نقش فرصت‌های یادگیری ژرفایی بر توسعه‌ی قابلیت‌های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

2 دانشیار دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگاندانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

3 دانشیار دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

4 دانشیار دانشکده تولیدات گیاهی دانشگاه‌ علوم‌کشاورزی‌ و منابع طبیعی گرگان

چکیده

یادگیری کانون اصلی فرآیندهای آموزشی با رویکرد توسعه قابلیت در آموزش عالی به شمار می‌رود. از این‌رو پیش‌بینی می-شود آموزشی که متضمن دسترسی دانشجویان به فرصت‌های یادگیری ژرف‌تر باشد می‌تواند موجبات رشد و توسعه فردی و حرفه‌ای آن‌ها را فراهم نماید. در این راستا، هدف از این تحقیق، ارزیابی تاثیر دسترسی به فرصت‌های یادگیری ژرف‌تر بر توسعه قابلیت‌های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. جامعه آماری این تحقیق 1000 نفر از دانشجویان فعال در دانشگاه بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب طبق جدول بارتلت و همکاران (2001)، 213 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق برای گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS26 و SAS انجام شد. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد به طور کلی دسترسی به فرصت‌های یادگیری ژرف‌تر و قابلیت‌های کارآفرینانه دانشجویان با هم ارتباط مثبت و معناداری دارند. همچنین تجزیه همبستگی‌های کانونی ۸ سویه‌ی دسترسی به فرصت‌های یادگیری ژرف‌تر و ۱۱ سویه‌ی قابلیت‌های کارآفرینانه دانشجویان به دو جفت متغیر کانونی مهم توسعه فردی مبتنی بر خودآگاهی و رویکرد به یادگیری به ترتیبی با میزان همبستگی 67/0و 37/0منجرشد. نتایج نشان داد که فراهم کردن شرایط و زمینه‌های یادگیری ژرف‌تر برای دانشجویان باعث افزایش یا تقویت قابلیت‌های کارآفرینانه در آن‌ها می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Role of Deeper Learning Opportunities on Students Entrepreneurial Capabilities Development at Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources

نویسندگان [English]

  • mahshid saberitanasvan 1
  • Mohammad Sharif Sharifzadeh 2
  • Gholam Hossein Abdullah Zadeh 3
  • Mohammad Hadi Pahlavani 4
1 Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
2 2- Associate Professor, Faculty of Agricultural Management, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
3 Associate Professor, Faculty of Agricultural Management, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
4 4- Associate Professor, Faculty of Plant Production, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
چکیده [English]

