موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104520180823Extension- training factors affecting the agricultural water management in Hamadan's potato productionعاملهای آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت آب کشاورزی در تولید سیب زمینی همدان11911761010.22092/jaear.2018.109843.1363FAرضا موحدیدانشیار آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا، همدان.فائزه گلیدانش آموخته کارشناسی ارشد، رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا،
همدان.حمید بلالیدانشیار اقتصاد و توسعه کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا،
همدان.Journal Article20170304Abstract<br /> The main purpose of this study was to explore extension- training factors affecting the agricultural water management in Hamadan's potato production. This research has been done through a surveying method and data were gathered through a questionnaire tool. The study's population included 2341 potato farmers around Hamedan, which of those 330 samples were selected based on Cochran formula by a simple randomized sampling method. The content validity of the questionnaire was confirmed by a team of agricultural experts and professors in agricultural extension and education department of Bu-Ali Sina University. The reliability of the research instrument was determined using Ordinal theta coefficient (θ= 0/80-0/95). The results of the factor analysis showed that the factors affecting on agricultural water management can be classified in 6 groups. These were: the mass media factor, quality of extension services centers, experts' skills, local institutions and social networks, visit system, and training courses. These factors explained 70 percent of the total variance changes. Results from ordinal regression analysis indicated that knowledge, extension-training factors, and attitudes explained 25 percent of the probability of variance of agricultural water management variable.چکیده <br /> هدف این تحقیق نتیجه شناسی عاملهای آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت بهینه آب مورد نیاز برای تولید سیب زمینی در شهرستان همدان میباشد. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری تحقیق 2341 کشاورز سیب زمینی کار شهرستان همدان بود که بر پایه فرمول کوکران و به وسیله روش نمونهگیری تصادفی 330 تن به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از کارشناسان کشاورزی و اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی تایید شد(تتای ترتیبی= 95/0-80/0). تحلیل عاملی نشان داد، متغیرهای موثر بر مدیریت آب کشاورزی را میتوان در 6 عامل: رسانههای جمعی، کیفیت مرکز خدمات، مهارت کارشناسان، نهاد محلی و شبکه اجتماعی، بازدید و کلاس آموزشی خلاصه کرد. این عاملها در مجموع 70 درصد از واریانس متغیرهای موثر بر مدیریت آب کشاورزی را تبیین کردند. یافتههای به دست آمده از تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد، عامل های آموزشی-ترویجی با هم 25 درصد از احتمال تغییر سطح مدیریت آب کشاورزی را تبیین نمودند.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104520180823Factors Affecting Educational Satisfaction of Agricultural Master Students of Khuzestan Agriculture Sciences and Natural Resources University, Iranعاملهای مؤثر بر رضامندی آموزشی دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان214011746310.22092/jaear.2018.115657.1432FAبهمن خسروی پوراستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی/ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.مسعود برادران- دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی/ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.فاطمه رحیمی فیض آباددانشجوی دکتری ترویج کشاورزی/ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.Journal Article20170930This study was designed to investigate agriculture students’ satisfaction regarding teaching-learning process. To achieve these goals, The European Customer Satisfaction Model (ECSM) was used, as one of the most widely used model for investigating the relationship between perceived quality, value, and satisfaction. The study was designed as a cross-sectional survey. The population of interest consists of 320 MSc students from Khuzestan agriculture sciences and natural resources university based on Krejcie and Morgan sampling table 175 students selected through a simple random sampling method. The data were collected through a structured questionnaire which was developed. The validity of the questionnaire was approved by a panel of experts from related disciplines. To determine the reliability of the various sections of the questionnaire, the ordinal theta coefficient was used (θ= %87- %95). Descriptive analysis revealed that students' satisfaction regarding university teaching and learning process was moderate to high. Structural Equation modelling using Amos24 showed that perceived value was most important predictor of student satisfaction while student’ expectations had most indirect predictor of the student’ satisfaction, The findings yield educational policy and recommendations for stimulating high educational quality among universities.