عامل های موثردر روشنگری کیفیت تدریس از دید اعضای هیأت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

2 عضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

3 دانشجوی دکترا آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

چکیده

هدف کلی این تحقیق شناسایی و رتبه بندی عوامل تبیین کننده ی کیفیت تدریس از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان بود. جامعه ی آماری تحقیق شامل 87نفر از اساتید دانشگاه رامین خوزستان بودند که با توجه به تعداد آنها از روش سرشماری استفاده گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی آن بر اساس نظر اساتید رشته ی ترویج و آموزش کشاورزی تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه از ضریب پایایی تتا استفاده شد که میزان تتای82/. نشان از مناسب بودن ابزار پژوهش داشت.داده ها با استفاده از نرم افزار spss17 مورد پژوهش قرار گرفت.نتایج حاصل از رگرسیون ترتیبی نشان داد که از بین6مولفه اصلی تبیین کننده ی کیفیت تدریس از دید اساتید 3 مولفه: مهارت تدریس، مهارت شخصی و ارتباطی و برنامه ریزی مولفه هایی هستند که در کیفیت تدریس بیشترین سهم را دارند. همچنین ضریب همبستگی اسپیرمن رابطۀ مثبت و معناداری بین سابقه تدریس و سابقه پژوهش با کیفیت تدریس اساتید نشان داد. در ادامه ی مقاله نیز راهبردهایی جهت بهبود کیفیت تدریس ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting Teaching Quality From The Perspective of Ramin Agriculture University Khuzestan, Iran

چکیده [English]

