موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583620160521The Role of Creativity in Developing Agricultural Students’ Entrepreneurial Intentions in West Iran Universitiesنقش خلاقیت در توسعه قصد کارآفرینانهی دانشجویان کشاورزی غرب ایران31610661910.22092/jaear.2016.106619FAسعید کریمیاستادیار/گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20150907Studying determinants of entrepreneurial intention and behavior represents a central topic in entrepreneurship literature. Although creativity is often seen as a core part of entrepreneurship process, its role has not been explored by using a valid theoretical framework until now. Drawing on the theory of planned behavior, this study investigates the role of creativity in shaping and developing entrepreneurial intention and its antecedents. The statistical population of this research consisted of 1450 senior agricultural students at four public universities in the west of Iran (N=1450). According to Daniel’s formula, a sample of 300 students was chosen through random stratified sampling method. Data were collected using a questionnaire survey. Content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. Also, reliability of the research instrument was determined using ordinal Theta coefficient (θ =0.81-0.87). The results of structural equation modeling indicated that perceived behavioral control and attitudes toward entrepreneurship were significantly related to entrepreneurial intention, while the relationship between subjective norms and entrepreneurial intentions was not statistically significant. The results also showed that creativity was significantly related to attitudes toward entrepreneurship and perceived behavioral control. Moreover, structural equation modeling showed that creativity indirectly related to entrepreneurial intentions via perceived behavioral control and attitudes toward entrepreneurship. Findings highlight the role of creativity in developing entrepreneurial intention and contribute to the Theory of Planned Behavior and have some implications for entrepreneurship education.بررسی و تعیین عاملهای موثر بر قصد و رفتار کارآفرینی از جمله موضوعهای مهم در ادبیات کارآفرینی است. اگرچه بیشتر از خلاقیت به عنوان جزو جداییناپذیر کارآفرینی یاد شده است، اما آن چنان که باید نقش و جایگاه این ویژگی با استفاده از یک چارچوب نظری معتبر بررسی نشده است. هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، نقش خلاقیت در توسعه و شکلگیری قصد کارآفرینانه و پیشآیندهای آن را بررسی کند. جامعه آماری این تحقیق 1450 نفر دانشجوی کشاورزی سال آخر در چهار دانشگاه غرب کشور (همدان، کردستان، کرمانشاه و لرستان) بود که بر پایه فرمول تصحیح جامعه محدود دانیل حجم نمونه 300 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی تایید شد (87/0 - 81/0=θ). نتایج به دست آمده از مدلیابی معادلههای ساختاری نشان داد که دو متغیر انگیزشی یعنی نگرش و کنترل رفتاری درک شده رابطهی مثبت و معناداری با قصد کارآفرینانه دارند در حالی که رابطهی هنجارهای ذهنی معنی دار نبود. همچنین، خلاقیت رابطه مثبت و معنیداری با نگرش و کنترل رفتاری داشت. البته خلاقیت به صورت غیرمستقیم و به واسطهی کنترل رفتاری درک شده و نگرش نسبت به کارآفرینی با قصد کارآفرینانه ارتباط داشت. یافتههای این پژوهش بر اهمیت نقش خلاقیت در توسعه قصد کارآفرینی تاکید دارند، به نظریهی رفتار برنامهریزی شده کمک میکنند و کاربردهایی برای آموزش کارآفرینی پیشنهاد میدهند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106619_2a56d541d477546c94a8e4da77f87db5.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583620160521Competencies needed by Tehran Agricultural Extension Experts to Promote Nuclear Agricultural Extension Educationصلاحیت های موردنیاز کارشناسان ترویج کشاورزی استان تهران در کسب و کار کشاورزی هسته ای172910662210.22092/jaear.2016.106622FAغلامحسین حسینی نیارئیس موسسهشهرام مقدس فریمانیرئیس ادارهسوگند سادات فلاح دوستکارشناسJournal Article20151201The Purpose of this study was to identify analytically the educational needs required by agricultural experts to promote nuclear agricultural business in Tehran province. Nuclear technology may well provide the growing population all over the world with improved food security.Agricultural extension and the related businesses may thus take advantage of this new technology to push forward the development of agriculture