الگوی آموزش بهره برداران در وزارت جهاد کشاورزی (سال 1395)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیر گروه مدیریت

2 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

4 موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی

5 مشاور سازمان تعاون روستایی و معاون دفتر توسعه وآموزش

چکیده

هدف پژوهش ارائه الگویی برای برنامه آموزش بهره برداران کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی می باشد. پژوهش در رده تحقیقات کاربردی است که به روش ترکیبی اکتشافی انجام شد. برای این منظور ابتدا دربخش کیفی پژوهش، روش تحقیق گروه کانونی و مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از روش توصیفی-تحلیلی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل 1600نفر کارگزاران نظام آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بود. دربخش کیفی پژوهش از روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند با شیوه زنجیره ای و دربخش کمی از روش تصادفی خوشه ای استفاده شد. داده های بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از مطلعین و بحث کانونی ودر بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته و از تعداد 393 نفر نمونه ها که با فرمول کوکران تعیین گردید گرد آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، در بخش کیفی از روش کد گذاری سیستماتیک و در بخش کمی از شاخص های آمار توصیفی ، آزمون Utest، تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های کیفی پژوهش نشان دادند که مولفه های اولیه تشکیل دهنده ی الگوی برنامه آموزش بهره برداران دارای 8 مولفه و32زیر مولفه بودند. در بخش کمی نتایج مقایسه میانگین مولفه های بدست آمده حاصل از آزمون آزمون من ویت نی نشان داد بین میانگین موجود و میانگین مطلوب در تمامی مولفه ها تفاوت معناداری در سطح 1% وجود دارد و وضعیت موجود آموزش کشاورزی از شرایط مطلوب برخوردار نبودند. نتایج دو مرحله تحلیل عاملی تاییدی مولفه ها نیز نشان داد که مولفه ها و زیر مولفه های شناسایی شده دارای بار عاملی کافی جهت پیش بینی برنامه آموزش بهره برداران در وزارت جهاد کشاورزی میباشد و همچنین شاخص های برازش الگوی برنامه آموزش بهره بردران وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد که الگوی تدوین شده دارای برازش مطلوبی می باشد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Model of agricultural beneficiaries Education in the Ministry of Agriculture-jihad,Iran( 2016)

نویسندگان [English]

  • Abbas Abbaspou 1
  • yahya mohajer 2
  • hasan Asadzadeh 3
  • mojtaba rajabbaigy 4
  • bijan jahanpanah 5
1 Manage of group directorship
2 allameh tabatabaei
3 Lecturer
4 agriculture-jihad
5 Assistant devalopment and training of coompereative office
چکیده [English]