این پژوهش با هدف بررسی رضامندی آموزشی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای کشاورزی از فرایند تدریس-یادگیری دانشگاه انجام شد. برای دست یابی به این هدف از مدل رضامندی اروپایی مشتری استفاده شد که یکی از متداولترین مدلهای مورد استفاده برای بررسی رابطهی بین کیفیت، ارزش و رضامندی درک شده میباشد. این مطالعه به روش پیمایش مقطعی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش 320 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای 175 نفری از آنها از طریق نمونهگیری تصادفی ساده گزینش شدند. گردآوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت انجام شد. روایی پرسشنامه مورد استفاده از سوی گروهی از متخصصان موضوعی بررسی و تایید شد. علاوه براین، برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از ضریب پایایی تتا استفاده شد (95%- 87% =θ). تجزیه و تحلیل بخش توصیفی نشان داد، میزان رضامندی دانشجویان از فرایند تدریس-یادگیری دانشگاه در حد متوسط به بالا بود. مدل معادلههای ساختاری با استفاده از نرم افزار اموس 24 نشان داد، متغیر ارزش درک شده مهمترین پیشبینی کنندهی رضامندی دانشجویان است، درحالیکه انتظارهای درک شده دارای بالاترین تأثیر غیرمستقیم بر رضامندی دانشجویان میباشد، یافتههای مذکور، ارایه کنندهی سیاستهای آموزشی و پیشنهاداتی برای ارتقاء کیفیت آموزشی در بین دانشگاهها میباشند.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104520180823Barriers of sustainable corn production from viewpoint of educational, policy making, social, economic and environmental aspects in Qazvin Province,Iranبازدارنده های تولید پایدار ذرت دانهای از سویگان آموزشی، سیاست گذاری، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در استان قزوین415411745710.22092/jaear.2018.115966.1441FAسمیه جنگ چی کاشانیدانش آموخته توسعه کشاورزی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقاتJournal Article20171021The sustainable agriculture has been noted by researcher long ago from viewpoint of educational, policy making, social, economic and environmental aspects. This research aimed at analyzing barriers of sustainable production of grain corn in Qazvin Province. The research method is causal-relationship and the statistical population include 987 grain corn producers in Qazvin Province which has been selected using Cochran formula as the statistical sample. The required data was collected using a questionnaire through random sampling method. The validity of the questionnaire was determined based on the comments of experts in agricultural promotion and education department affiliated to Qazvin Province Agricultural Organization and its reliability was determined using ordinal theta coefficient 0.89. The data was processed by AMOS/SPSS software. Results obtained from Spearman Correlation Analysis and structural equation indicated that lacking films and documentaries (educational factor), intermediaries (economic factor), lacking structure for participation of producers (from social viewpoint), failing to cultivate resistant types (agricultural aspect) and lacking accurate regulations for using chemical fertilizers are among main policy making barriers for sustainable grain corn production. The ordinal regression analysis showed that the agricultural (lack of preventing pests and diseases through cultivating resistant varieties), social (lack of suitable conditions for corn producers in decision making and planning) and educational (providing films and documentaries regarding scientific training for using natural products) factors affect barriers of sustainable grain corn production. These variable may explain in total 13-46% of dependent variable changes.