sector.This study is an applied type research using a descriptive correlational methodology.Also the data was collected through survey.The statistical society consisted of agricultural extension experts in Tehran province,out of whom 74 were selected as statistical sample through simple random sampling.The data analysis was carried out by SPSS software using spearman Friedman correlation test and descriptive statistics.Also,confirmatory factor analysis.The highly important training needs required by agricultural extension experts for taking advantage of nuclear agricultural practices and the related businesses were determined nuclear agricultural practices and the related businesses were determined under three categories:Knowledge and skills needed for setting up a business (8 Factors),basic Knowledge and skills needed for agricultural extension(12 Factors)andKnowledge and skills needed for nuclear agriculture (11 Factors), the findings well indicated that the respondents recognize three factors as the mast important ones in identifying their own training needs:Knowledge and skills needed for matching the needs of farmers with nuclear crops; knowledge on regional climatic conditions, and identifying the needs of the beneficiaries.Also, appositive significant correlation was observed among the respondents managerial experience and educational level and their opinion about the importance of the three categories of training needs.هدف این تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی کارشناسان ترویج کشاورزی استان تهران در راستای ترویج کسب وکار کشاورزی هسته ای است. فناوری هسته ای یکی از راهکارهای ارتقای امنیت غذایی برای جمعیت روبه رشد در سراسر جهان است. بر این اساس ترویج کشاورزی و وراه اندازی کسب وکارهای مرتبط با آن می توانند از عوامل توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی با بهره گیری از این فناوری باشد. تحقیق حاضر بصورت توصیفی و از نوع همبستگی میباشد و از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری کارشناسان ترویج کشاورزی بخش دولتی و خصوصی استان تهران بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 74 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند . تجزیه و تحلیل داده ها با به کمک روشهای آماری توصیفی و آزمون های همبستگی اسپیرمن توسط نرم افزار SPSS و تحلیل عاملی تاییدی جهت بررسی وضعیت سازه ها و انسجام آنها توسط نرم افزار PLS صورت گرفت. پس از تحلیلی عاملی تاییدی 11 مولفه کلیدی در مهارت کشاورزی هسته ای، 8 مولفه کلیدی در مهارت کسب و کار و 12 مولفه کلیدی در مهارت عمومی ترویج با روایی همگرا و واگرای قابل قبول استخراج و نیازهای آموزشی کارشناسان ترویج کشاورزی با درجه اهمیت بالا در زمینه بکارگیری کشاورزی هسته ای و کسب وکارهای مرتبط با آن در این سه حیطه تعیین گردید. نتایج پژوهش نشان داد که دانش و مهارت تطبیق نیاز کشاورزان با محصولات هسته ای، شناخت اطلاعات اقلیمی منطقه و شناسایی نیازهای بهره برداران از نظر پاسخگویان دارای بالاترین اهمیت در تعیین نیازهای آموزشی آنان بود. همچنین همبستگی بین عواملی چون سابقه کار مدیریتی و سطح تحصیلات پاسخگویان با نظر آنان درباره اهمیت حیطه های سه گانه نیازهای آموزشی مورد بررسی مثبت و معنی دار بود.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106622_8576d9dbdce50d370840b12e0f50ba5d.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583620160521Relationship between Creativity, Learning Styles and Educational Achievement of Agricultural Undergraduate Students in the University of Zanjanرابطه خلاقیت و سبک یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی کشاورزی دانشگاه زنجان304310662310.22092/jaear.2016.106623FAزهرا هوشمندان مقدم فرددانشجوی دکتری/ ترویج و آموزش کشاورزی/ دانشگاه زنجانعلی شمساستادیار/ ترویج و آموزش کشاورزی/ دانشگاه زنجانJournal Article20160110Educational achievement of Students is influenced by several factors, including their learning style and creativity. By knowing the type of learning style, creativity and their relationship with educational achievement, purposive learning is happened which Consist the purpose of this descriptive- correlational study. Research tool was a questionnaire, including personal and academic characteristics of students, Index of Kolb Learning Styles and Index of Torrance Creativity. Validity of indexes was approved because of their frequent use in previous studies. A pilot study was conducted and calculated ordinal coefficient