تحلیل نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی بر اساس سرمایه روانشناختی و انطباق پذیری مسیر شغلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، دانشگاه رازی، کرمانشاه

2 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه

10.22092/jaear.2023.362082.1941

چکیده

افزایش پیوسته بیکاری دانش آموختگان نظام آموزش عالی به یکی از چالش‎های بزرگ اجتماعی- اقتصادی کشور تبدیل شده است. در این راستا از جمله راهبردهای مهم، آماده کردن دانشجویان برای داشتن روحیه کارآفرینی و کارآفرین شدن آنان است که در پی آن قابلیت‏ ها و مهارت‏ های کارآفرینی کسب شده در دانشگاه‎ها، می‎تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. بر همین پایه، در این پژوهش که با دیدمان کمّی و روش علّی- ارتباطی انجام شد، به تحلیل نیت کارآفرینانه دانشجویان بر مبنای سرمایه‏ ی روانشناختی و سازگار‏پذیری مسیر شغلی پرداخته شد. جامعه‏ ی آماری پژوهش دانشجویان سال سوم و آخر کارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1402- 1401 بودند (470N=) که 207 نفر از آنان با اسـتفاده از فرمول نمونه‎گیری کوکران و روش نمونه‏ گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007)، پرسشنامه‌ سازگار‏پذیری شغلی ساویکاس و پورفلی (2012) و پرسشنامه نیت کارآفرینانه لینان و همکاران (2011) بهره گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ‏ها از نرم‏افزارهای SPSS26 و AMOS24 استفاده شد. نتایج مدل‏یابی معادله‏ های ساختاری نشان داد که سرمایه‏ روانشناختی و سازگارپذیری مسیر شغلی تأثیر مثبت و معناداری بر نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دارند و در کل 31 درصد از تغییرهای واریانس آن را تبیین می‌کنند. بنابراین، می‏توان نتیجه گرفت که سرمایه‏ روانشناختی و سازگار‏پذیری مسیر شغلی از متغیرهای مهم و آسانگر در توسعه کارآفرینی دانشجویان هستند. لذا نتایج این پژوهش می‎تواند دستاوردهای مناسبی برای استادان و برنامه‏ ریزان آموزشی داشته باشد و از آن برای درک چگونگی عامل‏ های بسترساز و تأثیر گذار بر نیت و توسعه رفتارهای کارآفرینانه دانشجویان استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Agricultural Students' Entrepreneurial Intention based on Psychological Capital and Career Adaptability, Razi University

نویسندگان [English]

  • zhiyan veisinejad 1
  • zahra athari 2
1 M.S Student of Agricultural Extension and Education, Razi University
2 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]

