دیدگاه مروجان نسبت به شایستگی های مورد نیاز در پهنه ی عملیاتی ترویج کشاورزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مرکز آموزش عالی امام خمینی

2 دانشیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

3 عضو هیات علمی بخش تحقیقات اقتصادی اجتماعی و ترویجی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ، کرمانشاه ، ایران

4 عضو هیات علمی بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویجی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس

5 عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان

6 عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی

چکیده

این پژوهش با هدف سنجش دیدگاه مروجان نسبت به شایستگی های موردنیاز در پهنه ی عملیاتی ترویج کشاورزی با روش توصیفی همبستگی تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 8000 تن از مروجان مسئول پهنه کشور بودند که بر مبنای قطب بندی وزارت جهاد کشاورزی ) 5 قطب( از هر قطب یک استان شامل، استا ن های آذربایجان غربی، تهران، فارس، خوزستان و کرمانشاه انتخاب شدند. در استان های انتخاب شده نیز نمونه های آماری بر اساس پراکنش مروجان در مراکز دهستان هر شهرستان و به روش تصادفی متناسب با بزرگی تعیین شدند، که 448 پرسشنامه تکمیل شده مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه بهره گیری شد که، بخش اول ویژگی های جمعیت شناختی همچون، جنسیت، سن و میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه فعالیت در بخش ترویج کشاورزی، بخش دوم ویژگی های اجتماعی و بخش سوم نیز ویژگی های آموزشی مروجان را مورد سنجش قرار میدهد، بخش چهارم نیز میزان اطلاعات پاسخگویان از قابلیت های ترویجی را مورد سنجش قرار میدهد، برای سنجش ویژگی های حرفه ای و دموگرافیک از 12 سوال و برای سنجش صلاحیت های حرفه ای 45 گویه )طیف 5 مرحله ای لیکرت( مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تعیین روایی پرسشنامه تحقیق از روایی شکلی توسط پانل متخصصان و روایی تشخیصی AVE( ( و به منظور محاسبه قابلیت پایایی نیز از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی ) CR ( استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که در حوزه آشنایی با صلاحیت های حرفه ای مروجان دانشی در حد متوسط به بالا داشتند ولی دانش به نسبت بالایی در زمینه تخصصی زراعت، انجام و هدایت نیازسنجی، سازماندهی روزهای مزرعه، اولویت بندی نیازها و مسئله ها و هدایت مشاهد ه های شرکت کنندگان داشتند. همچنین آشنایی مروجان با حوزه های مدیریت تعارض، انجام روش گروه اسمی، ایجاد انجمن های اجتماعی، اجرای تمرین های طوفان مغزی و حوزه تخصصی شیلات بسیار کم است و این موارد باید در اولویت نخست توانمندسازی قرار گیرد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که متغیرهای مرتبط با صلاحیت های حرفه ای برمبنای مقدار ویژه در 7 عامل)برنامه ریزی، اجرا، ارزشیابی، تخصصی فنی، عمومی، تخصصی تولیدی و ارتباطی- اجتماعی(، طبقه بندی شدند، که در مجموع حدود 200 / 62 درصد از کل واریانس را تبیین کردند. نتیجه رگرسیون همزمان نیز نشان داد که متغیرهای میزان تحصیلات، میزان تماس با کارشناسان شهرستان، میزان تماس با محققان و علاقه به حرفه مروجی به صورت معناداری صلاحیت های مروجان را پیش بینی می کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Extension agents' views on the competencies required in the field of agricultural extension operations

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Shahpasand 1
  • Hassan Alipour 2
  • adel nemati 3
  • Arman Bakhshi Jahromi 4
  • vahid Yaghoubi 5
  • Bagher Hoseinpour 6
1 Associate Professor, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Imam Khomeini Higher education center, Ministry of Agriculture
2 Associate Professor, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran
3 Faculty member of Economic social and extention research department, Kermanshah Agricultural and resources research and education center,(AREEO).Kermanshah, Iran
4 Assistant Professor, Socio-Economic and Agricultural Extension Research Department, Fars Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Shiraz
5 Assistant Professor, Socio-Economic and Agricultural Extension Research Department, Khuzestan Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Ahwaz
6 Assistance Professor and Scientific Member of Economic, Social and Extension Research Department, West Azerbaijan Agricultural and Natural Resources Research Center, AREEO, Urmia
چکیده [English]

