تأثیر سویگان هوش هیجانی در پیشرفت آموزشی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه

2 استادیار رشته ترویج و آمورش کشاورزی دانشگاه تهران

چکیده

از آنجایی که در کشور ما دانشگاه ها بخش بزرگی از رسالت آموزش و تربیت نیروی انسانی برای دستی ابی به
هدف های پیشرو را برعهده دارند، بررسی نقش هوش هیجانی )خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، همدلی، مهارت
اجتماعی( در پیشرفت آموزشی دانشجویان می تواند به برنامه ریزی بهتر و ارایه راهکارهای مفیدتر در نظام آموزش
عالی کمک کند. بر این پایه این پژوهش با هدف بررسی نقش سویگان هوش هیجانی در پیشرفت آموزشی دانشجویان
کشاورزی مقطع کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399 - 1400 انجام شد. بدین منظور از دیدمان
تحقیق کمّی به روش میدانی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش 812 تن دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی
کرمانشاه است که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب و استفاده از فرمول کوکران، در نهایت 180
دانشجوی کشاورزی از بین دانشجویان به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده ها پرسشنامه
استاندارد هوش هیجانی شرینگ ) 1996 (، بود که روایی شکلی آن با استفاده از نظرات پنل متخصصان و پایایی پرسشنامه
با ضریب آلفای کرونباخ، تتای ترتیبی و شاخص پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت که برای تمامی ساز هها بالاتر
از 7/ 0 بوده و تأیید شد. همچنین مقیاس مورد استفاده در پاسخ پرسشنامه براساس طیف لیکرت )کاملاٌ مخالفم تا کاملاٌ
موافقم( بود. روش اصلی آماری، مدل سازی معادلات ساختاری بود، و به منظور داده پردازی از نرم افزار Smart-PLS
استفاده شد. یافته های مدل نشان می دهد که همه سویگان هوش هیجانی به جز سویه همدلی، در پیشرفت آموزشی
دانشجویان کشاورزی مورد مطالعه به لحاظ آماری نقش معنی داری دارند، به گونه ای که تا 33 درصد از واریانس
پیشرفت آموزشی دانشجویان کشاورزی به وضعیت هوش هیجانی آنها وابسته است. یافته های این پژوهش چارچوب
مفهومی ای را برای توسعه نظریه های آینده فراهم آورده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Emotional Inteligence Dimentions on the Educational Achievement at Agricultural Students of Razi University, Iran

نویسندگان [English]

  • Milad Kakavand 1
  • Amirreza Rezaei 2
1 MSC. Graduated, Agricultural Extension and Education, Department Of Agricultural Extension and Education, University Of Tehran, Karaj, Iran
2 Assistant Professor of Agricultural Extension and Education, University of Tehran
چکیده [English]

