نقش ارتباطات مشارکتی در آموزش فناوری های نوین تولید به کشاورزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر، به بررسی نقش ارتباطات مشارکتی و مؤلفه های مختلف آن بر آموزش کشاورزان جهت همسو کردن آنان در راستای استفاده از فناوری های نوین تولید برای دستیابی به تولید بیشتر و افزایش بهره وری پرداخته است.
با توجه به شرایط اقلیمی و محدودیت منبع ها از جمله آب، لازم است ؛ برای دگرگونی در کشاورزی کشورمان، از همراهی کشاورزان برای اجرای موفق برنامه ها از جمله تغییر الگوی کشت و استفاده از فناوری های نوین تولید بهره گیری شود. در این میان نقش آموزش و ترویج به عنوان راهکارهای مهندسی افکار کشاورزان برای تغییر نگرش و رفتار و برای ایجاد تغییر بنیادین در روش های سنتی تولید محصولات، ضروری است که یکی از راهبردها بکارگیری ارتباطات مشارکتی در آموزش های کشاورزیست.
دیدمان تحقیق، کیفی و از نوع تحلیل روایت می باشد که در آن از ابزار مصاحبه‌ی ژرفایی بهره گرفته شده است. در این پژوهش با 15 تن از مددکاران کشاورزی در روستاهای تابعه مشهد مصاحبه شده، افزون بر این با استفاده از روش اسنادی و مطالعه کتابخانه ای نسبت به مطالعه و‌ بررسی پیشین نیز اقدام شده است.
برایند مصاحبه ها و مطالعات انجام شده نشان داد علیرغم تمایل کشاورزان خُرد به روش های سنتی به دلایلی نظیر کمبود منابع مالی برای خرید تجهیزات و ناکافی بودن آموزش های ترویجی، مددکاران کشاورزی، نقش ارائه آموزش های نوین کشاورزی را از دریچه روش های ارتباطات مشارکتی، موثر خوانده و بر ضرورت استفاده از چنین روش هایی نظیر؛ «مدرسه در مزرعه» تاکید دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of participatory communication in the training of modern production technologies to farmers

نویسندگان [English]

  • leila Niroomand 1
  • Hadi Zareie 2
  • Somayeh Tajeekesmaeili 1
1 Assistant Professor and Faculty Member of the Department of Social Communication Sciences, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 PhD student in Communication Sciences, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In this study, the role of participatory communication and its various components in the education of farmers to align them to use new production technologies to achieve more productive and increase productivity.
Due to climatic conditions and limitations of resources such as water, it is necessary to develop the accordingly agriculture, the farmers ' accompaniment for successful implementation of various programs, such as changing the cropping pattern and using "new production technologies". In the meantime, the role of "education and promotion" as the lever of change attitude and behavior for engineering the ideas of farmers, to create a fundamental change in the traditional methods of production of products, is essential and to implement the creation of new agricultural education, this study recommends "Participatory communication" as a useful tool, for various reasons, as follows:
The research method is "qualitative" and "narrative analysis", which has been used in a deep interview tool. In this study, 15 agricultural workers of the province have been interviewed in the villages of Mashhad, and also, using the documentary method and a library study compared to the study, the previous experiences and studies have been attempted.
The interviews and studies showed that despite the tendency of farmers in traditional methods for reasons such as lack of financial resources to purchase equipment and inadequate educational training, agricultural workers, the role of providing training the new agricultural, from the vent of collaborative communication methods, is read-effective and emphasizes the necessity of using such methods, such as "School ...

