تاثیر آموزش‌های کاردانی علمی-کاربردی در کسب مهارت‌های شغلی دانش‌آموختگان مرکز آموزش عالی امام خمینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، اموزش و ترویج کشاورزی

2 دانشیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

3 عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی امام خمینی

4 دانشیار موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهادکشاورزی

5 استادیار مرکز آموزش عالی امام خمینی

6 استادیار مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی

چکیده

بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان مراکز آموزش‌عالی، یکی از شاخص‌های مهم در اثرگذاری دوره‌های ‏آموزشی، در راستای ارتقای توان اشتغال‌پذیری افراد است. از این رو هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ‏دوره‌های آموزشی‌علمی‌کاربردی مرکز آموزش عالی‌امام خمینی- به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی ‏وزارت‌جهادکشاورزی- در کسب مهارت‌های شغلی‌دانش‌آموختگان مرکز است. جامعه آماری عبارت‌اند از ‏دانش‌آموختگان‌کاردانی‌کشاورزی این مرکزدر یک فاصله زمانی پنج‌ساله (‏N=325‎‏). به همین منظور 170 ‏دانش‌آموخته به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب، به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ‏داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ای استاندارد، برگرفته از مدل ارزیابی تاثیرگذاری آموزشی کریک پاتریک، در ‏دو بخش تعیین وضعیت اشتغال دانش ‌آموختگان و تعیین تاثیر آموزش‌های ارایه شده در کسب ‏مهارت‌های علمی و مهارتی گرد‌آوری شده است. مطابق نتایج تحقیق، حدود 64 درصد دانش‌آموختگان ‏بیان کردند که شاغل‌اند. نتایج بررسی تاثیر دوره‌های آموزشی بر کسب مهارت‌های علمی و مهارتی ‏دانش‌آموختگان بر پایه مدل کریک‌پاتریک (چهار سطح واکنش، یادگیری، عملکرد شغلی و رفتار در محیط ‏کار) مشخص کرد که واکنش 43 درصد از دانش‌آموختگان کاردانی نسبت به دوره‌های آموزشی‎ ‎گذرانده ‏شده، متوسط بوده است. 77 درصد دانش‌آموختگان، سطح یادگیری خود را از دوره‌های آموزشی در حد ‏متوسطی بیان کردند. عملکرد شغلی در بین 44 درصد دانش آموختگان در سطح متوسط به دست آمد و ‏در نهایت 59 درصد دانش‌آموختگان نیز بیان کردند که تغییر پذیری رفتاریشان نسبت به افرادی که آموزش ‏ندیده بودند، بیشتر بوده است. درنهایت دیگر یافته‌های تحقیق، اشتغال دانش‌آموختگان کاردانی در این ‏دوره پنج‌ساله، دارای رشد چهار درصدی بوده است. نتایج معادله‌های ساختاری (‏SEM‏) نیز مشخص کرد ‏که از بین چهار سطح مدل کریک پاتریک به جز سطح واکنش، سه سطح دیگر(یادگیری، عملکرد و رفتار) ‏تاثیر بیشتری در مشخص کردن تاثیردوره‌های آموزشی مرکز آموزش عالی امام خمینی در کسب ‏توانائی‌های مهارتی دانش آموختگان این مرکز داشته است.‏

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of technician training courses of technical and vocational centers in job skills of graduates in Imam Khomeyni center

نویسندگان [English]

  • Hassan Alipour Alipour 2
  • Seyed Davood Haji Mirrahimi 3
  • Seyed Jalaledin Basam Basam 4
  • Abdolah Mokhber Mokhber 5
  • Amir Hagiahmadi Hagiahmadi 6
2 Associated professor in Agricultural Research, Education and Extension Organization
3 Faculty member in Emama Khomeyni center
4 Associated professor in Institute of Technical and Vocational Higher Education, Agriculture Jihad
5 Assistant professor in Imam Khomeini Higher Education Center
6 Assistant professor in Institute of Technical and Vocational Higher Education, Agriculture Jihad
چکیده [English]