theta was at the appropriate level (ϴ≥0.85) for different parts of questionnaire. The statistical population consist 724 undergraduate students in the faculty of agriculture, University of Zanjan from which 217 students were selected randomly as sample using Cochran formula under stratified randomized sampling method. Results showed that learning styles of assimilation (39.6 percent), accommodation (34.6 percent), divergent (14.5 percent) and convergent (11.5 percent) were the first to fourth dominant learning style among students, respectively. The majority of students (81.6 percent) had average and lower than the average of creativity in total. According to Kruskal Wallis test, there was no significant meaningful deference between students of different learning styles regarding their creativity. Results of logistic regression analysis revealed that creativity, significantly and positively affect the educational achievement, while learning style had no meaningful effect on educational achievement. Creativity, in equation, is able to predict educational achievement of students in either of the good, or weak to an extent of more than 77.9 percent correctly.پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری و نیز میزان خلاقیت آنها میباشد. با شناخت نوع سبک یادگیری، توانایی خلاقیت دانشجویان و ارتباط آنها با پیشرفت تحصیلی زمینه حرکت به سوی یادگیری هدفمند فراهم میشود که هدف این تحقیق توصیفی همبستگی را شامل میشد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و پرسشنامه سبک یادگیری کلب بود. باور به استفاده پرشمار این دو پرسشنامه در تحقیقهای پیشین، روایی آنها مورد تائید و با انجام بررسی مقدماتی 30 دانشجو و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی بزرگتر از 85/0 برای بخشهای مختلف پایایی آن تائید شد. جامعهی آماری همهی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان در مقطع کارشناسی بودند (724 تن) که از طریق فرمول کوکران، حجم نمونهای به شمار 217 دانشجو و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی گزینش و بررسی شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 تحلیل و از آمار توصیفی و تحلیلی برای گزارش استفاده شد. نتایج نشان دادند که بیشتر دانشجویان (6/81 درصد) از نظر خلاقیت، در سطح متوسط به پایین بودند. سبک یادگیری جذبکننده با بیشترین فراوانی (6/39 درصد) در رتبه اول بود و سبکهای یادگیری انطباق یابنده (6/34 درصد)، واگرا (5/14 درصد) و همگرا (5/11 درصد) در رتبههای بعدی قرار داشتند. آزمون نامشخصهای کروسکال والیس نشان داد دانشجویان با سبکهای یادگیری چهارگانه از نظر خلاقیت تفاوت معنیداری با همدیگر نداشتند. نتایج رگرسیون لجستیک نیز نشان داد که از بین متغیرهای خلاقیت و سبک یادگیری تنها متغیر خلاقیت به عنوان مهمترین عامل متمایزکننده دو گروه دانشجویان با پیشرفت تحصیلی خوب و ضعیف درمجموع توانست 9/77 درصد از کل پاسخگویان را بهدرستی جداسازی کند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106623_9228847b9584e6e1e5b09547f9799437.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583620160521The Effect of Students’ Social Capital on their Creativity in Khouzestan Ramin Agriculture and Natural Resources Universityتأثیر سرمایه اجتماعی بر خلاقیت دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان445410661710.22092/jaear.2016.106617FAمسعود برادرانهیات علمیفیض الله منوری فرددانشجولاله صالحیهیات علمیJournal Article20150610Nourish creativity among students as an essential pillar of knowledge-based development, is fundamental to enhance their competences. On the other hand, experts of creativity domain emphases on action between people and combination of knowledge, idea and information to nourish creativity among students. Thus, this study aims to investigate the social capital role on students’ creativity. Statistical population of this research was consisted of 1400 students in Khouzestan Ramin agricultural and natural recourses university; from those 112 students were selected as sample using stratified random sampling. The main tool to collect data was mad questionnaire. Structural Equation Model (SEM) via LISREL8.8 software was used to evaluate validity and reliability of the research questionnaire, and also to examine goodness of the latent variables. Findings of ESM analysis indicated that structural social capital, cognitive social capital and knowledge sharing among students have a direct and significant effect on student’s creativity. While, analysis showed that Communicational social capital don’t have a direct effect on student’s creativity and it effected on student’s creativity within mediation of knowledge sharing variable.