موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594020170522Motivators and Obstacles Affecting Rural Youth Tendency to Agricultural empowerment in Rural Qasr-e Shirin, Iranشناسایی عاملهای مشوق و بازدارنده گرایش جوانان روستایی به شغل کشاورزی در روستاهای قصرشیرین31410989410.22092/jaear.2017.106518.1205FAجعفر یعقوبیعضو هیات علمی دانشگاه زنجانصحرا اسعدیدانشگاه زنجانمسعود یزدانپناهدانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامینJournal Article20160612According the crucial importance of rural youth in agricultural jobs, the purpose of this research was to study the effects of barriers to rural youth tendency to engage in agricultural jobs in villages of Qasr-e Shirin, Kermanshah Province. All young aged between 15 to 29 in rural Qasr-e Shirin formed the statistical population of this descriptive correlation research (N=4230). The sample size was determined using Cochran formula and samples were selected by multistage cluster sampling method. The face and content validity of questionnaire was approved using the panel related faculty members. Pre-test and calculating theta coefecient was used to measure the reliability (θ= 0.83). Applying Mann-Whitney test showed tendency to agricultural jobs by young members of mobile social network, was significantly lower than the non-members. Result of ordinal regression analysis showed that three variables, including worthiness feeling in the village, age and tendency towards rural area had a positive impact on tendency of youth to engage in the agricultural sector. But the educational level had a negative impact. Using factor analysis method, put obstacles to rural youth tendency toward agricultural jobs summarized into six factors including low attractiveness of agriculture and the lack of adequate employment facilities, higher productivity of non-agricultural jobs and arduous of agricultural work, negative attitude to the village and possibility of obtaining a higher position in the city, not proper grounds for farming, lack of welfare, health and recreational facilities in villages and higher profitability of capital in city.جوانان روستایی نقش عمدهای در توسعه بخش کشاورزی دارند. با توجه به اهمیت تعیینکننده ورود جوانان روستایی به شغل کشاورزی، این تحقیق با هدف شناسایی مشوقها و بازدارندههای اشتغال جوانان روستایی در کشاورزی قصرشیرین انجام شد. جامعه آماری این تحقیق علی- ارتباطی را4230 تن از جوانان روستاهای شهرستان قصرشیرین در دامنه سنی 15 تا 29 سال تشکیل دادند که 118 تن از آنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی شکلی و محتوایی آن با استفاده از نظرسنجی از اعضای هیئتعلمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان و پس از انجام اصلاحهای مورد نظر آنان تأیید شد. برای سنجش پایایی از پیشآزمون و محاسبه ضریب پایایی تتا استفاده شد (83/0=Ө). نتایج آزمون من وایتنی نشان داد که گرایش جوانان عضو شبکههای اجتماعی مجازی به شغل کشاورزی بهطور معنیداری پایینتر از افراد غیر عضو میباشد و گرایش جوانان از نظر جنس و وضعیت اشتغال تفاوت معنیداری نداشت. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی بازدارندههای گرایش جوانان به شغل کشاورزی در شش عامل شامل جذابیت پایین کشاورزی و نبود تسهیلات کافی اشتغال، سودمندی بالاتر مشاغل غیر کشاورزی و سختی کار کشاورزی، نگرش منفی به روستا و امکان کسب موقعیت بالاتر در شهر، نبود بستر مناسب برای کشاورزی، کمبود امکانات رفاهی، بهداشتی و تفریحی در روستا و سوددهی بالاتر سرمایه در شهر خلاصه شدند. این عاملها در مجموع 41/61 درصد از واریانس بازدارندهها را تبیین کردند. نتیجه رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که سه متغیر احساس ارزشمندی در روستا، سن و گرایش به روستانشینی نقش مثبت و سطح تحصیلات نقش منفی در گرایش جوانان روستایی به اشتغال در بخش کشاورزی داشتند.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594020170522IIdentification of Influencing Factors on expert's attitude of the public sector toward privatization of agricultural extension and education services: in the Khuzestan provinceشناسایی عامل های موثر بر نگرش کارشناسان بخش دولتی نسبت به خصوصی سازی خدمات ترویج و آموزش کشاورزی: مطالعه موردی استان خوزستان153110989510.22092/jaear.2017.107318.1270FAفاطمه پناهیدانشگاه آزاد دزفولمجتبی ضیایی مهردانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه ازاد اسلامی دزفولJournal Article20160817Extension, education and agricultural advisory services, that has been done by the public sector, for failing to perform their assigned functions, the lack of cost effectiveness and performance has been widely criticized