موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594220171122Variables Influencing on Using Agricultural Extension Radio programs by Rural People of Ilam Townshipمتغیر های موثر بر استفاده روستاییان شهرستان ایلام از برنامه های رادیویی ترویج کشاورزی31111512210.22092/jaear.2017.106630.1223FAخدابخش داودی نصرجهاد کشاورزی استان ایلامحسین آگهیدانشگاه رازی کرمانشاهامیر حسین علی بیگیدانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20160622Influencial Variables Used by villagers of Ilam Township from Agricultural Extension Radio programs<br />Khodabakhsh Davodi Nasr , Hossein Agahi , Amirhossein Alibaygi <br /><br />Abstract<br />Know audiences and their expectations, including necessory variables to design and delivery of more effective and better Extension education Radio programs. <br /> In this causal-relationship study, villagers use of local Radio Agricultural Extension programs (Hello fellow citizens and nomadic voice) from winter of 2015 until summer of next year, has been reviewd in Ilam township and variables affecting rural satisfaction of these programs, also been studied. <br />the research population included 3546 rural household head of Ilam township. Based on kerejcie and Morgan table, 346 people of them were selected by cluster sampling. <br />to gather the data a questionnaire was designed and its validity, was done by a panel of expert of professors of Agricultural Extension and education department of Ilam Islamic Azad university and its reliability by using alpha order, was approved. <br />The results of regression showed that four variables of ordination and alignment of Radio programs with audiences Educational need , marital status , rural people linkages with Jihad agricultural centers and quality of programs, were the main variables influencing the dependent variable (the use of the Radio) and could predict, 50. 2 percent of likely changes of dependent variable. <br />Keywords: villagers Educational Needs, Extension radio program , Agricultural<br />Extensionچکیده<br />شناخت مخاطبان و انتظارهای آنان از جمله متغیرهای لازم برای طراحی و ارایهی موثرتر و مطلوبتر برنامههای آموزشی رادیویی ترویج است. در این تحقیق علی - ارتباطی که میزان استفادهی روستاییان از برنامههای آموزشی رادیویی محلی ترویج کشاورزی (سلام هام ولاتی و صدای عشایر) در شهرستان ایلام را از زمستان سال 1393 تا تابستان سال بعد بررسی کرده، متغیرهای موثر بر رضامندی روستاییان از این برنامهها نیز مورد مطالعه قرار گرفتهاند. جامعه آماری تحقیق 3546 تن سرپرست خانوار روستایی شهرستان ایلام بود که بر پایه جدول کرجسی _مورگان 346 تن از آنان با روش نمونهگیری خوشهای گزینش شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر سنجی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای ترتیبی، مورد تایید قرار گرفت. نتایج به دست آمده از رگرسیون ترتیبی نشان داد که چهار متغیر هم آهنگی و هم سویی برنامههای رادیویی با نیاز مخاطبان، ارتباط روستاییان با مرکز جهاد کشاورزی، وضعیت تاهل و کیفیت برنامهها، اصلیترین متغیرهای موثر بر متغیر وابسته (میزان استفاده از رادیو) بوده و توانستند 2/50 درصد از احتمال تغییرات متغیر وابسته را پیش بینی نمایند. <br />واژههای کلیدی: نیاز آموزشی روستاییان، برنامهی رادیویی ترویج، ترویج کشاورزیhttps://itvhe.areeo.ac.ir/article_115122_1fa70e6a14105a0d1ff09f8ac9722c9f.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594220171122The impact of Khuzestan Agriculture experts' knowledge in acceptance of coping strategies with climate change by farmersدانش کارشناسان و محققان کشاورزی استان خوزستان نسبت به تغییراقلیم122611512310.22092/jaear.2017.108541.1324FAطاهره زبیدیگروه ترویج کشاورزی، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.هاجر زائریگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، ملاثانی، اهواز، ایران.مسعود یزدان پناهگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، ملاثانی، اهواز، ایران.Journal Article20161130Knowledge is regarded as essential factor for successful action of different group including agricultural experts and scholars. According to agricultural experts and scholars have special roles in educating farmers in order to coping with climate change and study about agricultural issues, Analysis of their knowledge about the existence of climate change and its causes, consequences and adaptation ways is central to developing interventions in support of adaptation and mitigation. this paper investigates the factors influencing knowledge and influenced knowledge among agricultural