The study purposes to provide a pattern for agriculture education program in the ministry of Agriculture-jihad. The study is applied conducted through mixed method research design. Semi- structured interview, focus group and descriptive – analytical methods have been used in the qualitative and quantitative sections, respectively. The quantitative research population includes as many as 1600 agent in agriculture system of which driven 393 people as a sample by Cochran's formula. Purposive sampling is used for qualitative and cluster sampling for quantitative sampling. To gather the data in qualitative section, we used interview and researcher made questionnaire for quantitative one. Since the analysis was two phases exploratory, therefore, we used systematic coding for qualitative section and mean, standard deviation, coefficient of variation to describe the data and T Test, Structural modeling, Factor Analysis in inferential part. Qualitative findings showed primitive constituent aspects of rural educational planning pattern involve 8 principal components and 32 indices. The quantitative findings showed there is a significant difference between empirical mean and desired one at the 0.01 level in all components and present rural education was not appropriate. The results of two phases Confirmatory Factor Analysis of construct validity and measurement models showed identified components and sub – components have fit and adequate factor loading to determine planning education program pattern for beneficiaries in ministry of agriculture-jihad.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural education
  • agricultural beneficiaries
  • education beneficiaries
  • pillar of agricultural education
  • educational pattern
-         ملک محمدی،ایرج.(1395).ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی: مبانی، انتشارات نشر دانشگاهی،صص1-438
-         شهبازی،اسماعیل.(1395).توسعه و ترویج روستایی.انتشارات دانشگاه تهران، صص1-804
-         ایروانی، هوشنگ.بهروان،ژاله.(1394). مدیریت توسعه منابع انسانی (رویکردهای نوین آموزشی). انتشارات دانشگاه تهران صص78-195
-         فمی،شعبانعلی.کلانتری،خلیل.اسدی،علی.(1387). مباحث نوین در ترویج وآموزش کشاورزی، انتشارات سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی،1-303
-         اسدی،علی. شریف زاده، ابوالقاسم.(1390) ارزشیابی پیامد گرا در فرایند توسعه پایدار ( راهنمای پایش و ارزشیابی پروژه های توسعه روستایی).انتشارات جهاد دانشگاهی،صص41-116
-         جمعه پور، محمود.(1389).مقدمه ای بر برنامه ریزی توسعه روستایی(دیدگاههاو روشها).انتشارات سمت،صص1-254.
-         کلانتری،خلیل.(1383). جامعه شناسی روستایی.انتشارات دانشگاه پیام نور،صص1-230.
-         فمی،شعبانعلی.غلی بیگی،حسین.شریف زاده،ابوالقاسم. (1384)رهیافتها و فنون مشارکت در ترویج کشاورزی و توسعه روستایی. نشر موسسه توسعه روستایی،صص1-354.
-         کرسول.پلانو کلارک.(1391)روشهای پژوهش ترکیبی.( ترجمه علیرضا کیامنش،مریم دانای طوسی)، انتشارات جهاد دانشگاهی – واحد علامه طباطبایی،صص1-162
-         فردانش، هاشم. (1386). طبقه بندی الگوهای طراحی سازنده­گرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس. انتشارات دانشگاه فردوسی،صص1-195
-         سرمد،غلامرضا.(1394)آموزش بزرگسالان و آموزش مداوم.انتشارات سمت،صص1-352
-         کافمن و هرمن.(1384) برنامه ریزی استراتژیک در نظام آموزشی.(ترجمه عباس بازرگان، فریده مشایخی)، انتشارات مدرسه،صص1-85
-         عابدی،ب.برادران،م.خسروی پور،ب.یعغوبی،ج.یزدان پناه،م.(1396) تدوین الگوی دانشگاه کارآفرینی کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه مدیرت آموزش، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 38،صص.123-139
-         قانمی،آلاله.لاریجانی،حریم. شبیری،سید محمد. سرمد،محمدرضا.(1395) تدوین الگوی آموزش محیط زیست جهت تقویت پایداری منابع پایه کشاورزی، نشریه مدیریت شهری،شماره44،صص77-96.
-         شاه پسند، محمدرضا). 1388.( تعیین مؤلفه های زمینه توسعه حرفه ای مربیان مراکز آموزش وزارت جهاد کشاورزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، شماره 40 ،صص139-148
-         محب زادگان، یوسف. (1392) .طراحی الگوی بالندگی هیأت علمی در دانشگاه های شهر تهران . رساله دکتری مدیریت آموزشی.دانشگاه شهید بهشتی: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
-         نوه ابراهیم، عبدالرحیم و پورکریمی، جواد. ( 1393 ). ارائه الگوی مفهومی بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگا هها و مراکز آموزش عالی. فصلنامه پژوهش در نظا مهای آموزشی.2-(5)101-121 
-         نعیمی،امیر. نجفلو،پریسا.سبحانی،سید محمد.(1394) نقش آموزش، ترویج و اطلاع رسانی در توسعه فناوری زیستی از دیدگاه متخصصان ،شماره33،صص97-110
-         عباسی رستمی، علی­اکبر؛ ذبیح­اله نژاد، ناصر و چرمچیان لنگرودی، مهدی. (1393). مدل­یابی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج شرکت­های خدمات مشاوره­ای کشاورزی استان مازندران. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره32،صص41-57
-         علویان، جابر و نوری، هدایت اله. (1394). تحلیل عوامل موثر بر رفتار روستاییان در بکارگیری خدمات آموزشی در استان گیلان.  سال ۴، شماره ۴، (۱۳۹۴)، شماره پیاپی ۱۲، صص 163-176 .
-         حسینی، زهرا. (1394). استفاده از الگوی سازنده‌گرایی برای افزایش دانش تلفیق تکنولوژی. نشریه علمی- پژوهشی فناوری آموزش، دوره 10، شماره 2. صص 155-164.
-         عبدالملکی؛ پزشکی راد، و چیذری، (1391). اثربخشی دوره­های ضمن خدمت برای آموزشگران  مراکز آموزش کشاورزی در در افزایش دانش فنی آنان. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد، 3 شماره 2، ص 97-104.
-         کرمی دهکردی، اسماعیل. ( 1390). آموزش کشاورزان  در مدارس عمومی روستایی، ماهنامه جهاد، شماره ها 204 .صص40-61.
-         علویان، جابر و نوری، هدایت اله (1394). تحلیل عوامل موثر بر رفتار  کشاورزان وروستاییان در بکارگیری خدمات آموزشی در استان گیلان.  سال ۴، شماره ۴، (۱۳۹۴)، شماره پیاپی ۱۲، ص 163-176.
-         قنبری، یوسف و برقی، حمید. (1388). بررسی عوامل مؤثر بر افزایش بهره­وری آموزش­های روستایی. نشریه راهبرد یاس. شماره 18.
-         حاجی میر رحیمی، داود و دیگران (1391). تدوین الگوی قابلیت های حرفه ای بهره برداران  کشاورزی
-         کرمی، مرتضی. (1387). تعیین الگوی مطلوب طراحی آموزشی در سازمان­ها. دومین کنفرانس توانمند سازی منابع انسان ایران.
سایت ها:
- سایت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ایران  http://www.areo.ir
- سایت مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی ایران     www.agrisis.areo.ir
- سایت دفتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی   www.heraf.areo.ir
سایت دفتر بررسی و هماهنگی طرحهای تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی WWW.hamahangi.areo.ir
 