while organizations and NGOs providing agricultural extension services can play an important role in increasing agricultural services for the beneficiaries of Agriculture. This study is an applied research using a descriptive and also considered as a quasi - experimental research. The main objective of this study is the identification of factors affecting expert's attitude of the public sector toward privatization of agricultural extension and education services. The population of this study was all 200 agricultural experts in public sector of Khuzestan.Using the Cochran formula, the number of population sample determined 126. The data collection instrument in this study was a questionnaire; on the other hand, questionnaire validity was assessed as desirable by used of expert panel method, and questionnaire reliability was estimated .92 by used of cronbach. As a result, the attitude of experts in the privatization of agricultural extension and education service was high. Based on the results of path analysis, the obstacles and limitations of the private sector in providing services to farmer's most direct effect, the impact of privatization of agricultural extension and education services in reducing the indirect costs of agricultural production most indirect effect and the role of private agricultural services in the acceptance of the service by customers "have the greatest impact on attitudes to privatization of agricultural extension and education services.خدمات ترویج، آموزش و مشاوره کشاورزی که تا کنون به وسیله بخش دولتی انجام می شدند، به خاطر ناتوانی در انجام کارکردهای محوله، فقدان اثربخشی هزینه ها و کارایی مورد انتقاد قرار گرفته است در حالیکه؛ سازمانها و تشکل های غیردولتی ارائه دهنده خدمات ترویجی و آموزشی کشاورزی، می توانند نقش مهمی در افزایش پوشش خدمات کشاورزی برای بهره برداران کشاورزی داشته باشند. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش تحقیق توصیفی واز حیث امکان کنترل متغیر ها شبه تجربی است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل تأثیر گذار بر نگرش کارشناسان بخش دولتی استان خوزستان نسبت به خصوصی سازی خدمات ترویج و آموزش کشاورزی می باشد. جامعه آماری این مطالعه 200نفر کارشناس کشاورزی بخش دولتی(سازمان جهاد کشاورزی وادارات وابسته) در سطح استان خوزستان بوده است. تعداد افراد نمونه مورد مطالعه با استفاده از فرمول کوکران، 126 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه بود؛ از سوی دیگر، روایی ظاهری پرسشنامه با استفاده از روش پانل متخصصان مطلوب ارزیابی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ، 92% برآورد گردید. براساس نتایج تحقیق، کارشناسان نگرش بالایی به خصوصی سازی خدمات ترویج و آموزش کشاورزی دارند؛ ازسوی دیگر بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مسیر، موانع ومحدودیت های بخش خصوصی درزمینه ارائه خدمات آموزشی و ترویجی به کشاورزان بیشترین اثر مستقیم، میزان تأثیرخصوصی سازی خدمات آموزش و ترویج کشاورزی در کاهش هزینه تولید کشاورزی بیشترین اثر غیر مستقیم و تأثیر نقش های خدمات کشاورزی خصوصی در پذیرش این خدمات توسط مشتریان» بیشترین تأثیر کل را در تبیین نگرش به خصوصی سازی خدمات ترویج و آموزش کشاورزی دارد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594020170522Investigate the competencies required for sustainable entrepreneurship development in agricultural higher educationبررسی شایستگی های مورد نیاز توسعه کارآفرینی پایدار در آموزش عالی کشاورزی324310989610.22092/jaear.2017.107329.1271FAپریسا پای خستهدانشجوامیر علم بیگیاستادسیده سمیه بطحاییدانشجوJournal Article20160818Today this has been accepted that entrepreneurship education success is depended on reinforcement of students' entrepreneurial self-efficacy beliefs. In other words entrepreneurial self-efficacy beliefs are precursor for business startup behavior or business development, particularly for reduction of nascent entrepreneur’s fear of failure. The main aim of Empirical research was assessment the composed structures of Entrepreneurial self- efficacy among agricultural students. This Empirical research is applied research which its data was gathered through survey method. Non experimental research as well as descriptive – correlation approach is best description for research type. Senior and junior undergraduate agricultural students composed research population (N=730). 