.تأثیر اثربخشی بیرونی آموزش کشاورزی بر نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه تربیت مدرس

3 استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران.

چکیده

< p>این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بیرونی آموزش کشاورزی دانشجویان کشاورزی و تأثیر آن بر نگرش آنان نسبت به آینده شغلی انجام شد. جامعه‎ی آماری این بررسی را دانشجویان دانشکده‎های کشاورزی دانشگاه‏های دولتی کشور در سال 1399 تشکیل دادند (236973=N). حجم نمونه بنا بر جدول کرجسی و مورگان، 386 تن برآورد شد. برای نمونه‎گیری از روش نمونه‎گیری تصادفی طبقه‎ای با انتساب متناسب استفاده شد. ابزار سنجش در این مطالعه پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته‏ای بود که پایایی آن‏ با استفاده از محاسبه ضریب تتای ترتیبی ( 91/0- 75/0=Ɵ) و پایایی مرکب (91/0-74/0 =CR) انجام شد و روایی شکلی و محتوایی آن نیز با بهره‏گیری از نظرهای متخصصان دانشگاهی و همچنین به استناد شاخص روایی سازه (68/0-5/0 =AVE) در سطح مطلوب برآورد شد. برای سنجش متغیرها از طیف لیکرت پنج قسمتی استفاده شد (خیلی کم= 1 تا خیلی زیاد= 5). داده‌ها به وسیله نرم‌افزارهای SPSSwin23 و AMOS22 پردازش شد. برای تدوین مدل‏‏های اندازه‏گیری سازه‏های پژوهش از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم بهره گرفته شد و نشان داد که مؤلفه‏های مورد مطالعه قابلیت اندازه‏گیری سازه مورد نظر را دارا می‏باشند. یافته‌های مدل-سازی معادله‌های ساختاری نشان داد که فرآیند آموزشی اثر مثبت و معنی‌داری بر شایستگی‌ها، رضایت از رشته تحصیلی و نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی داشته است. همچنین، شایستگی‌ها و رضایت از رشته تحصیلی تأثیر مثبت و معنی‌داری بر نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی داشت. می‌توان نتیجه گرفت که فرآیند آموزشی می‌تواند شایستگی‌ها و رضایت دانشجویان از رشته تحصیلی را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به نگرش مثبت نسبت به آینده شغلی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Students’ External Effectiveness of Agricultural Education Processes on Attitudes toward Future Career

نویسندگان [English]

  • Pouria Ataei 1
  • Somayeh Moradhaseli 2
  • Hamid Karimi 3
1 Department of Agricultural Extension and Education, Tarbiat Modares University
2 PhD, Department of Agricultural Extension &amp; Education, College of Agriculture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, University of Zabol, Zabol, Iran.
چکیده [English]

< p >The study aimed to evaluate students'' external effectiveness of agricultural education and its effect on their attitudes toward future career. The statistical population was agricultural students of Iran public universities in 2020 (N=236973). From whom 386 students were selected as a sample through stratified random sampling method. The assessment tool was a questionnaire whose face and content validity was confirmed by academic experts and discriminant validity (AVE= 0.5-0.68) was used for determination of structure validity. Reliability of questionnaire was determined by ordinal theta (Ɵ= 0.75-0.91) and composite eliability (CR= 0.74-0.91). The variables were measured on a five-point Likert scale (from 1 = very low to 5 = very high). Data was analyzed by applying SPSSwin23 and AMOS22. To develop structural model, confirmatory factor analysis (CFA) were used in first and second stages for testing measurement models. Results of CFA showed that components of structures were able to measuring of related structures. Results of structural equation modeling (SEM) revealed that educational process had a positive and significant effect on students’ competencies, satisfaction with the field of study, and attitude towards future career. Also, students’ competencies and satisfaction with the field of study influenced their attitude towards future career positively and significantly. It can be concluded that educational process can influence students’ competencies and satisfaction with the field of study and lead positive attitude towards future career.