پرورش خلاقیت در بین دانشجویان به عنوان رکن اساسی توسعه دانش بنیان و افزایش شایستگیهای آنان بسیار ضروری است. از سوی دیگر، صاحبنظران حوزه خلاقیت بر کنشهای بین مردم و ترکیب دانش، ایدهها و اطلاعات، و بهطور کلیتر جنبه اجتماعی خلاقیت برای پرورش آن، در میان دانشجویان تأکید دارند. بر این پایه، هدف کلی این پژوهش تبیین نقش سرمایه اجتماعی (به عنوان جنبه اجتماعی خلاقیت) بر خلاقیت دانشجویان رشتههای کشاورزی بود. جامعهی آماری پژوهش را 1400 تن از دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و در نظر گرفتن انحراف معیار نمره کل خلاقیت، 91 تن تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود. بررسی روایی، پایایی، برازش متغیرهای پنهان و آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلههای ساختاری و بهکارگیری نرمافزار LISREL8.8 انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی روایی، پایایی و برازش متغیرهای پنهان پژوهش را تأیید کرد. یافتههای به دست آمده از مدل معادله ساختاری بیانگر آن بود که سه سازه سرمایه اجتماعی ساختاری، سرمایه اجتماعی شناختی و تسهیم دانش دارای تأثیر مستقیم و معنیداری بر خلاقیت دانشجویان هستند، این در حالی است که سرمایه اجتماعی ارتباطی دارای تأثیر مستقیمی بر خلاقیت نبود و از راه میانجیگری سازه تسهیم دانش و به صورت غیر مستقیم بر خلاقیت دانشجویان اثر میگذاشت.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106617_bddc762d6bfbeaadc9d77063cf5b9e0d.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583620160521Causality Relationship between Educated Labor and Total Factor Productivity Growth in Iran’s Agricultural Sectorنقش نیروی کار تحصیلکرده و رشد بهرهوری کل عاملهای تولید در بخش کشاورزی ایران556310662010.22092/jaear.2016.106620FAسمیه امیرتیموریاستادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانJournal Article20150921The aim of this study was to investigate the causality relationship between agricultural educated labor and total factor productivity growth in Iran’s Agricultural Sector. The statistic of population was the educated labors in Iran’s Agricultural Sector during the period of 1981-2013. Using Johansen-Juselius co-integration test, the relationship between educated labor and total factor productivity growth in Iran’s agricultural sector was examined. Also, to examine causal relationship between educated labor and total factor productivity growth, Granger Causality test was applied. The results of Johansen-Juselius co-integration test showed that there is a positive long run co-integration relationship between the mentioned variables. Also, based on the Granger Causality test was confirmed relationship between educated labor and total factor productivity growth in the Iranʼs Agricultural Sector. Vector error correction model results indicated significant effect of educated labor on total factor productivity growth in short run. So, educated labor, by increasing productivity growth, leads to increasing production and development of the Agricultural Sector. Therefore, policy and planning in the field of education and labor guidance and transfering their information and knowledge to farmers is recommended.هدف این پژوهش، بررسی رابطهی علّی بین نیروی کار تحصیلکرده و رشد بهرهوری کل عاملهای تولید در بخش کشاورزی ایران است. جامعه آماری، نیروی کار تحصیلکرده در بخش کشاورزی کشور ایران و دوره زمانی در نظر گرفته شده 92-1360 میباشد. بدین منظور با استفاده از روش هم انباشتگی جوهانسن- جوسلیوس، رابطهی بین نیروی کار تحصیلکرده و رشد بهرهوری کل عاملهای تولید در بخش کشاورزی ایران و همچنین رابطهی علّی بین این دو متغیر با بهرهگیری از آزمون علیت گرنجر، بررسی شد. نتایج آزمون همانباشتگی جوهانسن- جوسلیوس، نشان داد که یک رابطه همانباشتگی بلندمدت مثبت بین متغیرهای یاد شده وجود دارد. همچنین بر پایه آزمون علیت گرنجر، وجود رابطهی علّی بین نیروی کار تحصیلکرده و رشد بهرهوری کل عاملهای تولید تأیید شد. نتایج مدل تصحیح خطای برداری نیز نشان داد که در کوتاه مدت، نیروی کار تحصیلکرده تأثیر معناداری بر رشد بهرهوری کل عاملهای تولید در بخش کشاورزی داشت. بنابراین نیروی کار تحصیلکرده با افزایش رشد بهرهوری سبب افزایش تولید و رشد و پیشرفت بخش کشاورزی شده است. بر این پایه، سیاستگذاری و برنامهریزی در زمینه آموزش و هدایت نیروی کار و انتقال اطلاعات و دانش آنان به کشاورزان، امری ضروری است.