experts. The statistical population of this research consisted of 520 agricultural experts and researchers of Khuzestan Province. A sample of 320 persons was selected through Random Stratified Sampling method. The survey instrument was a questionnaire. The reliability of it using θ coefficient(0/68-0/87) has been approved. The results showed a significant part of agricultural specialists(66.6%) believe that climate change impacts are already visible. In addition, most environmental concerns were respectively about three the issue of air pollution, water pollution and the use of fertilizers and pesticides in agriculture. SEM, also showed trust in government have direct and positive effect on psychology distance and self-efficacy and also have indirect effect on general knowledge, consequence knowledge and adaptation knowledge. Psychology distance has negative and direct effect on general knowledge. Also risk salience is a strong predictor of belief to existence of climate change and belief to existence of climate change have direct and positive effect on risk perception and mitigation intention, there for risk salience indirectly influences risk perception and mitigation intention.دانش به عنوان عاملی ضروری برای رفتار موفقیتآمیز گروههای مختلف از جمله کارشناسان و محققان کشاورزی به شمار میآید. با توجه به نقش ویژه کارشناسان و محققان کشاورزی در آموزش رویارویی با تغییرات اقلیم به کشاورزان، تحلیل دانش آنان در مورد وجود تغییرات آب و هوا، علل، پیامدها و راه-کارهای سازگاری با آن، در مرکز مداخلههای در راستای حمایت از سازگاری با این پدیده قرار دارد. بنابراین، هدف این پژوهش، بررسی عاملهای تأثیرگذار و تاثیرپذیر از دانش در میان کارشناسان و محققان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 520 نفر از کارشناسان و محققان کشاورزی استان خوزستان بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 320 نفر تعیین و نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از نظرسنجی اعضای هیئتعلمی دانشگاه کشاورزی رامین و پایایی متغیرها با استفاده از پیشآزمون و محاسبه ضریب تتا (87/0- 71/0) تائید شد. نتایج تحلیلها نشان داد شمار شایان توجهی از متخصصان کشاورزی (6/66 درصد) براین باورند، در حال حاضر اثرات تغییرات اقلیمی قابل مشاهده است. بیشترین نگرانیهای زیست محیطی متخصصان به ترتیب در مورد مسئلههای آلودگی هوا، آلودگی آب و استفاده از کودها و سموم شیمیایی در کشاورزی بوده است. برخی از مهمترین نتایج مدل معادلههای ساختاری نشان داد، اعتماد به دولت، اثر مستقیم و مثبت بر فاصله روانی و خودکارآمدی درک شده و اثر غیرمستقیم بر دانش عمومی، دانش اثرات و دانش سازگاری دارد. فاصله روانی، اثر منفی و مستقیم بر دانش عمومی دارد. متغیر برجستگی خطر پیشبینی کننده قوی متغیر باور به وجود تغییرات آب و هوایی بوده است و باور به وجود تغییرات آب و هوایی به نوبه خود تأثیر مستقیم و مثبتی بر درک خطر و نیت کاهش خطر دارد. در نتیجه برجستگی خطر بهطور غیرمستقیم ادراک خطر و نیت کاهش را تحت تأثیر قرار داد.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_115123_9d9bfd31dcf981be83e6de2dcf78bbdf.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594220171122Evaluating the effectiveness of Attendant With Farmer project:
Study of paddy rice farmers in the Amol Townshipارزیابی اثربخشی طرح همگام با کشاورز شالیکاران آمل274111512410.22092/jaear.2017.110239.1379FAهادی مؤمنی هلالیگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانعنایت عباسیاستادیار گروه ترویج وآموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-5238-718جمیله علیلوگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20170416Goal of this study was aimed to examine and evaluate the role of paddy rice farmers' education under the project of Hamagam Ba Keshavarz based on Kirkpatrick's model in the Amol Township. The study was carried out by using a survey and causal-comparative method. The targeted population of this study consisted of 2,500 farmers who were participating in the project in 2016. Using Cochran's formula and simple random sampling method; 240 paddy rice farmers were selected as sample. A questionnaire was used to collect data. To determine the validity and reliability of the data collection instrument; the opinions of experts and calculating Cronbach's alpha coefficient and ordinal theta were used, respectively. Cronbach's alpha coefficient and ordinal theta indicated that research instrument was reliable in various sectors (≥0/84). The analysis of data carried out using SPSS software. Results of descriptive statistics showed that HBK project had influenced in level on learning and behavioral characteristics of the farmers. In addition, most of paddy rice farmers had good reaction toward the project. Educational effect of HBK project, using binomial test showed that practical means of the reactional and behavioral characteristics in the project were significantly higher of the theoretical means. Furthermore, the paired t- test results showed that HBK educational project were largely effective in improving knowledge of paddy rice farmers and rice production.