کشاورزی پایدار مدت هاست که مورد توجه پژوهشگران علوم کشاورزی از جنبه های آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، زیستی و سیاستی قرار گرفته است. هدف تحقیق، تحلیل بازدارنده های تولید پایدار ذرت دانهای در استان قزوین است. این تحقیق از نوع علی- ارتباطی و جامعه آماری آن 987 تن تولیدکنندگان ذرت دانهای استان قزوین هستند که با استفاده از فرمول کوکران 242 تن به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی گردآوری شد. روایی آن بر اساس نظر صاحب نظران ترویج و آموزش کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی89/0 تعیین شد. پردازش داده ها با نرمافزار AMOS,SPSS انجام شد. نتایج تحلیل همبستگی اسپیرمن و معادله ساختاری نیز نشان داد نبود فیلم و برنامههای مستند(بازدارندهای آموزشی)، وجود واسطهها (بازدارند های اقتصادی)، نبود ساختار مشارکت تولیدکنندگان(از منظر اجتماعی)، کاشت نکردن رقمهای مقاوم ازسویگان زراعی و نبود مقررات مناسب کاربرد کودهای شیمایی از بازدارند های سیاست گذاری بازدارنده های مهمی در تولید پایدار ذرت دانه ای هستند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد بازدارند های زراعی(نبودمبارزه با آفات وبیماریها از طریق کاشت واریتههای مقاوم )، بازدارند های اجتماعی(نبودوجود شرایط مناسب جهت مشارکت ذرت کاران در تصمیمگیری و بر نامه ریزی) و بازدارند های آموزشی(تهیه فیلم و برنامههای مستند در خصوص آموزش عملی در زمینه استفاده از نهاده های طبیعی )، بر بازدارنده گی تولید پایدار ذرت دانهای موثرند این متغیرها میتوانند در مجموع بین 13 تا46 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104520180823Knowledge and attitude of undergraduate Agricultural Master's Students of Zanjan on the Application of Micro Technology in Agriculture Sectorدانش و نگرش دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد ریزفناوری در کشاورزی556611746010.22092/jaear.2018.116931.1465FAغلام رضا مجردیگروه توسعه و ارتباطات روستایی، دانشگاه زنجان، ایرانسیده شیرین گلبازدانشگاه زنجانفاطمه آویزهدانشکده کشاورزی دانشگاه زنجانJournal Article20171230By using of agricultural nanotechnology’s science and knowledge in forms of Nano pesticides, Nano fertilizers, Nano sensors and zeolites for the maintenance of water and nutrients in soils, it can be help to increasing agricultural production and food security. This would require sufficient knowledge and its positive attitude towards the application of nanotechnology in the agricultural sector. This research was carried out by purpose of analyzing the factors affecting agricultural master's students’ attitude of Zanjan University towards application of nanotechnology in agriculture sector. The statistical population of the study consisted of 345 students of agricultural master's students at Zanjan University that 120 person were selected on the basis of Karjitsy and Morgan sampling tables as statistical samples size.The research instrument was a questionnaire whose validity was confirmed by academic experts, and its reliability was measured using Sequential alpha (α = 0.91-0.98). Based on the results of the research, the rating average score of the respondents' knowledge was 2.89 of 5 that reflect their unfavorable knowledge of the application of nanotechnology in agriculture. The rating average score of respondents' attitude was 2.96 of 5. The results of path analysis showed that the variables such as respondents’ knowledge, computer and Internet, book and students’ age had a significant positive effect on students' attitude towards application of nanotechnology in agriculture sector. Independent and intermediate variables were able to explain 59 percent of the variance associated with the dependent variable.در صورت برخورداری از دانش کافی و نگرش مثبت می توان با بهرهگیری از فناوریهای نانو در بخش کشاورزی به افزایش تولید محصول و امنیت غذایی کمک کرد. این پژوهش با هدف سنجش دانش و نگرش 345 تن از دانشجویان کارشناسیارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد فناوریهای نانو با استفاده از پرسشنامه به انجام رسید که از بین آنها 120 تن به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان داد که دانش کلی دانشجویان نسبت به کاربرد فناوری نانو در بخش کشاورزی در حد کمتر از متوسط (89/2 از 5) است. میانگین نمرهی نگرش پاسخگویان نسبت به کاربرد فناوری نانو در بخش کشاورزی نیز (96/2 از 5) بیانگر نگرش نه چندان مساعد آنها نسبت به کاربرد فناوری نانو در این بخش بود. بالغ بر 90 درصد دانشجویان به منابع اطلاعاتی چون اینترنت، کتاب، تلویزیون و مجله دسترسی داشتند و اثر بخشی این منابع در اشاعه فناوریهای نانو را مثبت ارزیابی کردند ولی در مقام مقایسه تنها 2/44 درصد از دانشجویان نقش نهادهای دولتی، چون ادارات کشاورزی، محیطزیست و منابع طبیعی در اشاعهی فناوریهای نانو را موثر دانستند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نیز نشان داد که متغیرهای دانش پاسخگویان، رایانه و اینترنت، کتاب و سن دانشجویان تاثیر مثبت و معنی داری بر متغیر وابسته یعنی نگرش دانشجویان نسبت به کاربرد فناوری نانو در بخش کشاورزی داشت. لذا متغیرهای مستقل و میانجی مورد ارزیابی در مجموع 59 درصد از واریانس مربوط به متغیر وابسته را با استفاده از روش تحلیل مسیر تبیین کردند.