مدل شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان کشاورزی از دیدگاه خبرگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

3 استاد گرو علوم تربیتی ، دانشگاه مازندران، ایران

چکیده

امروزه دانشگاه­­ها در عرصه­ های گوناگونی باید  پاسخگوی نیازهای روبه رشد جامعه­ باشند از جمله آموزش، پژوهش، کارآفرینی و مدیریت نیروی انسانی از جمله دانشجویان و اعضای هیات­ علمی در سطح ملی و بین­ المللی. در حقیقت دانشگاه مسئول تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر، به عنوان مهم­ترین سرمایه جامعه است. نقش اساسی مورد انتظار از دانشگاه، پرورش انسانِ دانا، توانا و شکوفاکننده جامعه است. با توجه به نیازهای روبه رشد جامعه و شناسایی شایستگی­ های مورد نیاز دانشجویان برای کسب شغل پایدار، این پژوهش به دنبال طراحی مدل شایستگی­ های حرفه­ ای دانشجویان کشاورزی براساس روش کیفی است. جامعه آماری این پژوهش اعضا هیات علمی دانشگاه­های کشاورزی بوعلی سینا، زنجان، رازی کرمانشاه، شیراز و تهران، متخصصان کشاورزی در بخش دولتی و خصوصی می­باشند. ابزار پژوهش مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند بوده است که با شمار 28 تن از جامعه آماری انجام شده (11 تن اعضا هیات علمی، 8 تن کارشناسان بخش دولتی و 9 تن فعالان بخش خصوصی)، پردازش داده ها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. یافته­ ها نشان دادند که شرایط علی به وجود آمدن مقوله­ ی محوری (شایستگی­ های دانشجویان کشاورزی) شامل مهارت­های ارتباطی، مهارت­های تجربی و عملی، مهارت­های کارآفرینی، مهارت­های مدیریتی و مهارت­های کار گروهی می­باشد. شرایط مداخله­ گر (تأثیرگذار) نیز شامل وجود مدرسان برجسته، استفاده از وسایل کمک آموزشی و شناخت ظرفیت­های اقتصادی منطقه می­باشد. علاوه بر این، شرایط زمینه­ای و بستر لازم برای به وجودآمدن مقوله­ ی محوری یعنی شایستگی­های دانشجویان کشاورزی عبارت بودند از: نحوه آموزش­های دانشگاهی، ایجاد علاقه و انگیزه در دانشجویان و ارتباط با فعالان کشاورزی و کشاورزان پیشرو. راهبردهای کنش و  واکنش نیز شامل توجه نکردن به نیازهای بازار کار، بهره­گیری از هوش هیجانی و موانع و معضلات بخش کشاورزی و آشنایی با آنها بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Professional Competency model of agricultural students based on a qualitative method of grounded theory

نویسندگان [English]

  • masud samian 1
  • Reza Movahedi 2
  • Heshmatollah Sadi 2
  • Ebrahim salehi Omran 3
1 . Ph.D. Candidate, Agricultural Extension and Education, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
3 Professor, Department of Educational Sciences, University of Mazandaran
چکیده [English]

Today's universities must meet the growing needs of society in various areas, including education, research, entrepreneurship and manpower management, including students and faculty members at the national and international levels. In fact, the university is responsible for training specialized and skilled manpower, as the most important asset of society. The essential role expected of the university is to prepare a scientist, capable and prosperous human being in society. Therefore, according to the growing needs of society and identifying the competencies needed by students to face society in this study, we seek to determine the model of competencies of agricultural students based on a qualitative method. The statistical population of this study included professors of agricultural universities, agricultural specialists in the public and private sectors. The research tool was semi-structured interviews with 28 people. Also, data analysis was performed in three stages of open, axial and selective coding. The results showed that the causal conditions needed for the creating of the core theme (competencies of agricultural students) include communication skills, experimental and practical skills, entrepreneurial skills, managerial skills and team and group skills. Interventional (effective) conditions also include the presence of outstanding professors, the use of teaching aids and recognition of the economic potential of the region. In addition, the background conditions and the necessary context for the emergence of the core theme, namely the competencies of agricultural students, were: the university education methods, creating interest and motivation in students, and communication with leading agricultural activists and frontier farmers. Action and reaction strategies also included lack of attention to the needs of the labor market, using emotional intelligence and the problems faced to the agricultural sector and the awareness with them

