دیدگاه دانشجویان کارشناسی کشاورزی نسبت به تکلیف‌های درسی گروهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، بخش ترویج وآموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، ایران.

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز.

3 دانش آموخته کارشناسی، بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز.

چکیده

ضعف دانش، مهارت و شایستگی­های کار گروهی یکی از بازدارنده‌های اصلی اشتغال پایدار دانش­آموختگان کشاورزی در کشور می­باشد. یکی از روش­های توسعه­ی مهارت­های کار گروهی در بین دانشجویان، تکلیف­های درسی گروهی است. هدف اصلی این تحقیق، ارزیابی نگرش دانشجویان کارشناسی کشاورزی نسبت به تکلیف­های درسی گروهی، و بررسی تعیین­کننده­های نگرش آنها بود. داده­های مورد نیاز برای این تحقیق غیرآزمایشی، با استفاده از فن پیمایش و پرسشنامه گرد­آوری شد. جامعه تحقیق 1235 تن دانشجویان مقطع کارشناسی کشاورزی دانشگاه شیراز بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان (297 تن) تعیین شد، و نمونه­ها با روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی، ضریب هم­بستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون t استفاده شد. یافته­ها نشان دادند دانشجویان نگرش نسبی مثبتی به تکلیف­های درسی گروهی داشتند. متغیرهای برداشت از چالش­های تکلیف­های گروهی، مهارت­های کار گروهی و نمره میانگین دوره توانستند 39 درصد از تغییر نگرش نسبت به تکلیف­های درسی گروهی را تبیین کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Perceptions of Undergraduate Agricultural Students towards Group Assignments

نویسندگان [English]

  • Naser Zamani 1
  • Samaneh Ebrahimi 2
  • Farideh Bahrami 3
چکیده [English]