‎ ‎ ‎Investigation the employment status of graduate in higher education institutes is one ‎of the important and determine index in effectiveness of educational courses in ‎order to promote the employment of the graduates.Therefore the purpose of this ‎study was the effectiveness of training courses of technical and vocational centers in ‎Imam Khomeyni center as the biggest educational centers in Jihad-e Agriculture. ‎Target population included agricultural technician graduates in the five years period ‎‎(N=355). For this purpose 170 graduates were selected by stratified random ‎sampling method. Data was collected by a standard questionnaire from Kirk Patrick ‎evaluation model in two sections: assessing employment status of graduate and ‎determine the effectiveness of training courses in employment of graduates. ‎According to the results of study 64% of graduates were employed. The results of ‎the impact of training courses on scientific and vocational skills based on Kirk ‎Patrick model (in four level reactions, learning‎‏ ‏level, job performance and graduates' ‎behavior) indicated that reaction of 43 percent of technician graduates in this center ‎about training courses have been moderate.77 percent of graduates expressed that ‎learning level in training coerces in this center have been moderate. Also, job ‎performance among 44 percent of graduates was moderate. Finally 59 percent of ‎graduates expressed that have more behavioral changes than those who were not ‎trained. Results of structural equation modeling(SEM) indicated that except the ‎reaction level, three other levels (learning, performance and behavior) had more roles ‎in determining the effectiveness of training courses in this center.‎

کلیدواژه‌ها [English]

  • ‎‎‎ ‎ٍEducational effectiveness
  • employment
  • Applies science
  • Agricultural Graduates.‎
- بستاکی، م. (1387). بررسی میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان دوره‌های علمی – کاربردی و عوامل مؤثر بر آن. گزارش نهائی پروژه تحقیقاتی.
- پور صادق، ن. (1390). رویکردهای ارزشیابی اثربخشی آموزش. مجله تدبیر، شماره 160، 29-1.
- سیادت، س. ع.، و جمشیدی کوهساری، م. (1388). مدیریت کیفیت (با تکیه بر ارزیابی درونی) گامی اساسی در تحول آموزش عالی با هدف توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی ایران. مجموعه مقالات هشتمین همایش از سلسله همایش‌های منطقه‌ای چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، 14-1.
- خسروی پور، ب.، کیخواه، س. (1392). آموزش کارآفرینی رویکردی کارآمد در جهت اشتغال دانشجویان کشاورزی. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کار و جامعه. 3(1)، 25-11.
- خوی نژاد ، غ.ر. و میرزایی فیض آبادی ، ا.(1385).نقد و بررسی نظام آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی از نظر اشتغال : مطالعه موردی مجتمع آموزش جهاد کشاورزی خراسان . فصلنامه علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران . 2(1). ص 96- 85.
- دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1373). نظام آموزش‌های علمی کاربردی- مصوب جلسه 344 شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران.
-  دهقان، س.، سوهانی دربان، ع.، و فکری، ل. (1386). بررسی چالش‌های موجود در جذب فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی در بازار کار.  مجموعه مقالات ششمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران، دانشگاه فردوسی مشهد.
- دهقان، س.، سوهانی دربان، ع.، و فکری، ل. (1393) بررسی چالش های موجود در جذب فارغ التحصیلان کشاورزی در بازار کار. سومین همایش کارآفرینی و بازار کار، 32-15، مشهد.
- رحمانی، ا.وروحانی، ب. (1389). روش‌شناسی ارزشیابی آموزشی. فصلنامه کارآفرینی، 2، 23-12.
- صدیقی، ح.، و کاخک، ا. (1384). سنجش نگرش کشاورزان زعفران کار نسبت به تولید و توسعه کشت زعفران و بررسی مسایل و مشکلات آن. مجله علوم کشاورزی ایران، 36(3)، 699-689.
- عیدی، ا. (1387). پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه سمنان.
- عیدی، ا.، علی پور، م.ر.، و عبدالهی، ج. (1387). سنجش اثربخشی دوره‌های آموزشی. فصلنامه تدبیر. 7-2.
- قره داغی، ا. (1389). بررسی اثرات دوره های آموزشی دانشکده فنی دانشگاه اهواز بر اشتغال دانش آموختگان. مجله تدبیر، 138، 23-15.
- کرمی، ع.، بیژنی، م.، و سلامت، ع. (1393). دانش ایمنی کارشناسان کشاورزی جنوب غرب ایران در کار با ماشین آلات کشاورزی. مجله مهندسی بهداشت حرفه ای، 1(4)، 39-30.
- محمدزاده نصرآبادی، م.، پزشکیراد، غ.ر.، و چیذری، م. (1385). وضعیت اشتغال، توانمندی شغلی و موفقیت شغلی دانش‌آموختگان آموزش‌های عالی علمی­-­کاربردی در بخش کشاورزی. فصلنامهپژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. 12(1): 98-79.
- مقدس فریمانی، ش.، رجب بیگی، م.، قبان‌کندی، ا.، علیپور، ح.، و بهبودی، م.ر. (1391). ارزشیابی پیگیری فارغ‌التحصیلان دوره‌های علمی کاربردی مراکز آموزش جهاد کشاورزی. گزاش نهایی طرح علمی کاربردی.
- مقنی زاده، م.ح. (1382). ارزشیابی اثربخشی دوره‌های علمی-کاربردی. مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، تهران.
- منفرد، ن.، رجب‌بیگی، م.، یاسمی، م.، آوخ کیسی، م.، امینی، ا.، و برنا، م. (1389). بررسی رابطه آموزش‌های مراکز آموزش عالی علمی کاربردی علوم وصنایع شیلاتی خلیج‌فارس با اشتغال دانش‌آموختگان. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی مؤسسه آموزش عالی علمی –کاربردی جهادکشاورزی، تهران.
- مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی. (1385). آمار آموزش عالی ایران، تهران.
- نوروزی، ع. (1391). بررسی میزان تأثیرآموزش‌های علمی-کاربردی در افزایش اثربخشی شغلی فارغ‌التحصیلان شاغل، مطالعه مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره). گزارش نهایی طرح تحقیقاتی مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهادکشاورزی، تهران..
 