کلیدواژه‌ها [English]

  • External effectiveness
  • agricultural education
  • students&rsquo؛ competencies
  • satisfaction with the field of study
  • future career
احمدی، س، یزدانی، ش. و محمدپور، ی. (1395). در مسیرتعریف چارچوب شایستگی­ها برای آموزش مبتنی بر شایستگی در پرستاری مرور نقادانه شواهد. کنگره ملی آموزش عالی ایران، صفحه­ی 1-37.
اسلامی، ا.، عباسی، ع.، و بیژنی، م. (1395). سازوکارهای توسعه‎ی مهارت‎های تفکر انتقادی دانشجویان در نظام آموزش عالی. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، دوره 12، شماره 2، صفحه­ی 196-183.
اکیدی، م.، پارسا، ع.، و الهام­پور، ح. (1397). برنامه­های درسی در رشد مهارت­های شغلی، انتظارهای شغلی و شانس اشتغال از دیدگاه دانشجویان و دانش آموختگان رشته­های کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره 12، شماره 53، صفحه­ی 183-162.‎   
امین‏بیدختی، ع.، نجفی، م.، و شریعتی، ف. (1398). آسیب­شناسی آموزش­های مهارتی بر مبنای الگوی سه­شاخگی: مطالعه موردی استان کردستان. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، دوره 21، شماره 81، صفحه­ی 97-85.
به­رخ، س. (1398). فرآیند آموزش کارکنان سازمان و ضرورت اجرای آن. فصلنامه تخصصی داخلی لیزینگ صنعت و معدن، شماره 16، صفحه­ی 27-24.
ترک­زاده، ج. و کشاورز، ف. (1395). بعد شناسی اثربخشی برنامه­ی درسی آموزش پزشکی: درونی، بیرونی و نهادی. فصلنامه­ی مرکز مطالعات و توسعه­ی آموزش علوم پزشکی، سال 7، شماره 1، صفحه­ی 21-10.
شهبازی، م. و قربانی، ف. (1387). بررسی میزان گزایش دانشجویان دانشگاه­های تبریز به عضویت در تعاونی­های اشتغال­زا. مجله جامعه شناسی. سال اول، شماره اول، صفحه­ی 217-187.
صمدی م.ت.، تقی‌زاده ج.، کاشی‌تراش اصفهانی،ز.، محمدی، م. (1388). نگرش دانشجویان رشته بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، سال 9، شماره 4، صفحه­ی 336-331.
کشاورز، آ. و احمدی، س. (1394). بررسی دیدگاه دانشجویان رشته های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) دانشگاه علمی کاربردی شیراز درباره اثربخشی برنامه­های درسی بر اساس مدل اصلاح شده چشم شایستگی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال 21، شماره 81، صفحه­ی 69-84.
محمدی، م.، ناصری‏جهرمی، ر. و رحمانی، ه. (1392). ارزیابی اثربخشی بیرونی برنامه درسی دوره کارشناسی رشته‏های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس بر مبنای مدل چشم شایستگی. پژوهش در برنامه­ریزی درسی، سال 10، شماره 2، صفحه­ی 32-20.
مختاری­کیا، ع.، اسدی پیری، ز.، قاسمپور، س.، علایی، ر.، نورایی‏مطلق، ث.، و بختیار، ک. (1398).نگرش دانشجویان رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، سال 19، شماره 56، صفحه­ی 529-519.
مرادحاصلی، س.، میرک­زاده، ع. و رستمی، ف. (1392). تحلیل اثربخشی دوره­های آموزشی ایمنی و بهداشت حرفه­ای برگزارشده جهت کشاورزان. فصلنامه طب کار. 6 (3): 59-50.
مردانشاهی، م. (1396). عامل­های تاثیرگذار بر صلاحیت راه­اندازی کسب و کار دانش آموختگان رشته­های کشاورزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران. فصلنامه پژوهش مدیریت کشاورزی، سال 9، شماره 41، صفحه­ی 109-96.
مرزبان، آ. و مرزبان، ه. (1397). نگرش دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، سال 5، شماره 2، صفحه­ی 32-22.
مرکز آمار ایران. (1397). سالنامه مرکز آمار ایران، سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور، چاپ اول، اردیبهشت 1399، تهران.
مسعود م.، افشار، ع. و مقصود، ب. (1395). ارزیابی اثربخشی (بیرونی) برنامه­های آموزش تخصصی رشته پیشگیری انتظامی. فصلنامه انتظام اجتماعی، سال 8، شماره 3، صفحه­ی 81-51.
مومنی‏مهموئی، ح.، کاظمپور، الف. و تفرشی، م. (1390). برنامه­ریزی درسی مبتنی بر شایستگی؛ راهبردی مطلوب برای توسعه شایستگی­های اساسی. فصل نامه راهبردهای آموزش، سال 4، شماره 3، صفحه­ی 149-143.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (1397). اداره کل تعاون. پایگاه الکترونیک سازمان تعاون. قابل دسترس درآدرس اینترنتی: htpp://www.Mcls.Gov.ir
هدایتی، ا.، ملکی، ح.، صادقی، ع. و سعدی‏پور ا. (1395). تأملی بر برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، سال 16، شماره 10، صفحه­ی 103-94.
 
