عامل‌های آموزشی مؤثر در بهبود عمل‌کرد گل‌خانه‌داران براآنِ اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان، گروه توسعه روستایی، اصفهان

2 استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان، گروه توسعه روستایی، اصفهان، ایران

چکیده

کشت‌های گل‌خانه‌ای به‌دلیل تولید محصول‌های با کیفیت و خارج از فصلِ مصرف، دارای اهمیت بالایی است. بنابراین، آموزش هدف‌دار و منظم برای تولیدکنندگان این بخش ضروری می‌باشد. هدف این تحقیق تحلیل و طبقه‌بندی عامل‌های آموزشی مؤثر در بهبود عمل‌کرد گل‌خانه‌دارانِ شهرستان اصفهان می‌باشد. این تحقیق  از نوع کاربردی است که به صورت توصیفی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه‌ی آماری آن را 180 تن از گل‌خانه‌دارانِ دهستان براآن جنوبی به عنوان یکی از قطب‌های تولیدات گل‌خانه‌ای در شهرستان اصفهان تشکیل می‌دهند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران به شمار 72 گل‌خانه‌دار برآورد شد. نمونه‌گیری نیز به شیوه نظام‌مند و به شکل تصادفی صورت گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه‌ای بود که روایی آن براساس پایه نظر هیأت علمی تأیید شد و برای تعیین پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ (88/0 =α) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS صورت گرفت. بنا بر نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی، عامل‌های آموزشی تأثیرگذار در عمل‌کرد گل‌خانه‌داران در پنج عامل آموزش‌های: ارتباطی، فنی هنگام داشت، فنی پیش و حین کاشت، فنی پس از برداشت و اقتصادی دسته‌بندی شده‌اند که این عامل‌ها در مجموع 7/68 درصد از تغییرات واریانس کل متغیرها را تبیین کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Educational Factors Affecting the Improvement of Greenhouse Owners Performance

  1. بهنیا، ع.، و س. اروند، 1384. بررسی مسائل و مشکلات گل‌خانه‌های موجود در استان خوزستان. خلاصه مقالات اولین کنگره بررسی مسائل و مشکلات گل‌خانه‌ای استان خوزستان، صفحه 224-212.
  2. جعفرنیا، س.، و م. همایی، 1385. راهنمای جامع و مصور کشت گل‌خانه خیار و گوجه فرنگی. نشر سخن گستر، صفحه ٣٨٤.
  3. سرمد، ز.، ع. بازرگان، و ا. حجازی، 1391. روش‌های تحقیق در علو رفتاری، تهران، انتشارات آگاه.
  4. شریفی، ا، 1387. بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک با توسعه کشت گل‌خانه ای(سبزیجات و صیفی جات). مجله دام و کشت و صنعت، شماره 105، صفحه60-59.
  5. شکری زاده، م، 1382. بررسی عوامل مؤثر در موفقیت یا عدم موفقیت مدیریت گل‌خانه در شهرستان اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی رامین خوزستان، صفحه ٥٩.
  6. صبوری، م.، و ا. مینایی، 1388. طبقه‌بندی نیازهای آموزشی گل‌خانه‌داران شهرستان گرمسار از دیدگاه گل‌خانه‌داران و کارشناسان کشاورزی. مجله پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، سال دوم، شماره 3، صص 48-33.
  7. فرج اله حسینی، س، 1380. بنیان‌ها و تحول فعالیت‌ها در ترویج کشاورزی. دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز انتشارات علمی.
  8. کلانتری، خ، 1387. پردازش و تحلیل داده‌ها در تحقیقات اجتماعی - اقتصادی با استفاده از نرم‌افزار SPSS، انتشارات فرهنگ صبا، چاپ سوم.
  9. مدیریت جهادکشاورزی استان اصفهان، 1391. بخش آمار و اطلاعات.
  10. معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج، 1379 .پرورش سبزیجات گل‌خانه‌ای (خیار، گوجه فرنگی و طالبی). دفتر تولید برنامه‌ها و انتشارات فنی مدیریت آموزش و ترویج استان کرمان، صفحه ٣٩٥.
  11. میرگوهر، م.، و س. ح. موحدمحمدی، 1387. بررسی و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی و ترویجی کشاورزان با استفاده از رویکرد سنجش اختلافی سطح دانش فنی و میزان کاربرد آن (مطالعه موردی گندمکاران استان‌های تهران و اصفهان). مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 4، شماره 1، صص 72-61.

 

  1. Barton, S, 2003. Enhancing Profitability Greenhouse through Improved Personnel Management. University of Delaware press. pp. 132-145.
  2. Hall, C. H, 2003. Issues affecting profitability of the nursery and greenhouse industry. University of Tennessee press. pp. 88-97.
  3. Latimer, J., H. Scoggins, V. Barden, & M. Lambur, 2002. Needs assessment survey of the Virginia greenhouse industry. Virginia: Polytechnic Institute and State University. pp. 24061-0402.
  4. Mattson, N, 2008. Needs Assessment Survey of the New York State Greenhouse Industry. New York: Department of horticulture plant science building. Cornell University Ithaca, NY 14853.
  5. Obopile, M., Munthali, D. C. & Matilo, B, 2008. Farmers' knowledge, perceptions and management of vegetable pests and diseases in Botswana. Journal of Crop Protection, 27, pp: 1220-1224.
  6. Ommani, A. R., & Chizari, M, 2005. An educational needs assessment of low input sustainable agriculture (LISA) practices for wheat farmers in Khouzestan province of Iran. Proceedings of the 21th Annual Association for International Agricultural and Extension Education Conference. San Antonio, Texas, U.S.A. 14(3), 18-31.
  7. Simpson, P. A., M. Greller, & T. Strosh, 2002. Variations in human capital investment activity by age. Journal of Vocational Behavior. 61(1): 109-138.
  8. Souza, D. & G. Ciphers, 1993. Factors affection the adoption of sustainable agricultural practices. Journal of Agricultural and resource Economics Review. 22(2): 159-168.
  9. Swanson, B. E., R. Bentz, & A. Sofranko, 1997. Improving agricultural extension. Room. Food and Agricultural Organization.