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104520180823Mediation Role of Social Network Ties in Relation of Organizational Creativity and Individual Creativity of Agricultural JIHAD Extensin Staff, Esfahan Countyنقش میانجیگری پیوند شبکه اجتماعی در رابطه بین خلاقیت سازمانی و خلاقیت فردی مروجان جهاد کشاورزی استان اصفهان677611762010.22092/jaear.2018.120560.1482FAامیر علم بیگیاستادیار گروه ترویج و آموزش دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهرانپروین حاجی آقاکارشناسی ارشد ترویج کشاورزی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران، تهران، ایران.سارا جلیلیاندانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20180202One of the most important educational roles of the agricultural Extension Agents is problem solving, which requires the development of individual creativity. Based on the theory of social exchange and the expectation – confirmation Theory, organizational exchanges foster individual creativity, and confirmation of this will be related to personal judgments. Hence this study aimed to investigate the effect of organizational creativity in the development of individual creativity extension experts of the social network tie was attended by the mediator. The statistical population of this research is the experts of agricultural extension of Isfahan province is 170 people. The data gathering tool was a standard questionnaire with Likert's five-choice range. Composite reliability and Ordinal Theta Measures showed satisfied reliability. Collected data was analyzed by structural equation modeling with partial least squares method (PLS-SEM). The findings of this study showed that social network tie by mediating role can better explain the effect of organizational creativity on individual creativity. Also, the most important finding of research has shown that creativity is a syndicate phenomenon that forms through the establishment of a social network tie in the organization. Finally, the results of the research showed that the mediation role of the social network tie variable is visible in the process of transforming organizational and individual creativityیکی از مهمترین نقشهای آموزشی مروجان کشاورزی، کمک به مسالهیابی است که این امر نیازمند توسعه خلاقیت های فردی است. بر اساس نظریه تبادل اجتماعی و نظریه انتظار - تایید می توان نشان داد خلاقیت فردی در تعاملات سازمانی شکل میگیرد و تایید این امر به قضاوت های شخصی ارتباط پیدا خواهد نمود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر خلاقیت سازمانی در توسعة خلاقیت فردی مروجان کشاورزی استان اصفهان با حضور متغیر میانجی پیوند شبکه اجتماعی انجام شد. جامعة آماری این تحقیق مروجان کشاورزی استان اصفهان بهشمار 170 تن میباشد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد با طیف لیکرت پنج گزینهای بود که پایایی آن به کمک ضرایب پایایی ترکیبی (CR) و تتای ترتیبی تایید شد. اطلاعات گردآوری شده از طریق مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (PLS-SEM) و با استفاده از نرمافزار Smart PLS تجزیه و تحلیل شد. یافتههای این تحقیق نشان داد پیوند شبکه اجتماعی با ایفای نقش میانجیگری میتواند اثر خلاقیت سازمانی بر خلاقیت فردی را بهتر توضیح دهد. مهمترین یافته تحقیق نشان داد خلاقیت پدیدهای سرایتی است که با ایجاد فضای پیوند شبکه اجتماعی در سازمان شکل میگیرد. در نهایت نتایج تحقیق نشان داد که نقش میانجیگری متغیر پیوند شبکه اجتماعی در فرآیند تبدیل خلاقیت سازمانی و فردی قابل مشاهده است.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104520180823Studying the Educational Components Effective on Students' Entrepreneurial Abilities
Applied Agricultural Educationبررسی مؤلفه های آموزشی مؤثر بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی778511745910.22092/jaear.2018.120838.1488FAمجتبی ایلخانیکارشناس جهاد کشاورزی استان تهران.ایرانفرهاد لشگرآراگروه ترویج وآموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتمجیدرضا خداوردیانرییس اداره آموزش بهره برداران مرکز آموزش علمی کاربردیJournal Article20180221The main purpose of this study was to investigate the educational components affecting the entrepreneurial abilities of students in applied agricultural science education. A survey was carried out using a questionnaire. The statistical population of this research is the number of 3485 students who study in agricultural fields of applied sciences centers of agricultural Jihad. For data collection, a proportional allocation method was used. Using the Cochran formula, the research volume (n = 190) was