120 convenient questionnaires were gathered as result of Cochran formula. Validity was treated through face validity, convergence and construct validity and reliability was considered by Cronbach’s alpha and composite reliability amount. Structural Equation Modeling using confirmatory factor analysis was dominant method which shows for sustainable entrepreneurship in higher education, seven dimensions have central role. Systems thinking competence (STC), Embracing diversity and interdisciplinarity (EDI), Foresighted thinking (FTC), Normative competence (NC), Action competence (AC), Interpersonal competence (IC) and Strategic management competence (SMC), confirmed as dominant competencies that must be considered in entrepreneurship education. It seems concentrate on these competencies for in agricultural education with aim to fostering nascent entrepreneur, could result on sustainable entrepreneurship.امروزه موضوع پایداری کارآفرینی به اندازه خود موضوع کارآفرینی اهمیت یافته است. در واقع در آموزش های کارآفرینی با انتقال صلاحیت هایی در قالب چارچوب کارآفرینی پایدار می توان به اثر بخشی کسب و کارها به ویژه برای کارآفرینان نوپا کمک شایان توجهی نمود. از اینرو تحقیق حاضر به بررسی و تحلیل شایستگی های ضروری دانشجویان در خصوص توسعه کارآفرینی پایدار پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و برای گردآوری دادههای آن از روش پیمایشی استفاده شده است. به لحاظ تحلیل دادهها نیز پژوهش علّی - ارتباطی بهشمار میآید. هدف کلی پژوهش بررسی ابعاد شایستگی های مرتبط با توسعه پایدار کارآفرینانه در بین دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به تعداد 730 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر120 نفر تعیین شد و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. برای بررسی روایی ابزار تحقیق از روشهای صوری، سازه و تشخیصی استفاده و برای بررسی پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. روش غالب دادهپردازی مدلسازی معادلات ساختاری به روش تحلیل عاملی تأییدی بود که نتایج آن نشان داد در شکل گیری شایستگی های توسعه پایدار کارآفرینانه، هفت بعد کلیدی نقش آفرینی می کنند. این ابعاد شامل، شایستگی تفکر سیستمی، شایستگی نگاه تلفیقی متنوع سازی و تفکر بین رشته ای، شایستگی تفکر بصیرت گرا، شایستگی هنجاری، شایستگی اقدام، شایستگی بین فردی و شایستگی مدیریت استراتژیک می باشد. از اینرو تمرکز بر این شایستگیها در آموزشهای کشاورزی و با هدف تربیت کارآفرینان نوپا، به کارآفرینی پایدار در نظام آموزش عالی کشاورزی منجر شود.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594020170522The study of affecting Factors on Professional Competency Development For Extension Educators Of Forest, Rangeland And Watershed Management Organizationبررسی عوامل موثر بر توسعه صلاحیت های حرفه ای آموزشگران ترویجی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری566710989710.22092/jaear.2017.107549.1280FAسید یوسف حجازیاستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی/دانشگاه تهرانمحمد علی نساجهای صرافیپردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهراناسماعیل آهنگریدانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، داشگاه تهرانJournal Article20160910This Study Aimed At Survey Effective Factors On Professional Competency Development In Extension Educators Of Forest, Rangeland And Watershed Management Organization To Providing Good Conditions For Improvement Professional Competencies Of Extension Educators Who Work In Natural Resources Sector By Provide Suggestions To Change Training Programs. The Statistical Population Were The Extension Educators Of Forest, Rangeland And Watershed And Its Dependent Educational Centers That They Were 85 Persons. Data Have Been Analyzed By Using Frequency, Percentage , Mean, Exploratory Factor Analysis And Multiple Regression. The Results Showed That Five Components Such As Needs Assessment And Curriculum Design, Classroom Management, Teaching Technology, Assessment And Professional Characteristics Of Teachers Has A Significant Impact On The Professional Competency Development For Extension Educators In Total, 82% Of The Variance, In The Dependent Variable Explained. Classroom Management Factor Had Greatest Importance Among The Factors To Explains Of The Total Variance Factors Affecting Professional competency Development .هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر توسعه صلاحیتهای حرفهای آموزشگران ترویجی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری بود تا بتوان با ارائه پیشنهادهایی برای تغییر برنامههای آموزشی آموزشگران ترویجی زمینه لازم را برای بهبود صلاحیتهای حرفهای آنان در بخش منابع طبیعی فراهم کرد جامعه آماری تحقیق شامل 85 آموزشگران ترویجی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و مراکز آموزشی وابسته به آن بود. دادهها با استفاده از آمارههای فراوانی، درصد و میانگین و از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، پنج مؤلفه شامل نیازسنجی و طراحی برنامه درسی، مدیریت کلاس درس، فناوری تدریس، ارزشیابی و ویژگیهای حرفهای آموزشگران تأثیر بسزایی بر توسعه صلاحیتهای حرفهای آموزشگران ترویجی دارد که درمجموع 82 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین میکنند. عامل مدیریت کلاس درس بیشترین تأثیر را بر تبیین واریانس کل عوامل تأثیرگذار بر توسعه صلاحیتهای حرفهای آموزشگران ترویجی، بیشترین اهمیت را در بین مؤلفهها شامل شد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594020170522The factors influencing on educational burnout in students of agriculture and natural resources field in Razi Universityعاملهای تاثیرگذار بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی445510991910.22092/jaear.2017.107440.1273FAپروانه آهوخوشدانشجوی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازیامیر حسین علی بیگیدانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20160827Educational (Academic) burnout is the mental inadequacy and boredom feeling that students show against chronic stress due to lack of necessary resources for doing their assigned duties and tasks. The Statistical Population consisted of 1250 student who study in agriculture and natural resources Discipline at Razi University in 2016-2017 year academic that 300 person were selected by use of Krejcie and Morgan table , using random stratified sampling method. Maslach Demographic -Educational information and Educational boredom inventory was used for data collection. Validity and reliability of this scale with Cronbach's alpha was confirmed for inefficiency, incertitude (doubts) and emotional boredom subscales as 0.72, 0.76 0.71 respectively. For identifying factors influencing on educational burnout, the ordinal regression was performed with use of SPSS v. 16software. According chance ratio statistics, possibility for impact of students gender on educational burnout was 3.23, possibility for impact of academic field variables, average grade and time of courses in educational indifference dimension was 1.45, 1.26 and 2.34 respectively, possibility for impact of educational field variables and average in emotional boredom dimension was 1.52 and 1.16, and in educational inefficiency dimension was 1.35 and 2.45 times more than when we don’t consider these variables. Average had protective role against educational boredom and studying at none diurnal courses was among risks factors for educational burnout. Ordinal regression analysis show that four variable namely average, field, academic session and gender affected on measuring possibility for estimate of academic burnout in students.این پژوهش به منظور ارزیابی عامل های موثر بر فرسودگی تحصیلی، احساس بیکفایتی و خستگی ذهنی است که دانشجویان در برابر تنش های مزمن ناشی از نبود منبعها لازم برای انجام وظیفه و تکلیفهای محوله از خود نشان میدهند، اجرا شد. جامعهی آماری1250 دانشجوی رشتهی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-96 بود که با استفاده از جدول گرجسی و مورگان، حجم نمونه 300 تن برآورد شد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای گزینش شدند. پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی - تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ماسلاچ برای گردآوری دادهها استفاده شد. روایی و پایایی این پژوهش با آلفای ترتیبی برای مولفه ی ناکارآمدی76/.، شک و تردید 79/. و خستگی عاطفی 72/. مورد تأیید قرار گرفت. برای شناسایی عاملهای موثر بر فرسودگی تحصیلی از، رگرسیون ترتیبی با استفاده از نرم افزارSPSS win.16 انجام شد. بر پایه آماره نسبت شانس، احتمال تأثیر جنس دانشجویان بر فرسودگی تحصیلی آنان 23/3 برابر، احتمال تأثیر متغیرهای رشتهی تحصیلی، معدل و نوبت تحصیلی در بعد بیعلاقگی تحصیلی، به ترتیب 45/1، 26/1 و 34/2 برابر، احتمال تاثیر متغیرهای رشتهی تحصیلی و معدل در بعد خستگی هیجانی، 52/1 و 16/1 برابر، و در بعد ناکارآمدی تحصیلی 35/1 و 45/2 برابر زمانی است که این متغیرها را در نظر نگیریم. معدل نقش محافظتی در برابر فرسودگی تحصیلی داشت و تحصیل در نوبت شبانه از جمله خطرپذیری عامل های فرسودگی تحصیلی بود. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد؛ چهار متغیر معدل، رشته، نوبت تحصیلی و جنس احتمال برآورد فرسودگی تحصیلی دانشجویان را تحت تأثیر قرار میدهد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594020170522Relationship of Psychological Capital Components and Entrepreneurial Traits of Agricultural Students (Case Study: Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources)رابطهی مولفههای سرمایهی روانشناختی و ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان688310989810.22092/jaear.2017.107628.1283FAمحمدشریف شریف زادهدانشیار دانشکده مدیریت کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان0000-0002-7923-0225محمدهادی پهلوانیدانشیار دانشکده تولیدات گیاهی دانشگاه علومکشاورزی و منابع طبیعی گرگانغلامحسین عبدالله زادهدانشیار دانشکده تولیدات گیاهی دانشگاهعلومکشاورزی و منابع طبیعی گرگانJournal Article20160918The main objective of this research was using of canonical correlation analysis (CCA) to find relations between psychological capital and entrepreneurial traits of agriculture students. This research carried out by survey method. The statistical population of this study consisted of all agricultural students of the Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources (N=2265). The sample size (n=225) was determinate by Cochran's formula and respondents was selected by proportionate stratified random sampling technique. Data was gathered by a questionnaire, consisted of Index of Psychological Capital Questionnaire (Luthans et al., 2007) and Measurement Instrument of Personality Characteristics of Iranian's Entrepreneurs (Kordnaeij et al., 2007). Formal validity of the questionnaire was confirmed by an expert panel (including faculty members of agricultural education and entrepreneurship). Reliability of main indexes of the questionnaire was determined based on Theta (θ) reliability coefficient (0.82, 0.86). Using SPSS and SAS software, the gathered data was analyzed. The results showed that the most of students (64 %) are weak and very weak in terms of entrepreneurial traits. Also, more respondents (46 %) have moderate level of psychological capital, 24% in low and very low and nearly 30 %had high or very high. Calculated correlation coefficients revealed a significance positive relationship between psychological capital dimensions and Entrepreneurial Traits. The CCA indicated that there are two important pairs of canonical variables between psychological capital and entrepreneurial traits of agriculture students with correlations of 0.51 and 0.30 respectively.هدف عمدهی این پژوهش بررسی رابطه بین مولفههای سرمایهی روانشناختی و ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی بود. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق 2265 تن دانشجویان کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در سال تحصیلی 1395-1394بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 225 نفر تعیین شد و نمونهها به شیوهی نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. دادهها با یک پرسشنامه متشکل از مقیاس سنجش سرمایهی روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) و ابزار سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی (کردنائیچ و همکاران، 1386)، گردآوری و با استفاده از نرمافزارهایSAS و SPSS تحلیل شد. روایی شکلی پرسشنامه برابر نظر گروهی از متخصصان و پایایی با محاسبه ضریب تتای ترتیبی (82/.-86/0θ=) تایید شد. یافتههای تحقیق نشان دادند حدود 64 درصد پاسخگویان در سطح ضعیف و بسیار ضعیف دارای ویژگیهای کارآفرینی بودند. میزان بهرهمندی بیشتر پاسخگویان (46 درصد) از سرمایهی روانشناختی در حد متوسط، 24 درصد در حد کم و خیلی کم و نزدیک به 30 درصد در حد زیاد و خیلی زیاد بود. بر اساس ضریبهای همبستگی محاسبه شده و رابطهی معنیداری بین سویگان سرمایهی روانشناختی، ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی و نیز بین این دو مجموعه متغیر وجود دارد. همچنین تجزیه همبستگیهای کانونی سویگان سرمایهی روانشناختی و ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی به دو جفت متغیر کانونی مهم به ترتیب با میزان همبستگی 30/0 و51/0منجر شد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594020170522Factors Affecting the Development of Educators’ Entrepreneurial Skills at Agricultural and Technical Colleges in Sari, Iranعاملهای مؤثر بر مهارتهای کارآفرینی آموزشگران آموزشکدههای فنی و کشاورزی ساری، ایران849510989910.22092/jaear.2017.107788.1291FAمهدی چرمچیان لنگرودیاستادیارگروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.0000-0001-9885-5039سیدحسین مهدوی درواریدانش آموخته کارشناسی ارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.Journal Article20160928Entrepreneurial skills are identified as a socity priority because of their impact on people’s economic, personal and social lives. The purpose of this research is to investigate factors affecting on the development of entrepreneurial skills among educators at agricultural technical colleges in Sari Township. Methodologically, this