پیش ران ها و پسران های آموزشی مؤثر بر مدیریت توسعه ی شرکت های دانش بنیان کشاورزی غرب کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ترویج و اموزش کشاورزی واحد ایلام، دانشگاه ازاد اسلامی،ایلام، ایران

2 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران

3 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران

چکیده

توسعه شرکتهای دانش بنیان کشاورزی میتواند در جهت رونق کشاورزی و افزایش اشتغال دانش‌آموختگان رشته-های کشاورزی مؤثر باشد. اما بررسی آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان در غرب کشور رشد قابل ملاحظه‌ای نداشته‌اند.این پژوهش با هدف شناسایی پیش‌برنده‌ و بازدارنده‌های آموزشی مؤثر بر مدیریت موفق شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی غرب کشور جهت توسعه در تابستان سال 1399به صورت کیفی و با روش تئوری بنیانی انجام گرفت.به منظور شناسایی مؤلفه‌ها از مصاحبه‌های عمیق انفرادی با مدیرعامل شرکت-های دانش‌بنیان کشاورزی در غرب کشور استفاده شد (45N=) که پس از مصاحبه با 21 مدیر عامل اشباع نظری حاصل گردید. انتخاب مدیرعامل‌ها جهت مصاحبه به صورت هدفمند و از نوع قضاوتی بود، تحلیل داده‌ها با روش تحلیل خط به خط و در قالب تحلیل محتوای متعارف با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA12 منجر به شناسایی26 مؤلفه اصلی در قالب 4 دسته عامل‌های آموزشی در زمینه بازاریابی، فرهنگی، کارآفرینی و فنی-تخصصی به عنوان پیشران شد. بازدارنده‌های آموزشی مؤثر بر مدیریت موفق شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی نیز شامل 25 مؤلفه اصلی در قالب 4 دسته موانع آموزش حرفه‌ای، دانایی‌محوری، ارتباطی و مدیریتی بود. عمده‌ترین پیش‌برنده‌های آموزشی با بیشترین فراوانی تکرار از سوی پاسخگویان ایجاد مراکز تحقیقات حرفه‌ای جهت آموزش مدیرعامل‌ها در زمینه انجام پژوهش‌های کاربردی و آموزش در زمینه نحوه انجام پژوهش‌های کاربردی در شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی بود؛ دو بازدارنده‌ی عدم وجود مهارت کارآفرینی در بین مدیرعامل‌ها و عدم آگاهی از فن‌آوری‌های تولید شده در دانشگاه‌ها نیز با بیشترین فراوانی تکرار به عنوان عمده‌ترین موانع شناسایی گردید، ارائه آموزش‌ها و کارگاه‌های آموزشی دوره‌ای متناسب با نیاز مدیرعامل‌ها، همچنن گنجاندن واحدهای آموزشی اختیاری در دانشکده‌های کشاورزی جهت آموزش کارآفرینی می‌تواند سبب توسعه پیش‌برنده‌ها و برطرف نمودن موانع گردد. لذا لازم است برنامه‌ریزان جهت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی به شاخص‌ها و مؤلفه‌های پیش‌برنده توجه نموده و در جهت تسهیل و برطرف نمودن موانع اقدامات لازم را مبذول دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Educational Promoter and Deterrent Affecting Agricultural Knowledge-Based Firms’ Management towards Successful Development in West of the Iran

نویسندگان [English]

  • gelareh Jamshidnejad 1
  • marjan vahedi 2
  • Alireza Poursaeed 3
  • hamed chaharsoughi amin 2
1 Ilam university
2 faculty member/Islamic Azad university
3 Faculty Member
چکیده [English]