Increasing rate of unemployment among the graduates of the higher education system has been developed into one of the major socio- economic problems in Iran. One of the important strategies is to prepare students to have an entrepreneurial intention and become entrepreneurs, as a result of which entrepreneurial abilities and skills they acquire in universities can be very effective in this field. In this research, which was conducted with a quantitative paradigm and causal-relational method, the entrepreneurial intention of students was analyzed based on psychological capital and career adaptability. The statistical population was the senior bachelor agriculture students in College of Agriculture and Natural Resources at Razi University in the academic year 2022-2023 (N=470), which 207 were selected based on Cochran's sampling formula with a stratified random sampling method. For data collection were used Luthans et al. (2007) Psychological Capital questionnaire, Savickas and Porfeli (2012) career adaptability questionnaire and Liñán et al. (2011) Entrepreneurial Intention questionnaire. Data was analyzed applying SPSS26 and AMOS24. Results of structural equation modeling showed that psychological capital and career adaptability had positive and significant effects on entrepreneurial intention and explains 31% of its variance changes. Therefore, it can be concluded that psychological capital and career adaptability important and facilitating variables in the entrepreneurship development of students. The results of this research can have good results for professors and educational planners, and they can use it to understand how the factors that form the foundation and influence the intentions and development of entrepreneurial behaviors of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Self-efficacy
  • Hope
  • Agricultural students
آراستی، ف، فتحی، ف و قلی پور، آ. (1390). ویژگی‏های شخصیتی موثر بر قصد کارآفرینانه اجتماعی در کارآفرینان اقتصادی. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین. 28(1). 153-173. بهمنی، ا. و اصلانی، ف. (1400). بررسی تاثیر جهت‎گیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی کسب و کارهای کوچک و متوسط کشاورزی: نقش میانجی سرمایه روانشناختی (مطالعه موردی: شالیکاران شهرستان نور). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی ۸ (۱۶) :۸۵-۷۸. بهادری خسروشاهی، ج.، هاشمی نصرت آباد، ت. و باباپور جلیل الدین، ج. (1391). رابطه سرمایه روان شناختی با سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز. نشریه پژوهش و سلامت، 2(1)، 63-71. حیدری ساربان، و. و مجنونی توتاخانه، ع. (1396). نقش سرمایه روانشناختی در ارتقای کارآفرینی روستایی استان آذربایجان شرقی، اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 6(4): 97-118. رضائی، م. (1398). رابطه‌ی بین مهارت‌های اجتماعی و نگرش به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، ۶ (۱۱) :۴۴-۳۴. شیخ الاسلامی، ع، کریمیان‌پور، ع. و کیانی، ع. (1398).پیش‌‏بینی قصد کارآفرینی دانشجویان براساس سرمایه‏‌ی روانشناختی و سازگار‏‌پذیری مسیر شغلی. پژوهش در نظام های آموزشی، 13(44): 89-103. صالحی، .ر، عابدی، .م، بلغبان، ا. و نیلفروشان، پ. (1393 ). بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی سازگار مقیاس پذیری مسیر شغلی. اندازه گیری ترتیبی، 4 (16)، 49-66. عبدی، آ.، اسکندری، ف. و جلالی، م. (1398). واکاوی تطبیقی قابلیت اشتغال دانشجویان دانشکده‏ های کشاورزی و فنی مهندسی (مورد مطالعه دانشگاه کردستان)، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 15 (2)، 271-283. عبدالمحمدی، ح.، حسینیان، س. و یزدی، س. م. (1401). مدل یابی رابطه بین کامیابی شغلی با سازگار‌پذیری مسیر شغلی در معلمان: نقش واسطه‌ای سرمایه روان شناختی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 14 (50)، 26-9. فروهر، م، و هویدا، ر. (1390). تبیین رابطه سرمایه روانشناختی و کارآفرینی سازمانی اعضای هئیت علمی دانشگاه، فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 2(8): 83-100. کریمی، س. (1399). نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینانه و اشتغال پذیری درک شده در رابطه بین سازگار‌پذیری مسیر شغلی و قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، ۲۶ (۲) :۷۶-۵۳. دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری (1401). چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار. قابل دسترسی در آدرس: https://www.amar.org.ir هوش نژاد، ر، خنیفر، ح، طالبی، ک. و رضائیان، ع. (1398). "تبیین نقش سرمایۀ روان‏شناختی کارآفرینانه در ایجاد کسب‌وکارهای مخاطره ‏آمیز جدید: نقش میانجی قصد کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکت‏های تجهیزات پزشکی. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی. 17(2): 193-218. هومن، ح . ع. (1384). مدل یابی معادلات ساختاریابی. انتشارات سمت : تهران. ملکی، ب. (1401). مدل علّی مشارکت تحصیلی بر اساس حمایت تحصیلی و سرمایه روان‌شناختی دانشجویان دانشگاه. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی،19(46)، 127-144. نیکخواه، ف. و صالحی، س. (1398). رابطه سرمایه روان شناختی و احساس امنیت روان شناختی با پیشرفت تحصیلی، روانشناسی صنعتی و سازمانی، 6(2): 193-212 وطن خواه، ن. و رضائی مقدم، ک. (1394). شناخت روحیه کارآفرینی دانشجویان: مورد مطالعه دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 11(1): 59-71.