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competency model
  • sustainable employment
  • skills
  • agricultural students
 - امین خندقی، م.، جامه بزرگ، م.، و سعیدی رضوانی، م. (1391). نیازسنجی شایستگی های حرفه ای هنرآموزان هنرستان های فنی و حرفه ای بر مبنای مدل بوریچ و مدل تحلیل کوآدرانت. دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، سال اول، شماره دوم، پاییز و زمستان 1391، 224-189.
- پای خسته، پ.، علم بیگی، ا.، و بطحائی، س. (1396). بررسی شایستگی های مورد نیاز توسعه کارآفرینی پایدار در آموزش عالی کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 40، 43-32.
- پزشکی راد، غ. (1387).  ارزیابی نیازهای آموزشی حرفه ای مربیان کشاورزی مراکز آموزش کشاورزی استان های مازندران وگلستان با استفاده از مدل بوریج. فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، (1)29، 62-55.
- خراسانی، ا.، زاهدی، ج.، و کمیزی، ا. (1393). طراحی و تدوین مدل شایستگی مدیریت بر کسب و کار. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال اول، شماره سوم، 21-1.
- زرافشانی، ک، آگهی، ح، و خالدی، خ. (1390) نیاز سنجی آموزشی زنان روستای قمام شهرستان سنقر (بر مبنای مدل بوریچ و تحلیل کوآدرانت). زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، (1) 9، 183-165.
- زلالی، ن، خسروی پور، ب. و زارع، ع. (1394). تنگناها و چالش های اشتغال دانش آموختگان کشاورزی از دیدگاه مدیران اجرایی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 33، تابستان 1394، 83-73.
- زمانی، غ. (1380).  برآورد نیروی متخصص مورد نیاز و آسیب شناسی اشتغال دانش آموختگان بخش کشاورز ی کشور، گزارش طرح پژوهشی نیاز سنجی نیروی انسانی متخصص، تهران: مؤسسه ی پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
- زمانی، غ. (1381). کاربرد الگوی چگالی نسبت ها: برآورد نیروی متخصص مورد نیاز بخش خصوصی کشاورزی، مجموعه مقالات سمینار ارائه ی نتایج طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص، تهران: مؤسسه ی پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، 21 و 22 خرداد.
- سلیمی، ق، حیدری، ا. و کشاورزی، ف. (1394). شایستگی های اعضای هیأت علمی جهت تحقق رسالت دانشگاهی؛ تأمّلی بر ادراکات و انتظارات دانشجویان دکتری، دو فصلنامۀ نوآوری و ارزش­آفرینی، سال سوم، شمارۀ هفتم، بهار و تابستان 1394.
- شکوری، ع. (1389). سیاست های توسعه کشاورزی در ایران. انتشارات سمت، چاپ سوم.
- شمس، غ. و میراحمدی، خ. (1398). طراحی و اعتبارسنجی الگوی ساختار اجتماعی فرهنگی دانشگاه ها. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، دوره 25، شماره 4.
- شهبازی، ا.، و علی بیگی، ا. (1385). واکاوی شایستگی های دانش آموختگان کشاورزی برای ورود به بازارهای کار در کشاورزی. فصلنامه علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد2، شماره 1، 24-15.
- صالحی عمران، ا. (1386). جامعه، کار و مشاغل: مروری بر نقش مهارت های اشتغال زا در بازار کار، تهران: انتشارات سمت.
- صالحی عمران، ا.، ایزدی، ص.، و فرجی، ش. (1395). بررسی نقش یادگیری های غیر رسمی در پرورش شایستگی های کلیدی در محیط های آموزش عالی و شغلی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال سیزدهم، دوره دوم، شماره 24، 106-87.
- صبوحی، ف. (1380). بررسی و تحلیل علل بیکاری دانش آموختگان آموزش عالی، مجموعه مقالات سمینار ارائه ی نتایج طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص، تهران: مؤسسه ی پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، 21 و 22 خرداد.
- عریضی، ح. (1384). پیشنهاد طرح، سازمان گسترش و نوآوری صنایع ایران، ص 25.
- عسگری آزاد، م. (1382). انتخاب و انتصاب و تغییر مدیران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، ص 35.
- عسگری، ه. (1389). نیاز سنجی آموزشی بهورزان شاغل در خانه های بهداشت شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی (ویژه نامه توسعه آموزش)، (5) 10، 668-674.
- قانعی راد، م.، ابراهیم آبادی، ح. (1389). تاثیر ساختار اجتماعی آموزش بر عملکرد دانشجویان. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال دوم، شماره 4، 27-1.
- مالکی نژاد، پ.، ضیائیان، م. و ضیائیان، م. (1399). طراحی چارچوب نوین مدل شایستگی مدیران آموزش عالی با رویکرد تلفیقی ISM و SEM. نشریه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت، سال دهم، شماره اول، بهار 1399.
- محمدی، ح. و روحانی، ح. (1394). کاربرد مدل پروبیت چندگانه درتحلیل عوامل موثر بر نوع اشتغال دانش آموختگان علمی کاربردی کشاورزی. نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد 29، شماره 2، 116-125.
- مومنی مهموئی، ح، کرمی، م و مشهدی، ع. (1391). بررسی میزان آموزش مهارت­های اشتغال­زای مورد نیاز بازار کار در برنامه­های درسی کارشناسی ناپیوسته حسابداری، مهندسی عمران و صنایع غذایی. پژوهش در برنامه­ریزی درسی، سال نهم، دوره دوم، شماره 7، پیاپی 43، 72-61.
- یگانگی، ع. (1389). نقش شایستگی مدیران در اثربخشی مدیریت (مطالعه موردی در شرکت مخابرات استان قزوین). مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 5، 68-57.
- Borich, D. Garry. (1980). A needs assessment model for conducting follow-uostudies. journal of teacher education, 4(3), pp39-42.
- Hale, M. R. (1993). Assessment of staff development needs as perceived by Extension agents, Texas Agricultural Extension Service, utilizing a modified Borich Needs Assessment Model. For the degree of doctor of philosophy, Submitted to the office of Graduate Studies of Texas A & m University.
- Katrien Koenen, A. & Dochy, D. and Berghmans, I. (2015). A phenomenographic analysis of the implementation of competencebased education in higher education. Teaching and Teacher Education. 50: 1-12.
- Khalifi, A. and Nasimifar, H. (2014). A study of emotional intelligence components as predictors of entrepreneurship in students of Shahid Chamran University. Journal of Novel Applied Sciences, 3 (1), 1- 4.
- Kiffer, S., & Tchibozo, G (2013). Developing the Teaching Competences of Novice Faculty Members: A Review of International Literature. Policy Futures in Education, 11 (3): 277-289.
 