, it is predicted that education that provides students with access to deeper learning opportunities can lead to their personal and professional growth and development. Regarding this issue, the purpose of this research was to assess the impact of access to deeper learning opportunities on the development of entrepreneurial capabilities of students in the Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources. The statistical population of this study was 1000 active students in the university. Using stratified random sampling method with proportional assignment according to the table of Bartlett et al. (2001), 213 students were selected as the research sample. The research tool for data collection was a researcher–made questionnaire. The formal validity of the questionnaire was confirmed by an expert panel (including faculty members of agricultural education and entrepreneurship).Reliability of the main indexes of the questionnaire was determined based on Theta (θ) reliability coefficient (0.83, 0.87). Data analysis was analyzed using SPSS26 and SAS software. The research findings based on the correlation matrix showed that a significant positive relationship between access to deeper learning opportunities and entrepreneurial capabilities of the students. Also, the canonical correlation analysis between 8 dimensions of access to deeper learning opportunities and 11 dimensions of entrepreneurial capabilities of agricultural students led to two pairs of important canonical variables of individual development based on self-awareness and learning approach with correlation rates of 0.67 and 0.37, respectively. The results showed that providing deeper learning conditions and contexts for students increases or strengthens their entrepreneurial capabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial Capabilities
  • Deeper Learning
  • Agricultural Students
  • Canonical Correlation Analysis
  • اللهیاری، م.ص. و دقیقی ماسوله، ز. 1396. تحلیل روابط بین شاخص‌هـای بهـره‌وری علمـی و شاخص‌های توسعه در آسیا (با استفاده از تکنیـک همبستگی کانونی). دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دانشگاه شاهد؛ دوره سوم، شماره 1، صص67-84.
  • امینی، م. تمنایی‌فر، م. غلامی علوی، ص. 1392. ارزیابی قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان؛ بازاندیشی در مأموریت‌های برنامه‌ی درسی آموزش عالی. توسعه کارآفرینی؛ دوره ششم، شماره 1، صص ۱۴۵-۱۶۴.
  • شریف‌زاده، م.ش. عبدالله‌زاده، غ. و پهلوانی، م. ه. 1396. رابطه‌ی مولفه های سرمایه‌ی روان‌شناختی و ویژگی‌های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی؛ دوره نهم، شماره 40، صص 83-68.
  • شریف‌زاده، م.ش. و عبدالله زاده، غ. 1390. بررسی رضایت دانشجویان کشاورزی از کیفیت آموزشی. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. دوره هفدهم، شماره 3، صص74-51.
  • طباطبایی حکیم، ل. سید نقوی، م.ع. رضایی‌منش، ب. 1392. تأثیر یادگیری تجربی بر پیشرفت کارآفرینی دانشجویان. فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی؛ دوره سوم، شماره2، صص۳۷-۵۴.
  • عباسی، م.ر. محمودی میمند، م. امیتی، م.ت. رحیمی کلـور، ح. 1391. تحلیـل روابـط بـین عوامل مؤثر بر مؤلفه‌های رقابت‌پذیری با استفاده از تکنیک همبـستگی کـانونی (موردمطالعـه: واحـدهای سـتادی شرکت‌های بیمة شهر تهران). پژوهشنامة مدیریت تحول؛ دوره چهارم، شماره 7، صص 20-1.
  • قاسمی، ج. حسینی، م. حجازی، ی.، موحد محمدی، ح. 1397. عنصرهای یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه دانشجویان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی؛ دوره دهم، ویژه‌نامه، صص۹۱-۷۶.
  • محمدی الیاسی، ق. ابیلی، خ. مثنوی، ن. 1392. شناسایی الگوی منابع روش‌های یادگیری کارآفرینان نوپا. توسعه کارآفرینی، دوره ششم، شماره4، صص۷۵-۹۳.
  • Baron, R. A. and Markman, G. D. (2003). Beyond Social Capital: The Role of Entrepreneurs' Social Competence in their Financial Success. Journal of Business Venturing, 18(1):41-60.‏
  • - Bartlett, J.E., Kotrlik, J.W and Higgins, C.C. (2001). Organizational Research: Determining Appropriation Sample Size in Survey Research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19 (1):43- 50.
  • - Bell, J., Callaghan, I., Demick, D. and Scharf, F. (2004). Internationalising Entrepreneurship Education. Journal of International Entrepreneurship, 2(1):109-124.‏
  • - Cator, K., Schneider, C., & Vander Ark, T. (2014). Preparing Teachers for Deeper Learning. Digital Promise.