هدف از این تحقیق، بررسی و ارزیابی نقش آموزش شالیکاران زیرپوشش طرح همگام با کشاورز مبتنی بر مدل کرک پاتریک در شهرستان آمل بود. این تحقیق از نوع پیمایشی و علی-مقایسه ای می باشد. جامعه آماری آن 2500 نفر از شالیکاران مشارکت کننده در این طرح بودند. با فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده 244 نفر تعیین شدند. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه بهره برده شد. برای تعیین روایی ابزار تحقیق از نظرخواهی متخصصان و برای تعیین پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی گویای قابل اعتماد بودن ابزار تحقیق در بخش های مختلف (84/0≤) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج آمار توصیفی نشان می دهد که طرح همگام با کشاورز تا حد زیادی بر ویژگی های یادگیری و رفتاری شالیکاران تاثیر گذار بوده است. همچنین اغلب شالیکاران واکنش مناسبی نسبت به این طرح داشتند. در بحث تاثیر آموزشی طرح همگام با کشاورز با استفاده از آزمون دوجمله ای، نتایج نشان داد، میانگین تجربی ویژگی های واکنشی و رفتاری شالیکاران به طور معنیداری بالاتر از میانگین نظری بوده است. همچنین نتایج آزمون t زوجی نشان داد، طرح آموزشی همگام با کشاورز در بهبود دانش کشاورزان و ارتقاء تولید محصول تا حد زیادی موثر بوده است.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_115124_f73b7a3ea077be4c6acc45d00f895f00.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594220171122The Effect of Field of Study Evaluation on Academic Satisfaction of Agricultural Students, With Explaining the Mediating Role of Academic Motivation in University of Mohaghegh Ardabiliتأثیر نگرش دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی از رشته تحصیلی بر رضایت آموزشی با واسط هگری انگیزه تحصیلی425811512510.22092/jaear.2017.110418.1385FAمجتبی سوختانلوگروه مهندی آب و مدیریت کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانابوالمحمد بندریدانشجوی کارشناسی ارشد0000-0001-9989-3926Journal Article20170428the main purpose of this study was to investigate the effect of evaluation of major on academic satisfaction and mediating role of academic motivation, among agricultural students. The statistical population of study consisted of all undergraduate students in 2016-2017 academic years, in the University of Mohaghegh Ardabili (N=740). In This causal-correlation study according to Cochran formula, sample size obtained 275 people (n= 275) which were accessed through random stratified sampling method. The research instrument was a questionnaire consisted of 3 sections of evaluation of major, academic satisfaction and Academic Motivation Scale (Vallerand, 1992). Construct validity and composite reliability of the research instrument were tested by estimating the measurement model and sustained after making necessary corrections. The data were processed using SPSSwin20 and LISREL, then analyzed through Structural Equation Modeling (SEM). The findings revealed that among the academic achievement (GPA) with academic satisfaction, academic motivation and field of study evaluation, there was a significant positive correlation among students. Structural equation modeling results showed the effect of evaluation of major on students’ academic satisfaction, 64% (directly); and by effectiveness of academic motivation (mediator variable) in the model (25%) was confirmed. Among the indicators of students' evaluation about field and academic satisfaction of field, respectively, the amount of importance to field in society (coefficient of determination: 0.3041) and tend to be employed (as main job) in field of study (coefficient of determination: 0.2601), accounted the major parts in study model.ارزیابی مطلوب دانشجویان کشاورزی از رشته تحصیلی خود می تواند موجب بالا رفتن میزان انگیزه تحصیلی شود که این مسأله به نوبه خودمنجر به رضایت تحصیلی بیشتر آنان میشود. لذا، هدف تحقیق بررسی تأثیر ارزیابی از رشته تحصیلی بر رضایت تحصیلی و نقش میانجی انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری شامل همهی دانشجویان کارشناسی کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 95-94، تبود (740N=). در این پژوهش علّی-ارتباطی حجم نمونه با کمک فرمول کوکران 275 نفر بهدست آمد (275n=) و پاسخ گویان از طریق نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای در سه بخش رضایت تحصیلی، ارزیابی از رشته تحصیلی به همراه بخش مقیاس استاندارد انگیزش تحصیلی والراند (1992) بود. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی کارشناسان و چندتن از اعضای هیأت علمی مورد تأیید قـرار گرفت. روایی تشخیصی (AVE) و پایایـی ترکیبـی (CR) ابـزار تحقیـق نیز با بـرآورد مدل انـدازه گیری و پس از اعمـال نظرهای فنی لازم تأمین شـد. دادههـای گـردآوریشـده بـا اسـتفاده SPSSWin20 و LISREL پـردازش و از مدلسـازی معادلههای سـاختاری بـرای تحلیـل آنهـا استفاده شـد. یافتهها نشان دادند که بین میزان پیشرفت تحصیلی با میزان رضایت تحصیلی، انگیزش تحصیلی و ارزیابی از رشته، همبستگی مثبت و معنیداری وجود داشت. بنابر نتایج مدل معادلههای ساختاری، سهم تأثیرگذاری ارزیابی رشته تحصیلی بر میزان رضایت تحصیلی دانشجویان از رشته بهطور مستقیم 64 درصد و با کمک متغیر میانجی انگیزش تحصیلی، 25 درصد تأیید شد. از میان شاخصهای ارزیابی از رشته و شاخصهای سنجش رضایت از رشته تحصیلی، به ترتیب شاخص میزان اهمیت قایل شدن به رشته در جامعه (ضریب تبیین 3041/0) و تمایل به شاغل شدن (به عنوان شغلی اصلی) در رشته تحصیلی خود (ضریب تبیین 2601/0)، سهم بیشتری را در مدل تحقیق به خود اختصاص دادند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_115125_3b3454cc81a67b112390899118de869b.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594220171122Influsing factors on choosing supervisors from postgraduates' viewpoints in Agricultural Economic & Development college at Tehran university with Grounded TheoryApproachعامل های موثر بر انتخاب استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان دانشکده اقتصاد وتوسعه کشاورزی دانشگاه تهران597311512110.22092/jaear.2017.101178.1395FAجمشید اقبالیدانشگاه تهرانعلی اسدیدانشگاه تهرانمریم روستاییدانشگاه تهرانJournal Article20170516Interaction between Supervisor and student have a huge impact on the quality of thesis and student’s satisfaction; therefore, it is necessary to consider the appropriate criteria for selecting a supervisor. The aim of this study was to investigate the influenced Factors on selection of supervisors by high education students. Research method in this study was grounded theory and systematically interviewing and observation were techniques that were used to collect data. The statistical population includes all students and graduates of the Department of Agricultural Economics and Development, University of Tehran in 2016. 7 master, 20 PhD students and graduates were selected as sample. Sampling method was quota and sample selection was confirmatory. NVivo10 software was used for data analysis. Interviews and Notes were studied to achieve the grounded theory according to Strauss and Corbin paradigmatic model (1999) and coded in three steps. The results showed that personal characteristics and behavior of supervisors, access and accountability verbal and non-verbal, Professor influence and power in organizations, up to date and Specialized knowledge and skills required. Reputation Master, Advise and offer students and teachers an important factor in the selection of supervisors by students.تعامل مناسب استاد راهنما و دانشجو تأثیر بسیار زیادی در کیفیت نگارش پایان نامه و رضایت دانشجو دارد؛ از این رو در نظر گرفتن معیارهای مناسب برای انتخاب استاد راهنما ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی عاملهای مؤثر بر انتخاب استاد راهنما توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. روش این پژوهشگراندد تئوری است و راهکارهایهای مورد استفاده برای گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختارمند و مشاهده بود. جامعهآماری شامل همهی دانشجویان و دانش آموختگان دانشکده اقتصاد و توسعهی کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی داشگاه تهران(N=280) در سال 1395 بود که 7 نفر از دانشجویان و دانشآموختگان ارشد و دکتری20 نفر(در جمع 27 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری متوالی بود و انتخاب نمونه ها تا رسیدن به مفهوم مورد نظر انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نظریه پایهور و نرم افزار NVivo10 برای کدگذاری مصاحبهها استفاده شد. برای رسیدن به نظریهی زمینهای با مطالعه مصاحبهها و یادداشتها بر طبق مدل دیدمانی (پارادایمی) اشتراس و کوربین (1999) کدگذاری در سه مرحله به شیوهی کدگذاری آزاد، انتخابی و محوری انجام شد. نتایج نشان داد؛ قدرت و نفوذ استاد راهنما در سازمانها از شرایط علّی انتخاب استاد راهنما و توصیهی دوستان و دانشجویان سالبالایی و دانش استاد راهنما پدیده محوری، شهرت و اعتبار استاد راهنما نیز از شرایط مداخلهگر، شرایط زمینه نیز ویژگیهای رفتاری و شخصیتی و فعالیتهای سیاسی و فوقبرنامه استادان بود. راهبردها نیز دسترسی به استاد راهنما و ارتباط مجازی، در نهایت پیامدها دفاع به هنگام، رضایت کمیته پایاننامه، دانشجو از پایان نامه و استفاده سازمانها از پایان نامه خواهدبود.