determined. Validity of the research tool was confirmed by a number of experts from the Institute of Applied Higher Education, Agricultural Jihad and faculty members of Agriculture and Education. The reliability of the questionnaire was obtained by using teta test (Ɵ= 0.8), for analysis of the data, Spss software was used. The results of the findings from the multivariate regression linear equation showed that the educational components such as the use of teaching methods, equipment and educational media, credits and educational facilities on the students' entrepreneurship capacity have a negative effect on the positive impact and content of applied academic courses, and the components such as Management and planning of courses The physical environment of the educational center has not played a significant role in the entrepreneurial abilities of the students. Based on this, the researcher has come up with solutions and suggestions for improving the entrepreneurial skills of applied agricultural science students.هدف کلی این پژوهش بررسی مؤلفه های آموزشی مؤثر بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان آموزشهای علمی کاربردی کشاورزی بوده است که به شیوه پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را تعداد 3485 نفر دانشجویان شاغل به تحصیل دررشته های کشاورزی مراکزآموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی تشکیل داده اند. برای گردآوری اطلاعات از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب استفاده گردید. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه تحقیق(190 n=)تعیین گردید. روایی ابزار تحقیق توسط تعدادی از صاحبنظران موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی و اعضای هیات علمیترویج وآموزش کشاورزی تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون تتای ترتیبی 8/0 = Ɵ بدست آمد، برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار Spss، استفاده شده است. نتایج حاصل از یافته های بدست آمده ازمعادله خطی رگرسیونی چند متغیره نشان داد مولفه های آموزشی چون بکارگیری روشهای تدریس، تجهیزات و رسانه های آموزشی، اعتبارات و تسهیلات آموزشی برتوانایی کارآفرینی دانشجویان تاثیر مثبت و محتوای دروس علمی کاربردی اثر منفی داشته اند و مولفه هایی نظیر مدیریت و برنامه ریزی دوره ها فضای کالبدی مرکز آموزشی نقش معنی داری را بر توانایی های کارآفرینانه دانشجویان نداشته اند. براین اساس محقق، راهکارها و پیشنهادهایی در زمینه ارتقای توانایی کارآفرینانه دانشجویان علمی کاربردی بخش کشاورزی ارائه نموده است.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104520180823The Impact of Motivational Beliefs on Self-Motivation of Students in Agricultural Vocational Schools in Tehran and Alborz Provincesتاثیر باورهای انگیزشی بر خودانگیزی دانش آموزان هنرستانهای کشاورزی استانهای تهران و البرز869711762110.22092/jaear.2018.121065.1494FAامیر افضلی گروهگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طیعی دانشگاه تهرانهاجر جوزادانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنرکرمانمونا باباییگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهرانJournal Article20180513In this research, the relationship between motivational beliefs and self-motivation strategies was investigated. The statistical population of this study was students of agricultural schools of Tehran and Alborz (425 people). The sample size was estimated using Cochran's formula of 205 people who were selected by random sampling method with appropriate assignment. Completed a questionnaire that included three sections, individual characteristics, self-motivation strategy (environmental control, increased interest, self-reward, self-talk strategy for implementation, self-talk strategy for skills acquisition) and motivational beliefs (perceived value and competence). In order to verify the reliability of the instrument, the combination reliability (CR) and Cronbach's alpha (α) were used. Also, the content validity of the instrument was measured by the professors of the Agricultural Extension and Education Department of Tehran University and the construct validity through the mean of the extracted variance (AVE) Was investigated. For data analysis Lisrel software and SPSS software were used. The structural equation model showed that the dimensions of motivational beliefs have a positive and significant relationship with the application of motivational strategies; competence and perceived value can be 19, 2, 8, 28, 15 and 15 percent of the variance of interest increase strategies, environmental control Self-reward, self-talk strategy, and self-talk to learn skills.