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106620_5331eeef991d87b860868e322e2e470b.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583620160521the situation of Entrepreneurship Curriculum in agricultural faculty of Bu-Ali Sina, Razi and Kurdistan universitiesموقعیت برنامه درسی کارآفرینی در دانشکده کشاورزی دانشگاههای بوعلی سینا، رازی و کردستان647610661610.22092/jaear.2016.106616FAرضا موحدیعضو هیات علمی/دانشگاه بو علی سیناخدیجه حیدری ترازکدانش آموخته/دانشگاه بو علی سیناحشمت اله سعدیعضو هیات علمی/دانشگاه بو علی سیناJournal Article20150519The main purpose of this study was to survey and compare the view point of agricultural undergraduates towards current and desirable status of entrepreneurship curriculum. Therefore, this applied research was a descriptive-analytical type that has been done by a surveying method. The statistical samples included 122 agricultural undergraduates on various disciplines which participated in the entrepreneurship curriculum at Bu-Ali Sina, Razi and Kurdistan Universities in 2013-2014 academic year. Because of the limited study's population a consensus method was used. Data were collected through a questionnaire structured in six parts. The validity of the questionnaire's questions was verified by a group of experts and the reliability of the questionnaire during a pre-test was calculated by Ordinal Alpha test through R software (α=0.71-0.94). Findings indicated an improper status of entrepreneurship education in view point of agricultural undergraduates regarding the goals, contents, teaching methods, and evaluation of learning outcomes. There was also a significant difference when current and desirable situations were compared in terms of first three mentioned items. The target students believed that the content of entrepreneurship course should include business units' management compatible to agricultural fields; this course also should be offered as applied subjects, with practical teaching methods, workshops and discussion and invite outside entrepreneurs for participation to teach entrepreneurship course at the university.هدف اصلی این پژوهش بررسی و مقایسه نظر دانشجویان رشتههای کشاورزی درباره وضعیت موجود و مناسب برنامهی درسی درس کارآفرینی بود. بنابراین، این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که با استفاده از روش میدانی انجام گرفته است. جامعهی آماری این پژوهش را 122 تن دانشجویان رشته های مختلف کشاورزی در سه دانشگاه بو علی سینای همدان، رازی کرمانشاه وکردستان که درس یادشده را در سال تحصیلی 93-92 گذرانده بودند تشکیل دادند. به دلیل این که حجم جامعهی آماری این پژوهش محدود بود، از روش تمام شماری استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه که در شش بخش طراحی شده بود گرد آوری شد. پرسشنامهها از نظر روایی مورد تأیید متخصصان فن قرار گرفت و پایایی آن نیز پس از پیش آزمون با استفاده از آزمون آلفای ترتیبی و از طریق نرم افزار R محاسبه گردید (94/0-71/0=α). یافتهها نشان دادند که وضعیت ارایه درس کارآفرینی از نظر دانشجویان مزبور در زمینههای هدفها، محتوا، روشهای تدریس و روشهای ارزشیابی نامناسب بوده است. همچنین بین وضع موجود و مطلوب برنامهی این درس در زمینههای هدف، محتوا و روش تدریس تفاوت معنی داری وجود داشت. دانشجویان مورد مطالعه بر این باور بودند که محتوای درس کارآفرینی کشاورزی باید شامل مدیریت واحدهای کسب و کار متناسب با هدفهای رشتههای کشاورزی بوده، این درس به صورت کاربردی بوده و با استفاده از روشهای عملی، گفتگو و کارگاهی و دعوت از کارآفرینان برای مشارکت در ارایه درس باشد.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106616_cb1354dc4219dd3e75aed1c969c9ab23.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583620160521Information-Seeking Behavior of Educators of Agricultural-Jihad Educational Center in Fars Province in Education-Research Activitiesرفتار اطلاعیابی آموزشگران مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان فارس در فعالیتهای آموزشی- پژوهشی778910662410.22092/jaear.2016.106624FAسعید فعلی نهاونددانشگاه تربیت مدرسانسیه کریمیجهاد کشاورزی شیرازسلیمان رسولی اذراستادیار گروه مدیریت کشاورزی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایرانJournal Article20160205Adequate knowledge about the information needs and seeking behavior of users is vital for developing library collections, services and facilities