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_115121_f554ec75bcdae34c91cf731ebbbaeb91.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594220171122Factors Affecting Professional Competencies of Educators in Agricultural Engineering Consulting Firms in Golestan, Iranسازه های مؤثر بر صلاحیت حرفه ای آموزشگران شرکت های خدمات مشاوره ای فنی و مهندسی کشاورزی شرق استان گلستان748711512610.22092/jaear.2017.110922.1401FAمرتضی خیرخواهاندانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.مهدی چرمچیان لنگرودیاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران0000-0001-9885-5039Journal Article20170603Consulting educators must have professional skills and competencies required to do their job properly. The purpose of this research was to investigate factors affecting professional competencies of agricultural engineering consultants in the East Golestan Province. Methodologically, this research is a causal-relation and applied study. The statistical population consisted of 180 agricultural consultants. According to the Cochran formula, a sample size of 110 was selected using stratified random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, with content validity approved by agricultural extension experts at Sari Islamic Azad University and reliability estimated to be 0.94, using ordinal theta coefficient. Data processing was conducted using SPSSWin16. The analysed results showed that, 33.6% of respondents ranked their professional competencies at intermediate level, while 16.4% considered it at the weak level. The results also indicated that variables management, educational, communication and environmental factors had a significant positive correlation with professional competencies. Based on the ordinal regression findings, two factors namely management and education influenced the probability of estimating the level of professional competence of the consulting educators.آموزشگران باید مهارتها و صلاحیتهای حرفهای لازم را برای انجام شغل و حرفهشان داشته باشند. این تحقیق که به منظور بررسی عاملهای مؤثر بر صلاحیت حرفهای آموزشگران شرکتهای خدمات مشاورهای فنی و مهندسی کشاورزی شرق استان گلستان انجام گرفته است، از نوع علّی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعهی آماری، 180 مشاور کشاورزی بود که بر پایهی فرمول کوکران 110 تن از آنان به روش نمونهگیری طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی شکلی آن، بنابر نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برابر با 0/94 θ=محاسبه شد. به منظور پردازش دادهها از نرمافزار SPSSWin16 استفاده شد. نتیجهی تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق گویای آن بود که 33/6درصد از آموزشگران میزان صلاحیت حرفهای خود را در حد متوسط و 16/4درصد در حد ضعیف گزارش کردند. با توجه به دستآوردهای تحقیق، بین عاملهای مدیریتی، آموزشی، ارتباطی و محیطی با میزان صلاحیت حرفهای آموزشگران همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که دو عامل؛ مدیریتی و آموزشی احتمال تغییر سطح صلاحیت حرفهای آموزشگران را تحت تأثیر قرار میدهند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_115126_e5bc8e244ce2ff9d5d1aee600f08ef95.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594220171122Effective Components on the Development of Entrepreneurship in Applied Scientific Higher Education Centers of Jihad-e-Agriculture
Case Study: Imam Khomeini Higher Education Centerمتغیرهای مؤثر بر توسعه کارآفرینی در مرکزآموزش عالی امام خمینی8810411512910.22092/jaear.2017.114517.1407FAسید داود حاجی میررحیمیعضو هیأت علمیعبدالله مخبرکرج، شهرک مهندسی زراعی- مرکز اموزش آموزش عالی امام خمینیمحمدرضا نوتاشکرج، شهرک مهندسی- زراعی، مرکز آموزش عالی امام خمینیJournal Article20170701The philosophy of applied-science higher education of Iran is development of entrepreneurship in agriculture sector thought training of entrepreneurs graduated student. In this regard, Imam Khomeini Higher Education Center (IHEC) has tried to become an entrepreneurial center in agriculture by design and implementing programs such as; entrepreneurship farm, learn and earn project, entrepreneurship plan, farm field