انگیزه یکی از عوامل مهم در پیشرفت و یادگیری دانشآموزان است. در سالهای اخیر با کمبود انگیزه در دانش-آموزان مواجه شده ایم. در این تحقیق رابطهی باورهای انگیزشی و استراتژی های خودانگیزشی بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان هنرستان های کشاورزی استان تهران و البرز در سال تحصیلی 95-1394 (به شمار 425 نفر ) بوده، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 205 نفر برآورد شد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه تحقیق شامل سه بخش، ویژگی های فردی، استراتژی خودانگیزشی (کنترل محیطی، افزایش علاقه، خود پاداشی، استراتژی خود صحبتی برای اجرا و استراتژی خود صحبتی برای کسب مهارت) و باورهای انگیزشی (ارزش و شایستگی درک شده) بود. به منظور بررسی پایایی ابزار اندازه گیری از پایایی ترکیبی(CR) و آلفای کرونباخ (α) (83/0 تا 94/0) و تتای ترتیبی (85/0 تا 96/0)استفاده شد. همچنین روایی محتوایی ابزار اندازه گیری از نظر اعضاء هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و روایی سازه از طریق میانگین واریانس استخراج شده (AVE) مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای Lisrel، R و SPSS استفاده شد. مدل معادلات ساختاری نشان داد که ابعاد باورهای انگیزشی با کاربرد استراتژی های انگیزشی رابطه مثبت و معنی داری دارند؛ شایستگی و ارزش درک شده به ترتیب می توانند 19، 2/8، 28، 15 و 15درصد از واریانس استراتژی های افزایش علاقه، کنترل محیطی، خود پاداشی، استراتژی خود صحبتی برای اجرا و خود صحبتی در جهت کسب مهارت را تبیین نمایندموسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104520180823Challenges of Qualitative Researches in Agricultural Extension and Development Studies from the Viewpoint of Professors and Ph.D. Students of the Faculty of Economics and Agricultural Development of Tehran Universityچالشهای تحقیقات کیفی از دیدگاه استادان و دانشجویان دکتری ترویج، آموزش و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران9811511745510.22092/jaear.2018.121204.1496FAعلی اسدیاستاد گروه مدیریت و توسعه کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.مسلم سواریاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.محمد شوکتی آمقانیدانش آموخته دکتری توسعه کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.0000-0001-5369-5764عبدالمطلب رضاییاستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.ابوالفضل رنجبردانش آموخته دکتری توسعه کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.مجید زارعیدانشجوی دکتری توسعه کشاورزی،دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.Journal Article20180321. In recent decades, special emphasis has been placed on qualitative methodology to overcome these problems. One of the most important qualitative research strategies is the theory of grandeur. The theory of theory plays an important role in identifying the hidden and obscure dimensions of the subject. Despite this, generally, quantitative research methods were used in academic research and the use of qualitative research from Academic research has encountered barriers and challenges. In this regard, this research was conducted as a barrier to using the qualitative research method in academic research. The statistical population of this study was the statistical community of this study, which was composed of professors and Ph.D. students of agricultural extension and agricultural education and agricultural development. They were selected by snowball sampling (chain reference). The interview was used to collect data. In this study, 16 faculty members and PhD students were interviewed, interviewed by asking questions about the barriers to using the qualitative research method in academic research (open interview) and the remaining questions were based on the responses of the interviewee. Data analysis was based on Strauss and Queen's paradigm model. The results of the study finally presented as a model with a lack of tendency to qualitative research in academic studies. In this model, the causative conditions, intervener and dominant context were identified and the main category in this model was tendency to qualitative research and the interaction of interactions was related to the component of educational system improvement.