شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده های کشاورزی دانشگا ه های بوعلی سینا و رازی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد گرایش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا

2 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بو علی سینا

3 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

4 استادیارگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا

10.22092/jaear.2022.128418

چکیده

تحقیق کاربردی حاضر در راستای شناسایی شاخصهای تدریس اثربخش، با استفاده از روش پیمایشی و پرسشنامه انجام شده است. پرسشنامه در مجموع شامل 105 سوال بود که 7 سوال مربوط به ویژگی ­های فردی و بقیه سوالات مربوط به سه بخش مهارت­های حرفه ای (26 سوال)، مهارت­های عمومی تدریس (36 سوال) و مهارت­های فنی (25 سوال) بودند. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید کشاورزی دانشگاه­ های بوعلی سینا (80 N=) و رازی (72N=) می­باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید که مجموعا 129 نفر از اساتید کشاورزی دانشگاه‌های بوعلی سینا (66 نفر) و رازی (63 نفر) به عنوان نمونه ­های تحقیق انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده­ ها در دو بخش آمار توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرم افزار SPSS22 و   smartPLS3انجام گرفت. نتایج نشان داد مهم‌ترین شاخص‌های تدریس اثربخش در حیطه  مولفه مهارت‌های فنی تدریس شامل: داشتن طرح درس و برنامه برای تدریس و تعهد در قبال آن،  رعایت نظم و پیوستگی در تنظیم مطالب درسی و ارائه آن‌ها، مرتبط نمودن محتوای درس با نیازهای جامعه کشاورزی، در حیطه  مولفه عمومی شامل: گشاده‌رویی استاد، انعطاف‌پذیری نسبت به شرایط دانشجویان،  برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجویان؛ و مهم‌ترین شاخص‌های تدریس اثربخش در حیطه  مولفه خاص حرفه معلمی شامل: تعیین زمان، شرایط و موقعیت کلاس توسط استاد ، اعلام دستورالعمل‌های صریح و شفاف از سوی استاد، تسلط استاد بر مطالب درسی بوده است. در مدل ساختاری پژوهش، مولفه ­ی مهارت­های حرفه­ ای، مهارت­های فنی و  مهارتهای عمومی به ترتیب با ضریب تاثیر 70/0، 27/0، 19/0  ارتباط مثبت و معنی­ داری با مولفه­ ی «تدریس اثربخش» داشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effective teaching indicators according to perceptions of agricultural faculty members of Bu-Ali Sina and Razi universities

نویسندگان [English]

  • Ramin Taheri 1
  • Reza Movahedi 2
  • Saeid Karimi 3
  • Mehrdad Poya 4
1 M.Sc. Agricultural Extension and Education Dept., Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
2 Associate Professor, Agricultural Extension and Education Dept., Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
3 Associate professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
4 Assistant Professor, Agricultural Extension and Education Dept., Bu-AliSina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

