موحدی, رضا, حمزه ای, فرشاد, میرک زاده, علی اصغر, نادری, نادر. (1394). نقش مولفه های فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, 7(34), 16-27. doi: 10.22092/jaear.2016.106001
رضا موحدی; فرشاد حمزه ای; علی اصغر میرک زاده; نادر نادری. "نقش مولفه های فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه". پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, 7, 34, 1394, 16-27. doi: 10.22092/jaear.2016.106001
موحدی, رضا, حمزه ای, فرشاد, میرک زاده, علی اصغر, نادری, نادر. (1394). 'نقش مولفه های فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه', پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, 7(34), pp. 16-27. doi: 10.22092/jaear.2016.106001
موحدی, رضا, حمزه ای, فرشاد, میرک زاده, علی اصغر, نادری, نادر. نقش مولفه های فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, 1394; 7(34): 16-27. doi: 10.22092/jaear.2016.106001
نقش مولفه های فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه
1دانشیارآموزش دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان
2دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان
3استادیار ترویج وآموزش کشاورزی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه
4استادیارمدیریت آموزشی دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده
هدف این پژوهش علی-ارتباطی تحلیل مولفههای فناوری اطلاعات در مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه میباشد. در این زمینه به منظور بررسی مدیریت دانش از مدل هفت مرحلهای بکوویتز و ویلیام (یافتن، بهکارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد و نگهداری، حذف) بهره گرفته شد. جامعه آماری 899 تن کارکنان بخش اداری سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان شمار 269 تن از آنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامهای از پرسشهای استاندارد شده و محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظر کارشناسان مربوطه مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشها نیز با استفاده از آزمون آلفای ترتیبی مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین فناوری اطلاعات و مدیریت دانش همبستگی و ارتباط مثبت معنیداری وجود دارد. با توجه به نتیجهی تحلیل مسیر مبنی بر وجود تأثیر مستقیم و غیر مستقیم بین همهی مولفههای فناوری اطلاعات با مدیریت دانش میتوان نتیجه گرفت که هر یک از مولفههای فناوری اطلاعات در مدیریت دانش تأثیر دارند بهطوری که افزایش در هر یک از مولفههای فناوری اطلاعات در مدیریت دانش تأثیر میگذارد. مهم ترین متغیرهای برونزای تأثیرگذار بر مدیریت دانش به ترتیب نحوه ذخیره و بعد نحوه تبدیل اطلاعات مشخص شدند.
The aim of this casual research was to analyze the impacts of information technology impacts on knowledge management of Agriculture Organization personnel at Kermanshah Province. Bukowitz and Williams' seven sections model include getting, using, learning, contributing, assessing, building/maintaining and discarding was used to assess knowledge management of those personnel. The statistical population consisted of 899 Jihad-Agriculture Organization staff (N=899) among them a number of 269 were randomly selected using Krejcie and Morgan's sampling table. The data collection tool was a questionnaire included both standardized and researcher made questions validated by a group of relevant experts. The reliability of the questions was calculated through ordinal Alpha coefficient (α=0.91). Results showed that there was a significant relationship and correlation between knowledge management and information technology variables. Based on the path analysis results, direct and indirect impacts were observed between all information technology variables and knowledge management. Other words, every single information technology variable had a significant impact on knowledge management that means the more improvement in each information technology variable, the more direct impact on knowledge management of the agricultural staff. The most important external variables affecting on knowledge management were determined as information storage and information transformation respectively
کلیدواژه ها [English]
: Knowledge Management, Bukowitz and Williams's Model, Information Technology, Agricultural Staff
مراجع
احمدی، س. ع. ا. و صالحی، ع. (1391). مدیریت دانش. تهران: دانشگاه پیام نور.
اخوان، پ. ؛ زاهدی، م. و تجمی، ع. (1390).عاملها کلیدی موفقیت مدیریت دانش در زنجیرههای تامین صنایع خودروسازی ایران، نشریه مدیریت فردا ، شماره 26 ، صص 100 – 77 .
آزادی احمد آبادی، ق. و آزادی احمد آبادی، الف. (1388). فناوری اطلاعات در مدیریت دانش؛ کاربردها و تاثیرات، تدبیر، شماره 211، صص 60 – 55 .