school, education, extension and research tour, science and technology park and workshops on entrepreneurship education. So this study aimed to identify the effective factors and its relationship with the development of entrepreneurship in Applied Scientific Centers of Jihad-e-Agriculture. The statistical population of this study consisted of all faculty members, instructors and managers of Imam Khomeini Higher Education Center (IHEC) equal to 72 people which by the census method data gathered. The main instrument of the research was a questionnaire which its validity was confirmed a panel of educational specialists and its reliability was approved by calculating the Cronbach's alpha coefficient over 0.7. Based on result of factor analysis of factors effecting on entrepreneurship development, 7 extracted factors explained about 70% of total variance. Finding of Friedman test showed that there were significance difference between factors and education of entrepreneurship factor was the most important factor of entrepreneurship development. Also based on pathway analysis three factors including “education of entrepreneurship”, “entrepreneurship policies and missions” and “innovative practices” had significant direct and indirect effect and 4 other factors had significant direct effect on dependent variables of level of entrepreneurship development.فلسفه نظام آموزش عالی علمی-کاربردی کشاورزی ایران، توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی از طریق تربیت دانش-آموختگان کارآفرین است. در این راستا، مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) با انجام اقداماتی از جمله برنامهریزی و اجرای، مزرعه کارآفرینی، پروژههای کارحین تحصیل و کارآفرینی، برگزاری تورهای آموزشی، ترویجی و پژوهشی در سطح ملی و ایجاد پارک علم و فناوری دانشجو ، تلاش کرده است در جهت تبدیل شدن به یک مرکز آموزش کارآفرین در کشاورزی حرکت نماید. در همین رابطه این تحقیق با هدف شناخت مؤلفههای تأثیرگذار در توسعه کارآفرینی در مراکز علمی کاربردی جهادکشاورزی انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل اعضای هیأت علمی، مدرسان و مدیران مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) بود(72N=) که به شیوه تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار اصلی پژوهش، پرسشنامهای بود که روایی آن توسط هفت نفر از متخصصین آموزشی و پایایی آن با محاسبة ضریب آلفای کرونباخ (=https://itvhe.areeo.ac.ir/article_115129_197f94c796164802ae1446e73065556f.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594220171122Students' Motivations to Enter the Associate's Degree of Technical and Vocational Higher Education Coursesانگیزههای دانشجویان برای ورود به دورههای آموزش کاردانی علمی کاربردی کشاورزی10511911512710.22092/jaear.2017.114531.1410FAشهرام مقدس فریمانیرئیس ادارهJournal Article20170709Motivation is the basis of the conscious behavior of individuals and there are various motivations for choosing a field of study, type of study course, and university. The purpose of this study was to investigate the motivation of students to enter the technical and vocational higher education course. The statistical population of the study was composed of 1020 student of technical and vocational higher education course in the educational centers in the academic year of 1994-95 and from that 346 students were selected using the Kerjesie and Morgan tables and through stratified random sampling technique.The research instrument was a questionnaire that its validity was reviewed and confirmed by a group of relevant experts. The reliability of the questionnaire was confirmed by pretest and Teta coefficient (Ө = 0.94). Factor analysis showed that student motivations are detected in six dimensions including: Occupational and Individual, Educational – Institutional, Compulsory environment and media Advertising, Insist and recommend friends and parents, Entering to university and earning a degree of education and Financial constraints and appropriate tuition. Occupational and individual factor was identified as the most important factor. The average comparison between students' motivation and gender was shown that girl and boy students had significant different in the first factor. Comparison of the average of the motivating factors and the student's job status at the time of study as shown that there were significant differences between employed and unemployed students in terms of occupational and individual, educational – institutional factors.