نظام آموزش عالی در راه توجه به تحقیق و پژوهش و توسعه در هزارةسوم در اوضاع فعلی با موانع و چالشهایی رو بهروست که عموماً از روشهای تحقیق کمی و زودبازده استفاده میکند. در دهههای گذشته، برای رفع این مشکلات تاکید ویژهای بر روش شناسی کیفی شد. یکی از مهمترین استراتژیهای پژوهش کیفی، گرندد تئوری میباشد گرندد تئوری نقش مهمی در شناسایی ابعاد پنهان و مبهم موضوع دارد علیرغم این مهم عموماً در تحقیقات دانشگاهی از روشهای تحقیق کمی استفاده میشود و بکارگیری تحقیقات کیفی از تحقیقات دانشگاهی با موانع و چالشهایی مواجه شد. در این راستا این پژوهش با هدف بررسی چالشهای تحقیقات کیفی در مطالعات ترویج و توسعه کشاورزی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش جامعهی آماری این پژوهش را اساتید و دانشجویان دکتری رشتههای ترویج، آموزش و توسعه کشاورزی تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری گلوله برفی (ارجاع زنجیرهای)، انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه عمیق استفاده شد. در این مطالعه با 16 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری مصاحبه انجام شد، مصاحبه با طرح سؤالاتی در مورد موانع بکارگیری روشهای کیفی در تحقیقات دانشگاهی (مصاحبه باز) و باقی پرسشها براساس پاسخهای مصاحبه شونده طرح میشد. تجزیه و تحلیل دادهها براساس مدل پارادایمی اشتراوس و کوریین بوده است. نتایج تحقیق در نهایت به صورت یک مدل با خروجی پایهگذاری روشهای کیفی در مطالعات دانشگاهی براساس چالشهای موجود ارائه شد. که در این مدل شرایط علی، مداخله گر و بستر حاکم شناسایی شد و مقوله اصلی در این مدل گرایش به تحقیقات کیفی و کنش تعاملات نیز مربوط به مولفه بهبود سیستم آموزشی بود.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104520180823Internship Courses and Its Improvement Factors in the West of the Country's Agricultural Collegesکارآموزی و عوامل بهبود آن از دید اعضای هیأت علمی، کارفرمایان و دانشجویان کشاورزی دانشکدههای غرب کشور11613611746110.22092/jaear.2018.121254.1497FAزهرا کرانیدانشجوی دکتری دانشگاه رازیکیومرث زرافشانیدانشیار و عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی.امیرحسین علی بیگیدانشیار و عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی.مریم حسینی لرگانیاستادیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.Journal Article20180401The statistical population of the study consisted of agricultural students in the agricultural departments of the west of the country who were instructors (381=N), using the Morgan and Krejci tables, the sample size was estimated at 285 people. The second group consisted of faculty members who had an apprenticeship course at the universities and, due to their limited use, the census method was used. The third group included employers in the organizations that trainees had referred to their directorate to attend the internship, which were 63 one of them was selected by simple random sampling method. In the second part of the questionnaire, the attitude, satisfaction, apprenticeship problems of traineeship characteristics and occupational skills of students were examined from the students' point of view. In the third part of the questionnaire, the factors of improvement of the internship period were asked from employers and faculty members. To measure the reliability of the questionnaire, a tentative t test was used to test the reliability of the questionnaire through a pre-test, and through R software for different sectors (θ =. /84 to ./95). The means showed that satisfaction of students from internship courses is low based on the results of exploratory factor analysis. Improvement of the internship period was a collaborative, managerial, economic and governmental-supporting factors based on the results of linear regression of three management, economic and governmental factors - Support for more explanatory power than other factors in the improvement of apprenticeships.هدف کلی این پژوهش علی-ارتباطی بررسی نگرش دانشجویان رشته ی کشاورزی نسبت به وضع موجود دوره های کارآموزی و مشکلات احتمالی این دوره ها بود جامعه ی آماری پژوهش را دانشجویان رشته های کشاورزی در دانشکده های کشاورزی غرب کشور که واحدکارآموزی را گذراندند، تشکیل دادند(381=N )که با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 285 نفر برآورد گردید. گروه دوم شامل اعضای هیأت علمی بودند که درس کارآموزی را در دانشگاه های مذکور داشتند وباتوجه به محدود بودن آنها (N=34) از روش سرشماری استفاده شد و گروه سوم شامل کارفرمایان در سازمان ها بودند که کارآموزان برای گذراندن دوره کارآموزی به اداره آنان مراجعه کرده بودند که تعداد 63 تن از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته چهار قسمتی بود که قسمت اول پرسشنامه برای هر سه گروه استفاده شد. در قسمت دوم پرسشنامه به بررسی نگرش، رضایتمندی، مشکلات کارآموزی ویژگی های کارآموزی و مهارت شغلی دانشجویان از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. در قسمت سوم پرسشنامه عوامل بهبود دوره کارآموزی از کارفرمایان و اعضای هیأت علمی پرسیده شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از طریق پیش آزمون با استفاده از آزمون تتای ترتیبی و از طریق نرم افزارR برای بخش های مختلف محاسبه گردید(θ=./84تا0/95). میانگین ها نشان داد که رضایت دانشجویان از دوره های کارورزی کم است بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بهبود دهنده های دوره ی کارآموزی عوامل مشارکتی، مدیریتی، اقتصادی و دولتیحمایتی بودند که بر اساس نتایج رگرسیون خطی سه عامل مدیریتی، اقتصادی و دولتی حمایتی از قدرت تبیین کنندگی بیشتری نسبت به سایر عوامل در بهبود دوره های کارآموزی برخوردار بودند.