research is a casual-relation and applied study. The statistical population comprised 531 agricultural educators at Agricultural Technical Colleges in Sari Township. According to the Cochran formula, a sample size of 230 was selected using stratified random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The content validity of which was approved by agricultural extension experts at Islamic Azad University and its reliability was estimated to be 0.90 using ordinal theta coeficint. SPSSWin16 used the process data. The analysed results showed that approximately, 63.5% of respondents ranked their entrepreneurial skills at high level and 13% considered it at intermediate level. Results indicated that the variables; number of in-service course, family size, personality factors, educational factors, management factors and entrepreneurial spirit had a significant positive correlation (P=0.01) with entrepreneurial skills. Also economic factors have a significant positive correlation (P=0.05) with entrepreneurial skills. So, these variables have positive impact on development of educators’ entrepreneurial skills. Based on ordinal regression findings five variables including; number of educational course, family size, personality factors, management factors and entrepreneurial spirit were influencing on the probability of estimating the educators entrepreneurial skills level..مهارتهای کارآفرینی به دلیل تاثیری که بر زندگی اقتصادی، فردی و اجتماعی مردم دارند، به عنوان اولویت جامعه شناخته میشوند. این تحقیق به منظور بررسی عاملهای مؤثر بر مهارتهای کارآفرینی آموزشگران آموزشکدههای فنی و کشاورزی شهرستان ساری انجام گرفته است. این تحقیق از نوع علّی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری 531 آموزشگرکشاورزی در آموزشکدههای فنی و کشاورزی شهرستان ساری بود که بر پایهی فرمول کوکران 250 نفر از آنان به روش نمونهگیری طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی شکلی آن بنابر نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برابر با 0.90=θمحاسبه شد. به منظور پردازش دادهها از نرمافزار SPSSWin16 استفاده شد. نتیجهی تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق گویای آن بود که حدود 63.5 درصد از آموزشگران میزان مهارتهای کارآفرینی خود را در حد زیاد، و 13 درصد در حد متوسط، گزارش کردند. با توجه به دستآوردهای تحقیق، بین شمار دورهی ضمن خدمت، شمار اعضا خانواده، عامل شخصیتی، عامل مدیریتی، عامل آموزشی و روحیه کارآفرینی با میزان مهارتهای کارآفرینی در سطح 1 درصد خطا همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نیز بین میزان مهارتهای کارآفرینی افراد مورد بررسی در رابطه با عامل اقتصادی در سطح 5 درصد خطا، همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که پنج متغیر؛ شمار دوره آموزشی، شمار اعضای خانواده، عامل شخصیتی، عامل مدیریتی و روحیه کارآفرینی سنجش احتمال مهارتهای کارآفرینی آموزشگران را تحت تاثیر قرار میدهد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594020170522Affecting Factors Agricultural MSc Students’ Entrepreneurial Intention with emphasis on Mediating Effect of Attitude towards Entrepreneurial Behavior in University of Zanjanعاملهای تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی ارشد کشاورزی دانشگاه زنجان با تأکید بر اثر میانجی نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه9611110990010.22092/jaear.2017.107934.1297FAروح اله رضائیدانشگاه زنجانلیلا شرفیدانشگاه زنجانپریسا نجفلودانشگاه زنجانشیرین گلبازدانشگاه زنجانJournal Article20161009The main purpose of this research was to study affecting factors on students’ entrepreneurial intention with emphasis on mediating effect of attitude toward entrepreneurial behavior. The statistical population of the research contained of all M.Sc. students in agriculture faculty of Zanjan University in 2015- 2016 academic year (N=489). According to Bartlett et al. (2001) table, a sample size of 220 was selected using a stratified random sampling method (n=220). Data were collected using the standard questionnaires (after adjusting the questions with the field of research). Content validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. Construct validity and composite reliability of the research instrument were tested by estimating the measurement model and they were satisfactory after making necessary corrections. Data was analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) multivariate technique and the Bootstrapping method was used for testing mediating effect. The results showed that two variable of perceived behavior control (ρ-value=0.001, β=0.808) and social norms (ρ-value=0.001, β=0.374) had a positive and significant effect on students’ entrepreneurial intention. In addition to this, the results indicated that sum of indirect effect of perceived behavior control (ρ-value=0.001, β=0.237) and social norms (ρ-value=0.001, β=0.210) on students’ entrepreneurial intention through the variable of attitude toward entrepreneurial behavior was significant and the three the variables explained 64 percent of variances of the students’ entrepreneurial intention.