ninety-nine percent, there is a significant difference in terms of faculty and academic disciplines, is in the creativity feature, Thus agricultural and rural engineering college student and Mechanization Department, compared to other faculties and disciplines have been more creative. In the level of Ninety-five percent, there is a positive correlation between entrepreneurial spirit and need for achievement with educational level and in the level of Ninety-nine percent there is a negative correlation between dedication and determination with birth order. In the level of Ninety-five percent there is a positive correlation between creativity with Education level of motherاین پژوهش که با هدف شناسایی برخی ویژگیهای روانشناختی و جامعهشناختی مرتبط با روحیه کارآفرینانه در دانشجویان انجام گرفته، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلاتتکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابعطبیعی رامین خوزستان به شمار 262تن تشکیل دادهاند. نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول مورگان و کرجسی به شمار 170تن برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها دو آزمون استاندارد تأیید شده توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه شهید چمران اهواز (آزمون جامع کارآفرینی و آزمون کنترل درونی) و پرسشنامهای محققساخت بود. براساس یافتههای توصیفی سطح روحیهکارآفرینانه در جامعه مورد پژوهش درحد پایین بود و در بیشتر دانشجویان، ویژگیهای خلاقیت، عزمواراده، کنترلدرونی و توفیقطلبی درحد بالا و ویژگیهای خطرپذیری و استقلالطلبی درحد پایینی قرار داشتند. براساس یافتههای استنباطی پژوهش بااطمینان 95درصد با استفاده از آزمون من وایت نی روحیه کارآفرینی بر پایه مقطعتحصیلی تفاوت آماری معنیداری داشت. همچنین با اطمینان 95درصد با استفاده از آزمون کروسکال والیس خلاقیت دانشجویان در دانشکدهها و رشتههای تحصیلی تفاوت آماری معنیداری وجود داشت و دانشجویان دانشکده مهندسیزراعی و عمران روستایی و گروه آموزشی مکانیزاسیون در مقایسه با دیگر دانشکدهها و رشتهها دارای خلاقیت بیشتری بودهاند. در زمینه میزان تاثیر آموزشعالی در رشد ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی دانشجویان، نتایج بیانگر آن است که از دیدگاه دانشجویان، آموزشعالی میتواند در رشد ویژگیهای توفیقطلبی و استقلالطلبی بیشترین تاثیر را داشته باشد. ویژگی سرمشق گرفتن از افراد کارآفرین بیشترین اهمیت را در بین ویژگی های جامعهشناختی دانشجویان داشت. در این رابطه دیدارونشست دانشجویان با افراد کارآفرین و بازدید از مؤسسههای کارافرین در حد بالایی برای دانشجویان اهمیت داشت.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106010_07b878d54cfb77828cb3fa370cf655f3.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120573420151122Relationship between Proactive Personality and Entrepreneurial Intentions among Agricultural Studentsرابطه شخصیت پویا و قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی11713410601110.22092/jaear.2016.106011FAسعید کریمیاستادیار/گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینارضا موحدیهیات علمی دانشگاه بوعلی سیناحشمت الله سعدیهیات علمی دانشگاه بوعلی سینااحمد یعقوبی فرانیهیات علمی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20150607Early research which focused on the direct effects of personality traits on entrepreneurial intentions and behaviours have been criticized for their low predictive capacity. Recently researchers suggest that personality characteristics may affect entrepreneurial intentions and behaviours via entrepreneurial perceptions and motivational factors. The primary purpose of this study was to incorporate an important personality trait (namely, proactive personality) into the theory of planned behavior to examine the extent to which motivational factors (namely, attitudes toward entrepreneurship and perceived behavioral control) mediate the effects of students’ proactive personality on entrepreneurial intentions. Data was collected using a questionnaire survey from a sample of 300 senior agricultural students at four public universities in the west of Iran. The content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. The reliability of the research instrument was determined using Ordinal Theta coefficient (θ =0.75-0.82). Structural equation modeling and bootstrap procedure were used to analyze the data. Results indicated that attitudes toward entrepreneurship and perceived behavioral control fully mediate the relationship of student subjective norms, proactivity and entrepreneurial intentions. The findings have implications for explaining attitudes toward entrepreneurship and perceived behavioral control and direct attention on proactivity as an essential competence in the entrepreneurial process. Theoretical and practical implications for entrepreneurial intentions and education are discussedاگرچه در گذشته پژوهشهای زیادی درباره تاثیر مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینانه انجام شده است اما به علت اینکه این ویژگیها توان پیش بینی کننده خوبی نداشتند، مورد انتقاد جدی قرار گرفتند. اخیرا صاحب نظران پیشنهاد میکنند که تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینی بیشتر به صورت غیرمستقیم و از طریق عوامل انگیزشی کارآفرینانه صورت میپذیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر هم آن بود که با ادغام یک ویژگی شخصیتی مهم (یعنی شخصیت پویا) درون تئوری رفتار برنامه ریزی شده، نقش واسطهای عوامل انگیزشی (یعنی نگرش نسبت به کارآفرینی و کنترل رفتاری درک شده) را در روابط بین این ویژگی شخصیتی و قصد کارآفرینانه مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه از نمونهای متشکل از 300 دانشجوی کشاورزی در چهار دانشگاه دولتی در غرب کشور، جمعآوری گردید. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی مورد تایید قرار گرفت (75/0 تا 82/0). نتایج حاصل از مدلیابی معادلات ساختاری و بوت استرپ نشان دادند که کنترل رفتاری و نگرش کارآفرینی در رابطه بین هنجارهای ذهنی و شخصیت پویا با قصد کارآفرینانه نقش واسطهای داشتند. هنجارهای ذهنی و شخصیت پویا از طریق کنترل رفتاری و نگرش کارآفرینی اثرغیرمستقیم و مثبت بر قصد کارآفرینانه داشتند. یافتههای به دست آمده بیانگر نقش مهم شخصیت پویا در فرایند کارآفرینی میباشد. کاربرد نتایج این پژوهش در ارتباط با توسعه قصد کارآفرینانه و آموزش کارآفرینی مورد بحث قرار میگیرند. https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106011_a5c4a0af63e7ced67aa7586362fe06a6.pdf