The goal of this study was analyzing and determining the professional competencies of the extension agents responsible for the area, by descriptive correlation method. The statistical population of the study was the extension agents who were selected based on polarization (5 poles). A questionnaire was the main tool for collecting data, which measured the opinion of extension agents (in five provinces; Tehran, Khuzestan, Kermanshah, Fars and West Azerbaijan) in the field of professional competencies knowledge and familiarity based on the new conditions of extension system and expectations of the Ministry of Jihad Agriculture. Some educational and social characteristics of the extension agents were also assessed. The results showed that in the field of familiarity with the professional competencies, they had moderate to high knowledge, but they had relatively high knowledge in the field of agronomy, conducting needs assessments, organizing farm days, prioritizing needs and problems and guiding participants' observations. Extension agents were also unfamiliar with the areas of conflict management, nominal grouping, social networking, brainstorming, and fisheries. These should be the first priority of empowerment. Factor analysis showed that the variables related to professional competencies were classified based on the specific value into 7 factors (planning, implementation, evaluation, technical specialization, general, production specialized and communication-social), which in total explained about 62.200% of the total variance. The regression results show that the variables of education level, contact with city experts, contact with researchers and interest in the profession of extension agent significantly predict the competencies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Extension System"
  • Area Responsible extension agents"
  • "
  • Professional competencies"
  • احمدپـور، ا.، نـوری، م. و علیخانـی دادوکالیـی، م. (1394). واکاوی صلاحیـت حرفـه ای موردنیـاز کارشناسـان سـطح عملیاتـی ترویـج کشـاورزی در اسـتان مازنـدران، راهبردهـای توسـعه روسـتایی، جلـد2 ،شـماره 2 :214-201.
  • - اسدی، ع.، شریف‌زاده، ا.، اکبری، م.، و علم بیگی، ا. (1388). درآمدی بر رویکرد سیستمی در ترویج و آموزش کشاورزی با تاکید بر نظام دانش و اطلاعات کشاورزی. چاپ اول. جهاد دانشگاهی واحد تهران.
  • - ایزدی، ن.، حیاتی، د.، و عطائی، پ. (۱۳۹۳). ارزیابی قابلیت های موردنیاز کارشناسان شرکت های خدمات مشاوره ای ترویج بهمنظور آموزش و توسعه کشاورزی دقیق. مجله پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، سال ۷ ،شماره ۴، صص ۱۵-۲۶ .
  • - بخشی‌جهرمی، آ؛ زمانی، غ (1391). لیاقت‌های ترویجی موردنیاز کارشناسان کشاورزی شرکت‌های مشاوره‌ای (مورد مطالعه، مروجان خصوصی شهرستان مرودشت). مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-43، شماره 3، صص 340-329.
  • - پیش‌بین، ا. ر. (1380). صلاحیت‌های حرفه‌ای مروجین روستایی. تهران: موسسه توسعه روستایی. - حجازی، ی؛ نساج‌های‌صرافی، م. ع. و آهنگری، ا. (1397). بررسی مؤلفه‌های آموزشی مؤثر بر توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای مروجان در دوره‌های آموزشی دانشگاه، قبل و ضمن خدمت (مورد مطالعه آموزشگران ترویجی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری). مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 14، شماره 1، صص 162-151.
  • - حسینی، س.م.، و شریف‌زاده، ا. (1386). سناریوهای بهسازی ترویج کشاورزی. انتشارات نشر آموزش کشاورزی. -
  • حمیـدی، ک. و یعقوبـی، ج. (1395). شناسـایی صلاحیـت‌هـای موردنیـاز مروجـان کشـاورزی شـهری از دیـدگاه کارشناسـان ترویـج سـازمان جهـاد کشـاورزی اسـتان زنجـان، پژوهـش های ترویـج و آموزش کشـاورزی، سـال نهم، شـماره 3 ، صص 34-23.
  • - چرمچیان لنگرودی، م. و خیرخواهان، م. (1396). سازه‌های مؤثر بر صلاحیت حرفه‌ای آموزشگران شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای فنی و مهندسی کشاورزی شرق استان گلستان. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 42، صص 74-87.
  • - رجبـی، س. پـاپ‌زن، ع. اعظمـی، ا.، سـلیمانی، ع. (1391). بررسـی صلاحیـت‌ها و مهـارت‌های مورد نیاز آموزشـگران هنرسـتان‌هـای کشـاورزی بـا بهـره‌گیـری از روش دلفی: مطالعـه موردی در اسـتان کرمانشـاه. مجله پژوهش در برنامه‌ریزی درسـی، دوره 9، شماره 35، صص 158-146.
  • - رضایی، ع. م؛ رضوانفر، ا (1387). تحلیل عاملی عملکرد شغلی و صلاحیت‌های حرفه‌ای و شخصیتی(مطالعه موردی، کارشناسان ترویج استان یزد). مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، شماره (6)14، صص 10-1.
  • - سبحانی‌نژاد، م. و تژدان، ا. ر. (1394). تبیین چارچوب صلاحیت‌های حرفه‌ای مربیان و استادکاران آموزش فنی و حرفه‌ای. دوفصلنامه مطالعات برنامه-ریزی آموزشی، دوره چهارم، شماره 8، صص 88-63. - سویدی، م و کاپلویتس، م. (2016). آنچه هر مروج کشاورزی باید بداند، دستنامه صلاحیت‌های اصلی مروجان. ترجمه محمدرضا شاه‌پسند. (تهران): نشر اسرار علم.
  • - شریفی، م. حسینی، م. ایروانی، هـ. و شریف‌زاده، ا. (1389). بررسی صلاحیت های تسهیلگری کارشناسان ترویج کشاورزی کشور. مجله تحقیقات اقتصاد در توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-41، شماره 2، صص 255-243.
  • - عبدالله‌زاده، م.(1379). نقش ارزیابی کارکنان در بهبود عملکرد نیروی انسانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، منتشرنشده، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
  • - عزیـزی خالخیلـی، ط. و زمانـی، غ. (1391). فراتحلیـل صلاحیـت‌هـای مورد نیـاز مروجان کشـاورزی. مجموعه مقالات چهارمیـن کنگـره علوم ترویـج و آموزش کشـاورزی و منابع طبیعـی ایران.
  • - مطیعی‌لنگرودی، ح. و مرادی، ح. (1394). تبیین توانمندی حرفه‌ای کارگزاران جهاد کشاورزی در توسعه روستایی استان کرمانشاه. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، سال چهارم، شماره 3، پیاپی13، صص 109-93.
  • - نامدار، ر؛ پزشکی‌راد، غ؛ و چیذری، م. (1390). صلاحیت‌های حرفه‌ای مورد نیاز کارشناسان ارزشیابی وزارت جهاد کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 12، صص 31-22.
  • - نوروزی، ع. ر؛ عباسی، ع. و صدیقی، ح. (1396). ادراک آموزشگران شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی از صلاحیت‌های حرفه‌ای مورد نیاز در فرآیند آموزش. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-48 شماره 3، صص 429-415.
  • Boyd, B. (2004). Extension agents as administrators of volunteers: Competencies needed for the future. Journal of Extension, 42 (2), 23- 31.
  • Brown, T. G. 1981. Changing delivery systems for agricultural extension: The extension teacherchanging roles and competencies. American Journal of Agricultural Economics, 63: 859-862.
  • Clup, K., Mckee, R. K. & Nestor, P. (2007). Identifying Volunteer Core Competencies: Regional Differences. Journal of Extension, 45(2).
  • Cooper, A. W. and Graham, L. 2001. Competencies Needed to be Successful County Agents and County Supervisors. Journal of extension. 39(1). Article rb3. www.joe.org/joe/2001february/rb3.htm, Visited: 2006.01.19.
  • Fornell C., & Larcker D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 3(1), 75–98.
  • Gadzirayi, C., Mafuse, N., Zivenge, E., Veremu, r. and Sansole, W. (2020). Agricultural Extension Needs of Frontline Extension Workers under a Pluralistic Advisory System: Case of Zimbabwe Agricultural Growth Program. International Journal of Agricultural Science, Research and Technology in Extension and Education Systems, Vol : 10(4): 165-172.
  • Herringer, J. M. (2002). Once isn’t enough when measuring staff competence. Journal of Nursing Management 33(2): 22-32.
  • Hulland, J. (1999). Use of partial least square (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies. Journal of Strategy and Management, 20, 195–204.
  • Hyde, K. and Prinsley, R. T. (1993), “Extension for twenty-first century an R & D corporation perspective”. In: The Australia–Pacific Extension Conference, October 12-14. PP. 57-64. Queensland, Australia.
  • Issahaku, A. (2014). Perceived competencies of agricultural extension workers in extension service delivery in northern region of Ghana: Perspective from literature. Journal of Developing Country Studies 4(15):107-114.
  • Lakai, D., Jayaratne, K., Moore, G. and Kistler, M. 2014. Identification of Current Proficiency Level of Extension Competencies and the Competencies Needed for Extension Agents to Be Successful in the 21st Century. Journal of Human Sciences and Extension, 2(1): 71-89.
  • Maddy, D. J., Niemann, K., Lindquist, , & Bateman, K. (2002). Core competencies for the cooperative extension system. Journal of Extension, 21 (4), 89- 95.
  • Martin R.A., and Ghimire, N.R. (2011). A professional competency development model: Implications for extension educators. Education Research Journals, 1(2), 14-23.
  • Massey, L. C. 2004. A framework for building management capability in New Zealand. Journal of Small Business and Enterprise Development, 11(2): 13- 22.
  • Moore, K. M. (2015). Confronting the challenges of agricultural education and Training. Paper presented at the MEAS Symposium on: Strengthening Extension and Advisory Services for Lasting Impacts Washington, D.C., pp 3-5.
  • Murphy, T. & Bruening, T. (2006). A cross-national study of agricultural extension and education competencies. Journal of International Agricultural and Extension Education, 10(1): 51-59.
  • Nwaogu, F. K., Akinbile, L. A. (2018). Competencies of Agricultural Development Programme Personnel in Extension Service Delivery in Oyo and Ogun States Nigeria. Journal of Agricultural Extension,  22 (3), Pp 40-52.
  • Owen, M. B. (2004). Defining key sub-competencies for administrative county leaders. Journal of Extension [On-line], 42(2), 2RIB3. Retrieved fromhttp://www.joe.org/joe/2004april/rb3.php.
  • Pezeshki-Raad, G., Aghahi, H. & Ukaga, O. (2001). Agricultural extension problems in Iran: Opinion of extension authorities. Journal of Extension Systems, 17 (1): 1-15.
  • Rajalahti, R. (2012). Sourcebook overview and user guide. In Agricultural innovation systems: An investment handbook. Washington D.C.: World Bank.
  • Smith, L, & Kling, M. (2011). Technical and Vocational Education and Training: Issues, Concerns and Prospects, 2011, Volume 13, Part 4, 257 -243, DOI:4 -1539 - 007-94 -978/10.1007_1
  • Suvedi, M. and Ghimire, R. (2015). How competent are Agricultural Extension Agents and Extension Educators in Nepal? Retrieved November 23, 2017 from http://www.oired.vt.edu/innovate/wp.
  • Tuttle, S., Linder, J.R., and Dooley, K.E. (2006). Historical and current extension systems in Dr. Arroyo, northeastern Mexico. Proceedings of the 22nd association for international agriculture and extension education annual conference. Clearwater beach: Florida. Pp. 18-25.
  • Zorzi, R., Perrin, B., Mc Guire, M., Long, B. and Lee, L. 2002. Defining the benefits, outputs, and knowledge elements of program evaluation. Evaluation Canadian Journal of Program, 17(3): 143- 150.
  •