Adekiya, A., and Ibrahim, F. (2016). Entrepreneurship intention among students: the antecedent role of culture and entrepreneurship training and development. The international journal of management education, 14, 116-132. Atitsogbe, K.A., Mama, N.P., Sovet, L., Pari, P. and Rossier, J. (2019). Perceived employability and entrepreneurial intentions across university students and job seekers in Togo: The effect of career adaptability and self-efficacy. Frontiers in Psychology, 10, 180. Barba-Sánchez, V., and AtienzaSahuquillo, C. (2018). Entrepreneurial intention among engineering students: The role of entrepreneurship education. European Research on Management and Business Economics, 24(1), 53-61. Ben-Roy, D., and Davari, A. (2017). The influence of the dark triad on the relationship between entrepreneurial attitude orientation and entrepreneurial intention: A study among students in Taiwan University. Asia Pacific management review, 22(4), 185-191. Fayolle, A., & Liñán, F. (2014). The future of research on entrepreneurial intentions. Journal of business research, 67(5), 663–666. Hirschi, A. (2009). Career adaptability development in adolescence: Multiple predictors and effect on sense of power and life satisfaction. Journal of Vocational Behavior, 74 (2), 145-155 Hmieleski, K. M., Carr, J. C. (2007). The relationship between entrepreneur psychological capital and well-being. In W. D. Bygrave, et al. (Eds.), Frontiers of Entrepreneurship Research. Babson Park, MA: Babson College. Kleine, A. K., Rudolph, C. W. and Zacher, H. (2019). Thriving at work: A meta‐analysis. Journal of Organizational Behavior, 40(9-10), 973-999. Lai, Ch., Hsieh, H., Chang, Ch. and Ni, F. (2020). The Role of Psychological Capital in Athletic Performance and Career Development of Adolescent Baseball Players in Taiwan. Sustainability, 12 (18), 7652. Lee A., and Jung, E. (2021). The Mediating Role of Entrepreneurial Mindset between Intolerance of Uncertainty and Career Adaptability. Sustainability. 13(13):7099 Liñán, F., Rodríguez-Cohard, J. C., Rueda-Cantuche, José M. (2011), «Factors affecting entrepreneurial intention levels: a role for education»,International Entrepreneurship and Management Journal, 7 (2), 195-218. Luthans, F. Youssef, C.M. and Avolio, B.J. (2007). Psychological capital: developing the human competitive edge. New York: Oxford University Press Luthans, F., Norman, S. M., and Hughes, L. (2006). Authentic leadership. In R. Burke & C. Cooper (Eds.). Inspiring leaders. London: Routledge, Taylor & Francis Patel, P. C., and Thatcher, S. M. (2012). Sticking it out individual attributes and persistence in self-employment. Journal of Management, 0149206312446643. Patton, w. and mcmahon, m. (2006).career development and system theory: connecting theory and practice. Rotterdam: sense publishers. Qiao, X. and Hua, J. (2019). Effect of College Students’ Entrepreneurial Self-Efficacy on Entrepreneurial Intention: Career Adaptability as a Mediating Variable. International Journal of Educational Methodology , 5 (3) , 305-313. Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. In R. W. Lent, and S.D. Brown (eds), career development and counseling: putting theory and research to work . Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons. 42-70 Savickas, M. L. (2013). Career construction theory and practice. In R. W. Lent, and S. D. Brown (Eds.), Career development and counselling: Putting theory and research into work. (2nd ed.). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons. 147–183 Savickas, M.L. and Porfeli, E.J. (2012). Career adaptability scale: construction, reliability and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 80, 661-673. Sebora, T.(2011). Psychological Capital and the Entrepreneurial Intention of College Students. https://www.researchgate.net/publication/257964362 Silva, D. (2010). The Contribution of Psychological Capital to Entrepreneurs Success during Recessionary Times. Submitted to the non-refereed stream - New Zealand Applied Business Educators Conference 27- 28 September Tolentino, L., Sedoglavich, V., Lu, V. and Garcia, P. (2014). The role of career adaptability in predicting entrepreneurial intentions: A moderated mediation model. Journal of Vocational Behavior: 85 (1). 403–412. Valli.S, N.H and Haapanen.M. (2009). Positieve psychological capital and growth aspirations of Enetreneurs Frontiers of Entrepreneurship Research.Available at: http://digitalknowledge. babson.edu/. Zyberaj, J., Seibel, S., Schowalter, A. F., Pötz Lt., Richter-Killenberg, S. and Volmer. J. (2022). Developing Sustainable Careers during a Pandemic: The Role of Psychological Capital and Career Adaptability. Sustainability ,14 (5), 3105.