 
Badu, S.Q. (2013). The implementation of Kirkpatrick’s evaluation model in the learning of initial value and boundary condition problems, International  Journal of learning and development, 3(5), 74-88.
Bazargan A. (1999). Introduction to Assessing Quality in Higher Medical Education in Iran: Challenges and Perspectives. Quality in Higher Education. 5(1):61-69.
Delgado, J., & Pena.J.M. (2015).Accurate evaluation of Bezier curves and surfaces and the Bernstein-Fourier algorithm.Applied mathematics and computation, 21(15), 113-123.
Denis, c., Grenouillean, D., Morrow, M., & Roger, W. (2006).Calculating potential growth rates and output gaps.Arevised production function approach. Available at http://europa.eu.int/comm/economy_finance
Hamilton, M. B. (2003). Online survey response rates and times: background and guidance for industry. Tercent, Inc.
Hogarty, K., Gohioff, G., Schullo, Sh., Venable, M., Kromrey, J., Barron, A., Hess, M., & Carey, l. (2004). Effective evaluation of online course in higher education: The Development and validation of tools and process to meet changing needs. Annual meeting of the eastern educational research association, sand key, Florida.
Jalili, Kh. (2003). Regulation of Graduate Employment of Agricultural and Natural Resources, Quarterly Periodical of Agricultural Engineering System and Natural Resources. 2(1), 19-23.
Kirk Patrick, D.L. (1959).Techniques for American evaluating programs.Journal of the Society of training Directors.
Martens, M.D. (2010).Research and evaluation in education and psychology.3rd edition.Saye publications.
Mccoy, M., &Hargie, D.W. (2001).Evaluating evaluation: Implications for assessing quality, International journal of health care quality assurance.
Parsolva, L.N. (2014). Assessment of long term educational outcomes: Insights from the Kirkpatricks four level model of training criteria Vanguard University of southern California.
Pezeshki Rad., Gh, Alizadeh, N., Zamani Miandashti, N., & Fami, Sh. (2011). Factors Influencing knowledge sharing among personnel of agricultural extension and education organization in Iranian ministry of Jihad-e Agriculture, 13: 491-510.
Randavay, S. (2005).“A follow-up study of the doctoral program in agricultural and extension education”.Journal of agricultural education.31(2):40-44.
Shaughnessy, J. J. & Zechmeister, E. B. (1990). Research Methods in Psychology: 2nd Edition. McGraw-Hill Publishing.
Wede, J. & Keiser, J. (2012). Construct validation of the readiness for inter professional learning scale: A rash and Factor analysis. Journal of inter professional care 26: 326-332.