to meet their information needs effectively. So, the purpose of this descriptive study was to investigate information-seeking behavior of educators in education-research activities. The research instrument was structural questionnaire with close-ended questions, which its validity and reliability was confirmed. The target population of this study consisted of educators (including teachers, instructors and faculty members) of agricultural-jihad educational center of Fars province (N=180) out of which, a number of 101 people were selected as statistical sample in a stratified sampling method by using Israel’s table (n=101). The result of research indicated that improving skills of teaching was the main educators' motivation of searching information. In addition, Persian books and internet were the main information sources using in teaching and research activities by educators, respectively. On the other hand, these results showed that the more than four fifth of respondents was using Google explorer engine to utilize web-based Persian journals. Furthermore reliable sources were the main criteria for using information sources. Low speed in being connected to internet, being scattered of libraries, and lack of accessing to full text of papers in journals were three top barriers in searching information stated by educators. Inferential results show there were statistical differences between the educators' use amount of information sources on the research activities regarding their education level and employment status.دانش کافی درباره نیازهای اطلاعاتی و شناخت رفتار اطلاعیابی کاربران در جهت توسعه مجموعههای کتابخانهای، و ارایه خدمات و تسهیلات لازم برای برطرف کردن مؤثر نیازهای اطلاعاتی آنان ضروی است. از اینرو، هدف کلی این تحقیق توصیفی - تحلیلی، تحلیل رفتار اطلاعیابی آموزشگران مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان فارس در زمینه فعالیتهای آموزشی- پژوهشی بود. ابزار پژوهش، پرسشنامهای ساختارمند حاوی پرسشهای بستهپاسخ بود که روایی و پایایی آن با استفاده از نظرات متخصصان و آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعه آماری این تحقیق شامل همه آموزشگران (مدرسان، مربیان و اعضای هیئت علمی) مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان فارس بودند (180N=) که از این میان، 101 نفر با استفاده از جدول ایسرائیل به روش نمونهگیری طبقهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند (101n=). یافتههای تحقیق نشان دادند که افزایش کارآیی در تدریس مهمترین انگیزه آموزشگران از جستجوی اطلاعات است. کتابها با زبان فارسی و محتوای اینترنت، بیشترین منبع اطلاعاتی مورد استفاده آموزشگران در فعالیتهای اطلاعیابی مربوط به تدریس و تحقیق است. قابلیت اعتمادپذیری مهمترین شاخص آموزشگران برای استفاده از منابع اطلاعاتی است. بیش از چهار پنجم پاسخگویان از موتور جستجوگر گوگل برای جستجوی الکترونیکی در وبسایت مجلههای تخصصی فارسی استفاده میکردند. از طرفی، سرعت پایین در خطوط ارتباطی، پراکندگی کتابخانهها و دسترسی نداشتن به متن کامل مقالههای مندرج در مجلههای تخصصی مهمترین چالش و دشواری آموزشگران در جستجوی اطلاعات بودند. نتایج آزمونهای استنباطی نشان دادند که تفاوت معنیداری بین میزان استفاده آموزشگران از منابع اطلاعاتی در فعالیتهای تحقیق در رابطه با سطح تحصیلات و وضعیت استخدامی آنان وجود داشت.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106624_681a341de1365aa7dbfb824016ebcd4d.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583620160521Factors Affecting Teaching Quality From The Perspective of
Ramin Agriculture University Khuzestan, Iranعامل های موثردر روشنگری کیفیت تدریس از دید اعضای هیأت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان9010510662110.22092/jaear.2016.106621FAمعصومه تقی بیگیدانشجوی آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستانبهمن خسروی پورعضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستانمیثم رافعدانشجوی دکترا آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستاننعیمه زلالیدانشجوی دکترا آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستانJournal Article20151014The purpuse of this study was to identifying and ranking factors explaning the quality of teachingfrom the perspective of university teachers Khouzestan ramin Agriculture and natural Resources.The subjects of the study were all 87 university teachers of Khuzestan ramin Agriculture and natural Resources.The tools of collecting data was