  • ‏ - Chwolka, A. and Raith, M. G. (2012). The Value of Business Planning Before Start-up—A Decision-Theoretical Perspective. Journal of Business Venturing, 27(3):385-399.‏
  • - Collins, L., Hannon, P. D. and Smith, A. (2004). Enacting Entrepreneurial Intent: the Gaps Between Student Needs and Higher Education Capability. Education Training.‏ 46(8,9):454-463.‏
  • - Cope, J. (2003). Entrepreneurial learning and Critical Reflection: Discontinuous events as Tiggers for ‘Higher-Level’Learning. Management learning, 34(4):429-450.‏ -
  • Cope, J. (2011). Entrepreneurial learning from Failure: An Interpretative Phenomenological Analysis. Journal of Business Venturing, 26(6):604-623.
  • - Cosenz, F. and Noto, G. (2018). Fostering Entrepreneurial Learning Processes through Dynamic Start-up Business Model Simulators. The International Journal of Management Education, 16(3):468-482.‏
  • - Crick, D. (2011). Enterprising Individuals and Entrepreneurial Learning: A longitudinal case history in the UK tourism sector. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 17 (2): 203-218.
  • - Davidsson, P. and Honig, B. (2003). The Role of Social and Human Capital Among Nascent Entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 18(3):301-331.‏
  • - De Clercq, D., Sapienza, H. J., Yavuz, R. I. and Zhou, L. (2012). Learning and knowledge in Early Internationalization Research: Past Accomplishments and Future Directions. Journal of Business Venturing, 27(1):143-165.‏
  • - Driessen, M. P. and Zwart, P. S. (2006). De e-scan Ondernemerstest ter Beoordeling Van Ondernemerschap. Maandblad Voor Accountancy en Bedrijfseconomie, 80(1):382-391.‏
  • - Duff, A., Boyle, E., Dunleavy, K. and Ferguson, J. (2004). The Relationship Between Personality, Approach to Learning and Academic Performance. Personality and Iindividual Differences, 36(8):1907-1920.
  • - Fleming, P. (1996). Entrepreneurship Education in Ireland: A Longitudinal Study. Academy of Entrepreneurship Journal, 2(1):94-118.‏
  • - Gras, D., and Mendoza-Abarca, K. I. (2014). Risky Business? The Survival Implications of Exploiting Commercial Opportunities by Nonprofits. Journal of Business Venturing, 29(3):392-404.‏
  • - Gürol, Y., & Atsan, N. (2006). Entrepreneurial Characteristics Amongst University Students. Education Training, 48(1):25-38.‏ - Hayward, M. L., Forster, W. R., Sarasvathy, S. D. and Fredrickson, B. L. (2010). Beyond Hubris: How Highly Confident Entrepreneurs Rebound to Venture Again. Journal of Business Venturing, 25(6):569-578.‏
  • - Herman, J. L., La Torre Matrundola, D. and Wang, J. (2015). On the Road to Assessing Deeper Learning: What Direction Do Test Blueprints Provide? CRESST Report 849. National Center for Research on Evaluation, Standards, and Student Testing (CRESST).‏
  • - Jiao, H., Ogilvie, D. and Cui, Y. (2010). An Empirical Study of Mechanisms to Enhance Entrepreneurs' Capabilities through Entrepreneurial Learning in an Emerging Market. Journal of Chinese Entrepreneurship, 2(2):196-217.
  • - Beauchamp, J. J. Johnson, R. A. and Wichern, D. W. (1983). Applied Multivariate Statistical Analysis. Technometrics, 25(4):385.
  • - Krueger Jr, N. F., Reilly, M. D. and Carsrud, A. L. (2000). Competing Models of Entrepreneurial Intentions. Journal of Business venturing, 15(5-6):411-432.‏
  • - Kyndt, E. and Baert, H. (2015). Entrepreneurial Competencies: Assessment and Predictive Value for Entrepreneurship. Journal of Vocational Behavior, 90(1):13-25.‏
  • - PLEASE CITE/QUOTE AS: Lans, T., Bergevoet, R., Mulder, M. and Van Woerkum, C. (2005). Identification and Measurement of Competences of Entrepreneurs in Agribusiness. In: Batterink, M., R. Cijsouw, M. Ehrenhard, H. Moonen and P. Terlouw (eds.). Selected papers from the 8th Ph.D. Conference on Business Economics, Management and Organization Science, PREBEM/NOBEM, Enschede. Pp: 81-95.
  • - Lans, T., Hulsink, W. I. M., Baert, H. and Mulder, M. (2008). Entrepreneurship Education and Training in A Small Business Context: Insights from the Competence-Based Approach. Journal of Enterprising Culture, 16(04):363-383.‏
  • - Li, L. and Wu, D. (2019). Entrepreneurial Education and Students' Entrepreneurial Intention: Does Team Cooperation Matter?. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(1):1-13.‏ -