هدف این تحقیق بررسی عاملهای تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان با تأکید بر اثر میانجی نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه بود. جامعه آماری این تحقیق را 489 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، 220 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد (پس از متناسبسازی پرسشها با زمینه مرتبط با پژوهش) استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از راه برآورد مدل اندازهگیری و پس از انجام اصلاحهای لازم به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش چند متغیره مدلسازی معادلههای ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به منظور آزمون اثر میانجی، از روش چندمنظوره خودگردانسازی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دو متغیر کنترل رفتاری درک شده (001/0=ρ-value، 808/0=β) و هنجارهای ذهنی (001/0=ρ-value، 374/0=β) اثر مثبت و معنیداری بر قصد کارآفرینانه دانشجویان داشتند. همچنین، نتایج گویای آن بود که مجموع اثر غیرمستقیم متغیرهای کنترل رفتاری درک شده (001/0=ρ-value، 237/0=β) و هنجارهای ذهنی (001/0=ρ-value، 210/0=β) بر قصد کارآفرینانه از راه متغیر نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه معنیدار بود و در مجموع، سه متغیر هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و نگرش 64 درصد از واریانس متغیر قصد کارآفرینانه را تبیین کردند.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594020170522The impact of career aspirations through individual learning on career choice of agricultural studentsتأثیر آرزوهای شغلی از طریق یادگیری فردی بر انتخاب شغل دانشجویان رشته ی کشاورزی11212210992410.22092/jaear.2017.108101.1303FAارسلان ایرجی راداستادیار مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایرانالهه ملک زاده نصرآبادیکارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایرانJournal Article20161022The hope to select a suitable job among graduates is one of the important factors in ensuring their effectiveness and future success.The purpose of this study is to determine the effect of career aspirations through individual learning on the career choice of agricultural students after their graduation. The Statistical Society was 180 students of higher education Center of Imam Khomeini (RA) in eight different educational fields in the academic year of 2015-2016, which by using Cochran's formula, 120 members of these students were selected by random choice that was in accordance with the base of the educational fields, and then the data were collected and analyzed. Standardized questionnaires were used to collect the data, and the content validity of the research instrument was confirmed by experts and specialists.
The reliability of the research tools was obtained by using ordinal theta coefficient in the range (0/71 to 0/91). Spearman analysis coefficient, logistic regression and the path coefficients were used for the relationship between variables, and the SPSS and AMOS software were used for the importance of direct and indirect impact of standard errors. The results show, there is a significant positive relationship with career choice and career aspirations of individual learning. The research results show that, however, career aspiration has a significant and positive relationship with the Career choice and individual learning, but the Career aspirations has no significant and direct impact on the career choice, However , by the way of individual learning with the path coefficient of 0/49, there will be a positive and significant effect on career choice, امید به انتخاب شغل مناسب در بین دانش آموختگان، یکی از عاملهای مهم در تضمین سودمندی و موفقیت آینده آنان به شمار میآید. هدف از این پژوهش، تبیینتأثیر آرزوهای شغلی از طریق یادگیری فردی بر انتخاب شغلدانشجویان رشته کشاورزی پس از دانشآموختگیشان میباشد. جامعه آماری 180 تن از دانشجویان مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در هشت گرایش تحصیلی که در سال تحصیلی 1395-1394 مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از فرمول کوکران، 120 تن از آنان با روش انتخاب تصادفی، متناسب بر پایه گرایشها انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است و روایی محتوایی ابزار پژوهش با نظر کارشناسان و متخصصان تأیید شد. پایایی ابزار تحقیق با استفاده از ضریب تتای ترتیبی در دامنه (71/0 تا 91/0) به دست آمد. برای رابطه بین متغیّرها از ضریب رتبهای اسپیرمن، رگرسیون لجستیک و از ضریبهای مسیر و خطای استاندارد آنها برای اهمیت اثرگذاری مستقیم و غیر مستقیم از نرمافزار SPSS و <span style="font-family: Calibri;"> </span>AMOSاستفاده شده است.