this study was conducted with the aim to identify the educational promoter and deterrent affecting the successful management of agricultural knowledge-based companies in the west of the Iran for development in the summer of 2020; it was done qualitatively and with the method of Grounded theory. In order to identify the components From in-depth solo interviews Used with the Managing Director of knowledge-based agricultural companies in the west of the country (N = 45) Which was obtained after interviews with 21 Managing Director. The selection of Managing Director for the interview was purposeful and judgmental. Data analysis by line-by-line analysis and in the form of conventional content analysis using MAXQDA12 software Leads to the identification of 26 main components In the form of 4 categories of Educational factors In the field of marketing, Cultural, Entrepreneurship And technical-specialized as Promoter. Educational deterrent affecting the successful management of agricultural knowledge-based companies also includes 25 main components in the form of 4 categories Barriers to vocational training were central knowledge, communication and management. The main educational promoters with the highest frequency of repetition by the respondents Establishment of professional research centers to train Managing Director in conducting applied research and training on how to conduct applied research in knowledge-based agricultural companies; Two barriers to the lack of entrepreneurial skills among managing director and lack of knowledge of technologies produced in universities with the highest frequency of repetition were identified as the main obstacles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge-Based Companies
  • Educational OF Drivers
  • Educational of Barriers
  • Development of Knowledge-Based Companies
آزاد،ن.، محمدپور، م و نقدی،ب. (1397). "چالش­های تجاری سازی محصولات دانش­بنیان با تأکید بر بخش بازاریابی مالی(مورد مطالعه: پارک فناوری دانشگاه تهران)". فصلنامه اقتصادی مالی، سال 12، شماره 44، صفحه 207-189.
امینی، ع، ر، فتاحی، ح، ر. (1397). "طراحی الگوی بین المللی سازی بنگاه های کوچک و متوسط در شرکت های دانش بنیان مبتنی بر نانو". فصلنامه مدیریت بازرگانی. سال3، شماره10. صفحه 602-583.
 
امینی، الف.، بنی­اسدی، م.، خاتمی، م و وحیدی، ح. (1395). "بررسی عوامل مؤثر بر توسعه شرکت­های دانش­بنیان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، مطالعه موردی: پارک تهران.فصلنامه رشد فناوری"، سال 12. شماره 48، صفحه28-22. انتظاری، ی و
انتظاری،ی و محجوب، ح. (1392). "تحلیل توسعه اقتصاد دانش براساس سند چشم­انداز1404. راهبرد فرهنگ. شماره 24. صفحه 97-65.
الهیاری فرد، ن.، عباسی، ر، (1390)،" بررسی الگوی مناسب ساختار سازمانی شرکت های دانش بنیان"، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، سال 8، شماره 29، صفحه54-40.
تاری، م. مرادی، م و ابراهیم پور، م. (1394). "بررسی عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکت های دانش بنیان"، فصلنامه رشد فناوری، سال12 ، شماره 45،  صفحه 44-36.
سلطانی، ب. (1396). "هزینه اشتغال دانش­بنیان، یک سوم دیگر بخش­ها است"، خبرگزاری تسنیم. 1396. قابل دسترس از طریقwww.google. com
جهانیان، ر، طاهره، ج. (1394)." بررسی رابطه بین سرمایه فکری با نوآوری و خلاقیت منابع انسانی در سازمان"، فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. سال 5، شماره1. صفحه 92-65.
خیاطیان م، ص, الیاسی، م, طباطباییان س، ح. (1395)."الگوی پایداری شرکت های دانش بنیان در ایران". سیاست علم و فناوری. تابستان 1395, سال 8 , شماره 2، صفحه 62-49.
دهدشتی شاهرخ، ز؛ محمدیان محمودی‌تبار، م؛ تقوا، م،ر؛ فرج شوشتری‌پور، ح،ر. (1398). "الگوی فرآیندی تجاری‌سازی خدمات در شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات". مجله مدیریت فرهنگ سازمانی »، سال5، شماره17، صفحه 1-20.
 
سروری اشلیکی، ز. (1391). "ارائه مدل مفهومی از شرکت­های دانش­بنیان". کنفرانس ملی کارآفرینی و کسب و کارهای دانش­بنیان. دانشگاه مازندران.
صفایی، ن.، طالقانی­نیا، ف و کیامنش، ا. (1396). "شناسایی و رتبه­بندی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در شرکت­های دانش­بنیان(مطالعه موردی: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)".فصلنامه رشد فناوری. سال13. شماره50.، صفحه 28-21.
علم بیگی،ا.(1393)."بررسینقشابعادکارآفرینیدانشبنیاندرعملکردتحقیقوتوسعهکارآفرینانه نظام تحقیقات کشاورزی ایران". توسعه کارآفرینی،7 سال 7، شماره4. صفحه 753-773.
غلامی، د و رمضانی، ع. (1397). "شناسایی و تحلیل اصلی­ترین مؤلفه­های راهبردی تأثیرگذار در عدم موفقیت شرکت­های دانش­بنیان در ایران(مطالعه موردی: پارک علم و فناوری کرمانشاه)".فصلنامه رشد فناوری.سال 15. شماره57. صفحه84-77.
فلاح حقیقی، ن، میر ترابی، م، الف. (1397). "مشکلات شرکت های دانش بنیان کشاورزی مستقر در سازمان پژووهش های علمی و صنعتی ایران". نشریه کارآفرینی در کشاورزی. سال4. شماره4. صفحه 99-77.
فخاری،ح.، سلمانی، د و دارایی، م، ح. (1392). "بررسی اثر تحریم­های اقتصادی بر عملکرد شرکت­های دانش­بنیان کشور". فصلنامه سیاست علم و فناوری. سال5. شماره3. صفحه 39-27.
مهدوی، ح. فتح اله بیانی، م. و راستی برزکی، م. (1389). "بررسی عوامل موفقیت شرکت های دانش محور". رشد و فناوری. فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد شماره 16.
 