Alhaddad, M. S. (2018). Undergraduate pharmacy students’ motivations, satisfaction levels, and future career plans. Journal of Taibah University Medical Sciences, 13(3), 247-253. doi:10.1016/j.jtumed.2018.03.004
Altokhais, T., Al Rajhi, M., Bawazir, O., Almogbel, G. T., Aljunaydil, A. I., & Alshehri, A. (2020). Resident satisfaction with the pediatric surgery training program. BMC Medical Education, 20(1). doi:10.1186/s12909-020-02309-9
Andronache, D., Bocoş, M., & Neculau, B. C. (2015). A systemic-interactionist model to design a competency-based curriculum. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 715-721.
Ashley, C., Peters, K., Brown, A., & Halcomb, E. (2018). Work satisfaction and future career intentions of experienced nurses transitioning to primary health care employment. Journal of Nursing Management, 26(6), 663-670. doi:10.1111/jonm.12597
Awo, O. K., & Ukonze, J. A. (2012). Technical and entrepreneurial competencies needed by NCE Home economics/agriculture education students for self-reliance in yoghurt production enterprise. Journal of Home Economics Research, 17, 138-148.
Bentler, P. M., & Yuan, K. H. (1999). Structural Equation Modeling with Small Samples: Test Statistics. Multivariate Behav Res, 34(2), 181-197. doi:10.1207/S15327906Mb340203
Byrne, B. (2016). Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming. 3nd Edition, Taylor and Francis Group, Routledge, New York.
Chen, T. P., Lee, K. Y., Kabre, P. M., & Hsieh, C. M. (2020). Impacts of educational agritourism on students’ future career intentions: Evidence from agricultural exchange programs. Sustainability (Switzerland), 12(22), 1-19. doi:10.3390/su12229507
Crujeiras, B., & Jiménez-Aleixandre, M. P. (2013). Challenges in the implementation of a competency-based curriculum in Spain. Thinking Skills and Creativity, 10, 208-220.
Curry, R. H., Meeks, L. M., & Iezzoni, L. I. (2020). Beyond Technical Standards: A Competency-Based Framework for Access and Inclusion in Medical Education. Academic medicine: journal of the Association of American Medical Colleges, 95(12 Addressing Harmful Bias and Eliminating Discrimination in Health Professions Learning Environments), S109-S112. doi:10.1097/ACM.0000000000003686
Francis, R. S., & Alagas, E. N. (2017). Satisfaction towards internship programme and future career development for students in private higher education institutions: A research note. Asia-Pacific Journal of Innovation in Hospitality and Tourism, 6(2), 69-74.
Gallagher, J. E., Patel, R., Donaldson, N., & Wilson, N. H. (2007). The emerging dental workforce: why dentistry? A quantitative study of final year dental students'' views on their professional career. BMC Oral Health, 7(1), 7.
Galt, R. E., Parr, D., & Jagannath, J. (2013). Facilitating competency development in sustainable agriculture and food systems education: A self-assessment approach. International Journal of Agricultural Sustainability, 11(1), 69-88. doi:10.1080/14735903.2012.683569
Homberg, A., Klafke, N., Glassen, K., Loukanova, S., & Mahler, C. (2020). Role competencies in interprofessional undergraduate education in complementary and integrative medicine: A Delphi study. Complementary Therapies in Medicine, 54. doi:10.1016/j.ctim.2020.102542