a questionair written by the researcher.The validity of the question was verified by education and extension university teachers,In order to measure the reliability of the questionare, Theta reliability coefficients was used,showing a favorable reliability of 0/82. The data were processed by spss 17. The result of regression showed that among 6 factors explaining the quality of teaching in teacher’s view3 components: personal and communication skills, teaching skills, planning skills were the main components determining the quality of teaching. The espearman correlation coefficient shows a positive and significant relationship between teaching experience, research experience and the quality of instruction. In this study some strategies to improve teaching quality were suggested.هدف کلی این تحقیق شناسایی و رتبه بندی عوامل تبیین کننده ی کیفیت تدریس از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان بود. جامعه ی آماری تحقیق شامل 87نفر از اساتید دانشگاه رامین خوزستان بودند که با توجه به تعداد آنها از روش سرشماری استفاده گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی آن بر اساس نظر اساتید رشته ی ترویج و آموزش کشاورزی تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه از ضریب پایایی تتا استفاده شد که میزان تتای82/. نشان از مناسب بودن ابزار پژوهش داشت.داده ها با استفاده از نرم افزار spss17 مورد پژوهش قرار گرفت.نتایج حاصل از رگرسیون ترتیبی نشان داد که از بین6مولفه اصلی تبیین کننده ی کیفیت تدریس از دید اساتید 3 مولفه: مهارت تدریس، مهارت شخصی و ارتباطی و برنامه ریزی مولفه هایی هستند که در کیفیت تدریس بیشترین سهم را دارند. همچنین ضریب همبستگی اسپیرمن رابطۀ مثبت و معناداری بین سابقه تدریس و سابقه پژوهش با کیفیت تدریس اساتید نشان داد. در ادامه ی مقاله نیز راهبردهایی جهت بهبود کیفیت تدریس ارائه گردید.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106621_58dd816822bba114f2d79db691599801.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583620160521Agricultural Paradigmatic Preferences of Agricultural and Natural Resources Faculty Members in west of Iranپسندههای دیدمانی کشاورزی اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی غرب کشور10611810661810.22092/jaear.2016.106618FAندا میرزاییدانشجوامیرحسین علی بیگیدانشگاه رازیJournal Article20150817The purpose of this descriptive survey study was to measure agricultural paradigmatic preferences of agricultural faculty members in west of Iran. The statistical population consisted all 288 faculty members of agriculture at public universities (Razi, Bu-Ali Sina, Lorestan, Kordestan and Ilam) in west of Iran. According to the Krejcie & Morgan table, a sample size of 165 was selected using stratified random sampling method. Based on findings, the sustainability score mean for faculty members was 71.13. The range of sustainability score means for all the respondents was 40 to 109 and agricultural paradigm type of faculty members was moderate. There was a significant difference between sustainability score means male and female faculty members and of faculty members graduated from within the country universities and those universities abroad. There was a negative and significant relationship between sustainability score with age and job experiences. Analysis of variance showed that there was no significant difference between sustainability score means of faculty members with different agricultural disciplines and significant difference between sustainability score means of faculty members in the different faculties of agriculture. Based on ordinal regression analysis, six variables including gender, employment in agriculture, graduated from universities abroad, age, academic rank and job experiences were influencing on agricultural paradigm evaluation of faculty members.