انگیزه اساس رفتار آگاهانه افراد بوده و برای انتخاب رشته تحصیلی، نوع دوره آموزشی و دانشگاه محل تحصیل انگیزههای گوناگونی وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی انگیزه دانشجویان در ورود به دورهی کاردانی علمی کاربری کشاورزی انجام شد. جامعه آماری 1020 نفر از دانشجویان مقطع کاردانی علمی کاربردی مراکز آموزش جهادکشاورزی ورودی سال تحصیلی 95-94 بودند که 346 نفر از آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن به وسیله گروهی از متخصصان مربوطه بررسی و تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از پیش آزمون و ضریب تتای ترتیبی (0.94=Ө) تایید شد. تحلیل عاملی نشان داد که انگیزههای دانشجویان در شش عامل شغلی و فردی، آموزشی – موسسهای، جبر محیط و تبلیغات رسانهای، اصرار و توصیه دوستان و والدین، ورود به دانشگاه و کسب مدرک تحصیلی و محدودیت مالی و شهریه مناسب تحصیلی دستهبندی شدند و عامل شغلی و فردی به عنوان مهمترین عامل تعیین گردید. مقایسه میانگین بین انگیزههای دانشجویان و جنسیت نشان داد که دانشجویان دختر و پسر در عامل اول با هم تفاوت معنی داری دارد. مقایسه میانگین بین عوامل انگیزنده و وضعیت شغلی دانشجویان در زمان تحصیل نشان داد که دانشجویان شاغل و دانشجویان فاقد شغل از نظر انگیزههای شغلی و فردی و آموزشی موسسهای با یکدیگر تفاوت معنیداری داشتند. بین سن دانشجویان و عوامل فردی و شغلی و جبر محیط و تبلیغات رسانهای رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. از این رو توجه به ارتقای دانش و مهارتهای شغلی و رفع نیازهای فردی دانشجویان در اصلاح و بازبینی برنامه درسی این دوره پیشنهاد گردید.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_115127_9e23ca14ea986549a52b81f1dcf23050.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594220171122Required characteristics to utilizing of mobile learning in organic agriculture education from farmers’ perspective East Azarbaijanویژگی های مورد نیاز در به کارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کشاورزان آذربایجان شرقی12013511513010.22092/jaear.2017.114986.1418FAعلیرضا نعمتیعضو هیات علمی گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور ایرانمهران فرج اللهیعضو هیات علمی گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور ایراننازیلا خطیب زنجانیعضو هیات علمی گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور ایرانطلعت دیبا واجاریعضو هیات علمی گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور ایرانJournal Article20170806The main objective of this research is to determine the related factors of using mobile learning in organic agriculture education. The statistical population of the study was literate farmers in East Azerbaijan province (N = 149192). Based on the Cochran Formula, a sample size of 382 was estimated by cluster sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire which its content validity was confirmed by experts. Initial reliability of the questionnaire was calculated using by Cronbach's alpha for each part of the questionnaire (0.8-0.497). Structural validity and composite reliability (CR) of the research tool were also obtained by estimating the measurement model after applying the necessary corrections. Data was analyzed using by SPSS Win20 and AMOS 20 softwares in the form of structural equation modeling. The results of the research displayed that 50.5% of the farmers were in low level in terms of skills of working with mobile learning tools. 52.4% of the farmers were in the moderate level in terms of attitudes toward the use of mobile learning in organic agriculture education and 28.8% have a higher attitude level. By increasing the levels of variables literacy and income of farmers, their tendency to use mobile learning in organic farming education increases. Finally, structural model analysis revealed a positive and significant relationship between content, skill, utility, financial, psychological and attitude components with using mobile learning in organic farming education and explained 86 percent of its variances.<br />Index Terms: Mobile Learning, Agricultural Education, Organic Agricultureهدف اصلی این تحقیق، تعیین مولفه های بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک می باشد. جامعه آماری تحقیق کشاورزان با سواد استان آذربایجان شرقی (149192 N =) می باشد. بر اساس فرمول کوکران، تعداد 382 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی اولیه پرسشنامه با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ برای هر یک از قسمت های پرسشنامه به دست آمد( 8/0 تا 947/0). روایـی سـازه و پایایـی ترکیبـی (CR )ابـزار تحقیـق نیز با بـرآورد مدل انـدازه گیری و پس از اعمـال اصلاح های لازم به دست آمد. داده هـا بـا استفاده از SPSSWin20 و AMOS20 در قالب مدل سـازی معادله های سـاختاری تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد؛ 5/50 درصد از کشاورزان از نظر میزان مهارت کار با ابزارهای یادگیری سیار در سطح پایین قرار دارند. 