نیاز آموزشی مدیریت بهینه آبیاری در بین کشاورزان رامشیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه رامین خوزستان

چکیده

کمبود آب شیرین، افزایش جمعیت، توسعه شهرنشینی و گسترش صنعت، به همراه مدیریت نامناسب مصرف آب در
کشاورزی و تغییر الگوی کشت به منظور کسب درآمد بیشتر، تهدیدی جدی برای منابع آب کشور به شمار می-آیند.
این تحقیق با هدف تعیین نیازهای آموزشی بهر هبرداران و کشاورزان در زمینه ی آب و مدیریت آبیاری انجام شده است.
منطقه مورد بررسی ناحیه عمرانی یک از ساحل راست شهرستان رامشیر به وسعت 5422 هکتار می باشد. این تحقیق به
لحاظ دیدمان از نوع کمی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از جهت امکان کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی است. همه
جامعه آماری تحقیق را تشکیل دادند. حجم نمونه آماری بر پایه فرمول کوکران ،)N= ی کشاورزان محدوده طرح ) 382
110 تن برآورد شد که برای بالا بردن دقت اندازه گیری، 124 تن به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری گزینش شدند.
یافته های تحقیق نشان داد که مهم ترین نیاز آموزشی کشاورزان عبارتند از: رو شهای کنترل و پخش سیلاب، رو شهای
تغذیه آ بهای زیر زمینی، آشنایی با کاربرد وسایل ساده هوا و اقلی مشناسی و رو شهای آبیاری تحت فشار. یافته های
این تحقیق همچنین نشان داد که شرکت در دوره های آموزشی و ترویجی در افزایش سطح دانش حرفه ای کشاورزان تأثیر
به سزایی دارد و دانش حرفه ای کشاورزان رابطه ی مستقیمی با میزان سن و پیشینه کار کشاورزی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Educational needs of optimal management of irrigation among far mers Ramshir

نویسندگان [English]

  • adel zare 1
  • naeemeh zolali 2
چکیده [English]

Fresh water scarcity, increasing population, urbanization and the spread of industrial development,
coupled with poor management of agricultural water use and changes in cropping patterns in order to
earn more money, be constitute a serious threat to water resources investigation has shown. This study
aimed to determine the educational needs of farmers and farmer’s issues related to water management
and irrigation design. Study area, construction area of the city on the right bank Ramshir area is 5422
hectares. This research is quantitative in nature and the purpose of applied and control of non-experimental.
All farmers in the project area (N = 382), constitute the statistical population of which are based
on a random sample of 124 farmers were selected as sample.The research findings showed that most
of the educational needs include: Methods of control and spreading, Groundwater recharge methods,
Familiarity with the use of climatology Tools and pressurized irrigation methods. The findings of this
research also showed that attend agricultural education and extension has significant effect on the level
of professional knowledge, these findings show that a professional knowledge of farmers has a direct
relationship between age and work agricultural experience