The purpuse of this study was to identifying and ranking factors explaning the quality of teachingfrom the perspective of university teachers Khouzestan ramin Agriculture and natural Resources.The subjects of the study were all 87 university teachers of Khuzestan ramin Agriculture and natural Resources.The tools of collecting data was a questionair written by the researcher.The validity of the question was verified by education and extension university teachers,In order to measure the reliability of the questionare, Theta reliability coefficients was used,showing a favorable reliability of 0/82. The data were processed by spss 17. The result of regression showed that among 6 factors explaining the quality of teaching in teacher’s view3 components: personal and communication skills, teaching skills, planning skills were the main components determining the quality of teaching. The espearman correlation coefficient shows a positive and significant relationship between teaching experience, research experience and the quality of instruction. In this study some strategies to improve teaching quality were suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality of education
  • Higher Education
  • Teaching skills
  • Increase employment
  • University Ramin Khuzestan
آراسته،ح،ر،محمودی راد،م،(1382)"آموزش مؤثر:رهیافتی بر اساس ارزشیابی آموزش به وسیله ی دانشجویان"شماره ویژه در آموزش پزشکی،5(2)،صص5-1.
امین خندقی،م، ،سیفی،غ،(1392)،"توانمندیها و مهارت های مؤثر و مورد نیاز برای تدریس در دانشگاه"فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،شماره،69،صص147-121.
  اندرسون،م،لورین،ا،(1380)"افزایش کارایی معلم"ترجمه،ع، رئوف، وم، رضایی،تهران، نشر آییژ.
 استبرقی،م،حسینی،ا،پورحسینی محمدآباد،ل،(1392)"رابطه ی کیفیت تدریس اساتید با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه یزد" چکیده ی مقالات هفتمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، مرکز ارزیابی کیفیت دانشگاه تهران، دانشکده ی کارآفرینی.
برادران، م.، موحد محمدی، ح.، شعبانعلی فمی، ح.، و مهرعلی زاده، ی (1386) ."شناسایی دیدگاه دانشجویان در خصوص عناصر اصلی سازوکار ارزشیابی کیفیت تدریس و برآورد تاثیر متغیرهای منتخب بر این دیدگاه در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین (خوزستان)". مجله علوم کشاورزی ایران،دوره38-2.،شماره1،صص135-121.
پاک مهر،ح،جعفری ثانی،ح،سعیدی رضوانی،م،کارشکی،ح،(1391)"نقش کیفیت تدریس اساتید و مؤلفه های آن در توسعه تفکر انتقادی دانشجویان:فرصت ها و چالش های برنامه درسی در آموزش عالی"مجله ی علمی-پژوهشی مطالعات روانشناسی تربیتی،دانشگاه سیستان بلوچستان،سال9،شماره16،صص39-17.
پزشکی راد،غ،ر.محتشم،ح،ر.فعلی،س(1386)."ارزیابی رشته ی ترویج و آموزش کشاورزی از دیدگاه دانش آموختگان دانشگاه تربیت مدرس"مجله ی علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران،جلد3،شماره1،صص131-140.
پورآتشی،م،موحدمحمدی،ح،(1386)"عوامل بازدارنده ی استفاده از فناوری اطلاعات از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های کشاورزی". مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران،سال 3،شماره 2،صص107-119.
 رئوفی،س،شیخیان،آ،ابراهیم زاده،ف،طراحی،م،ج،احمدی،پ،(1389)"طراحی مقاله ایی برای ارزیابی کیفیت تدریس نظری اعضای هیات علمی براساس نظرات ذی نفعان و اصول بورس تحصیلی چارلز"مجله ی پزشکی هرمزگان،14(3)،176-167.
رجبیان غریب، ف، حجازی،س،ی. امید،م.(1393) "اهمیت مولفه های کیفیت تدریس ازدیدگاه دانشجویان برپایۀ تحلیل حساسیت شبکه عصبی مصنوعی" مجله پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی،شماره29، تابستان93،صص23-13.
  سلطان عربشاهی،س،ک،قدیری،آ،(1380)"بررسی ویژگی های تدریس اثربخش از دید دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی علوم پایه"مجله ی علوم پزشکی رازی.7(22)،287-279.
شریفیان،ف،(1385)."بررسی و تبیین شاخص های مؤثر تدریس در موسسات آموزش عالی و میزان تحقق آنها در دانشگاه اصفهان"پایان نامه ی کارشناسی ارشد، برنامه ریزی آموزش و پرورش،دانشگاه علوم تربیتی اصفهان.
شریف زاده،ا،شریفی،م،(1390)،"شناسایی مولفه ها و نشانگرهای ارزیابی کیفیت در آموزش عالی"پنجمین همایش(ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی)،دانشگاه تهران،پردیس دانشکده ی فنی،صص13-1.
شعبانی ورکی، ب.، و حسین قلی زاده، ر. (1385) ." بررسی کیفیت تدریس در دانشگاه علمی". پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی; سال12،شماره1، پیاپی 39 ، صص22-1.
عندلیب،ب،احمدی،آ،"میزان بکارگیری استانداردهای آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان از دید دانشجویان"مجله ی دانش و پژوهش در علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی،شماره15.
غنچی،م،حسینی،س،م،حجازی،ی،(1391)"شناسایی و رتبه بندی مولفه های تبیین کننده ی کیفیت تدریس از دیدگاه اساتید پردیس های کشاورزی دانشگاه تهران" مجله پژوهش ترویج و آموزش کشاورزی،سال5،شماره3،پیاپی19،صص40-30.
فتحی واجارگاه،ک،پرداختچی،م،ح،ابوالقاسمی،م،محمدهادی،ف،(1390)"تضمین کیفیت در آموزش بر مبنای مدل تحلیل اهمیت/عملکرد"فصلنامه راهبرد آموزش ،دوره4،شماره2،تابستان90،صص65-57.
نصراصفهانی،ا،(1371)"عوامل موثر بر بهبود کیفیت تدریس"مجله ی آموزش کشاورزی،شماره29،صص154-135.
محمدی،ر،فتح آبادی،ج،یادگارزاده،غ،میرزامحمدی،م،ح،پرند،ک،(1391)"کتاب ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی،مفاهیم،اصول،روش ها،معیارها"مرکز انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور،،چاپ ششم،خرداد1391.
یمنی دوزی سرخابی،م،بهادری حصاری،م،(1387)."مقایسه ی عوامل موثر بر کیفیت تدریس از دید دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شریف و شهید بهشتی"مجله ی آموزش عالی ایران، شماره3، صص16-1.
Alston,J.Miller,w.w.&Wiliams,D.H(2003),The Future role of instruction a technology in agriculture Education in north Carolina and Virginia,The journal of agriculture Education 44(2). Berry,A.(1996)Faculty assessment and development in a changing   profession. AdFl Bulletin.27(3) .                           
    -Brightman, H. J., Elliott, M.L., & Bhada, Y. (1993). Increasing the  effectiveness of student evaluation of instructor data. Decision Sciences  24(1), 192-199.                                    .                                                                                                                -Codde, J. R. (2004). Applying the seven principles for good practice in  undergraduate education. Educational Technology Michigan  University.                                                                                                                                                                                                                                                                     
Croom, D. B. (2003). Teacher burnout in  agricultural education. Journal of Agricultural  Education, 44(2), 12-26                                                                                                                                                                              .                                                                                                                                                                                                
      Eiszler, C. (2000). College  student’s evaluation of teaching and grade inflation, Research in Higher Educati- on, 43 (4): 483-501.                                                                                                                                    .                                                                                                                                                                  
Knapper, K., & Cropley, A. (2000). Lifelong learning in higher  education (Third Edition). London: Kogan Page.                                                                                                        
Tang, T. L. P. (1997). Teaching evaluation in a public institution of  higher education: Factors related to the overall teaching effectiveness Retrieved from http://www.findarticles.com.
MC.craken,J.D.(1994)Philosophy and research on the teaching of agriculture ,The Agriculture Education magazine,67(5).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
   -Prosser,M,Trigwell,K.,&Taylor,P(1994).A phenomenographic study of academic's conception of science learning and teaching. Learning and instruction,journal 4(5).217-232.                                                                    .                                                                           
 Sergers,M.Dochy,F(1996)qvality Assurance in Higher Education :Theore tical-consideration&Ampirical Evidences studies in Educational Evalution,vol22,pp137-115.
Hoover,T.,&Arrington,L.R.(1994).suspervisedagricultural experience(SAE):Research Finding.The Agricultural Education Magazine, 67(2), 22-35.                                                                                                                            Haygood, J., Baker, M., Hoggs, J., & Bullok S. (2004). The influence of foundational and expressed-  values on personal behaviors of teachers. The Journal of Agricultural Education, 45(1), 98-102.  
                                                                  
Marsh, H. W., Muthén, B., Asparouhov, T., Lüdtke, O., Robitzsch, A.,Morin, A & Trautwein, U. (2009). Exploratory Structural Equation Modeling, Integrating CFA and EFA: Application to Students’ Evaluations
of University Teaching, Structural Equation Modeling, 16, 439–476.