4/52 درصد از کشاورزان از نظر میزان نگرش نسبت به کاربرد یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک در سطح متوسط و 8/28 درصد دارای سطح نگرش بالاتر هستند. هرچه میزان متغیرهای سطح سواد و درآمد در کشاورزان افزایش یابد میزان تمایل آنها به بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک افزایش می یابد. در نهایت تحلیل مدل ساختاری نشان داد؛ مولفه های محتوا، مهارت، سودمندی، مالی، روانشناختی و نگرش با بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک رابطه مثبت و معنی داری دارند و در مجموع86 درصد از واریانس آن را تبیین می کنند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_115130_e9722504fee2367d389f6c9f24cfafa2.pdfموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594220171122Mediating Role of Academic Self-efficacy in the Relationship between Basic Psychological Needs Satisfaction and Academic Engagement among Agricultural Students in the West Iran Universitiesنقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابط هی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان کشاورزی غرب ایران13615111512810.22092/jaear.2018.115717.1433FAسعید کریمیاستادیار/گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینابهنوش ستودهگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20171004The purpose of this study was to investigate the relationships between basic psychological needs satisfaction (autonomy, competence and relatedness), academic self-efficacy and academic engagement among agricultural students in the West Iran Universities. Moreover, the mediating role of academic self-efficacy in the relationship between basic psychological needs satisfaction and academic engagement was examined. The statistical population of this research consisted of 6598 undergraduate agricultural students at five public universities in the west of Iran (N=6598). According to Bartlett’s table, a sample of 365 students was chosen through random stratified sampling method. Data were collected using standardized questionnaires. Data were then analyzed using partial least squares structural equation modelling by the help of SmartPLS 3 software. Results indicated that academic self-efficacy and the three kinds of needs satisfaction were positively and significantly related to academic engagement. Furthermore, the results showed that academic self-efficacy mediated the relationship between the three kinds of needs satisfaction and academic engagement. These results show the importance of basic psychological needs satisfaction and suggest targeting student self-efficacy is not sufficient when attempting to improve academic engagement; rather, students must also feel autonomous, competent, and experience a genuine connection with their college, lecturers and fellow students.هدف این پژوهش، تبیین و ارزیابی رابطهی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (خودپیروی، شایستگی و ارتباط) ، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاههای غرب کشور بود که در این زمینه نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطهی بین ارضای نیازهای بنادین روانشناختی و درگیری تحصیلی بررسی و ارزیابی شد. جامعه آماری این پژوهش 6598 تن دانشجوی کارشناسی کشاورزی در پنج دانشگاه دولتی غرب کشور (همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان) بود که از میان آنان، بر پایه جدول بارتلت،365 تن با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد گردآوری و با استفاده از روش مدلسازی معادلههای ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی و با کمک نرم افزار SmartPLS 3 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادندکه ارضای هر سه نوع نیاز بنیادین روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی با درگیری تحصیلی رابطه مستقیم مثبت و معناداری دارند. همچنین، خودکارآمدی تحصیلی رابطهی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی را میانجیگری میکند. این نتایج اهمیت ارضای نیازهای بنیادین را بیان کرده و نشان میدهند که برای بهبود درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی به تنهایی کفایت نمیکند، بلکه دانشجویان باید احساس خودپیروی و شایستگی کنند و پیوند و ارتباط واقعی با دانشگاه، استادان و همکلاسیها را تجربه کنند.https://itvhe.areeo.ac.ir/article_115128_a49303f4e05a3873ae4ee274888da28e.pdf