موسسه آموزش و ترویج کشاورزیپژوهش مدیریت آموزش کشاورزی2717-1205104520180922Conceptual modeling of opportunity recognition in university technological agro-startupsالگوی مفهومی تشخیص فرصت کارآفرینان نوپای فناور دانشگاهی کشاورزی13915711762210.22092/jaear.2018.122687.1529FAمحمد اخلیگروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانحسین دیده خانیگروه مهندسی صنایع، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول،ایرانمحمدشریف شریف زادهگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران0000-0002-7923-0225سیدمحمدرضا حسینیگروه اقتصاد، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایرانJournal Article20180718This research was carried out to explain a conceptual model for training opportunity recognition by university technological startups in agriculture in Golestan province. This research as a mixed method research has been done in two phases in 2018. The first phase as a qualitative research was performed through descriptive phenomenology method. Semi-structured deep interviews were implemented to collect data. Statistical population of this research consisted of 100 university technological agro-startups in Golestan province (N=100). Through purposeful sampling, 40 students were selected as sample or interviewee. Data collection process was continued until reaching theoretical saturation and usefulness threshold of available information. Based on Colaizzi's method, the qualitative thematic content analysis was carried out to analyze the collected data. In the second phase of research, using, a questionnaire containing characteristics of the respondents and five dimensions of opportunity recognition behavior was compiled based on the first phase findings and filled by respondents for completion. Data were analyzed using descriptive (frequency and percentage) and inferential (non-parametric Friedman tests) with SPSS software. The findings of research led to the extraction of five dimensions of opportunity recognition education: entrepreneurial opportunity features (perception of opportunity); entrepreneurial opportunity assessment criteria; capabilities associated with entrepreneurial opportunity recognition and exploitation; determinants of entrepreneurial opportunity recognition and exploitation; and learning trajectories for entrepreneurial opportunity recognition and exploitation. In order to summarize research findings, extraction and categorization of main representative themes of the five dimensions were made in the form of a conceptual model.این تحقیق با هدف طراحی کیفی الگویی برای آموزش تشخیص فرصت به کارآفرینان نوپای فناور دانشگاهی در کشاورزی در استان گلستان صورت گرفته است. دیدمان این تحقیق از نوع آمیخته بوده و در دو مرحله در سال 1397 انجام شده است. مرحلهی نخست، از نوع کیفی بود و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبهی ژرفانگر نیمهساختارمند صورت گرفته است. جامعهی آماری تحقیق شامل 100 تن کارآفرینان نوپای فنآور دانشگاهی در کشاورزی در استان گلستان بوده است. با نمونهگیری هدفمند، 40 تن از کارآفرینان نوپای فنآور انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. فرآیند گردآوری دادهها تا سطح اشباع نظری و آستانهی سودمندی دادههای قابل دسترس ادامه یافت. همراستا با روش کلایزی، از تحلیل محتوای کیفی مضمونی برای پردازش دادههای گردآوری شده از راه مصاحبه اقدام شد. در مرحلهی دوم ، با بهرهگیری از یافتههای مرحلهی نخست، پرسشنامهای برای ویژگیهای پاسخگویان و پنج سویهی رفتار تشخیص فرصت، تدوین و به همان پاسخگویان برای تکمیل ارسال شد. دادههای بهدست آمده در دو سطح توصیفی (فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون نافراسنجهای یا ناپارامتری فریدمن) با کمک نرمافزار SPSS مورد پردازش قرار گرفتند. یافتههای تحقیق به استخراج پنج سویهی آموزش تشخیص فرصت، شامل؛ ویژگیهای فرصت کارآفرینانه (درک فرصت)، معیارهای ارزیابی فرصت کارآفرینانه، قابلیتهای مرتبط با تشخیص و بهرهبرداری از فرصت، تعیینکنندههای تشخیص و بهرهبرداری از فرصت و سازوکارهای یادگیری تشخیص فرصت منجر شد. بهمنظور جمعبندی یافتههای تحقیق، به استخراج و دستهبندی مضمونهای نمایای کلیدی سویگان پنجگانه در قالب یک الگوی مفهومی اقدام شد.