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational need assessments
  • educational needs Prioritization
  • Irrigation management
  • Professional knowledge
احسانی، م. خالدی، ه. ) 1382 (. بهره وری آب کشاورزی، گروه کار سیستم های آبیاری در مزرعه، تهران: کمیته ملی
.687- آبیاری و زهکشی ایران. مجموعه مقالات یازدهمین همایش کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران. 670
اکرمی، م.ت. ) 1375 (. چگونگی مشارکت زارعین در مدیریت آبیاری، مجموعه مقالات هشتمین سمینار کمیته ملی
.16- آبیاری و زهکشی ایران. 3
94 فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
چرم چیان لنگرودی، م. چیذری، م. ) 1384 (. تعیین نیازهای آموزشی نوغان داران )بررسی موردی در استان گیلان(،
.35-25 :)2( فصلنامه پژوهش و سازندگی، 67
فروغی، ف. محسن خانی، ا. کریمی، م. ) 1385 (. بررسی وضعیت منابع آب منطقه فسارود داراب طی خشکسالی های
.68-65 :)4( اخیر، نشریه پیام آب، 26
کریمی، س. سعدی، ح.ا. ) 1385 (. بررسی نیازهای آموزشی کشاورزان در زمینه بهره برداری مناسب در زمینه آب و
.42- خاک، همایش خاک، محیط زیست و توسعه پایدار، 2 اردیبهشت، تهران. 40
گودرزی، س. شعبانعلی فمی، ح. موحد محمدی، ح. جلال زاده، م. ) 1388 (. بررسی عوامل فردی و حرفه ای تاثیرگذار
بر ادراک کشاورزان شهرستان کرج نسبت به مشکلات مدیریت آب کشاورزی، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی )علوم و صنایع
.62-55 :)2( کشاورزی(، 23
محمودی، ب. سرلک، م. ) 1387 (. برآورد عوامل موثر بر عرضه و تقاضای آب و جایگاه ایران در منطقه از نظر توسعه
پایدار. مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک. معاونت پژوهش های اقتصادی.
سلیمانی، ح. حسنلی، ع.م. ) 1387 (. محاسبه قیمت تمام شده، بهره وری مصرف و ارزش افزوده آب برای محصولات
.60-45 :)1( عمده در منطقه خشک داراب. فصلنامه دانش کشاورزی ایران، 5
مهرنگار، س. حسینی نیا، غ.ح. ) 1388 (. شناسایی نیازهای آموزشی مدیران عامل تعاونی های مرغداری و عوامل موثر
.28-17 :) 209 و 208 ( برآن: مطالعه موردی مرغداران استان خراسان رضوی، تعاون. 20
Altschuld, J. & Witkins, B. R. (2002). From needs assessment to action: Transforming needs in to
solution strategies. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Bradshaw, J. (1972). The Concept of Social Need New Society. London: Ama Pub.
Burton, M. Marsh, S. and Patterson, J. (2006). Community attitudes towards water management
in the Moore Catchment, Western Australia. Agricultural Systems, IN PRESS, [On-line], Available on
WWW: URL: http://www.sciencedirect.com
Chapman, M. Chapman, L. Dore, D. (2009). National needs and gaps analysis of on-farm irrigation
tools, Department of the Environment, Water, Heritage and the Arts.
Forouzani, M. & Karami, E. (2010). Agricultural water poverty index and sustainability. Agronomy
for Sustainable Development, 31(2): 415-431.
Hamdy A. Ragab, R. & Scarascia-Mugnozza, E. (2003). Coping with water scarcity: water saving
and increasing water productivity. Irrigation Drainage, 52: 3- 20.
Hjorth, P. (2003). Knowledge development and management for urban poverty alleviation. Habitat
International, 27: 381-392
Ingram, J. (2008). Are farmers in England equipped to meet the knowledge challenge of sustainable
soil management? An analysis of farmer and advisor views. Journal of Environmental Management,
86: 214-228.
Kaplan, M. (2003). Intergenerational programming in extension needs assessment as planning tool.
Journal of extension, 41(4): 23-35.
Kaufman, R. Leigh, D. Watkins, R. Platt, W.A. (2000). Alternate Models of Needs Assessment:
Selecting the Right One for Your Organization. Human Resource Development Quarterly, 11(1): 87-96
Khorassani, A. Hassanzadeh, B.K. (2007). Need Assessment (Operational Strategies).
Miller, A.J. Osinski, M.D. (2002). Training Needs Assessment, www.ispi.org
نیاز آموزشی مدیریت بهینه ...
فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی 95
شماره 33 ، تابستان 94
Ojo, O.D. Connaughton, M. Kintomo, A.A. Olajide-Tawio, L.O. Afolayan, S.O. (2011). Assessment
of irrigation systems for dry season vegetable production in urban and peri-urban zones of Ibadanand
Lagos, Southwestern Nigeria, African Journal of Agricultural Research, 6(2): 236-243.
Palacios, K. (2003). Developing a comprehensive needs assessment model for implementation
continuing education. Retrieved from http://www.trizjournal. com/archives/2003/07/e/05.pdf/
Pereira, L. Cordery, S. I. Iacovides, I. (2009). Coping with water scarcity. Addressing the challenges.
Lisboan & Sydney: Springer.
Purushottam, K.A. Pandey, S.L. (2008). Training needs of farmers on soil and water conservation
in hilly watershed of Uttarakhand state, Indian journal of soil conservation, 36(1): 18-23.
Rai, D.P. Singh, K. (2008). Awareness, attitude and training needs of farmers about recommended
practices in watershed development program, Indian Res. J. Ext.Edu. 8(2&3): 89- 92.
Rijsberman, F.R. (2006). Water scarcity: Fact or fiction? Agricultural Water Management, 80: 5-22.
Slegers, M.F.W. (2008). If only it would rain: Farmers’ perceptions of rainfall and drought in
semi-arid central Tanzania. Journal of Arid Environments, 72: 2106- 2123.
Sullivan, C. (2002). Calculating a water poverty index. World development, 30 (7): 1195-1211.
Tao, Y.H. Yeh, C.R. Sun, S.H. (2006). Improving Training Needs Assessment Processes via the
Internet: System Design and Qualitative Study. Internet Research, 16 (4): 427- 449.
Vasquez, M.L. Gomez, C.F. Lopez, A.M. Robledo, J. (2000). Knowledge management systems
assessment: a conceptual framework and a methodological proposal. The proceedings of IAMOT, Conference
on Technology Management, Track 15-Knowledge Management.
Veale, R. J. (2002). Iowa training and education needs assessment. Retrieved from http://www.
state.ia.us/educate/ecese/is/hiraids/rd5/tenaelemo1.pdf/
World Bank (2010) Social Capital. Available at: http://www.worldbank.org/poverty/scapital/ index.
htm