مردانشاهی، م، م. (1396). "بررسی عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای دانش­بنیان کشاورزی. مطالعه موردی: مرکز رشد واحدهای فناور طبرستان".فصلنامه رشد فناوری. سال13. شماره53. صفحه24-31.
 
محمدی خیاره، م. (1395). "توسعه کشاورزی دانش­بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی"، دومین همایش ملی اقتصاد کلان ایران.11 اسفند. دانشگاه گنبد کاووس.
نقی­زاده، ر.، حیدری، ج و میثمی، ع، م. (1397). "الگوی عوامل مؤثر بر رشد پایدار شرکت­های فناور نوپا در ایران". فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال4. شماره10. صفحه90-78.
یوسفی، ز، نادری، ن و رضایی، ب. (1395). "عوامل مؤثر بر ادامه فعالیت و رشد شرکت های نوظهور کشاورزی" .نشریه علمی  پژوهشی مدیریت نوآوری. سال5. شماره4. صفحه 18-1.
 
Anderson, J. R . (2003). Risk mnagment in rural development A review. The world bank rural development family, rural development Steagtegy Background paper=7: 4-14.
Arntzwn bechina, A. and Nkosindiela, M.(2017). Success factors in implementing knowledge based systems.Journal of knowledge management. 7(2):211-218.
 
Blaikie, Norman. (2009) Designing Social Research , Cambridge: Polity Press.
 
Charms,H.(2006). Managing intellectual property rights for better transfer and commercial lization of agricultural technologies, Journal of Intellectual Property Rights, 12 (1): 330- 340.
Galay, F., Bigliardi, B., Petroni, A., and Marolla, G. )2017(. Which factors are perceived asobstacles for the growth of Italian academic spin-offs?, Technology Analysis and Strategic Management, 29(1): 84-104, DOI: 10.1080 /0953 7325. 2016 .1199853.
 
Grimsdottir,Edvardsson,I. and Durst,S.(2019). Knowledge greation in knowledge intensive small and medium sized enterprises. International journal of knowledge based development.10(1):75-94.
 
Halawi,A.(2005).Knowledge Management System Success in Knowledge Based Organization: An Empirical Validation Utilizing the Delone and McLean is Success Model. Nova Southeastern University.
 
Islam,M. D. A., Keawchana, T, and Yousuf, D. H.M. (2011). Factors affecting business success of small and medium enterprises in Thailand. Journal of Asian Social Science, 7 (5).
 
Johnston,A.(2019).The roles of universities in knowledge bassed urban development:a critical review. International journal of knowledge based development.10(3): 213-231.
 
Kohlbacher, F., (2008), “Knowledge-based New Product Development: fostering innovation through knowledge creation, Int. J.”, Technology Intelligence and Planning, 4(3): 25-34.
 
LU, J., and Beamish, P. (2005). The internationalization and Performance of SMEs. Strategic Management Journal, 22(6-7): 565-586.
 
Lowe, J. W., (2008), “Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (3rd ed.)”. London: Sage Publications, Inc
 
Massa, S., and Testa, S, (2009), A Knowledge management approach to organizational competitive advantage: Evidence from the food sector", Europen management Journal, 7(2):129.
 
OShea, R. P., Chugh, H., and Allen, T. J. (2012) Determinants and consequences of university spinoffactivity: A conceptual framework .Journal of Technology Transfer, 33(6): 653–666.
 
Straus, A, and Corbin J. (2008). Basics of Qualitatvie Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Third Edition, Los Angeles: Sage Publications.
 
Richard, Hu., Tuli, S. R., and Dare, L. (2019). Planning global knowledge city: experience from melbourne, Australia. International journal of knowledge based development. 10(1): 26-42.