- Misbah, Z. & Gulikers, J. & Maulana, R. and Mulder, M. (2015). Teacher interpersonal behaviour and student motivation in competence-based vocational education: Evidence from Indonesia. Teaching and Teacher Education, 50: 79-89.
- Moran, L., & Myringer, B. (1999). Flexible learning and university change. In Harry, K. (Ed.), Higher education through open and distance learning: World review of distance education and open learning, PP. 57-71. New York: McGraw-Hill.
- Mulder, M. (2001). Competence development –some background thoughts. The Journal of Agricultural Education and Extension. 7(4), 147-158.
- Patel, K.B., Maina, M, Hagmann, J., & Woomer, P.L. (2001). Curriculum development and transformation in rural development and natural resource management. Paper presented at the strategy workshop of the Rockefeller Foundation’s Bellagio Center, Italy.
- Pollard C, Stringer E, Cockayne D. Clinical education: A review of the literature nurse education in practice. Nurse Educ Pract. 2007;7(5):315-22.
- Sterling, S. (2000) The significance of systems thinking to environmental education, health, education and beyond. In Jensen, B.B., Schnack, K. & Simovska, V. (Eds.). Critical environmental and health education: Research issues and challenges, pp. 251-270. Denmark: The Danish University of Education.
- Sterling, S. (2001) Sustainable education: Re-visioning and change. UK: Green Books Ltd.
- Wals, A.E.J., & Bawden, R. (2000). Integrated sustainability into agricultural education: Dealing with complexity, uncertainty and diverging worldviews. Scotland, University of Aberdeen. Dealing with complexity, uncertainty and diverging worldviews. Gent: ICA.
Yusoff, M. N. H., Ismail, M., Hassan, H., & Al Mamum, A. (2019). Entrepreneurship Competency Enhancement Training: a study among the Managers of Internet Centres. INTERNATIONAL JOURNAL OF ACADEMIC RESEARCH IN BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES, 9(7).