Lack of group work competencies is one of the main obstacles to sustainable employment of agricultural graduates. One of the methods for developing group work competencies among students, is group assignment. The main purpose of this research was to assess the attitudes of undergraduate agricultural students towards group assignments, and to investigate their attitude determinants. Data needed for this non-experimental research was collected using survey technique and a questionnaire. Sample size was determined using Morgan’s table (297 persons), and subjects were selected through random sampling method. Descriptive statistical analysis along with Pearson correlation coefficient, regression and t-test were used to analyze data. Findings indicated that respondents had fairly positive attitudes towards group assignments. The perceptions of group assignments, group work skills and grade point average could explain 39 percent of variance in attitudes towards group assignments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Undergraduate agricultural student
  • group work skills
  • group assignment
  • agricultural higher education
آرامون، ه.، صادقی آرانی، ز.، و سعید اردکانی، س. ) 1388 (. تأثیر مهارت های کار گروهی بر عملکرد آموزشی و پژوهشی
.59- دانشجویان به تفکیک جنسیت. مجله علمی- پژوهشی تحقیقات زنان، سال سوم، شماره ی اول، ص 73
اطهری، ز.، زرافشانی، ک.، میرک زاده، ع.، و سلیمانی، ع. ) 1390 (. تحلیل نگرش دانشجویان کشاورزی نسبت به
42 ، شماره ی چهارم، - یادگیری گروهی در دانشگاه رازی کرمانشاه. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دورهی 2
.693- ص 704
یعقوب زاده، م. ) 1391 (. شایستگی های مورد نیاز دانش آموختگان کشاورزی برای ورود و نقش آفرینی مؤثر در شرکت
های فنی مهندسی و خدمات مشاوره ای کشاورزی از دیدگاه اعضا این شرکت ها در استان خراسان رضوی. پایان نامه
کارشناسی ارشد در رشته ترویج و آموزش کشاورزی. دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز.
Bacon, D. R., Stewart, K. A., & Silver, W. S. (1999). Lessons from the Best and Worst Student Team
Experiences: How a Teacher can make the Difference. Journal of Management Education, 23(5), 467-488.
Binder, A. (1984). Restrictions on statistics imposed by method of measurement: Some reality, some
myth. Journal of Criminal Justice, 12(5), 467-481.
Brokaw, A. J. & Rudd, D. V. (2002). Strategies for team selection for group projects in marketing. In
Great Ideas for Teaching Marketing.
Brooks, C. H., & Ammons, J. L. (2003). Free riding in group projects and the effects of timing, frequen78
cy, and specificity of criteria in peer assessments. Journal of Education for Business, 78(5), 268-272.
Candy, P. C., Crebert, G., & O’Leary, J. (1994). Developing lifelong learners through undergraduate
education. Canberra: Australian Government Publishing Service.
Cohen, E. (1994). Collaborative learning: higher education, interdependence, and the authority of
knowledge. Baltimore: John Hopkins University Press.
Cohen, S. G., & Bailey, D. E. (1997). What makes team work: Group effectiveness research from the
shop floor to the executive suite. Journal of Management, 23, 239-290.
Creswell, J. W. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and
qualitative research (3rd ed.). Upper Saddle River, N.J: Preason/Merrill Prentice Hall.
Eastman, J. K., Iyer, R., & Eastman, K. L. (2011). Business students’ perceptions, attitudes, and satisfaction
with interactive technology: An exploratory study. Journal of Education for Business, 86, 36-43.
Erskine, L., & Johnson, D. S. (2012). Effective learning approaches for sustainability: A student perspective.
Journal of Education for Business, 87(4), 198-205.
Espey, M. (2010). Valuing teams: What influences student attitude? NACTA Journal, 31-40.
Fall, R., Webb, N., & Chudowski, N. (2000). Group discussion and large-scale language arts assessment:
Effects on students’ comprehension. American Educational Research Journal, 37, 911-9451.
Farias, G. Farias, C. M., & Fairfiled, K. D. (2010). Teacher as judge or partner: The dilemma of grades
versus learning. Journal of Education for Business, 85, 336-342.
Ford, M., & Morice, J. (2003). How fair are group assignments? A survey of students and faculty and a
modest proposal. Journal of Information Technology Education, 2, 367-378.
Gibson, C. B., Randel, A. E., & Earley, C. P. (2000). Understanding group efficacy: An empirical test of
multiple assessment methods. Group & Organizational Management, 25(1), 67-97.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006). Multivariate data analysis:
A global perspective, 6th ed. London: Pearson Education.
Hansen, R. (2006). Benefits and problems with student teams: suggestions for improving team projects.
Journal of Education for Business, 82(1), 11-19.
Johnson, D., & Johnson, R. (1996). Conflict resolution and peer mediation programs in elementary and
secondary schools: A review of the research. Review of Educational Research, 66, 459-506.
Matveev, A. V., & Richard G. Milter, R. G. (2010). An implementation of active learning: assessing the
effectiveness of the team infomercial assignment. Innovations in Education and Teaching International,
47(2), 201-213.
Miller, L. E., & Wolf, K. (2008). Measuring in the affective domain. Professional Development Workshop,
March 14, 2008. Costa Rica: Association for International Agricultural and Extension Education.
Morris, R., & Hayes, C. (1997). Small group work: Are group assignments a legitimate form of assessment?
In Pospisal,. Willcoxson, L. (Eds), Learning Through Teaching, 229-233. Proceedings of the 6th
Annual Teaching Learning Forum, Murdoch University, February 1997. Perth: Murdoch University.
Nunally, J., & Bernstein, I. (1994). Psychometric theory, 3rd ed. New York: McGraw-Hill.
Ross, M.K., Turner, S., & Ibbetson, R.J. (2009). The impact of teamworking on the knowledge and
attitudes of final year dental students. British Dental Journal, 206(3), 163-167.
Taninecz, G. (1997). Best practices and performances. Industry Week, 246, 28-43.
فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
دیدگاه دانشجویان کارشناسی ...
79
Westli, K. H., Johnsen, H. B., Eid, J., Rasten, I., & Brattebø , G. (2010). Teamwork skills, shared mental
models, and performance in simulated trauma teams: an independent group design. Scandinavian Journal
of Trauma, Resuscitation and Emergency Medicine, 18(47), 2-8.
Winter, K. J., Neal. C. j., & Waner. K. K. (2001). How male, female, and mixed-gender groups regard
interaction and leadership differences in the business communication course. Business Communication
Quarterly, 64(43), 43-58.
Zocco, D. (2009). Risk theory and student course selection. Research in Higher Education, 3, 1-29.
Zou, X. W. P., & Darvish, H. (2006). Group assignments and teamwork skills development in postgraduate
construction management studies. Architectural Engineering and Design Management, 2(3), 203-215.
Zumbo, B., & Zimmerman, D. (1993). Is the selection of statistical methods governed by level of measurement?
Canadian Psychology, 34(4), 390-399.