یافته تحقیق بیان میکند، اگر چه آرزوهای شغلی رابطه مثبت و معناداری با انتخاب شغل و یادگیری فردی دارد اما، نتایج تحلیل مسیر نشان داد که آرزوهای شغلی، تأثیر مستقیم و معناداری بر انتخاب شغل ندارد، ولی از راه یادگیری فردی با ضریب مسیر 49/0 تأثیر مثبت و معناداری بر انتخاب شغل دارد.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-120594020170522Developing a pattern to establish an entrepreneurial University of Agriculture and Natural Resources from perspective of agricultural education managementتدوین الگوی دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه مدیریت آموزش کشاورزی12313910990210.22092/jaear.2017.108496.1321FAمسعود برادراندانشیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستانبهاره عابدیدانشجوی دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستانبهمن خسروی پوردانشیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستانجعفر یعقوبیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجانمسعود یزدان پناهاستادیاردانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستانJournal Article20161126Requisite to improve employment among graduates of agricultural field was that universities and colleges that providing this training will become entrepreneur. This study was aimed to develop a pattern to establish an entrepreneurial University of Agriculture and Natural Resources. The research method was descriptive- correlation. The statistical population consisted of 305 agricultural and natural resources faculty members at Agricultural and Natural Resources universities of Iran. Stratified random sampling method was used to select 170 faculty members. Gibb's entrepreneurial university questionnaire of along with a researcher-made questionnaire with numerical range of <br />zero to ten were used to collect data. Data processing soft wares were SPSS20 and AMOS20. The Exploratory, confirmatory factor analysis and correlation tests were used. Results showed that the Gibb's model were approved in the studied population. Also the result of the exploratory factor analysis showed that "Organizational Communication", "teaching- learning", "curriculum planning", "distinguishes of an entrepreneurial University of Agriculture and Natural Resources compared with an entrepreneurial university in other fields" and "Process activities" are some of the constituting components of an entrepreneurial agriculture and natural resources university. As well as all components of the study both in processes and strategic parts had significant relationship.لازمهی بهبود وضعیت اشتغال در میان دانشآموختگان کشاورزی کارآفرین شدن دانشگاهها و دانشکدههای ارائه دهندهی این آموزشهاست، بر همین اساس هدف پژوهش حاضر تدوین الگویی برای ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه مدیریت آموزش کشاورزی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر که در سال 1395 انجام شده 305 تن اعضای هیأت علمی دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی کشور بودند که بر پایهی روش نمونه گیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ، 170 تن به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابـزار پژوهش، پرسشنامهای محقـق ساخت با طیف عددی صفر تا ده، و آزمون دانشگاه کارآفرین گیب(2012) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزارهای AMOS20 و SPSS20 انجام شد. آزمونهای آماری مورد استفاده شامل همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بود. نتایج تحقیق نشان دادند که مدل گیب در جامعه مورد مطالعه تأیید شد. نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی نیز نشان داد که "ارتباطات سازمانی"، "تدریس-یادگیری"، "برنامهریزی درسی"، "تمایزات یک دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی با یک دانشگاه کارآفرین در سایر رشتهها" و "فعالیتهای فرآیندی" برخی از مؤلفههای تشکیل دهندهی یک دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی میباشند. علاوه بر این، مؤلفههای مورد مطالعه در دو بخش راهبردی و فرآیندی با یکدیگر رابطهی آماری معنی داری داشتند.