The present applied research has been carried out in order to identify the indicators of effective teaching, using a survey method and a questionnaire. The questionnaire included a total of 105 questions, 7 of which are related to personal characteristics and the rest of the questions are related to three sections: professional skills (26 questions), general teaching skills (36 questions) and technical skills (25 questions). The statistical population of the research includes agricultural faculty members of Bu Ali Sina (N=80) and Razi (N=72) universities. To determine the sample size, Morgan's table was used, and a total of 129 faculty members from Bu Ali Sina (66) and Razi (63) universities were selected as research samples. Data analysis was done in two sections of descriptive and analytical statistics using SPSS22 and smartPLS3 software. The results showed that the most important indicators of effective teaching on teaching technical skills include: having a lesson plan and program for teaching and commitment to it, considering discipline and consistency in presenting lessons, linking the lesson content with the needs of the agricultural community. About general teaching skills, the most important were: openness of the professor, flexibility towards students' conditions, establishing close communication with students; and the most important indicators of effective teaching on the teaching profession include: determining the time, conditions and position of the class by the teacher, clarifying transparent instructions during teaching, the teacher's expertise on the course subjects. In the structural model of the research, the components of professional skills, technical skills and general skills had a positive and significant relationship with the "effective teaching" component with the impact coefficient of 0.70, 0.27, and 0.19, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effective Teaching
  • Professional Skills
  • General Skills
  • Technical Skills
  • Agricultural Faculty Members
  • Agricultural College
  • اسدی, م., غلامی, خ., & بلندهمتان, ک. (1394). عوامل و مولفه های بنیادی تدریس اثربخش در آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه کردستان. . اندیشه های نوین تربیتی دانشکدة علوم تربیتی و روا نشناسی دانشگاه الزهراء س, 11(1) 149-123.
  • اسلامیان, ح. (1394). تدوین مؤلفه‌ها و نشانگرهای تدریس اثربخش جهت به کارگیری توسط استادان دانشگاه علوم انتظامی. مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی, 8 (3), 114- 193.
  • بنی‌داوودی, ز. (1393). مقایسه ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل, 2 (2), 13-17.
  • پورشافعی, ه., خامسان, ا., & شوشتری, ل. ط. ز. (1396). اسنادهای اساتید موفق در تدریس اثربخش بر مبنای روش بنیاد بخشی نظریه. فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی, سال سیزدهم، شماره ۳، پیاپی ۵۱, 228-211.
  • رجبیان‌غریب, ف., حجازی, ی., & امید, م. (1393). اهمیت مؤلفه های کیفیت تدریس از دیدگاه دانشجویان بر پایه تحلیل حساسیت شبکه عصبی مصنوعی. . پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, 29, 23-13.
  • رعدآبادی, م., موسوی, م., محمدی, آ., & صدیق‌معروفی, ش. (1393). تعیین مهم ترین مولفه های موثر بر اثربخشی تدریس یک استاد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: رهیافت مدل تحلیل سلسله مراتبی. آموزش علوم پزشکی یزد, 9(3), 66-58.
  • زابلی, ر. ا., مالمون, ز., & حسنی, م. (1393). ارتباط بین عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس اساتید: مدلیابی معادلات ساختاری. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی, 7 (5), 321-315.
  • سلیمی, ج., & رمضانی, ق. (1393). شناسایی مؤلفه‌های تدریس اثربخش و ارزیابی وضعیت تدریس (مطالعه موردی دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان). فصلنامه مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی, 4 (8), 33-61.
  • صفری, ث. (1390). ویژگی های فرایند تدریس یادگیری در آموزش عالی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 50, 73- 90. غلامی, خ., & اسدی, م. (1392). تجربه حرفه ای اساتید در ارتباط با پدیده تدریس اثربخش در آموزش عالی. . فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی, 1 (2), 26-25.
  • کاویانی, ح., & نیلی, م. (1395). فراتحلیل عوامل موثر بر تدریس اثربخش در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, سال شانزدهم شماره ۱،پیاپی ۷۸, 20-29.
  • محبی, س., & ربیعی, م. (1394). کیفیت تدریس خلاق بر اساس تجربه دانشجویان پرستاری. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت, 4 (3), 255-244.
  • معروفی، ش. ص.، محمدی، آ. ، موسوی، م.و رعدآبادی، م. (1393). تعیین مهمترین مولفه های موثر بر اثربخشی تدریس یک استاد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد: رهیافت مدل تحلیل سلسله مراتبی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی یزد، 9 (3)، 66-58.
  • موحدی، ر.، شیرخانی، م. و طالبی، ب. (1396). بررسی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزش از دیدگاه دانشجویان (مطالعه موردی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا). نشریه نامه آموزش عالی، 10 (37)، 79-110.
  • Akiri, A. A., & Ugborugbo, N. M. (2009). Teachers’ effectiveness and students’ academic performance in public secondary schools in Delta State, Nigeria. Studies on Home and Community Science, 3(2), 107-113.
  • Azigwe, J. B., Kyriakides, L., Panayiotou, A., & Creemers, B. P. M. (2016). The impact of effective teaching characteristics in promoting student achievement in Ghana. International Journal of Educational Development,, 51, 51-61.
  • Bahador, Vasokolaee, Raadabadi, & Yaghoubi. (2013). Analysis of the Systematic Relationships between Influencing Factors on Effective Teaching from the Perspective of Graduate Students Using Graph Theory. Educational Development journal, 5(8), 28-36.
  • Berthiaume, D. (2009). E-learning – an introduction. A handbook for teaching and learning in higher education: Enhancing academic practice. Third Edition, Routledge, New York.
  • Bowen, B. (2013). Measuring Teacher Effectiveness When Comparing Alternatively and Traditionally Licensed High School Technology Education Teachers in North Carolina. Journal of Technology Education, 25(1), 82-100.
  • Hativa, N., Barak, R., & Simhi, E. (2010). Exemplary university teachers: Knowledge and beliefs regarding effective teaching dimensions and strategies. The journal of higher education, 72(6), 699-729.
  • Knapper, C., & Cropley, A. J. (2005). Lifelong learning in higher education: Psychology Press. Mercedes, I.-C., Ridwan, M., Carmen, M. F., José, V. P.-C., & Michelle, H.-L. (2019).
  • Validating a model of effective teaching behaviour and student engagement: perspectives from Spanish students. Learning Environments Research, 22(2), 229-251.
  • Murry, H. G. (1991). Impact of student instructional rating on quality of teaching in higher education. University of Western Ontario, Press of Western University.
  • Ng, W., Nicholas, H., & Williams, A. (2010). School experience influences on pre-service teachers' evolving beliefs about effective teaching. Teaching and Teacher education, 26(2), 278-289.
  • Nicoll, K., & Harrison, R. (2003). Constructing the good teacher in higher education: The discursive work of standards. Studies in continuing education, 25(1), 23-35.
  • Nora, M., Humaida, B. S., Noriza, M., Khairul , A. M. A., & Wan, R. I. (2012). Students Perspective on Lecturer Characteristic for Effective Teaching. Procedia - Social and Behavioral Sciences,, 59, 535-540.
  • Phipps, L. J., Osborne, E. W., Dayer, J. E., & Ball, A. L. (2008). Handbook on Agricultural Education in public Schools. 177 - 215. Ramsden, P. (2005). Learning to teach in higher education: Routledge.
  • Sadeghi, K., Richards, J. C., & Ghaderi, F. (2019). Perceived versus Measured Teaching Effectiveness: Does Teacher Proficiency Matter? . Research Article. doi:10.1177/0033688219845933
  • Waleed Mugahed, A.-R., Norma, A., Mohd , S., Othmanb, V. I., & Marinc Gemma, T. (2018). A model of factors affecting learning performance through the use of social media in Malaysian higher education. Computers & Education, 121, 59- 72. doi:10.1016/j.compedu.2018.02.010
  • Zhang, L.-f. (2009). From conceptions of effective teachers to styles of teaching: Implications for higher education. Learning and individual differences, 19(1), 113-118.
  •