Since universities in Iran play a significant role in preparing human resources achieve advancing goals ofthe country, evaluating emotional intelligence (self-motivation, self-awareness, self-control, empathy, socialskills) and its role in educational achievement of the s tudents can lead to better planning and providing moreuseful solutions to the higher education sys tem obs tacles. Thus, this research was aimed at:" s tudying the effectof emotional intelligence's dimensions on the educational achievement of Agricultural S tudent's Razi Universityof Kermanshah" in the academic year 2020-2021. For this purpose, a quantitative research method based on
the survey was used. And the s tatis tical population of the s tudy consis ted of 812 undergraduate agriculturals tudents of Razi University of Kermanshah who were selected by s tratified sampling techniques with theproportional allocation and using Cochran formula 180 of them. The main ins trument for data collection wasa s tandard ques tionnaire of emotional intelligence of Siberia Schering (1996), validity of which was evaluatedby experts’ panel, and its reliability using Cronbach’s alpha coefficient and composite reliability index was
analyzed and confirmed due to the fact that the rate was higher than 0.7 for all the cons tructs. Also, the scale used
in answering the ques tionnaire was based on the Likert scale (s trongly disagree to s trongly agree). S tructural
equation modeling (SEM), as a multivariate technique, and Smart-PLS software was used. According to pathanalysis results, dimensions of emotional intelligence (except empathy) have significant roles in improvingthe educational achievement of agricultural s tudents among agricultural s tudents of the Razi University ofKermanshah. Empirical results showed that the agricultural S tudents' academic achievement depends on theiremotional intelligence level and dimensions, and their emotional intelligence can explain 33% of agriculturalS tudents' educational achievement variance. Research findings offer a new theoretical framework for futuretheory development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional intelligence
  • educational achievement
  • agricultural students
  • امینی، آ. ) 1378 (. مهارت های اجتماعی نوجوانان: اعتباریابی پرسشنامه TISS . پایان نامه ی کارشناسی رشته روان شناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران. دانشکده ی روان شناسی و علوم اجتماعی.
  • تهامی منفرد، ش.، علیایی زند، ش.، و یوسفی لویه، م. ) 1381 (. بررسی رابطه ی هوش هیجانی و راهبردهای رویارویی در دانش آموزان عادی و تیزهوش دبیرستان های شهر تهران. اولین همایش ملی استعدادهای درخشان، شیراز.
  •  
  • ثمری، ع.، و طهماسبی، ف. ) 1386 (. بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. اصول بهداشت روانی, 9) 36 - 35 (, 121 - 128 .
  • حدادی کوهسار، ع.، روشن چسلی، ر.، و اصغرنژادفرید، ع. ) 1386 (. بررسی مقایسه ای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیرشاهد دانشگاه تهران. روانشناسی و علوم تربیتی, 37 ) 1(, 73 - 97 .
  • حسین مردی، ع. ا.، و حسین مردی، ز. ) 1394 (. پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسالمی واحد رودهن. مجله پژوهان. 13 ) 3(، 1- 7.
  • حنیفی، ف.، و جویباری، آ. ) 1389 (. بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران. تحقیقات مدیریت آموزشی, 2) 1(, 29 - 44 . دوردی نژاد، ف.، و نوری زاده، ف. ) 1393 (. نقش هوش هیجانی به عنوان مؤلفه های میانجی در رابطه بین گرایش به تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی در درس زبان انگلیسی. پژوهش در آموزش. جلد 1، شماره 1، ص 50 - 45 .
  • دهشیری، غ. ) 1385 (. بررسی رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. تازه ها و پژوهش های مشاوره، 18 : 97 - 106 .
  • زهراکار، ک. ) 1386 (. بررسی رابطه مولفه های هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی )اندیشه و رفتار( (, 2) 5(, 89 - 98 .
  • سبحانی، ر. ) 1384 (. بررسی رابطه هوش هیجانی، ت الش مجدانه و پیشرفت تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران.
  • سبحانی نژاد، م.، و یوزباشی، ع. ) 1387 (. هوش هیجانی و مدیریت در سازمان )مبانی نظری، شیوه های آموزش و ابزارهای سنجش(. تهران: انتشارات یسطرون.
  • سخندان توماچ، ر. ) 1381 (. بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان دبستانی شهرستان گنبدکاووس، راهنما: دکتر ایران باغبان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
  • طباطبایی نسب، س. م.، و باقری قره ب الغ، ه. ) ۱۳۹۵(. بررسی تأثیر هوش هیجانی بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی )مورد مطالعه: اداره کل آموزش و پرورش ارومیه(، پژوهش مدیریت آموزشی، سال 7، 4) 28 (، 116-95 .
  • کریمی، ح.، زارعی، ر.، و ولی زاده, ن. ) 1397 (. اثر هوش هیجانی، هوش معنوی و سلامت روان برکاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش پیشرفت آموزشی دانشجویان کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 10 ) 47 (، 139 - 155 .
  • گلمن، د. ) 1999 (. هوش هیجانی در کار، ترجمه بهمن ابراهیمی و محسن جوینده. لعلی فاز، ا.، و عسکری، ع. ) 1387 (. توان پیش بینی هوش هیجانی و متغیرهای جمعیت شناختی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیزهوش. مطالعات تربیتی و روان شناسی, 9) 1(, 167 - 181 .
  • نمازی، ا.، علیزاده، ش.، و کوچک زاده طالمی، س. ) 1394 (. بررسی ارتباط بین س المت عمومی، هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان مامایی. مجله بالینی پرستاری و مامایی، 4) 2(، 28 - 20 .
  • نورالدینی، ا.، ثناگو، اکرم.، و مجیدنیا، م. ) 1398 (. تأثیر آموزش مولفه های هوش هیجانی بر افزایش شادکامی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری. نشریه آموزش پرستاری, 8) 5(، 47 - 54 .
