نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
دانشیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مرکز آموزش عالی امام خمینی
2
دانشیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
3
عضو هیات علمی بخش تحقیقات اقتصادی اجتماعی و ترویجی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ، کرمانشاه ، ایران
4
عضو هیات علمی بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویجی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس
5
عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان
6
عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی
چکیده
این پژوهش با هدف سنجش دیدگاه مروجان نسبت به شایستگی های موردنیاز در پهنه ی عملیاتی ترویج کشاورزی با روش توصیفی همبستگی تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 8000 تن از مروجان مسئول پهنه کشور بودند که بر مبنای قطب بندی وزارت جهاد کشاورزی ) 5 قطب( از هر قطب یک استان شامل، استا ن های آذربایجان غربی، تهران، فارس، خوزستان و کرمانشاه انتخاب شدند. در استان های انتخاب شده نیز نمونه های آماری بر اساس پراکنش مروجان در مراکز دهستان هر شهرستان و به روش تصادفی متناسب با بزرگی تعیین شدند، که 448 پرسشنامه تکمیل شده مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه بهره گیری شد که، بخش اول ویژگی های جمعیت شناختی همچون، جنسیت، سن و میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه فعالیت در بخش ترویج کشاورزی، بخش دوم ویژگی های اجتماعی و بخش سوم نیز ویژگی های آموزشی مروجان را مورد سنجش قرار میدهد، بخش چهارم نیز میزان اطلاعات پاسخگویان از قابلیت های ترویجی را مورد سنجش قرار میدهد، برای سنجش ویژگی های حرفه ای و دموگرافیک از 12 سوال و برای سنجش صلاحیت های حرفه ای 45 گویه )طیف 5 مرحله ای لیکرت( مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تعیین روایی پرسشنامه تحقیق از روایی شکلی توسط پانل متخصصان و روایی تشخیصی AVE( ( و به منظور محاسبه قابلیت پایایی نیز از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی ) CR ( استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که در حوزه آشنایی با صلاحیت های حرفه ای مروجان دانشی در حد متوسط به بالا داشتند ولی دانش به نسبت بالایی در زمینه تخصصی زراعت، انجام و هدایت نیازسنجی، سازماندهی روزهای مزرعه، اولویت بندی نیازها و مسئله ها و هدایت مشاهد ه های شرکت کنندگان داشتند. همچنین آشنایی مروجان با حوزه های مدیریت تعارض، انجام روش گروه اسمی، ایجاد انجمن های اجتماعی، اجرای تمرین های طوفان مغزی و حوزه تخصصی شیلات بسیار کم است و این موارد باید در اولویت نخست توانمندسازی قرار گیرد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که متغیرهای مرتبط با صلاحیت های حرفه ای برمبنای مقدار ویژه در 7 عامل)برنامه ریزی، اجرا، ارزشیابی، تخصصی فنی، عمومی، تخصصی تولیدی و ارتباطی- اجتماعی(، طبقه بندی شدند، که در مجموع حدود 200 / 62 درصد از کل واریانس را تبیین کردند. نتیجه رگرسیون همزمان نیز نشان داد که متغیرهای میزان تحصیلات، میزان تماس با کارشناسان شهرستان، میزان تماس با محققان و علاقه به حرفه مروجی به صورت معناداری صلاحیت های مروجان را پیش بینی می کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Extension agents' views on the competencies required in the field of agricultural extension operations
نویسندگان [English]
-
Mohammadreza Shahpasand
1
-
Hassan Alipour
2
-
adel nemati
3
-
Arman Bakhshi Jahromi
4
-
vahid Yaghoubi
5
-
Bagher Hoseinpour
6
1
Associate Professor, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Imam Khomeini Higher education center, Ministry of Agriculture
2
Associate Professor, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran
3
Faculty member of Economic social and extention research department, Kermanshah Agricultural and resources research and education center,(AREEO).Kermanshah, Iran
4
Assistant Professor, Socio-Economic and Agricultural Extension Research Department, Fars Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Shiraz
5
Assistant Professor, Socio-Economic and Agricultural Extension Research Department, Khuzestan Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Ahwaz
6
Assistance Professor and Scientific Member of Economic, Social and Extension Research Department, West Azerbaijan Agricultural and Natural Resources Research Center, AREEO, Urmia
چکیده [English]
The goal of this study was analyzing and determining the professional competencies of the extension agents responsible for the area, by descriptive correlation method. The statistical population of the study was the extension agents who were selected based on polarization (5 poles). A questionnaire was the main tool for collecting data, which measured the opinion of extension agents (in five provinces; Tehran, Khuzestan, Kermanshah, Fars and West Azerbaijan) in the field of professional competencies knowledge and familiarity based on the new conditions of extension system and expectations of the Ministry of Jihad Agriculture. Some educational and social characteristics of the extension agents were also assessed. The results showed that in the field of familiarity with the professional competencies, they had moderate to high knowledge, but they had relatively high knowledge in the field of agronomy, conducting needs assessments, organizing farm days, prioritizing needs and problems and guiding participants' observations. Extension agents were also unfamiliar with the areas of conflict management, nominal grouping, social networking, brainstorming, and fisheries. These should be the first priority of empowerment. Factor analysis showed that the variables related to professional competencies were classified based on the specific value into 7 factors (planning, implementation, evaluation, technical specialization, general, production specialized and communication-social), which in total explained about 62.200% of the total variance. The regression results show that the variables of education level, contact with city experts, contact with researchers and interest in the profession of extension agent significantly predict the competencies.
کلیدواژهها [English]
-
Agricultural Extension System"
-
Area Responsible extension agents"
-
"
-
Professional competencies"