افرازه، ع. (1386 ). مدیریت دانش (مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری و پیاده سازی). انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
جعفری، م. و اخوان، پ. (1385). طراحی مدل مفهومی مدیریت دانش با تاکید بر عوامل کلیدی موفقیت، فصلنامه مدیریت فردا، شماره 14و13، صص 32 – 23.
جعفری، م.، ابن رسول، س. ا. و دیده ور، ف. (1385). نقش مدیریت دانش و فناوری اطلاعات در مدیریت ریسک پروژه، نشریه بین المللی علوم مهندسی، شماره 5 ، صص 37 – 31.
جمشیدی، ع. (1385). کنکاش در دنیای مدیریت دانش توافقها و عدم توافقها در جامعة دانشگاهی و اجرایی. پیک نور، سال هفتم، شماره4، صص 144 – 129.
رهنورد، ف. و محمدی، ا. (1388). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکدهها و مراکز آموزش عالی تهران. نشریه مدیریت فن آوری اطلاعات، دوره 1، شماره 3، صص 52 – 37.
رونیاسی، م.؛ موحدی، ر.؛ مولوی، ع. و رونیاسی، ن. (1390). ارزیابی ابعاد و شاخصهای فرهنگ سازمانی مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی همدان. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 19، صص43-53.
سبحانی، ی. ؛ هنری، ح.، شهلایی، ج. و احمدی، ع. (1391). رابطة فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیون های ورزشی. نشریة مدیریت ورزشی، شماره 17، صص 73 – 55.
شائمی برزکی، ع. (1384). تکنولوژی اطلاعات و مدیریت دانش. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش. تهران: 29 -1 آذرماه 1384.
صباغچی، س. ؛ قاضی نوری، س. س.، و الهی، ش. (1390). انتخاب ابزارهای مدیریت دانش در توسعه محصول جدید نرم افزاری. مدیریت بهبود، سال پنجم، شماره 2، صص 100 – 80 .
صلواتی، ع. ؛کفچه، پ. و صالح پور، ک. (1390). بررسی اثرات مدیریت دانش بر مدیریت ارتباط با مشتری در بانک رفاه. فراسوی مدیریت، شماره 16، صص 78 – 59.
عباس زاده شهری، ع. و رجبلو، ر. (1388). مدیریت دانش محور و کاربرد آن در شرکتهای اکتشاف و تولید. اکتشاف و تولید، شماره 61 ، صص 18 – 9.
کاملی، ج. (1387). مدیریت دانش و موانع آن در سازمان های دولتی، کاراگاه شماره 3 ، صص 39 – 17.
نجفقلی نژاد، ا. و صادق زاده، ع. (1390). فناوری اطلاعات و بهینه سازی مدیریت دانش: ابزارها و چالشها، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی شماره 2 ، صص96 – 60.
نجفی کلیانی، و. و عباس نژاد، س. (1390). چالشهای پیاده سازی استراتژی مدیریت دانش. دومین کنفرانس مدیریت اجرایی. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران: 1-2 تیرماه 1390 .
نکودری، م. و یعقوبی، ن. (1390). بررسی عوامل تسهیل کننده مدیریت دانش در سازمان مدیریت بحران. پژوهشهای مدیریت عمومی، شماره 13، صص 119 – 95.
Bukowitz, W. & Williams, R. (2000). The knowledge management Fieldbook. London: Prentice Hall.
Choi, B. and Lee, B. (2003).Knowledge Management as a catalyst for innovation within organizations, Organisation Study,18(7):403- 417
Davenport, T. and Prusak, L. (1998). Working Knowledge: Managing What Your Organisation Knows, Harvard Business School Press, Boston, MA.
Hales, S. (2001). Dimensions Knowledge and its Management, Available at:www. Insigting.co.uk.
ITAA, (2010). TechAmerica: Where the future begins.Itaa organization, Available at:www.itaa.org., Retrieved 2015.06.28.
Jimmy, G. N. and Li, K.X. (2003). Implications of ICT for Knowledge Management in Globalization. Journal of information management and computer security. 11 (4), 167-174.
Kakabadse, N., Khakadse, A. and Kouzmin, A.(2003). Reviewing the knowledge Managementliterature: towards a taxonomy. Journal of Knowledge Management, 7(4),75-91.
Khalifa, M. & Liu, V. (2003). Determinants of successful knowledge management programs. Electronic Journal on Knowledge Management. 1(2), 103-112.