کلیدواژه‌ها [English]

  • Participatory communication
  • farmers' training
  • development
  • new production technology
افتاده، ‌جواد(1394). رسانه های اجتماعی، انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها
امیرپور، مهناز، بهرامیان، ‌شفیع‌(1394). مبانی کلی نظریه های ارتباط جمعی، انتشارات جامعه شناسان
بروجردی، علوی، مهدخت (1381). شیوه های روابط در جامعه اطلاعاتی. فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی رسانه، سال سیزدهم، شماره چهارم.
بساکی، طیبه، مقدسی، جعفر، نجات، محمدعلی، برغانی فراهانی، مهدی، نجمی، مجتبی(1395). بررسی نقش آموزش های انبوهی در توسعه روستایی و فعالیت های کشاورزان استان مرکزی، فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، سال چهارم، شماره 3
جعفری، ابراهیم (1393). ارتباطات مشارکتی در جامعه روستایی، انتشارات حریم دانش
خاتون آبادی، سیداحمد(1374). رادیو و ارتباطات توسعه ای. انتشارات سروش.
خدایی استار، حسن، اسدی، علی، امانی، فریده (1399). تحلیل موانع اجرای طرح هادی در مناطق روستایی شهرستان تبریز، فصلنامه روستا و توسعه، سال 23، ش 89 صص 170-151
دادگران، محمد (1396). مبانی ارتباطات جمعی، انتشارات مروارید
داودی نصر، خدابخش(1394). تحلیل بهره‌مندی روستاییان از برنامه‌های رادیویی محلی ترویج کشاورزی در شهرستان ایلام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی، دانشکده کشاورزی.
رضوی زاده، سیدنورالدین(1379). ارتباطات و توسعه، با نگاهی به نقش ارتباطات در توسعه روستایی. فصلنامه رسانه، سال یازدهم، شماره 2.
ساعی، مهدیه (1398). اثربخشی رسانه های دیداری،‌شنیداری و نشریه های ترویجی در انتقال دانش و اطلاعات به کشاورزان استان کرمان، فصلنامه پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی، شماره 49 صفحه 47
سبزه، محمد، چراغعلی، محمودرضا، مهاجر، مختار، خوش‌فر، غلامرضا (1398). عامل های موثر بر عملکرد شغلی مروجان مسئول پهنه در استان گلستان، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 50، صفحه 147
شیروانیان، عبدالرسول، نجفی، بهاءالدین(1390). بررسی نقش سرمایه های اجتماعی بر رفاه و کاهش فقر روستایی (مطالعه موردی: محدوده شبکه آبیاری و زه کشی درودزن)، فصلنامه اقتصاد کشاورزی، جلد 5، شماره 3، صفحه 27
طاعتی، شهریار (1397). راهکارهای برنامه‌سازی تلویزیونی در حوزه آموزش کشاورزی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دانشکده ارتباطات و رسانه
فمی، شعبانعلی،زمانی میاندشتی، ناصر(1382). ارتباطات مشارکتی مدل جدید ارتباطات توسعه برای توسعه روستایی، ماهنامه "دام، کشت و صنعت" س5، ش 51،82 .
علی بیگی، امیرحسین، قنبرعلی، رضوان (1392). بررسی اثر برنامه ترویج کشاورزی بر دانش و بهره وری روستاییان گندمکار شهرستان کرمانشاه، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، س 2، ش 3 ،پیاپی٥، صص68-57
کشوردوست،مهرنگ.(1398). شبکه اجتماعی تلگرام و هویت بازاندیشانه کارکنان زن . پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
محمدپور،احمد (1397). ضد روش زمینه های فلسفی و رویه های عملی در روش شناسی کیفی .تهران ،انتشارات لوگوس.
محمدی، وحید. (1397). بررسی قابلیت‌های شبکه های اجتماعی مجازی در ترویج و آموزش کشاورزی از دیدگاه کارشناسان: موانع و راهکارهای توسعه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه زنجان، دانشکده کشاورزی
ملکات، سرآرینوس، استیوز، لزلی، (1390). ارتباطات توسعه در جهان سوم، ترجمه شعبانعلی بهرامپور، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
موسوی، مینا (1397).  طراحی الگوی به کارگیری فناوری های اطلاعات و ارتباطات در نظام نوآوری کشاورزی ایران، رساله دکتری،دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی