نقش موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در پیش بینی شناسه های دانشجو ودانش آموخته ماهر منابع طبیعی مورد نیاز کشور در سال 1403

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

2 عضو موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

10.22092/jaear.2023.363069.1964

چکیده

نیروی انسانی ماهر و کارآزموده هر کشور، روند توسعه اقتصادی- اجتماعی آن کشور را تعیین می کند. درنتیجه بهره برداری بهینه از نیروی انسانی هر کشوری به عنوان هدف راهبردی توسعه در نظر گرفته می شود. پایین بودن بهره وری نیروی کار بخش کشاورزی و منابع طبیعی تا حد زیادی، ناشی از نبود برنامه های جدی و اساسی برای سرمایه گذاری، اصلاح زیرساخت ها و توسعه کشاورزی در کشور است. علت های اجتماعی دیگری نیز وجود دارند که می توان به نبود زمینه های علاقه به تحقیق، نپذیرفتن زندگی در روستا، فاصله مطالب آموخت ه شده به صورت نظری و عملیاتی اشاره کرد. وجود این تعارض ها در شمار زیاد دانش آموختگان بیکار بخش کشاورزی و منابع طبیعی از یکسو و نبود زمینه های اشتغال به کار این دانش آموختگان در بخش مربوطه از سوی دیگر، نشان از نبود برنامه ریزی و درک درست در نهادهای تصمیم گیری بهینه ی مدیریتی در کشور دارد. هدف از این پژوهش که با دیدمان تحقیقی کیفی از نوع روایتی با روش تحلیلی و ازنظر گردآوری داد ه های اسنادی، با الگوی غیرآزمایشی انجام شد، برآورد نیروی انسانی دانش آموخته بخش منابع طبیعی کشور است. برای دستیابی به این هدف، در آغاز وضعیت پذیرش دانشجو و دانش آموختگان در رشته های منابع طبیعی طی سا لهای 1389 - 1400 بررسی شد. آنگاه برای پردازش و تحلیل داد ه های استخرا ج شده )آمار دانش آموختگان رشته های منابع طبیعی(، از اسناد بالادستی و راهبردهای کلان در بخش منابع طبیعی کشور توسط روش الگوی چگالی نسبت ها در دیدمان کیفی با نظر اعضای گروه کانونی، نیروی انسانی موردنیاز و افراد تحصیل کرده دانشگاهی برای سال 1403 استفاده شد. در این پژوهش نیروی انسانی موردنیاز برای سال تحصیلی 1403 در مقطع های مختلف برآورد شد. نتایج به دست آمده از بررسی داد ه ها نشان داد که میان نیاز واقعی بخش و ترکیب ورودی دانشگاه ها یک تفاوت معنی دار وجود دارد. نظر به توسعه بی رویه مرکزهای آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی متناسب با افزایش جمعیت در دهه 80 ، ساماندهی کمّی و کیفی دانشکده ها و دانشگاه های کشاورزی در شرایط کنونی، می تواند از رویکردهای پیش روی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of Ins titute of Agricultural Education and Extension Ins titute in predicting the identifiers of skilled natural resources s tudents and scholars needed in the country in 1403

نویسندگان [English]

  • Ali Akbar damavandi 1
  • rahmat Yahya Nejad azizi 2
1 Assis tant professor, Ins titute of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
2 Member of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

The human resources of each country determine the socio-economic development process of that country. As a result, the optimal use of human resources of any country is considered as a strategicgoal of development. The low productivity of the labor force in the agricultural and natural resources sector is largely due to the lack of a serious and basic plan for inves tment, infras tructure reform and agricultural development in the country. There are other social reasons, which can be mentioned as the person's lack of interes t in the field, the lack of acceptance of rural life, the dis tance between theoretical and practical learning. The exis tence of this conflict in the large number of unemployed graduates of the agriculture and natural resources sector, on the one hand, and the lack of employment of these graduates in the relevant sector, on the other hand, shows the lack of proper planning and unders tanding in the decision-making bodies of different management levels in the country. The purpose of this research, which is a qualitative research of a narrative type with an analytical method and in terms of document data collection, with a non-experimental model, is to es timate the educated manpower of the country's natural resources sector. In order to achieve this goal, firs tly, the admission s tatus of s tudents and graduates in natural resources fields during the years 1389-1400 was inves tigated. Then, to process and analyze the extracted data, ups tream documents and macro s trategies in the natural resources sector of the country were used by the ratio density pattern method in our qualitative view with the opinion of the focal group members, required manpower and university educated people for the academic year 1402-1403. In this research, the required manpower for the academic year 1403-1404 was es timated at different times. The results of the data analysis show that there is a significant difference between the actual needs of the department and the composition of universities. Considering the immense development of agricultural and natural resources higher education centers in accordance with the increase in population in the 80s, the quantitative and qualitative organization of colleges and universities in the current situation can be one of the approaches faced by the Minis try of Science, Research and Technology>

کلیدواژه‌ها [English]

  • Need Assessment
  • Human Forces
  • Natural Resources
  • University Educated
  • Higher Education
  • آمارنامه کشاورزی جلد دوم، وزارت جهاد کشاورزی، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات.
  • - آمارنامه مرکز آمار ایران، / https://www.amar.org.ir
  • - آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی / https://www.maj.ir
  • - بنی عامریان، ل. زرافشانی، ک و رستمی، ف ) 1390 (. بررسی وضعیت اشتغال دان شآموختگان رشته ترویج و آموزش کشاورزی: مطالعه موردی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه نامه آموزش عالی، دوره جدید سال چهارم، ) 44 ( 16 ، 23 - 41 .
  • - باصری، بیژن و جهانگرد، اسفندیار. ) 1386 (. بررسی و تحلیل ظرفیت اشتغا لزایی بخش کشاورزی ایران. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 15 ) 59 (، 119 - 146 .
  • - بی نام، 1400 . سالنامه آماری کشور، انتشارات مرکز آمار ایران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی.
  • - بی نام، 1400 . آمار دانش آموختگان، ثبت نام شدگان و دانشجویان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتشارات موسسه پژوهش های برنامه ریزی آموزش عالی.
  • - بی نام، 1389 . سند نقشه جامع علمی کشور، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری زیاست جمهوری. . https://irimc.org/Portals/0/PDF/ScientificMap.pdf
  • - بی نام، 1396 . ماده 21 قانون افزایش بهر ه وری کشاورزی و منابع طبیعی، نیازسنجی و مدیریت منابع انسانی آموزش عالی کشور، انتشارات موسسه آموزش عالی علمی کاربردی و مهارتی جهاد کشاورزی.
  • - حسینی پور، ا؛ و رضایی، م. ) 1389 (. بررسی گرایش دانشجویان کشاورزی به کارآفرینی. مجله توسعه کارآفرینی. 10 ، 103-153 .
  • - خالدی، آرمان. اسدی فرد، رضا. شجاعتی، علی؛ و غریبی، جلیل. 1400 ، آیند هپژوهی مشاغل بخش کشاورزی در افق 1414 . مطالعات میا نرشت های در علوم انسانی. دوره 14 . شماره 3.
  • - رضایی، سید عطا، 1391 ، سیمای منابع طبیعی و آبخیزداری ایران، نشر پونه - زمانی، غلامحسین. 1380 . برآورد نیاز بخش عمومی به نیروی متخصص کشاورزان تا سال 1390 . اقتصاد کشاورزی و توسعه. سال نهم. شماره 35 .
  • - سامیان، مسعود، موحدی، رضا، سعدی، حشمت اله و صالحی عمران، ابراهیم. ) 1390 (. مدل شایستگی های حرفه ای دانشجویان کشاورزی از دیدگاه خبرگان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی ) 55 ( 12 : 156 - 127 .
  • - سازمان آموزش فنی حرف های کشور http://www.portaltvto.com
  • - کرانی، زهرا. ) 1400 (. مدل ساختاری توانمندسازی دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه رازی برای ورود به بازار کار. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی ) 56 ( 13 : 210 - 186 .
  • - نظر ی نوقابی، س. مرادی، ز. کرمی دهکردی، ا. قاسمی ج. پور طبیب و. 1399 . طرح کشاورزان آینده ایران، انتشارت نشر آموزش کشاورزی، شابک: 3- 902 - 520 - 964 - 97 .
  • - مردان شاهی، م.م. ) 1396 (. عامل های تأثیرگذار بر صلاحیت راه اندازی کسب و کار دانش آموختگان رشته های کشاورزی سازمان نظا م مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9) 41 (, 96 - .109
  • - مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی / http://www.azmoon.org - وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی / http://www.mcls.gov.ir
  • - زلالی، نعیمه، خسروی پور، بهمن و زارع، عادل. ) 1394 (. تنگناها و چالش های اشتغال دانش آموختگان کشاورزی از دیدگاه مدیران اجرایی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، -) 33 (، 73 - 88 .
  • - علی بیگی، امیرحسین و بارانی، شهرزاد. ) 1389 (. اشتغال پذیری رشته های کشاورزی از دیدگاه دانشجویان. فصلنامه تعاون و کشاورزی ) 2( 21 ، 49 - 21 .
  •  
  • <- Patyka, N. Gryschenko, O. Kucher, A. Hełdak, M. & Raszka, B. (2021). Assessment of the Degree of Factors Impact on Employment in Ukraine’s Agriculture. Sustainability, 13(2), 564; https://doi.org/10.3390/su13020564. - Benirobin, P. Hamdi, M. Lambelanova, R. & Moenek, R. (2020). Determining the Ideal Strategy in Facilitating Employment to Increase Public Investment in Melawi Regency using the SWOT Method. International Journal of Science and Society, 2(4): 63-71. - Zanganeh, N. Mostaghimi, M. Samiei, R. & Nasiri, M. (2020). Identify and prioritize the dimensions and components of sustainable employment with emphasis on general employment policies with fuzzy ANP model. Entrepreneurship in Agriculture, 7(2), 52-75, (in persian). - Kumar, A. and Kumar, V.A. (2014).Pedagogy in Higher Education of Agriculture. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152: 89-93. - Wang, s. Chan, K.S. & Han, K.G. (2019). Impacts of social welfare system on the employment status of low-income groups in urban China. Public Administration and Policy, 22(2), 125-137.