اعضای هیات علمی مهمترین عامل در ایجاد و گسترش نگرش پایداری کشاورزی در مجریان این بخش یعنی دانشجویان هستند. این پژوهش با هدف بررسی پسندههای دیدمانی اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی غرب کشور نسبت به کشاورزی انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعهی آماری شامل 288 تن اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی غرب کشور (رازی، بوعلی سینا، لرستان، کردستان و ایلام) بود که با استفاده از جدول گرجسی و مورگان، 165 تن از آنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب (برحسب دانشکده محل تحصیل و گروهآموزشی) گزینش شدند. بر پایه یافتهها، نوع دیدمان کشاورزی اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی غرب کشور «میانه» با نمره پایداری 71/13 و بازه نمره پایداری 109-40 ارزیابی شد. آزمون t نشان داد که بین نمرهی پایداری اعضای هیات علمی زن و مرد و اعضای هیات علمی تحصیلکرده در مقطع دکتریِ دانشگاههای داخل کشور و خارج کشور تفاوت معناداری وجود داشت. بین سن و پیشینهی کار اعضای هیات علمی با نمرهی پایداری آنان رابطه منفی و معنیداری به دست آمد. تحلیل واریانس یک سویه نبود اختلاف معنادار بین نمرهی پایداری اعضای هیات علمی و وجود اختلاف معنادار بین نمرهی پایداری اعضای هیات علمی گروههای آموزشی مختلف را نشان داد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که شش متغیر جنس، اشتغال به کشاورزی، خارج کشور تحصیل کردن، سن، مرتبه علمی و پیشینه کار سنجش احتمال برآورد دیدمان کشاورزی اعضای هیأت علمی را تحت تأثیر قرار میدهد.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_106618_82d39707222b114cf14f6a4343dd872d.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120583620160521Investigation and Explanation of Organizational Indifference
Phenomena: Some Recommendations for Policy Making in Agricultural
Training`s Managementارزیابی و تبیین پدیده بی تفاوتی سازمانی: رهنمودهایی برای سیاست گذاری مدیریت آموزش کشاورزی11913010662510.22092/jaear.2016.106625FAجعفر ترک زادهدانشگاه شیرازقاسم سلیمیدانشگاه شیرازفروغ سنگیدانشگاه شیرازJournal Article20150924In management and economic community the importance training and development of skilled and<br />efficient manpower for economic and social development has been generally accepted. The human resource<br />dimension is one of the most important elements of agricultural education system. This study<br />was conducted to evaluate and compare the dimensions of organizational indifference in Fars Agricultural-<br />Jihad Organization. The statistical population consisted of all 733 managers and staff of Fars<br />Agricultural-Jihad Organization (N = 733).The sample size was estimated to be 251 which were selected<br />through proportional stratified sampling applying Cochran formula. The answer rate was 91% so 230<br />questionnaires completed and then analyzed. Validity and reliability of the questionnaire calculated<br />using items analyze and cronbachs alpha methods. Results showed that there was significant difference<br />between the items Indifference to managers had the highest (2/63) and indifference to customer had the<br />lowest mean (1/77). Moreover, in viewpoint of personnel there was significant difference in indifference<br />to manager between personnel with different academic levels, but there wasn't significant difference in<br />the average of other dimensions in personnel groupsدر محافل مدیریت و اقتصاد، اهمیّت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی<br />پذیرفته شده است. مولفه منابع انسانی یکی از مهم ترین عناصر نظام آموزش کشاورزی به شمار می رود . هدف از انجام<br />این پژوهش، ارزیابی میزان ب یتفاوتی سازمانی و مقایسه ابعاد آن در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بود. جامعه<br />برای گزینش .)N= آماری این پژوهش شامل هم هی مدیران و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بود ) 733<br />نمونه از روش نمونه گیری طبق های نسبی استفاده شد و تعداد افراد نمونه از طریق فرمول کوکران 251 نفر محاسبه شد که<br />با احتساب نرخ پاسخ دهی 91 درصدی شمار 230 پرسشنام ههای تکمیل شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داد هها از<br />طریق پرسشنامه بی تفاوتی سازمانی دانایی فرد و همکاران جم عآوری گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل<br />گویه و پایایی آن محاسبه شد و هم هی بعدها از روایی و پایایی بالایی برخوردار بودند. یافت ههای پژوهش نشان دادند که<br />در سازمان مورد مطالعه، بین میانگی نهای بعدهای ب یتفاوتی سازمانی از دیدگاه کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد و<br />2( و ک مترین میانگین متعلق به بعد / از میان این بعدها بیش ترین میانگین متعلق به بعد بی تفاوتی نسبت به مدیر ) 63<br />1( می باشد. به ع الوه از دیدگاه کارکنان، در بعد ب یتفاوتی نسبت به مدیر در میان / بی تفاوتی نسبت به اربا برجوع ) 77<br />کارکنان با مدارک تحصیلی مختلف تفاوت معناداری وجود دارد اما بین میانگین دیگر بعدها، در گرو ههای کارکنان تفاوت<br />معناداری وجود نداردhttps://itvhe.areeo.ac.ir/article_106625_8cb7e30a6f7d6eb55f9bd896c979e9c4.pdf