  • Man, T. W., Lau, T. and Chan, K. F. (2002). The Competitiveness of Small and Medium Enterprises: A Conceptualization with Focus on Entrepreneurial Competencies. Journal of Business Venturing, 17(2):123-142.
  • - Markman, G. D. and Baron, R. A. (2003). Person–Entrepreneurship Fit: Why Some People are more Successful as Entrepreneurs than Others. Human Resource Management Review, 13(2):281-301.
  • - McClelland, D. C. (1987). Characteristics of Successful Entrepreneurs. The Journal of Creative Behavior, 21(3):219–233.
  • - Moshdaei, A., Taghavi, Z. and Moshdaei, A. (2011). Assessing the Behavioral Models of Entrepreneurship Learning with a Focus on Qualification. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 2(2):23-35.‏
  • - Mulder, M., Lans, T., Verstegen, J., Biemans, H. and Meijer, Y. (2007). Competence Development of Entrepreneurs in Innovative Horticulture. Journal of Workplace Learning, 19(1):32-44
  • - National Research Council. (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. National Academies Press.
  • - Phillips, N. and Tracey, P. (2007). Opportunity Recognition, Entrepreneurial Capabilities and Bricolage: Connecting Institutional Theory and Entrepreneurship in Strategic Organization. Strategic Organization, 5(3):313-320.‏
  • - Pittaway, L. and Cope, J. (2007). Simulating Entrepreneurial Learning: Integrating Experiential and Collaborative Approaches to Learning. Management Learning, 38(2):211-233.
  • - Pittaway L, Rodriguez-Falcon E, Aiyegbayo, O. and King A. (2011).The Role of Entrepreneurship Clubs and Societies in Entrepreneurial Learning. International Small Business Journal, 29(1):37-57.
  • - Rae, D. (2005). Entrepreneurial learning: a Narrative‐Based Conceptual Model. Journal of Small Business and Enterprise Development, 12(3):323-335.
  • - Reid, W. A., Duvall, E. and Evans, P. (2007). Relationship Between Assessment Results and Approaches to Learning and Studying in Year Two Medical Students. Medical Education, 41(8):754-762.
  • - Rezaei-Zadeh, M., Hogan, M., O’Reilly, J., Cleary, B. and Murphy, E. (2014). Using Interactive Management to Identify, Rank and Model Entrepreneurial Competencies as Universities’ Entrepreneurship Curricula. The Journal of Entrepreneurship, 23(1):57-94.
  • - Zozimo, R., Jack, S. and Hamilton, E. (2017). Entrepreneurial Learning from Observing Role Models. Entrepreneurship & Regional Development, 29(9-10):889-911.‏
  • - Rickles, J., Zeiser, K. L., Yang, R., O’Day, J. and Garet, M. S. (2019). Promoting Deeper Learning in High School: Evidence of Opportunities and Outcomes. Educational Evaluation and Policy Analysis, 41(2):214-234.
  • - Shah, I. A., Amjed, S. and Jaboob, S. (2020). The Moderating Role of Entrepreneurship Education in Shaping Entrepreneurial Intentions. Journal of Economic Structures, 9(1):1-15.‏ - Vesper, K. H. and Gartner, W. B. (1997). Measuring Progress in Entrepreneurship Education. Journal of Business Venturing, 12(5):403-421.‏
  • - Volery, T., Mueller, S. and von Siemens, B. (2015). Entrepreneur Ambidexterity: A Study of Entrepreneur Behaviours and Competencies in Growth-Oriented Small and Medium-Sized Enterprises. International Small Business Journal, 33(2):109-129.
  • - Wagener, S., Gorgievski, M. and Rijsdijk, S. (2010). Businessman or Host? Individual Differences Between Entrepreneurs and Small Business Owners in the Hospitality Industry. The Service Industries Journal, 30(9):1513-1527.
  • - Wilson, N. and Martin L. (2015). Entrepreneurial Opportunities for All?: Entrepreneurial Capability and the Capabilities Approach. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 16(3):159-169.
  • - William and Flora Hewlett Foundation. (2013). Deeper Learning Defined. Retrieved from http://www. hewlett.org/library/hewlett-foundation-publication/deeper-learning-defined - Wing Yan Man, T. (2006). Exploring the Behavioural Patterns of Entrepreneurial Learning: A Competency Approach. Education Training, 48(5):309-321.
  • - Zozimo, R., Jack, S. and Hamilton, E. (2017). Entrepreneurial Learning from Observing Role Models. Entrepreneurship & Regional Development, 29(9-10):889-911.‏
  •