  • هزاوه ئی، س. م. م.، فتحی، ی.، و شمشیری، م. ) 1385 (. بررسی برخی علل مشروطی از دید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 1380 - 81 . گام های توسعه در آموزش پزشکی، مجله ی مرکز مطالعات و توسعه ی آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 3) 1(: 42 - 43 .
  • یزدان پور، م.، هراتی، د.، و مهربان، ا. ) 1398 (. ارائه مدل نقش تفکر انتقادی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزشکار. مطالعات روانشناسی ورزشی، 9) 31 (، 155 - 166 . تأثیر سویگان هوش هیجانی در پیشرفت آموزشی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی 
  • یوسفی، ف.، و خیر، م. ) 1382 (. بررسی رابطه استدلال صوری،آگاهی عاطفی و پیشرفت تحصیلی در گروهی از دانش آموزان مدارس تیزهوش و عادی شهر شیراز. مجله ی روا ن شناسی و علوم تربیتی، ) 2( 32 ، 175 - 200 .
  • Ahmed, Z., Asim, M., & Pellitteri, J. (2019). Emotional intelligence predicts academic achievement in Pakistani management students. The International Journal of Management Education, 17(2), 286-293.‏
  • Arbabisarjou, A., Raghib, M., Rezazade, Sh., Siadat, S. A. (2013). “The Relationship between Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence, and Students’ Academic Achievement”. World of Sciences Journal, 1(8), 45-51.
  • Asrar-ul-Haq, M., Anwar, S., & Hassan, M. (2017). Impact of emotional intelligence on teacher׳ performance in higher education institutions of Pakistan. Future Business Journal, 3(2), 87-97.‏
  • Austin, E. J., Saklofske, D. H., & Egan, V. (2005). Personality, well-being and health correlates of trait emotional intelligence. Personality and Individual differences, 38(3), 547-558.‏
  • Bar-On, R. (1997). Bar-On emotional quotient inventory: User's manual. Toronto: Multi-Health Systems, 2, 191-244.
  • Başoğul, C., & Özgür, G. (2016). Role of Emotional Intelligence in Conflict Management Strategies of Nurses. Asian Nursing Research, 10(3), 228-233.
  • Benington, M. R., Hussey, L. C., & Long, J. M. (2020). Emotional intelligence and successful completion of nursing courses in associate degree nursing students. Teaching and Learning in Nursing, 15(3), 186-189.‏
  • Ciarrochi, J., Deane, F. P., & Anderson, S. (2002). Emotional intelligence moderates the relationship between stress and mental health. Personality and individual differences, 32(2), 197-209.‏
  • Costa, A., & Faria, L. (2015). The impact of emotional intelligence on academic achievement: A longitudinal study in Portuguese secondary school. Learning and Individual Differences, 37, 38-47.
  • Garg, R., Levin, E., & Tremblay, L. (2016). Emotional intelligence: impact on post-secondary academic achievement. Social Psychology of Education, 19(3), 627-642.
  • Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam.
  • Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantam.
  • Gumora, G., & Arsenio, F. (2002). Emotionality, emotion regulation , and school performance inmiddle school children. Journal of School Psychology, 40(5), 395_413.
  • Juchneiwicz, J, A. (2008). The Influence of Social Intelligence on Effective Music Teaching. WWW. Proquest. Com.
  • Kate, C. (2007). Developmental Psychology, Trans Saif, S, et al, Tehran, Publications Samt.
  • Khajehpour, M. (2011). Relationship between emotional intelligence, parental involvement and academic performance of high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1081-1086.‏
  • Lane, A., Meyer, B., Devonport, T., Davies, K., Thelwell, Richard, Gill, G., Diehl, C., Wilson, M. and Weston, Neil. (2009). Validity of the Emotional Intelligence Scale for use in sport. Journal of Sports Science and Medicine, 8 (2).pp. 289-295.
  • Meyer, B. B., & Fletcher, T. B. (2007). Emotional intelligence: A theoretical overview and implications for research and professional practice in sport psychology. Journal of Applied Sport Psychology, 19(1), 1-15.
  • Mikolajczak, M., & Luminet, O. (2008). Trait emotional intelligence and the cognitive appraisal of stressful events: An exploratory study. Personality and individual differences, 44(7), 1445-1453.‏
  • Ozlem, A. (2006). Is emotional intelligence or mental intelligence more important in language learning? Journal of applied science, vol. 6, Issue 1. p. 66- 70.
  • Parker , D.A , Hogan , MS: Eastubrook , J.M; oke, A.& WOOD , L.M .(2004). Emotional intelligence and student retention: predicting the successful transition from nigh school to university.Manuscript submitted for publication.
  • Perera, H. N., & DiGiacomo, M. (2013). The relationship of trait emotional intelligence with academic performance: A meta-analytic review. Learning and individual differences, 28, 20-33.‏
  • Petrides, K. V., Frederickson, N., & Furnham, A. (2004). The role of trait emotional intelligencein academic performance and deviant behavior at school, Personality and Individual Differences, 36, 277_293.
  • Pishghadam, R.( 2009). Emotional and verbal intelligences in language learning. Iranian Journal of Language Studies, 3(1), 43–64.
  • Rice, D. M. (2018). The Relationship of Emotional Intelligence to Academic Achievement. National Teacher Education Journal, 11(1).
  • Tam, H. L., Kwok, S. Y., Hui, A. N., Chan, D. K. Y., Leung, C., Leung, J., ... & Lai, S. (2021). The significance of emotional intelligence to students’ learning motivation and academic achievement: A study in Hong Kong with a Confucian heritage. Children and Youth Services Review, 121, 105-847.
  • Woitaszewski, S., Aalsama, M. (2004). The contribution of emotional intelligence to social and academic success of gifted adolescence as measured by the multifactor emotional intelligence scale, Roper Review. Vol.27, Pp.30-45.
  •