آقاپور، ش, موحدمحمدی، ح و علم بیگی، ا. ( 1393) نقش مهارت های کلیدی در شکل گیری قابلیت اشتغال دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی شماره 71، 56-41.
الوانی، م و مردانی، م.(1392). "طراحی الگوی توسعه آموزش عالی ایران در افق چشم انداز 20 ساله کشور. برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره 14 ، 27-67.
آمارنامه کشاورزی، 1400. جلد دوم، وزارت جهادکشاورزی، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات. آمارنامه وزارت صمت(صنعت، معدن و تجارت) https://www.mimt.gov.ir/ انتظاری، ی. (1388).
ارایه الگویی برای هماهنگ سازی نظام آموزش عالی با تحولات مبتنی بر دانش در نظام اشتغال، مورد برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی شماره 53، 27-1.
انتظاری، ی(1391). شصت سال آموزش عالی، تحقیقات و فناوری در ایران، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی. زلالی، ن، خسروی پور، ب. و زارع، ع. ( 1394 ).
تنگناها و چالش های اشتغال دانش آموختگان کشاورزی از دیدگاه مدیران اجرایی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 33 ، تابستان 1394 ، 83 - 73 .
بینام، 1396. ماده 21 قانون افزایش بهرهوری کشاورزی و منابعطبیعی، نیازسنجی و مدیریت منابع انسانی آموزش عالی کشور. بی نام، 1400. آمار دانش آموختگان، ثبت نام شدگان و دانشجویان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتشارات موسسه پژوهش های برنامه ریزی آموزش عالی.
سند نقشه جامع علمی کشور،1389 دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری. زمانـی، غ. (1381). کاربـرد الگـوی چگالـی نسـبت هـا: برآورد نیـروی متخصص مـورد نیاز بخش خصوصی کشـاورزی، مجموعـه مقاالت سـمینار ارائه ی نتایج طرح نیازسـنجی نیروی انسـانی متخصص، تهران: مؤسسـه پژوهـش و برنامه ریزی آموزش عالـی، 21 و 22 خرداد سامیان, موحدی, سعدی, حشمت اله و صالحی عمران. (1399).
مدل شایستگیهای حرفهای دانشجویان کشاورزی از دیدگاه خبرگان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, شماره55, 137-156.
سرو، س , هزارجریبی، ج, کرمیقهی، م و انتظاری، ا. (1398). سیاست های توسعه آموزش عالی و پیامدهای آن بر اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها. راهبرد اقتصادی، شماره 19، 175-202.
شرفی, م, عباس پور، ع. (1394). شناسایی قابلیت های اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاهها براساس نظریه داده بنیاد. نوآوری و ارزش آفرینی,شماره),33-48. شعبانعلی فمی،ح. آقاپور،ش. علمبیگی، ا. (1389).
شناسایی موانع و مشکلات شکل گیری یادگیری شغل محور در بین دانشجویان رشته های کشاورزی دانشگاه تهران، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، شماره 2، 219-229. - شکوری، ع. ( 1389 ).
سیاست های توسعه کشاورزی در ایران. انتشارات سمت، چاپ سوم. شیرزاد، ح.(1389).مشاغل بخش کشاورزی و منابع طبیعی. سازمان مرکزی تعاون روستایی، نشر دارا. 130-146. طائی، ح، (1388). الگوها، پیش بینی ها و واقعیت ها در تقاضای نیروی کار. نامه آموزش عالی، دوره 6. 37-66.
عزیزی خالخیلی، ط و منتی زاده، م. (1398). اشتغال دانشآموختگان بخش کشاورزی: تحلیل نگرش دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری. راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی, شماره12، 22 -34.
غلامی گندمانی م و فاطمی م(1400). تمایل به راه اندازی کسب وکار در بین دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز: کاربرد رهیافت قابلیت اشتغال،راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، شماره15، 111-125
کیخا, احمد. (1401). واکاوی علل و عوامل بیکاری دانشآموختگان در آموزشعالی. آموزش علوم دریایی, دوره نهم، شماره 28، 38-21. موحدی، ر، اکبری، ر، یعقوبی فرانی، ا. (1389 ). راهکارهای بهبود وضعیت اشتغال دانش آموختگان رشته های کشاورزی (مطالعه موردی دانشگاه بوعلی سینا)، پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی.شماره 3، 85-98.
مومنی مهموئی، ح، کرمی، م و مشهدی، ع. (1391 ). بررسی میزان آموزش مهارت های اشتغال زای مورد نیاز بازار کار در برنامه های درسی کارشناسی ناپیوسته حسابداری، مهندسی عمران و صنایع غذایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال نهم، دوره دوم، شماره 7، پیاپی 43 ، 72 – 6.
نوذری, ح، کریمی ع. (1396). نقش روابط رسمی و غیررسمی (شبکه روابط اجتماعی) در اشتغال دانشجویان در دانشگاه خوارزمی. رفاه اجتماعی, شماره 64, 161-198.
وقاری زمهریر ز، عبیری س و سعیدی رضوانی م. (1394). نقش آفرینی دانشگاه در اشتغال: از نظر تا عمل مطالعه موردی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد. مهارت آموزی. شماره ،2 65-79.
Van de Werfhorst, H. G. (2014). Changing societies and four tasks of schooling: Challenges for strongly differentiated educational systems. International Review of Education, 60, 123-144.