-          B.,Morgan,M.,&Price,L.(2015).The theory of planned  behavior as a model  for     predicting  public opposition to win farm developments. Journal of envieonmental psychology, 36(1),70-76     
-Viliamez،-peter(2012): A model for facilitating curriculum development in higher education:a faculty-driven،data-informed،   and educational developer- supported approach. In www.interscience.wiley.com. (2009- 11-16)
 
-          Bernard, G. D. 2013 A needs assessment model for conducting follow-up studies. The Journal of   Teacher Education, 31 (3): 39-42
-           poleklinte, S. Land, G (2013). Company based life long learning. Journal of high technology mangmant research. 11(2), 259-319
-          Koster,Bob & Mieke, Brekelmans& Fred, Korthagen&Theo, -Wubbels(2005) Quality requirements for teacher educators,    Teaching and Teacher Education Vol .21, Issues 2
-          Barro, G. D2012. A needs assessment model for conducting follow-up studies. The Journal of   Teacher Education, 31 (3): 39-42
-          Barrin, K.R., Ladewig, H.W. (2007) “Development of a systematic approach to identify technical in service needs of teachers”, The Journal of American Association. 21(1):13 -20
-          Becket, N & Brooks, quality management in higher education: what quality are we   actually    
-          Barrick , R. K. &  D. L. Doefort (2014). Assessing performance & planninginservice needs of first - year vocational agricultural teacherThe Journal of theAATEA,(31)3:10-19
-          Mudukuti, A. E. & Miller, L. (2013). Factors Related to Zimbabwe Women’s Educational Needs in   Agricultur. Proceedings of the 18th Annual Conference .  Retrived from http://www.AIAEE.org   
-          Padaria, R.N.Baldeo Singh, N. Sivaramane, Yaswant K.Naik, Ravi Modi and S.Surya, (2009). A    Logit Analysis of Bt Cotton Adoption and Assessment of Farmers’ Training Need
-          Legans L. (2010). Embedding quality: the challenges for higher education. Quality      Assurance in Education. 12(4): 157-65
-          W.E.(2013).Analyzing Agricultural Technology Systems:some methodological Tools.in R.Methods for Diagnosing Research Systemcc consTraints and Assessing the Impact of Rural Research:VoI.I.The Hague:ISNAR