Iglesias, V. (2004). Preconceptions about Service: How Much Do they Influence Quality Evaluations? Journal of Service Research, 7(1), 90-103. doi:10.1177/1094670504266139
Irfiandaru, R. N., Abdurrahman, & Nurulsari, N. (2020). Exploring Students'' Perceptions of Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) in Education and Future Careers Fields. Paper presented at the Journal of Physics: Conference Series.
Isusi-Fagoaga, R., & García-Aracil, A. (2020). Assessing master students’ competencies using rubrics: Lessons learned from future secondary education teachers. Sustainability (Switzerland), 12(23), 1-15. doi:10.3390/su12239826
Kabita, D. N., & Ji, L. (2017). The Why, What and How of Competency-Based Curriculum Reforms: The Kenyan Experience.”. Current and Critical Issues in Curriculum, Learning, and Assessment, 11.
Kouwenhoven, W. (2009). Competence-based curriculum development in higher education: a globalised concept?. Technology education and development, 1-22.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Mojab, F., Zaefarian, R., & Dazian Azizi, A.H. (2011). Applying competency based Approach for Entrepreneurship education. Procedia and Behavioral Seiences, (12), 436-447.
Moravej, H., & Dehghani, S. M. (2013). Review of the training program of pediatric residents: Is it appropriate for their future careers. Medical Journal of the Islamic Republic of Iran, 27(4), 225-228.
Muraraneza, C., & Mtshali, G. N. (2018). Implementation of competency based curriculum in pre-service nursing education: Middle range theory. International Journal of Africa Nursing Sciences, 8, 53-58.
Nikolov, R., Shoikova, E., & Kovatcheva, E. (2014). Competence based framework for curriculum development. Bulgaria: Za bukvite, O‟ pismeneh.
Parson, L., Childs, B., & Elzie, P. (2018). Using competency-based curriculum design to create a health professions education certificate program the meets the needs of students, administrators, faculty, and patients. Health Professions Education, 4(3), 207-217.
PwC. (2014) Talent – new challenges ahead, 17 Annual Global CEO Survey, [online] last accessed at: ttp://www. pwc. com/gx/en/ceosurvey/ 2014/hrs-talent perspective. jhtml. WT. mc_id=email_5-14_GMH_talent-challenge.
Raykov, T. (1998). Coefficient Alpha and Composite Reliability with Interrelated Nonhomogeneous Items. Applied Psychological Measurement, 22(4), 375-385. doi:10.1177/014662169802200407
Siren, A., & Gehrs, M. (2018). Engaging Nurses in Future Management Careers: Perspectives on Leadership and Management Competency Development through an Internship Initiative. Nursing leadership (Toronto, Ont.), 31(4), 36-49. doi:10.12927/cjnl.2019.25757
Sistermans, I. J. (2020). Integrating competency-based education with a case-based or problem-based learning approach in online health sciences. Asia Pacific Education Review, 21(4), 683-696. doi:10.1007/s12564-020-09658-6
Spooner, S., Laverty, L., & Checkland, K. (2019). The influence of training experiences on career intentions of the future GP workforce. British Journal of General Practice, 69(685), E578-E585. doi:10.3399/bjgp19X703877
Wolf, P., Evers, F., & Hill, A. (2006). Handbook for curriculum assessment. Ontario: University of Guelph.